Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutos vaikeassa elämäntilanteessa

Vierailija
14.12.2019 |

Hei!

Etsisin vinkkejä siihen, miten toteuttaa painonhallintaan liittyvä elämäntapamuutos, kun omaa aikaa on päivässä n. 1 h ja silloinkin pitää olla hiljaa ja pysyä kotona, koska lapsi nukkuu.
Teen tällä hetkellä 8-10 tunnin työpäiviä, sieltä menen kotiin jossa hoidan lapsen ruokahommat yms. Mies on osana päivistä kotona, joten tässä välissä on noin tunti aikaa huilahtaa. Pian alkaakin sitten iltatouhut ja lapsi nukkumaan. Itse menen tuntia myöhemmin nukkumaan, jotta saisin edes vähän omaa aikaa. Aamulla herään ja sama rutiini alkaa taas. Viikonloput eivt tuo helpotusta, koska meistä jompi kumpi on aina töissä. Vaikka aikaa treeniin olisikin aina välillä, olen niin kuollut töiden jälkeen, että jaksan vain rojahtaa sohvalle ja syödä herkkuja, vaikka pyrinkin niitä välttämään. Kuitenkin sorrun aina jossain vaiheessa vanhoihin tapoihin.

Niinpä nyt toivoisin vinkkejä ns lempeään elämänmuutokseen, joka sopii näin kiireiseen elämäntilanteeseen. Tarvitsen paljon unta (9-10h) jotta olen virkeä kolo päivän, vähemmällä unella väsähdän jo klo 17. Tämän takia esim aamutreenit ennen töitä (pitäisi aloittaa treenaaminen noin klo 5 että ehdin ennen töihin menoa) ei oikein sovi. Iltapäivästä olenkin sitten niin väsynyt ettei saa mitään aikaiseksi.

Olisiko kellään antaa hyvää vinkkiä, muuta kuin että ota itseäsi niskasta kiinni? Ai niin, ja ylipaino minulla on noin 20 kg, 10 kg olen jo pudottanut viimeisen puolen vuoden aikana, joten hidastunut painonlasku vähentää motivaatiota entisestään.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Ensin hillitsisin tuota herkkujen syömistä sohvalla. Sillä saa ison lähtöstartin painonhallintaan.

Vierailija
22/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että syöt herkkuja, koska olet ahdistunut elämäntilanteessasi. Ei elämän kuulu olla pelkkää kellottamista, vaan myös nautintohetkiä ja rentoutushetkiä. Napostelet, koska käyt ihan kierroksilla, ja turrutat itsesi sokerilla. Dieetin muutos on todella vaikea, jos et muuta muita tottumuksiasi, esim tuon ylikiireisen elämän. Anteeksi näin tiukka asenne, mutta en voi ymmärtää tuollaista, että koko ajan ollaan menossa, eikä osata pysähtyä. Tuo on älytöntä stressiä kehollesi, ja siksi suurin osa suomalaisista sairastuu burnoutiin ja syö masennuslääkkeitä, jotta jaksaisi ylläpitää samaa tahtia. Mutta ilo elämästä puuttuu täysin. Jos koet että lapsen kanssa oleminen on pakkopullaa ("silloinkin pitää olla hiljaa ja pysyä kotona, koska lapsi nukkuu", "menen kotiin jossa hoidan lapsen ruokahommat" jne), niin lapsikin aistii sen ja saattaa olla hankalampi lapsi, koska ei saa sinun huomiotasi. Miksi et tee lapsen kanssa kivoja asioita, joista molemmat saavat ulkoilua ja liikuntaa? Onko isovanhempia, joille lapsen voi välillä viedä hoitoon? Se, että tulet kotiin niin väsyneenä, että jaksat vaan rojahtaa sohvalle kielii siitä että kaikki ei ole ihan kunnossa. Jos mies on päivät kotona, mikset voi saada enemmän aikaa itsellesi? En ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sanoisin, että olet jo hyvällä tiellä, jos olet jo pudottanut 10 kiloa. Jatka samaam malliin, joskus se vain vähän hidastuu. Juo paljon vettä ja tee pieniä muutoksia. Vähennät herkutteluja ja pienennät annoskokoja. Enemmän kasviksia. Pienikin muutos on parempi kuin ei mitään.

Ja yritä löytää aikaa pienelle kotijumpalle. Jos olet ihan poikki, yritä edes venytellä, että veri lähtee kiertämään. Tee näistä säännöllinen tapa. 3

Vierailija
24/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastolle niin tuo nukkumisen tarvekin vähenee niin että voit herätä esim kahtena päivänä viikossa klo 5:00 ja tehdä kotijumpan.

Muuten paasto 16/8 suositus täältä.

Herkut vaihdat hedelmäsalaattiin.

Joku ehdotti täällä tiukkaa ketoa mutta en tuolla ylipainolla lähtis dieetille joka kuormittaa suolistoa. Paasto pitää suoliston ja siten ruoansulatuksen hyvässä kunnossa

Kerrohan mullekin, millä tavalla keto kuormittaa suolistoa?

Vierailija
25/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi unentarve ja ylipaino kyllä viittaa sairauteen. Käy lääkärissä ihan perus terveystarkistuksessa.

Vierailija
26/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitse syötävä ruoka. Syö 500kcal normaalia vähemmän. Älä juo limpparia tai syö mitään herkkuja. Ei mitään pullia, suklaata tai karkkeja. Älä syö eineksiä. Osta käsipainot kotiin. Tee punnerrukia, leukoja, käsipainoilla kyykkyjä ja muita kehonpaino liikkeitä. Juo paljon vettä. Paino lähtee putoamaan.

Vierailija
27/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi lähtisin selvittämään väsymyksen syytä. Nukutko todella 9-10h vai onko se aika jonka vietät sängyssä?

Vierailija
28/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista vastauksista. Tässähän meinaa ihan herkistyä. Kuka olisi uskonut että AV:lta saa näin asiallisia ja ystävällisiä vastauksia. Lapsi on aivan ihana kyllä ja helppokin, mutta tarve omalle ajalle olisi kyllä kova. Mies hoitaa paljonkin asioita mutta jos saan tällöin omaa aikaa, en saa kuitenkaan aikaiseksi mitään koska olen niin väsynyt. Olen tähän asti laihduttamut kaloreita laskemalla, mutta aina stressipiikeissä, esim vastikään olleessa tenttiviikossa, syöminen lähtee käsistä ja motivaatio laskee. Stressi tosiaan helpottaa ensi vuoden loppuun mennessä, mutta en haluaisi sinne mennessä olla taas lihonnut näitä pudottamiani kiloja, joten siksi toivoisin laihdutukseni jatkuvan tässäkin elämäntilanteessa.

Ap

Vierailija
29/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on pian 4-vuotias. Kotijumppaa olen kokeillut, mutta lapsi kiipeää päälle ja hommasta tulee erittäin vaikeaa. Ennen raskautta liikuin aktiivisesti, kävin salilla ja olin aika kovassa kunnossa. Raskausajan liikuntakielto vei kunnon lähes nollatasolle ja vaikea synnytys esti liikkumisen melkein vuosi lapsen syntymän jälkeen. Sitten alkoikin selkävaivat ja aina kun olen pääsemässä liikunnan makuun, tulee flunssa ja tulee taas taukoa, jonka jälkeen on kamalan vaikea taas aloittaa treenaaminen.

Ap

Ota lapsi jumppahetkeen mukaan, ja tehkää siitä hauska juttu mitä voi yhdessä tehdä. lastenlaulut vaikka soimaan taustalle. Mutta oikeasti, nämä selityksesi ovat niin perusteellisia, että uskon tämän olevan vain provo. Neljävuotias lapsi ei ole enää sellainen, jota ei voisi kieltää kiipeämästä päälle. Kuulostaa myös siltä, että yrität välttää lapsen kanssa olemista. Onko lapsi hoidossa päivät vai isän kanssa? Tuon ikäinen kaipaa jo seuraa, ja ulkoleikkejä muiden lasten kanssa. Vietko lasta koskaan pihalle leikkimään? Joko olet todella burn outin kourissa, tai sitten tämä aloitus on provo.

Vierailija
30/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaastolle niin tuo nukkumisen tarvekin vähenee niin että voit herätä esim kahtena päivänä viikossa klo 5:00 ja tehdä kotijumpan.

Muuten paasto 16/8 suositus täältä.

Herkut vaihdat hedelmäsalaattiin.

Joku ehdotti täällä tiukkaa ketoa mutta en tuolla ylipainolla lähtis dieetille joka kuormittaa suolistoa. Paasto pitää suoliston ja siten ruoansulatuksen hyvässä kunnossa

Minulla suolisto vihdoinkin kunnossa kun teen ketoa ja paastoa. Aiemmin kaikenlaista turvottelua, epäsäännöllinen vatsantoiminta ja jooa kipua. Nykyään en edes joudu suolistoa ajattelemaan. Toki iso apu on myös tullut ihan siitä että jätin myös samalla kaikki makutusaineet pois. Ne aiheuttaa minulla aika paljon vaivaa.

Vierailija
31/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ihanista vastauksista. Tässähän meinaa ihan herkistyä. Kuka olisi uskonut että AV:lta saa näin asiallisia ja ystävällisiä vastauksia. Lapsi on aivan ihana kyllä ja helppokin, mutta tarve omalle ajalle olisi kyllä kova. Mies hoitaa paljonkin asioita mutta jos saan tällöin omaa aikaa, en saa kuitenkaan aikaiseksi mitään koska olen niin väsynyt. Olen tähän asti laihduttamut kaloreita laskemalla, mutta aina stressipiikeissä, esim vastikään olleessa tenttiviikossa, syöminen lähtee käsistä ja motivaatio laskee. Stressi tosiaan helpottaa ensi vuoden loppuun mennessä, mutta en haluaisi sinne mennessä olla taas lihonnut näitä pudottamiani kiloja, joten siksi toivoisin laihdutukseni jatkuvan tässäkin elämäntilanteessa.

Ap

Eipä kestä ap. :) Pysyvän muutoksen avain on usein siinä, että tekee tarpeeksi pieniä muutoksia kerrallaan. Eli tee sellaisia muutoksia kuin oikeasti pystyt pitämään yllä pidemmän aikaa! Vasta sitten seuraava muutos.

Vierailija
32/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroita itsesi sokerista. Sokeri on kaiken pahan alku ja juuri. Olet väsynyt, sokerin syöminen vain väsyttää entisestään. Älä mieti laihduttamista, vaan liiku normaalisti ja syö terveellisesti. Siitä se elämänmuutos alkaa. 

Vierailija
33/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun siis sen 9-10h. Kävin viime syksynä tutkimuksissa kun veto oli pois ja hiukset tippui päästä, mutta kaikki oli verikokeissa ok. Oletan että oli vaan stressistä johtuvaa se hiustenlähtö. Eivät kyllä koskaan kasvaneet takaisin, nyt päälaki paistaa hiusten lomasta.

Hänelle, joka kehottaa leukoja yms, niin joo olen saanut leukoja viimeksi painaessani noin 20 kg vähemmän, mutta tämän painoisena ei ole mitään toivoa. Muita kyllä pystyn tekemään, mutta väsymys painaa ja vettäkään ei ole terveellistä juoda yli 2 l päivässä, minkä usein juon jo työpäivän aikana.

Ap

Vierailija
34/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun siis sen 9-10h. Kävin viime syksynä tutkimuksissa kun veto oli pois ja hiukset tippui päästä, mutta kaikki oli verikokeissa ok. Oletan että oli vaan stressistä johtuvaa se hiustenlähtö. Eivät kyllä koskaan kasvaneet takaisin, nyt päälaki paistaa hiusten lomasta.

Hänelle, joka kehottaa leukoja yms, niin joo olen saanut leukoja viimeksi painaessani noin 20 kg vähemmän, mutta tämän painoisena ei ole mitään toivoa. Muita kyllä pystyn tekemään, mutta väsymys painaa ja vettäkään ei ole terveellistä juoda yli 2 l päivässä, minkä usein juon jo työpäivän aikana.

Ap

Mitäs tavoitteita sinulla on noin muuten oman elämän suhteen? Yleensä pään selkiyttäminenkin helpottaa ruokaimpulssien hillitsemistä.

Vierailija
35/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeet ei kyllä kerro mitään unenlaadusta eikä palautumisesta. Palauttavaa unesi ei selvästikkään ole jos noilla nukkumismäärillä olet jatkuvasti väsynyt.

Vierailija
36/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteeni on valmistua, tehdä töitä, kasvattaa kelvollinen ihminen lapsestani ja ostaa oma talo. Jos mahfollista, haluaisin jäädä eläkkeelle etuajassa tai ainakin merkittävästi vähentää työntekoa kunhan asuntolaina on maksettu pois. Haluan vaan olla onnellinen

Ap

Vierailija
37/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat perehtyä palautumiseen ja lepoon tarkemmin Palaudu & Vahvistu voisi olla alkuun hyvää luettavaa.

Vierailija
38/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen nukkunut erityisen huonosti kun olen kipeä. Heräsin monta kertaa viime yönäkin ja vaikka nukuin 9h, jaksoin hädintuskin avata silmäni. Voi olla että kunhan tästä tervehdyn, yritän päästä jonku näkösiin unitutkimuksiin. Luulen vaan että julkisella puolella voi olla aikamoiset jonot.

Ap

Vierailija
39/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat perehtyä palautumiseen ja lepoon tarkemmin Palaudu & Vahvistu voisi olla alkuun hyvää luettavaa.

Pitääoä katsoa jos tämä löytyisi kirjastosta, kiitos vinkistä.

Ap

Vierailija
40/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoitteeni on valmistua, tehdä töitä, kasvattaa kelvollinen ihminen lapsestani ja ostaa oma talo. Jos mahfollista, haluaisin jäädä eläkkeelle etuajassa tai ainakin merkittävästi vähentää työntekoa kunhan asuntolaina on maksettu pois. Haluan vaan olla onnellinen

Ap

Oletko kiinnostunut tekemästäsi työstä? Tavoitteita sillä saralla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän