Toinen tienaa 7700€/kk, toinen elää tuilla
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/milla-t…
Mitä ajatuksia artikkeli herättää? Käytännössä toinen elättää toisen maksamillaan veroilla.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi ollut kiva saada tietää hieman enemmän niistä muskeleista millä jollekin dippainssille pitäisi maksella 7,7 kilon kuukausiliksaa ja 13 kilon bonarit. En ihan purematta niele. Työttömän kämppä itiksessä, 30 neliötä on huiman ylihintainen. Huh huh.
Mieti - se maksaa veroja 3300 e/kk. Ajattele, jos sinäkin osallistuisit tämän yhteiskunnan kulujenmaksuun samalla summalla!
Mieluusti, jos minulle maksettaisiin 7700 euron kuukausiliksaa.
Ihan 3300e puhdasta veroa tuosta ei kuitenkaan tule, koska aika iso siivu siitä menee ensin eläkemaksuihin ym. Plus vielä mitä hän nostaa veronpalautuksina takaisin. Eli todellisuudessa verojen osuus voi olla aika paljon pienempikin, ja kun mietitään bruttoa niin ihan kohtuulliseksi jäänee verojen osuus tässä yhteiskunnassa (=mitä sillä saa). Onhan hänkin kuitenkin saanut itse esim. kalliin koulutuksen yhteiskunnalta.
Ja se toinenko EI ollut saanut? Käsittääkseni hänkin oli yliopiston käynyt....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi ollut kiva saada tietää hieman enemmän niistä muskeleista millä jollekin dippainssille pitäisi maksella 7,7 kilon kuukausiliksaa ja 13 kilon bonarit. En ihan purematta niele. Työttömän kämppä itiksessä, 30 neliötä on huiman ylihintainen. Huh huh.
Mieti - se maksaa veroja 3300 e/kk. Ajattele, jos sinäkin osallistuisit tämän yhteiskunnan kulujenmaksuun samalla summalla!
Ihan 3300e puhdasta veroa tuosta ei kuitenkaan tule, koska aika iso siivu siitä menee ensin eläkemaksuihin ym. Plus vielä mitä hän nostaa veronpalautuksina takaisin. Eli todellisuudessa verojen osuus voi olla aika paljon pienempikin, ja kun mietitään bruttoa niin ihan kohtuulliseksi jäänee verojen osuus tässä yhteiskunnassa (=mitä sillä saa). Onhan hänkin kuitenkin saanut itse esim. kalliin koulutuksen yhteiskunnalta.
Olet siis sitä mieltä, että jos saa koulutuksen, niin se pitää maksaa valtiolle takaisin? Pidän ajatuksesta, että jokainen peruskoulun käynyt työtön maksaa ensin etuudestaan veroja 30 % vaikka 2v ajan, jos ei työllisty. Siinäpä ymmärtää, että ei se koulutus ilmaista ole ollut.
No sehän on tavoite. Että jokainen tuottaisi sen verran että seuraavalle sukupolvelle pystytään kustantamaan vähintään se sama kuin sulle. Eli käytännössä lopulta maksat itse koulutuksesi ja terveydenhuoltosi ym. verojen kautta.
Vai mitä itse olet mieltä? Että ne jotka kynnelle kykenee niin ottakoon kermat päältä (esim. sen korkeakoulutuksen) ja jokainen saisi myös pitää itsellään kaikki ansiot, eikä tarttisi kompensoida yhteiskunnalle mitenkään sitä mitä itse on saanut? Köyhät ja vaivaiset sitten ottakoon jämät.
Eksyin tuossa vähän aikaa sitten varakkaiden asuttamalle alueelle Helsingin keskustaan. Ratikassa istuessani ratikkaan tuli joku roimasti ylipainoinen joka alkoi juttelemaan muutaman pukumiehen ja naisen kanssa. Olivat tulossa ravintolasta, huippuravintolasta. Valittivat ruuasta. Sitten tuo ylipainoinen kehtaa sanoa "hyvää ruokaa saa niin harvoin". V että sapettaa tollanen valituksen kuuntelu ku itsellä paistaa kylkiluut läpi. Sillon kun minä ylipäätään saan ruokaa niin se on aina hyvää. Toisekseen kyllä sille ylipainoiselle on selkeästi hyvää ruokaa löytynyt varsin usein tai sitten on niin vajaa että syö ittensä lihavaksi pahalla ruualla.
Oma puolisoni tienaa 5000 €/kk verojen jälkeen. Itse olen työkyvytön.
Onhan sille naurettu, että toinen maksaa tuloni. Mutta kyllä me pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se toinenko EI ollut saanut? Käsittääkseni hänkin oli yliopiston käynyt....
Hän oli lukenut tutkinnon, jolla on mahdotonta työllistyä muualle kuin tutkijaksi. Ilmeisesti päätä ei ollut tutkijaksi ja muualle ei päässyt ja masentui. Nyt on maannut kotona vuosia, koska on liikaa vaadittu mennä töihin, jotka eivät vaadi korkeakoulututkintoa tai opiskella jotain toista fiksumpaa tutkintoa. Se masennuskin helpottaisi varmasti, jos olisi jotain kelvollista tekemistä kuten vaikka se työ tai uuden tutkinnon opiskelu, mutta koska tuet ovat liian hyvät, hän pyörii ahdistuksissaan kotona.
Olkaa iloisia, että teillä on töitä ja rahaa, mutta olisihan se hienoa nyysiä viimeisetkin pennit vähävaraisilta. Maksaisitte varmasti rahaa siitäkin, että köyhät eivät saisi edes syödäkseen.
Jokaista ei huolita töihin, vaikka kykenisivät töitä tekemäänkin. Ottakaa työpaikallenne edes muutama työtön ja sitten valittakaa vasta lompakkoloisista ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa iloisia, että teillä on töitä ja rahaa, mutta olisihan se hienoa nyysiä viimeisetkin pennit vähävaraisilta. Maksaisitte varmasti rahaa siitäkin, että köyhät eivät saisi edes syödäkseen.
miten niin NYYSIÄ. Eihän heillä ole ensinkään vaan heillehän pitää sitä rahaa ANTAA. Ja reilusti annetaankin kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin NYYSIÄ. Eihän heillä ole ensinkään vaan heillehän pitää sitä rahaa ANTAA. Ja reilusti annetaankin kuukausittain.
Kyllähän esim. kikyläisiltä nimenomaan NYYSITTIIN rahat. Rahat jotka he omalla työllään tienaavat. Malliesimerkki siitä miten vähävaraisilta viedään ja annetaan hyväosaisille.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/pro-yritykset-haistoivat-helpon-rahan-…
"Ee Eisen, 34, on ollut viimeksi palkkatöissä yli kaksi vuotta sitten. Hän saa työmarkkinatukea noin 440 euroa kuukaudessa ja asumistukea 406 euroa. Hänen 30-neliöisen, Helsingin Itäkeskuksessa sijaitsevan yksiönsä vuokra on 800 euroa. Kela korvaa siitä 674 euroa.
– Asumistuestani on uhattu leikata pois 20 prosenttia, jollen hanki edullisempaa asuntoa, mutta sellaisen löytäminen on vaikeaa, kun minulla ei ole luottotietoja."
Olen Kelassa töissä enkä ymmärtänyt tästä yhtään mitään. Nuo summat ja selitykset ei tästää mihinkään.
Miksi hän saa työmarkkinatukea 440e? Minimi työmarkkinatuki aktiivimallin leikkaamana on tällä hetkellä 494e, jos menee maksmi vero.
Mitä hän tarkoittaa, että Kela korvaa asunnosta 674e? Tuo, että asumistuesta on uhattu leikata pois 20%, jos ei etsi edullisempaa, on ihan hölynpölyä. Ei asumistuessa sellaista tehdä. Hän saa jo asumistukea maksimäärän ja siitä ei mitään leikata, vaikka asunto maksaisi kaksi tonnia kuussa. Toimeentulotuessa asumismenoja voidaan kohtuullistaa. Menikö tässä asumistuki ja toimeentulotuki sekaisin? Mutta ilmeisesti toimeentulotuessakaan ei ole vielä kohtuullistettu, vaan vasta uhattu. Jos kohtuullistetaan, Helsingissä huomioidaan korkeintaa 694e/kk asumismenoja. Mutta ilmeisesti tällä hetkellä Kela korvaa asunnosta koko 800e, ei 674e. Jos hän saa toimeentulotukea ja asumismenot huomioidaan kokonaan, hänen kokonaistulonsa ovat noin 1300 euroa kuukaudessa.
Meni uskottavuus koko uutisesta, koska niin ristiriitaiset nuo Een tulotiedot.
Mitä ensimmäinen tienaa? Tienaako siis se toinen 7700/kk vai elääkö tuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko sinä valmis jäämään työmarkkinatuelle, että joku toinen saisi töitä ja voisi vuorostaan elättää sinua? Niin arvelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitko sinä valmis jäämään työmarkkinatuelle, että joku toinen saisi töitä ja voisi vuorostaan elättää sinua? Niin arvelinkin.
Ei ole mahdollista. Saan jo pääomatuloinakin enemmän kuussa kuin työmarkkinatuki on. Eli työttömänäkin voisin itseni elättää.
Luin Facebookissa keskustelua tästä samaisesta artikkelista ja siellä oli aika monta ihmistä huutamassa, että hekin maksavat veroja tuistaan.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota argumenttia. Jos minä saan Kelasta rahaa, niin joo, siitä saattaa mennä veroa, mutta en minä sitä kyllä maksa. Toki hassuahan se on, että miksi sitä pitää verottaa.
Artikkelista sen verran, että oliko se toinen saanut tutkinnon yliopistosta vai oliko vain opiskellut valmistumatta? Ehkä vähän sellainen ajatus tuli rivien välistä, että talous ei ole vieläkään hallinnassa, vaikka luottotiedot menneet. Silti haluaa syödä ulkona ja ostella jotain, mitä ei välttämättä tarvitsisi. Siihen ei välttämättä auta se, että saisi enemmän rahaa kuukaudessa, kaikki saattaisi silti mennä turhuuksiin, jos ei osaa rahaa käyttää.
Sitten tuli mieleen sellainen, että onhan se epäreilua, että jonkun pitää maksaa tuollaisia summia veroja.
Itse saan palkkaa vähän yli 28000 vuodessa kevyestä toimistotyöstä ja veroja maksan hikiset 3000 vuodessa. Miten pitkälle luulette yhteiskunnan pyörivän tuolla kolmella tonnilla? Niinpä! Kiitos siis isotuloisille jotka rahoitatte myös minun elämääni välillisesti.
Miten noin lihava voi tienata 7700? Ei voi jaksaa tai pystyä vaativampaan työhön.
Se isotuloinen DI toimii johtajana Koneella. Ei taatusti ole mikään helppo työ, jossa pärjää kuka tahansa.
HSEn adonis kirjoitti:
Miten noin lihava voi tienata 7700? Ei voi jaksaa tai pystyä vaativampaan työhön.
Se tekeekin työtä, jossa käytetään aivoja eikä lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Mietin artikkelin luettuna, että toivottavasti Ee saa masennukseensa sen verran toimivaa hoitoa, että kykenee opiskelemaan työllistävän ammatin jolla pääsee tuohon 1600 nettopalkkaan. Entisellä tutkinnollahan hän ei tee enää mitään.
Itse asiassa tuo oli ovela keino jutun kirjoittajalta kiertää se tosiasia, että tämä Eee ei ole koskaan valmistunut mihinkään tutkintoon. Sen takia jutussa asia kerrotaan juurikin siten, että "Ee on opiskellut yliopistossa..". Yritetään olla sanomatta, että ei ole valmistunut mihinkään tutkintoon.
Tuet ei ole liian korkeat, vaan matalimmat palkat ovat jääneet armottomasti jälkeen palkkakehityksessä. Eli toisinsanoen ne ei ole taloudellisesti kannattavia. Minä tienaan lähihoitajana kokopäivätyöstä 1500e nettona. Ja kun olen kahden lapsen yh, niin eihän se työssäkäynti minua sieltä taloudellisesta ahdingosta mihinkään nosta - saman saisi tekemättä mitään.
Tuetkin on todettu riittämättömiksi, mutta tietenkään niitä ei voida nostaa oikealle tasolle ennenkuin on hoidettu matalapalkka-alojen asiat.
Tukijärjestelmää pitäisi myös tarkastella. Nythän esim. isoimman ja varmimman tukimuodon eli asumistuen nostaa käytännössä vauras ja hyvintoimeentuleva kansanosa; eli asuntosijoittajat.