Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ovat lähes maailman huonoimpia asettumaan toisen ihmisen asemaan

Vierailija
14.12.2019 |

Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan suomalaiset kuuluvat maailman vähiten empaattisiin kansakuntiin. Empatia tarkoittaa jokapäiväisessä elämässä tarvittavaa kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää tämän tunteita ja näkökulmia.

Tutkimuksen mukaan maailman empaattisimpia maita ovat Ecuador, Saudi-Arabia ja Peru. Kymmenen kärkeen yltävät myös Tanska, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat, Etelä-Korea, Yhdysvallat, Taiwan, Costa Rica ja Kuwait.

Maailman vähiten empaattisimmaksi maaksi paljastui Liettua, jonka jälkeen huonoimmat empatiapisteet saivat Venezuela, Viro, Puola ja Bulgaria. Suomi sai 63 maan vertailussa kuudenneksi kehnoimmat empatiapisteet.

Empaattiset ihmiset ovat tutkijoiden mukaan taipuvaisia kiltteyteen, huomaavaisuuteen, myötätuntoisuuteen ja anteliaisuuteen. He ovat usein herkkätunteisia, mutta luotettavia, järjestelmällisiä ja vastuuntuntoisia.

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-m…

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenniin ei suomalaiset osaa asettua toisten asemaan? Osaahan täällä ainakin vihervassarit pahoittaa mielensä toisten puolesta.

Vierailija
82/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun on itse ajanut asiansa huonoon jamaan" ... ja jokainen vastatkoon itse ...., näin kylmää ajattelua kuulee päivittäin. Miten se Leino kauniisti sanoi ..." ..yksi jos murtuisi muut tukena ois". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kyllä keskimäärin huonoja keskustelemaan.

Suurimmalle osalle "keskustelu" tarkoittaa vain omien juttujen yksipuolista selittämistä, pätemistä ja kokemuksiensa tilittämistä. Toisen huomioiminen, aito kuunteleminen ja kuulumisien kysely esim. jatkokysymyksillä suurella osalla joko vähissä tai olematonta. Ja moni ei osaa esim. yleismaailmallisista asioista keskustella ollenkaan, vaan kaikki pitää liittyä omaan itseensä.

Minä-minä-minä.

No, sitä varten sitä onkin erikseen ystävät ja ns. "kaverit" sekä tutut.

Vierailija
84/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tutkimuksen mukaan maailman empaattisimpia maita ovat Ecuador, Saudi-Arabia ja Peru."

Olisin huolestuneempi jos Suomi olisi noiden joukossa.

Ainakin Saudi-Arabiassa se empatia kohdistuu vain omaan piiriin eikä muihin. 

Saudi-Arabia, Turkki, Indonesia, Pakistan. Kaikki saivat hyvät pisteet empaattisuudesta ja suvaitsevaisuudesta.

Näissä  neljässä maassa h-seksuaalisuus on kielletty ja rikoslain mukaan rangaistavaa. *slam uskosta luopuminen ei ole sallittua ja siitä annetaan tuomioita. Vähemmistöuskontojen ja kulttuurien kohdalla niitä joko siedetään tai aktiivisesti vainotaan. Naisten oikeudet ovat selvästi miesten oikeuksia alemmat. Lehdistön ja toisinajattelun rajoittaminen on arkipäivää.

Vierailija
85/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tutkimuksen mukaan maailman empaattisimpia maita ovat Ecuador, Saudi-Arabia ja Peru."

Olisin huolestuneempi jos Suomi olisi noiden joukossa.

Ainakin Saudi-Arabiassa se empatia kohdistuu vain omaan piiriin eikä muihin. 

Saudi-Arabia, Turkki, Indonesia, Pakistan. Kaikki saivat hyvät pisteet empaattisuudesta ja suvaitsevaisuudesta.

Näissä  neljässä maassa h-seksuaalisuus on kielletty ja rikoslain mukaan rangaistavaa. *slam uskosta luopuminen ei ole sallittua ja siitä annetaan tuomioita. Vähemmistöuskontojen ja kulttuurien kohdalla niitä joko siedetään tai aktiivisesti vainotaan. Naisten oikeudet ovat selvästi miesten oikeuksia alemmat. Lehdistön ja toisinajattelun rajoittaminen on arkipäivää.

Kaikki luettelemasi jutut ovat hyviä

Vierailija
86/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaali, seksuaali. Elämä on muutakin kun seksi. Ilmeisesti joillekin pervoille ei ole. 

Vierailija
87/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on myös laskuja ja rahaa, halusit tai et. 

Vierailija
88/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakuta harmittaa, kun suomalaiset eivät osaa asettua venäläisten asemaan.

Nyyh, maailman pienin viulu soi.

Vierailija
89/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Nyt en yllättynyt.

Olen tänään ekaa kertaa 

ko. tutkimuksen bongannut.

Empatian vähyyden näkee

anonyymialustoilla selvästi.

Tunnelma on yhtä lämmin

kuin Helkaman pakastinlokero.

Vierailija
90/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Seksuaali, seksuaali. Elämä on muutakin kun seksi. Ilmeisesti joillekin pervoille ei ole.'

Ei minun sanojani.

Vierailija
91/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tutkimus on minun mielestäni täyttä paskaa.

Tutkimuksesta:

Ketkä olivat ne joilta kysyttiin:

"A total of 94 academic and 178 professional staff provided usable responses to the survey."

Tutkimuksessa kysyttiin yhteensä 13 kysymystä.

Esimerkkejä (kuvaavat mielestäni hyvin): Anna numero 1-100:

"How well do you feel you understand the day-to-day experience of: Academic colleagues"

"When I'm upset with academic colleagues, I feel able to put myself in their shoes easily"

"Before criticising academic colleagues, I try to imagine how I would feel if I were in their place."

Sama tutkimus voitaisiin tehdä kuinka hyvin suomalaiset osaavat englantia, eli kysyttäisiin oma mielipide omasta osaamisesta asteikolla 1-100. Sitten kysyttäisiin italialaisilta sama kysymys. Tulos italialaiset osaavat valtavan paljon paremmin englantia kuin suomalaiset!

Artikkeli johon viittasin (eli kertoo tästä "laadukkaasta" tutkimuksesta):

Duell, D. (2024). Whats so funny bout peace, love and understanding? Inter-professional perspective-taking in UKHE. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education29(1), 4050. https://doi.org/10.1080/13603108.2024.2404397

Vierailija
92/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"How well do you feel you understand the day-to-day experience of: Academic colleagues"

"When I'm upset with academic colleagues, I feel able to put myself in their shoes easily"

"Before criticising academic colleagues, I try to imagine how I would feel if I were in their place."

VMP

Vierailija
93/94 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Nyt en yllättynyt.

Olen tänään ekaa kertaa 

ko. tutkimuksen bongannut.

Empatian vähyyden näkee

anonyymialustoilla selvästi.