Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäntapamuutos vaikeassa elämäntilanteessa

Vierailija
14.12.2019 |

Hei!

Etsisin vinkkejä siihen, miten toteuttaa painonhallintaan liittyvä elämäntapamuutos, kun omaa aikaa on päivässä n. 1 h ja silloinkin pitää olla hiljaa ja pysyä kotona, koska lapsi nukkuu.
Teen tällä hetkellä 8-10 tunnin työpäiviä, sieltä menen kotiin jossa hoidan lapsen ruokahommat yms. Mies on osana päivistä kotona, joten tässä välissä on noin tunti aikaa huilahtaa. Pian alkaakin sitten iltatouhut ja lapsi nukkumaan. Itse menen tuntia myöhemmin nukkumaan, jotta saisin edes vähän omaa aikaa. Aamulla herään ja sama rutiini alkaa taas. Viikonloput eivt tuo helpotusta, koska meistä jompi kumpi on aina töissä. Vaikka aikaa treeniin olisikin aina välillä, olen niin kuollut töiden jälkeen, että jaksan vain rojahtaa sohvalle ja syödä herkkuja, vaikka pyrinkin niitä välttämään. Kuitenkin sorrun aina jossain vaiheessa vanhoihin tapoihin.

Niinpä nyt toivoisin vinkkejä ns lempeään elämänmuutokseen, joka sopii näin kiireiseen elämäntilanteeseen. Tarvitsen paljon unta (9-10h) jotta olen virkeä kolo päivän, vähemmällä unella väsähdän jo klo 17. Tämän takia esim aamutreenit ennen töitä (pitäisi aloittaa treenaaminen noin klo 5 että ehdin ennen töihin menoa) ei oikein sovi. Iltapäivästä olenkin sitten niin väsynyt ettei saa mitään aikaiseksi.

Olisiko kellään antaa hyvää vinkkiä, muuta kuin että ota itseäsi niskasta kiinni? Ai niin, ja ylipaino minulla on noin 20 kg, 10 kg olen jo pudottanut viimeisen puolen vuoden aikana, joten hidastunut painonlasku vähentää motivaatiota entisestään.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisena ei vaan jaksa, ei mikään ihme. Se ylimääräinen massa, jota pitää kantaa mukanaan, on ihan hirveän raskasta

Kevennä ruokavaliota ja pyri kevyesti lisäämään liikunnan määrää. Syö kunnon aamiainen ja lounas ja päivällinen. Lopetat illalla sen syömisen siihen iltaruokaan, eikä puputeta mitään.

Mielestäni nämä ylikuormitus-jutut ovat ihan höpö höpöjä, joilla halutaan karkottaa kaikki ihmiset tavoitteellisesta kunnon parantamisesta. Ap on väsynyt, koska on ylipainoinen ja elintavat ovat huonot. Ei se ole sen kummallisempaa. 

Aamulla klo 5 herääminen vaatii aluksi hieman itsekuria, mutta siitä tulee loppupäiväksi paljon energisempi olo ja pidemmän päälle se herääminenkin helpottuu.

Tuossa tilanteessa viideltä herääminen on sama kuin ehdottelisi anorektikolle lisää treeniä ja puolittamaan päivän safkat.

Siis niin missä tilanteessa? Ap elää totaalisen normaalia arkea, ja kuvailee elämäänsä ihan normaaliksi. Ei ole mitään viitteitä, etteivätkö kaikki hänen ongelmansa johtuisi tuosta runsaasta ylipainosta. H elvetti miten te jaksatte keksiä päästänne näitä selityksiä omaan laiskuuteenne :D

Joku painaa ihan liikaa ja joutuu sitä liikuttelemaan ympäriinsä niin se väsyttää. Tarvitsee 10 tunnin yöunet, vaikka todennäköisesti selviäisi normaalipainoisena ihan hyvin vähemmällä. Ap:n väsymys johtuu herkkujen puputtamisesta iltaisin. Hänen verensokerina heittelee miten sattuu, ja yöunet kärsivät tuosta.

Ei ole niin s aakelin vaikeaa ja monimutkaista. Mutta ettehän te lihavat halua ikinä kuulla ikävää totuutta itsestänne.

Vierailija
82/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sanoin että aion syödä liikaa? Mitä yritin sanoa, on että minun on vaikea hillitä iltasyömistäni, ja siksi toivoin vinkkejä millä saisin tapani muutettua.

Ap

Sulle annettiin vinkki että syö puuroa niin ilmoitit syöväsi siihen päälle herkkujakin :,D älä sitten tee mitään ja pysy lihavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisena ei vaan jaksa, ei mikään ihme. Se ylimääräinen massa, jota pitää kantaa mukanaan, on ihan hirveän raskasta

Kevennä ruokavaliota ja pyri kevyesti lisäämään liikunnan määrää. Syö kunnon aamiainen ja lounas ja päivällinen. Lopetat illalla sen syömisen siihen iltaruokaan, eikä puputeta mitään.

Mielestäni nämä ylikuormitus-jutut ovat ihan höpö höpöjä, joilla halutaan karkottaa kaikki ihmiset tavoitteellisesta kunnon parantamisesta. Ap on väsynyt, koska on ylipainoinen ja elintavat ovat huonot. Ei se ole sen kummallisempaa. 

Aamulla klo 5 herääminen vaatii aluksi hieman itsekuria, mutta siitä tulee loppupäiväksi paljon energisempi olo ja pidemmän päälle se herääminenkin helpottuu.

Sun ohjeilla olisin kuollut tai väsymysoireyhtymän kourissa. Ihminen ei ole kone ja jokaisella tulee raja vastaan, kun tarpeeksi puskee.

Ihan ekaksi, älä missään nimessä ala herätä viideltä, jos et ehdi palautua tarpeeksi (seuraa unen riittävyyttä rannekkeella). Terve ihminen virkistyy viideltä, koska saa ekstra purskauksen kortisolia. Stressaantuneella on valmiiksi ongelmaa kortisolin kanssa. Aamulla nukutaan REM-uni ja liian vähä REM-uni altistaa treenissä loukkaantumisille ja haittaa aivotoimintaa. En suosittele pakkotreeniäsen kustannuksella, kun on jo valmiiksi ongelmia.

Seli seli ja seli vielä kerran seli ihan käsittämättömiä huuhaajuttuja :D siis miten heikkoja vätyksiä te oikeesti ootte

WORD SISTER!

Vierailija
84/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni tarvinnut paljon unta. Jos joskus saan nukkua ilman häiriöitä, voin nukkua 14 tuntia helposti.

Ap

Vierailija
85/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unentarpeen kommentoijille: minäkin tarvitsen unta 10 tuntia vrk. Ei anemioita, jaksamisongelmia tms.

Vierailija
86/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koko ikäni tarvinnut paljon unta. Jos joskus saan nukkua ilman häiriöitä, voin nukkua 14 tuntia helposti.

Ap

Niin, 14 tuntia on ihan sairasta jo. Kannattaisi ehkä pyytää unitutkimusta. Ja muutenkin terveystutkimuksia.

Vierailija
87/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unentarpeen kommentoijille: minäkin tarvitsen unta 10 tuntia vrk. Ei anemioita, jaksamisongelmia tms.

Olen siis normaalipainoinen.

Vierailija
88/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi pieni niin rattaisiin / ulkoilmaan yhdessä hippaleikit, itselle kahvakuula kun lapsi leikkii esim hiekkalaatikolla. Kuinka pieni asunto teillä on jos pitää olla hiljaa kun lapsi nukkuu? Ei treenaamiseen tarvitse kuulua melua, kuulokkeet päähän ja 10min hiit treeni tms. päälle.

Jos lapsi isompi, niin jätä kotiin kun käyt juoksulenkillä tai salilla tai ryhmäliikuntatunneilla. Jos lapsi isompi ja hänelle olisi sopivaa olla joku harrastus viikonloppuun niin käy silloin samalla itsekin liikkumassa.

Kuntopyörä, stepperi, kahvakuula, jumppamatto, vastustuskuminauhat. SIinä jo monta kotiin hankittavaa jolla pääsisit alkuun, valitse mieleisesi.

Vierailija
89/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, 14 tuntia on ihan sairasta jo. Kannattaisi ehkä pyytää unitutkimusta. Ja muutenkin terveystutkimuksia.

Ohis täältä kommentoi tähän. Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja sen vuoksi keskushermosto käy koko ajan kovemmilla kierroksilla kuin ns. tavallisilla ihmisillä (jatkuvaa ylikuormitusta kaikilla aisteilla). Joten tarvitsen minäkin 8-10 tunnin yöunet ja jos on menty vaikka arkiviikko 7 tunnin unilla, niin viikonloppuna tulee helposti nukuttua 14 tuntia. Näin se vaan menee ja on mennyt penskasta asti. Ylipainoa minulla ei ole koskaan ollut. En koe että satunnaiset 14 tunnin unet olisivat kuolemaksi. :) Mutta joillakin ihmisillä vaan on tarve suuremmalle unen määrälle, toisinaan vielä suuremmalle. En usko että ap tarkoitti nukkuvansa jatkuvasti 14 tuntisia öitä.

Ap:lle oma neuvo on irroittautua sokerista. Sokerin syönti väsyttää ihan törkeästi. Jos on joskus ihan pakko illalla saada jotain makeaa, niin syö vaikka pari mandariinia ennemmin. Muutamissa viikoissa huomaat eron olossasi. Ja yksi päivä päin mäntyä ei sotke koko elämää, joten seuraavana päivänä takaisin uusiin elämäntapoihin. En neuvo välttelemään myös kaikkia hiilihydraatteja, mutta kannattaa samalla vähintään kiinnittää huomio siihen kuinka paljon ja minkälaatuista hiilaria elimistöösi työnnät. Nopeat hiilihydraatit nimittäin käyttäytyvät elimistössä sokerin tavoin (nopeat nousut ja äkilliset laskut). Joten nämä perinteiset täysjyväviljat käyttöön pelkän vehnän tilalta, vähemmän valkoista riisiä tai pastaa ja enemmän kasviksia lautaselle jne. Joka päivä olisi hyvä syödä ruokalusikallinen pähkinöitä hyvien rasvojen saamiseksi. Proteiinia pitää saada tarpeeksi myös ja monipuolisesti (sisältää myös kasviproteiinit). Kun perusruokavalio on kunnossa, ei tee mieli tukkia itseänsä jäätelöllä. Pian huomaat, että saat sokerista

"krapulan" ja silloin tiedät, että olet oikealla tiellä.

Vierailija
90/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sokerilla tarkoitin edellisviestissäni tietysti lisättyä valkoista sokeria. Hedelmiä voi ja kannattaa syödä kohtuudella, marjoja käytännössä rajattomasti.

T. #89

Vierailija
91/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös olet mitä syöt-ohjelmassa Oskari Katajistolla ollut just että nukkui määrällisesti paljon, mutta uni ei kuitenkaan palauttanut.

Itse pääsin koko elämän kestäneestä sokerikoukusta eroon kun yhtenä päivänä etsin netistä ruokareseptejä helppoihin, maistuviin ja terveellisiin ruokiin, joihin tulee kasviksia monipuolisesti. Tulostin niitä ison pinon ja nyt valitsen joka viikolle ruoat ja käyn kaupassa noiden perusteella. Yleensä syödään samaa ruokaa vielä 2 pv. (Hyviä reseptejä esim ruokaboksin sivuilla) Ilmeisesti kun ravintoaineita tulee monipuolisemmin kuin perus peruna-lihakastikeruoasta, ei niin tule mielitekoja herkkuihinkaan.

Aluksi söin ruoan päälle hedelmän jälkiruoan virkaa toimittamaan, enää ei tarvitse sitäkään. Tässä systeemissä on myös säästynyt rahaa (vaikka ostan luomua, usein kalaa ym) koska kaupassa käynti on suunnitelmallista, sekä hermot ja aikaa, kun ei tarvitse pohtia mitä taas tekisi.

Vierailija
92/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lado faktoja, kun en sinua ap tunne. Oman kokemuksen perusteella tuo unentarpeesi johtuu vain siitä, että ruokavaliosi on huono. Itselläkin on ollut noita elämäntilanteita, jossa stressaa ja nukun helposti sen 10h ja silti väsyttää. Kun korjasin ruokavaliota, huomasin 7h olevan hyvä unimäärä minulle. Toki oikea unimääräsi voi olla noin korkea, mutta jos heräät valmiiksi väsyneenä niin kroppasi huutaa energiaa jostain.

Ala tekemään salaatteja, ne on helppoja valmistaa ja kuitenkin kevyitä. Jos kasvikset ei helposti uppoa, niin laita salaattiin mukaan jotain mistä pidät (eri juustot/kala/kana/kastike). Muutamassa päivässä itse ainakin aloin jo himoita raikkaita kasviksia vaikka aloittaessa ne täytyi tunkea alas kurkusta. Siitä on helppo lähteä lisäämään kasviksia ruokavaliossa ja vähentää niitä huonoja valintoja (tiedän, että listasin "herkuiksi" suht terveellisiä valintoja, mutta itse olen aina pitänyt niistä, voihan sinne tunkea mitä haluaa).

Jos herkkuja menee päivittäin, voisit yrittää olla vaikka viikon ilman. Sovit, että viikon jälkeen saat syödä taas herkkuja jos onnistut olemaan ilman. Itsellä ainakin viikon jälkeen on onnistumisesta niin hyvä olo, että haluan jatkaa vielä toisen viikon. Jossain vaiheessa himoja ei tule enää.

Herkkuja toki saa syödä silloin tällöin, mutta meille jotka niitä syö mielellään päivittäin on helpompaa pitää nollatoleranssi. Toki nykyään itsekin syön silloin tällöin jotain.

Kaikkein tärkeintä, älä stressaa painonpudotusta tai liikunnan määrää. Teet mitä jaksat ja haluat. Tärkeää olisi tilanteessasi, että et anna painon nousta takaisin sillä olet tehnyt upeaa työtä. Yritä pitää paino samassa lukemassa ja jatkat laihduttamista kun se tuntuu hyvältä.

Kaikille tulee elämässä stressaavia tilanteita ja on tärkeää oppia myös silloin pitämään langat käsissä, eikä samantien palata vanhaan

Vierailija
93/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi aikuinen, jolle 9h yöunta on se ihanteellisin määrä eikä se ole oikeastaan muuttunut, vaikka olen pudottanut painoa pysyvästi ja saanut yleisesti lisää virtaa masennuslääkityksen avulla. Opiskellessa se unentarve oikein korostuu, sillä joka päivä tulee omaksuttua jotain uutta ja jatkuva uuden oppiminen rasittaa aivoja. Jos sinä ap vielä käyt siihen päälle töissä niin ei ihme jos olet jatkuvasti väsynyt. Aivojen olisi hyvä käydä välillä tyhjänä.

Entä onko sinulla sellaista tunnetta, että et pysty kontrolloimaan elämääsi?

Osittain iltainen makeanhimo on luultavasti opittu tapa. Olet joskus yhdistänyt makean jäätelön rentoutumiseen ja se on sitten jatkunut ja olet tottunut siihen. Luultavasti se on myös merkki väsymyksestä.

Minulla on vähän samantapainen suhde sipseihin mitä sinulla on jäätelöön. Söin niitä rentoutuakseni, nälkään ja väsymykseen ja aina meni se pussillinen, oli se sitten pieni- tai mega-kokoinen. En pysty suhtautumaan niihin normaalisti vieläkään. Masennuslääkitys on hieman auttanut kontrolloinnissa, mutta väsyneenä ja stressaantuneena se on edelleen hankalaa.

En osaa auttaa kauheasti makeanhimon hillinnän suhteen, mutta kehottaisin sinua hillitsemään elämänrytmiä ennen kuin mahdollisesti sairastut uupumukseen tai mahdollinen masennus pahenee. Yritä rauhoittua ja jos jaksat, tarkastele tunteita mitkä yleensä ajaa sinut syömään jäätelöä. Kun pystyy tunnistamaan itsessään ne tunteet, tapaa on tulevaisuudessa helpompi lähteä poisoppimaan.

Vierailija
94/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö nii paljo!

Ihanko itse tuon keksit, Sherlock?

No jos kysytään itsestään selvyyksiä, niin sellaisen vastauksen saa!

Vierailija
95/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Tänään meni tosi hyvin syömisten suhteen! Välillä saan ihmeellisiä energiapiikkejä joiden aikana jaksan tehdä vaikka mitä. Masennusta olen sairastanut nuorena enkä siihen mitään apua ole teiniaikojen jälkeen saanut tai hakenut, enkä ole varma sairastanko sitä enää, ainakin normaali elämä onnistuu kyllä.

Uupumus itseäkin huolettaa ja sen oireita onkin jo havaittavissa. Töissä olen nuorin ja poissaolijoiden paikkaaminen jakautuu yleensä minun ja esimieheni kesken. Muuten esimieheni joutuisi tekemään 14h päiviä lähes poikkeuksetta ja hänkin lähentelee jo eläkeikää. En halua kieltäytyä ylitöistä ja kuormittaa hänen osuuttaan tarpeettomasti. Tilanne kuutenkin helpottunee lähiviikkoina kun palaan kouluun ja saikuttaja palannee töihin.

Ap

Vierailija
96/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulun alkaessa työmääräni puolittuu. Siihen toki tulee sitten lisäksi iltaisin tehtävät koulutehtävät ja tenttiin luvut yms.

Ap

Vierailija
97/97 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni on huomenna lukea tämä keskustelu läpi ja kirjata ylös parhaat vinkit ja lähteä toteuttamaan niitä. Kiitos kaikklle keskusteluu oslliatumisesta!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi