Toinen tienaa 7700€/kk, toinen elää tuilla
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/milla-t…
Mitä ajatuksia artikkeli herättää? Käytännössä toinen elättää toisen maksamillaan veroilla.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten niillä veroilla maksettiin 10m moottoritietä, jota saa ainakin toistaiseksi ajaa ihan ilmaiseksi.
Miksi tietyt ihmiset luulevat, että vähävaraisia tuetaan nimenomaan heidän maksamillaan veroilla? Onko veroilmoituksessa mahdollisuus ilmoittaa, mihin haluaa rahat käytettävän?
Valitettavasti ei ole.
Itse olisin ilmoittanut jo ajat sitten, että en halua tukea "tänne ihan yksin tulleiden" diskorahoja tai hiusgeeliostoksia.
no sinä et varmaan veroja edes maksakaan. Tai no alkoholiveroa taidat runsaasti maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi ollut kiva saada tietää hieman enemmän niistä muskeleista millä jollekin dippainssille pitäisi maksella 7,7 kilon kuukausiliksaa ja 13 kilon bonarit. En ihan purematta niele. Työttömän kämppä itiksessä, 30 neliötä on huiman ylihintainen. Huh huh.
Mieti - se maksaa veroja 3300 e/kk. Ajattele, jos sinäkin osallistuisit tämän yhteiskunnan kulujenmaksuun samalla summalla!
Mieluusti, jos minulle maksettaisiin 7700 euron kuukausiliksaa.
Ihan 3300e puhdasta veroa tuosta ei kuitenkaan tule, koska aika iso siivu siitä menee ensin eläkemaksuihin ym. Plus vielä mitä hän nostaa veronpalautuksina takaisin.
Minä veronpalautuksina? Jos 7700 eurosta jää 4400 käteen, ei siitä mitään veronpalautuksia tule, ellei ole isoja verovähennyksiä. Siinä olet kyllä oikeassa, että tuohon 3300 euroon sisältyy verojen lisäksi eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mun yrittäjä mies saa yli 20000e kuussa ja meikä 1000e 😂
Mä en pystyisi olemaan tuollaisessa suhteessa. Miestä varmasti vituttaa.
N18
Tienasin bruttona reilu 4400€, 44% meni veroa kun vuosituloraja ylittyi joulukuussa ja ammattiyhdistysmaksu ym, sain noin puolet nettona, kurjalta tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Tienasin bruttona reilu 4400€, 44% meni veroa kun vuosituloraja ylittyi joulukuussa ja ammattiyhdistysmaksu ym, sain noin puolet nettona, kurjalta tuntuu
Tuolla ei ole mitään tekemistä neton kanssa. Se on ihan täysin sinun itsesi vapaaehtoinen kulusi. Vähän sama kuin minä sanoisin nettopalkakseni summan mikä jää minulle käyttöön kun harrastusteni kuukausimaksut on vähennetty...
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja olen myös todella lihava
Entä sitten?
Kaikille ei riitä töitä. Oikea kysymys kuuluukin, miksi yrität lietsoa vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi ollut kiva saada tietää hieman enemmän niistä muskeleista millä jollekin dippainssille pitäisi maksella 7,7 kilon kuukausiliksaa ja 13 kilon bonarit. En ihan purematta niele. Työttömän kämppä itiksessä, 30 neliötä on huiman ylihintainen. Huh huh.
Mieti - se maksaa veroja 3300 e/kk. Ajattele, jos sinäkin osallistuisit tämän yhteiskunnan kulujenmaksuun samalla summalla!
Ihan 3300e puhdasta veroa tuosta ei kuitenkaan tule, koska aika iso siivu siitä menee ensin eläkemaksuihin ym. Plus vielä mitä hän nostaa veronpalautuksina takaisin.
Minä veronpalautuksina? Jos 7700 eurosta jää 4400 käteen, ei siitä mitään veronpalautuksia tule, ellei ole isoja verovähennyksiä. Siinä olet kyllä oikeassa, että tuohon 3300 euroon sisältyy verojen lisäksi eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.
No sitä juuri tarkoitin. Aika moni saa isojakin verovähennyksiä, ei se ole mitenkään tavatonta. Esim. kotitalousvähennystä voi saada 2400e/vuosi, siinä tulee jo melkeinpä yhden kuun verot takaisin omaan pussiin ja käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
"Ee Eisen, 34, on ollut viimeksi palkkatöissä yli kaksi vuotta sitten. Hän saa työmarkkinatukea noin 440 euroa kuukaudessa ja asumistukea 406 euroa. Hänen 30-neliöisen, Helsingin Itäkeskuksessa sijaitsevan yksiönsä vuokra on 800 euroa. Kela korvaa siitä 674 euroa.
– Asumistuestani on uhattu leikata pois 20 prosenttia, jollen hanki edullisempaa asuntoa, mutta sellaisen löytäminen on vaikeaa, kun minulla ei ole luottotietoja."
Olen Kelassa töissä enkä ymmärtänyt tästä yhtään mitään. Nuo summat ja selitykset ei tästää mihinkään.
Miksi hän saa työmarkkinatukea 440e? Minimi työmarkkinatuki aktiivimallin leikkaamana on tällä hetkellä 494e, jos menee maksmi vero.
Mitä hän tarkoittaa, että Kela korvaa asunnosta 674e? Tuo, että asumistuesta on uhattu leikata pois 20%, jos ei etsi edullisempaa, on ihan hölynpölyä. Ei asumistuessa sellaista tehdä. Hän saa jo asumistukea maksimäärän ja siitä ei mitään leikata, vaikka asunto maksaisi kaksi tonnia kuussa. Toimeentulotuessa asumismenoja voidaan kohtuullistaa. Menikö tässä asumistuki ja toimeentulotuki sekaisin? Mutta ilmeisesti toimeentulotuessakaan ei ole vielä kohtuullistettu, vaan vasta uhattu. Jos kohtuullistetaan, Helsingissä huomioidaan korkeintaa 694e/kk asumismenoja. Mutta ilmeisesti tällä hetkellä Kela korvaa asunnosta koko 800e, ei 674e. Jos hän saa toimeentulotukea ja asumismenot huomioidaan kokonaan, hänen kokonaistulonsa ovat noin 1300 euroa kuukaudessa.
Meni uskottavuus koko uutisesta, koska niin ristiriitaiset nuo Een tulotiedot.
Eiköhän nuo ole toimittajan tekemiä virheitä. Eivät jaksa ja ehdi paneutua asioihin, joita eivät ymmärrä.
Lisäksi Ee kertoi olevansa välillä töissä, joten sekin muuttaa kuukausituloja, kun pitää hakea soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä juuri tarkoitin. Aika moni saa isojakin verovähennyksiä, ei se ole mitenkään tavatonta. Esim. kotitalousvähennystä voi saada 2400e/vuosi, siinä tulee jo melkeinpä yhden kuun verot takaisin omaan pussiin ja käyttöön.
Tuon kotitalousvähennysksen ansiosta moni työllistyy. Itselläni on viisi työnantajaa vakituisesti ja sen lisäksi satunnaisia.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yrittäjä mies saa yli 20000e kuussa ja meikä 1000e 😂
Mä en pystyisi olemaan tuollaisessa suhteessa. Miestä varmasti vituttaa.
N18
Noo...oot kovin nuori vielä ja idealisti.
Yrittäjä, joka tienaa 20 000 € / kk tekee todennäköisesti aivan helvetisti töitä. Jos on perheellinen, niin hyvin todennäköisesti on vaan onnellinen, jos vaimo hoitaa kaiken kodinhoitoon ja lapsiin liittyvän rumban. Ulkomailla hyvinkin tyypillinen kuvio.
1 000 € / kk kuulostaa joltain ansiosidonnaiselta äitiyspäivärahalta, eli ehkä tämä vastaaja on äitiyslomalla pienipalkkaisesta duunista? Tai sitten työtön työmarkkinatuella ja esim. kolmen lapsen lapsilisällä. Tai sitten kotiäiti kotihoidontuella ja todella monen lapsen lapsilisillä.
Palkkatyössä tuo on osa-aikaisen työntekijän palkka.
Jos molemmat on tyytyväisiä, niin so what? Aika tyypillinen malli maailmalla. Ehkä nyt, kun meillä on maailman nuorin pääministeri, alle 2-vuotiaan lapsen äiti, joka teke superkiireistä ja hullun stressaavaa työtä, jossa kotona ehtii käydä vaihtamassa vaatteet, niin osat voivat kääntyä nopeastikin. Miehet jäävät kotiin ja naiset painavat 22 000 € kuukausituloilla yrittäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa iloisia, että teillä on töitä ja rahaa, mutta olisihan se hienoa nyysiä viimeisetkin pennit vähävaraisilta. Maksaisitte varmasti rahaa siitäkin, että köyhät eivät saisi edes syödäkseen.
miten niin NYYSIÄ. Eihän heillä ole ensinkään vaan heillehän pitää sitä rahaa ANTAA. Ja reilusti annetaankin kuukausittain.
Olisitko sinä valmis jäämään työmarkkinatuelle, että joku toinen saisi töitä ja voisi vuorostaan elättää sinua? Niin arvelinkin.
Ei ole mahdollista. Saan jo pääomatuloinakin enemmän kuussa kuin työmarkkinatuki on. Eli työttömänäkin voisin itseni elättää.
Eli sinä voisit lopettaa työnteon ja antaa työpaikan jollekin toiselle?
Vierailija kirjoitti:
Se isotuloinen DI toimii johtajana Koneella. Ei taatusti ole mikään helppo työ, jossa pärjää kuka tahansa.
No juuri siksi olisi joskus kiva saada avattua että mitä ne kaikki dirikat noissa firmoissa konkreettisesti tekevät päivittäin? Nykyisellään tulee vain sellainen kuva että rampataan palavereissa ja esitellään powerpointteja sidosryhmille. No vuppiduu, onpa vaativaa. Itse teen ohjelmistosuunnittelijana todella monimutkaisia ja vaativia kokonaisuuksia jotka tuottavat sidosryhmille paljon hilloa. Silti liksani pyörii siellä perus neljässä donassa. Tuskin kaikkea voi ratkoa silläkään että "neuvottelee" itselleen paremman palkan. Ei onnistu kun ei ole mikään dirika joka ramppaa palavereissa strategioimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa iloisia, että teillä on töitä ja rahaa, mutta olisihan se hienoa nyysiä viimeisetkin pennit vähävaraisilta. Maksaisitte varmasti rahaa siitäkin, että köyhät eivät saisi edes syödäkseen.
miten niin NYYSIÄ. Eihän heillä ole ensinkään vaan heillehän pitää sitä rahaa ANTAA. Ja reilusti annetaankin kuukausittain.
Olisitko sinä valmis jäämään työmarkkinatuelle, että joku toinen saisi töitä ja voisi vuorostaan elättää sinua? Niin arvelinkin.
Ei ole mahdollista. Saan jo pääomatuloinakin enemmän kuussa kuin työmarkkinatuki on. Eli työttömänäkin voisin itseni elättää.
Eli sinä voisit lopettaa työnteon ja antaa työpaikan jollekin toiselle?
Halutessani kyllä. En vain halua jättää työnantajaani pulaan ja pidän työstäni. Alani ammattilaisia ei ihan joka oksalla kasva. Edellisen kollegan hakuun meni 1,5 vuotta.
"Ee on opiskellut yliopistossa suomen kieltä ja sukupuolentutkimusta".
Eli käytännössä voisi hakea äidinkielen opettajaksi. Sukupuolentutkimus on varmaan mukava harrastus, mutta kuka siitä maksaa?
Kun miettii mitä haluaa opiskella, kannattaa myös vahvasti pohtia elääkö sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että saadakseen noin paljon vähennystä, pitää käyttää palveluihin rahaa 5000€.
🤬😡ON VÄÄRIN ETTÄ TOISTA HYYSÄTÄÄN TÄÄLLÄ ON IHAN OIKEESTI JOTKA KITUUTTAA ELLÄÄ ALLE 1000: N EURON PALKALLA !
TAI PIENELLÄ ELÄKKEELLÄ! NYTKKN HURSTIN LEIPÄJONO ON KILOMETRIN PITUINEN.!
SEKÄ ON TUHANSIA VÄHÄ VARASIA.!
PERHEITÄ JA YKSINÄISIÄ JOTKA SUORASTAAN ITKEE KUN EI OO RAHAA MILLÄ OSTAA RUOKAA SUUTTUTTAA MOINEN.
Enemmän tienaava on älykkäämpi mutta tuilla elävä viisaampi.
Valitettavasti ei ole.
Itse olisin ilmoittanut jo ajat sitten, että en halua tukea "tänne ihan yksin tulleiden" diskorahoja tai hiusgeeliostoksia.