Helsingin päiväkodeissa kriittinen pula opeista
Nyt Helsinki yrittää houkutella taas jostain kiven alta jokusen opettajan pienellä palkan korotuksella. Avoimia virkoja yli 200 joihin ei pahemmin hakijoita. Määrä takuulla tuplaantuu jos laskettaisiin nekin paikat jotka ei ole haussa mutta joita tekee parastaikaa joku epäpätevä
On päiväkoteja joissa ei ole yhtään ns.pätevää opettajaa. Silti ne vaan pyörii.
Kommentit (230)
Suurimmat ongelmat ovat, että ryhmät ovat aivan liian suuria, lapset tarvitsisivat paljon nykyistä enemmän apua ja tukitoimia (ja niitä pienryhmiä), varhaiskasvatuksen opettajille kasataan hirveät määrät paperihommia (vasut, esiopsit, pedagogiset arviot, tehostetun tuen lomakkeet jne jne), sijaisia ei ole ja opettajien palkka on AIVAN surkea. En yhtään ihmettele, että kukaan ei halua päiväkotiin töihin tänä päivänä. Itsekin suunnittelen ihan muuta, uutta uraa. Lisätkää vaan koulutuspaikkoja yliopistoihin, sehän se auttaa hälyttävään opettajapulaan. Ei auta, voin kertoa.
Meidänkin päiväkodin alueella rakennetaan uuttaa suurta jätti päiväkotia ja meidän päiväkoti tullaan sulkemaan. Itse en sinne halua joten työpaikan etsintä varmaan edessä
Aika moni työkaveri myös sanoo miettivänsä lähteekö enää sinne jätti taloon vai siirtyykö muihin hommiin. Noista suurista taloista on kuulunut aika paljon huonoa.
Noihin vaatteiden katoamiseen vaikuttaa paljon eteistilat ja naulakkotilat. Jos ne on ahtaasta ja naulakoissa ei selkeitä osastoja jokaisen lapsen oman paikan kohdalla niin hyvin helposti menee vaatteet sekaisin
Arvomaailmaa nolla! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain täysin päivähoidon väen oma vika. Eivät halua tuoda julki ongelmia koska naisina pelkäävät että heitä pidetään epäonnistuneita. Tähän olen törmännyt
Minä olen törmännyt siihen että työntekijöitä kielletään puhumasta ongelmista. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa jää kuin irtisanoutua ja siinä samalla voiskin vaihtaa alaa.
Tunnen kolme entistä päikkytätiä. Asutaan kaikki pk-seudulla.Tuossa sen "arvostuksen" huomaa.
"Päikkytäti"
EN ole mikään päikkytäti vaan kunnollisen koulutuksen saanut ammattilainen.
Kaikenmaailman päikkytädittelyt/hoitsut/tarha-nimittelyt syövät arvostusta![/quote
Ei vaan tuollainen "oikeiden titteleiden" puutteesta triggeröityminen kertoo ihmisestä, jolle on noussut kusi päähän. Sellaisten en toivoisi lapsiani hoitavan tai opettavan. Onneksi en itse joutunut viittä lastani juuri päiväkoteihin laittamaankaan. Aivan ihmeellisiä lastenkyttäyslaitoksia.
Monessa ryhmässä työntekijöistä esim kaksi ei puhu kunnolla suomea
Tämäkin on rasite.
On rankkaa jos työkaverit puhuu suomea huonosti ja jos jo kultuurisesti on aika erilaiset näkemykset
Tee siinä sitten laatua.
Tietyillä alueilla ryhmissä on tosi paljon epäpätevä ..
Moni määräaikainen vaihtaa taas vuoden lopussa paikkaa tai lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni määräaikainen vaihtaa taas vuoden lopussa paikkaa tai lopettaa.
Ja moni vakitunen ja pätevä etsii kokoajan uutta työtä/opiskelualaa.
No marssimaan nyt hemmetti kerrankin ulos sieltä koko poppoo legojen keskeltä. Antaa Naishallituksen ratkaista mitä tehdä ongelmalle
Lopettakaa kitina ja tehkää jotain.
Jotenkin kuvaa tätä aikaa että päiväkodin työntekijät vetää hernettä nenään jostain tädittelystä.
Ennen kukaan ei nähnyt moisessa mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne tarvita yhtään enempää noita yliopistossa teoreettisiksi paperinpyörittelijöiksi koulutettuja "varhaiskasvattajia". Se mitä lapset tarvitsevat on hyvä ja maalaisjärkinen hoito.
Lastentarhanopettaja koulutus on hyvin käytännönläheinen vaikka tapahtuu yliopistossa.
Silti ne yliopistokoulutetut eivät kovin mielellään tee amisten juttuja kuten kurahousujen pukemista vaan tahtoisivat mieluummin palaveerata ja suunnitella, koska siinä saa kokea itsensä akateemiseksi asiantuntijaksi. Myös tittelinkipeys on vahva oire ylikoulutuksesta. Lastentarhanop... eikun anteeksi varhaiskasvatuksen opettajat eivät siedä tädittelyä toisin kuin lastenhoitajat ja avustajat.
Huh huh, olipahan kipeää tekstiä. Olen lto - tai vo nykyään-, mutta minua kutsutaan yleensä etunimelläni, tai tuntemattomat sanoo aikuinen tai sitten se täti. Minua ei haittaa ollenkaan, tärkeintä on että saa jotenkin kontaktin. Mutta asenteesi ja tietämyksesi toiminnan sisällöistä ja työntekijöiden työnkuvista on puutteellinen.
Palaverit on tärkeitä, samoin toiminnan suunnittelu, arviointi ja kehittäminen, vai ajatteletko että multitaskaamme nekin hommat samalla, kun puemme niitä kurahousuja ja leikimme ja askartelemme lasten kanssa? Toinen puoli aivoistahan voisi hyvin nuo asiat samalla tehdä, vai mitä? Itsekin kykenisit siihen, eikö totta? Laatu ei olisi sitäkään vähää, mitä se nyt pystyy olemaan, vaikka kaukana ollaan edelleen siitä mitä laissa hienosti loruillaan ja vanhemmat vaativat. Jos tavoitteena olisikin vain lasten säilöntä ja hengissä pitäminen vanhempien työpäivän ajan (kuten ennen oli), niin silloinhan tämä nykymeno toimisi. Vaan kun laki velvoittaa nykyisin varhaisKASVATUKSEEN, ei vain HOITOON. Pitäisi tasata lasten perhetaustoista johtuvia eroja. Tämä käy kurahousujen pukemisella? Anna vinkkejä miten tehdä se helposti ilman mitään suunnitteluja?
Kunhan nyt selviäisi lapset päivän ilman tapaturmia ja saisi pidettyä erityislapset irti toisista ettei satu vahinkoja. Kannattaa miettiä mihin oman lapsensa laittaa hoitoon. Noin kun väheksyt työtämme päiväkodissa, niin parempi olisi itse hoitaa mukulat. Paitsi hetkinen.... omat työt ja tienestit joutuisi jättämään eikä pää kestäisi lastenhoitoa? Ole tyytyväinen että joku jaksaa sitäkin työtä tehdä pskalla palkalla. Tuo väheksyntä vanhempien taholta syö sekin työmotivaatiota. Kaikki ikävä ei olekaan vain resursseista johtuvaa..
Minä olen opettajana eräässä Helsingin keskustan alueen päiväkodissa. Mukavat työkaverit ja kiireetön ympäristö. Kyllä, näinkin voi olla.
Meille haluaa tulla seuralaiset keikkailemaan, koska heidät otetaan hyvin vastaan. Esimies on ajantasalla mitä talossa tapahtuu ja miten henkilökunta voi. Tiiityötä ja kaikki tukevat toisiaan.
Osa meistä on yliopistosta, osa AMK ja osa hoitajia, jotka tekevät opea epäpätevänä. Alkuun eron esim. hoitajataustaisista saattaa huomata, mutta hyvin nopeasti työ opettaa tekijäänsä. Itse en taloon tullessa tiennyt kenenkään taustoista, eikä se kyllä kiinnostakaan.
Sanoisin, että loistava esimies ja avoin ilmapiiri takaavat toimivan yhteisön. Meillä vaihtuu lapset useammin kuin aikuiset.
Vanhemmissa nyt on aina pari, jotka vaativat sitä tätä ja tota. Enemmistö kuitenkin tolkun ihmisiä, jotka ovat iloisia että lapsi söi ja on tyytyväinen päiväänsä.
Meilläkin paikka auki koko ajan. Kannatan myös itse hoitajien jatkokouluttamista opettajiksi. Kuten AMK polkua. Ei niitä uusia tule yliopistolta, vaikka kuinka se olisi toiveena. Nykyisetkin opiskelevat maisteriksi ja poistuvat muutaman vuoden sisään.
Kylläpä odotan sitä päivää, kun vihdoin aloitettaisiin lakko, jotta saataisiin työolot kuntoon ja PALKKA ajantasalle. Koko Suomihan pysähtyisi, kuin seinään. Kiireellä ja silmät sumeena uraa tekevät äidit ja isät joutuisivat jäämään kotiin hoitamaan ITSE omia kullannuppusiaan. Kyllä ei tarvitsisi muutamaa päivää pitempään olla lakossa, kun vanhemmat alkaisivat vaatia meille kunnon palkankorotuksia jms, jotta "tädit" palaisivat takaisin sorvin ääreen.
T. Vao eli varhaiskasvatuksen opettaja
Miksi me ei aloiteta lakkoa?!!!!!! Kaikki miesvaltaisetkin alat lakkoilevat ja saavat asioitaan läpi!!!! Onko vaan niin, että meillä, tai suurimmalla osalla pk:n työntekijöistä, ei ole munaa tarpeeksi?! Minä olisin valmis lakkoon jo heti huomenna
Vierailija kirjoitti:
Noihin vaatteiden katoamiseen vaikuttaa paljon eteistilat ja naulakkotilat. Jos ne on ahtaasta ja naulakoissa ei selkeitä osastoja jokaisen lapsen oman paikan kohdalla niin hyvin helposti menee vaatteet sekaisin
Ahtaat tilat vaikuttaa joo, mutta varhaiskasvatuksen opettajana sanoisin että ainakin omassa ryhmässäni eniten vaikutta se, että vaatteita ei ole nimikoitu. Siinä arvotaan kenenkä harmaat collegehousut ja tummansiniset sukat taas lattialla pyörivät. Lopulta, kun ne ovat kuukauden pyörineet eivätkä kysyttäessä ole kenenkään, päätyvät ne varavaatelaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä odotan sitä päivää, kun vihdoin aloitettaisiin lakko, jotta saataisiin työolot kuntoon ja PALKKA ajantasalle. Koko Suomihan pysähtyisi, kuin seinään. Kiireellä ja silmät sumeena uraa tekevät äidit ja isät joutuisivat jäämään kotiin hoitamaan ITSE omia kullannuppusiaan. Kyllä ei tarvitsisi muutamaa päivää pitempään olla lakossa, kun vanhemmat alkaisivat vaatia meille kunnon palkankorotuksia jms, jotta "tädit" palaisivat takaisin sorvin ääreen.
Vai että silmät sumeena vaatisin palkankorotuksia lastenkaitsijoille... Ne korotukset maksaisin minä korotettujen verojen muodossa. Ei kiitos.
Menkää vain VAO:t lakkoon, eiköhän niitä kurahousuja tule mielellään pukemaan joku ei-akateeminen ihan nykyisillä palkoilla ja työehdoilla. Se riittää meidän perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Ja täähän tiedettiin jo mutta silti piti poistaa se kotihoidontuen kuntalisä ja syyllistämällä ajaa äidit töihin.
Äidit töihin? Kuka syyllistänyt ja mistä? Miksi just äidin pitäs olla kotona, miksei isän?
Jos nyt tulee lakko, niin mikä liitto se olisi? Opet on siirretty Akavan alle, hoitajat onko superissa vai tehyssä Vai missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että silmät sumeena vaatisin palkankorotuksia lastenkaitsijoille... Ne korotukset maksaisin minä korotettujen verojen muodossa. Ei kiitos.
Menkää vain VAO:t lakkoon, eiköhän niitä kurahousuja tule mielellään pukemaan joku ei-akateeminen ihan nykyisillä palkoilla ja työehdoilla. Se riittää meidän perheelle.
Tuskin jää paljo opettajilla aikaa pukea kurahousuja kun on paperityöt ja suunnitelmat ja ls-palaverit... Eiköhän lastenhoitajat hoida nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin jää paljo opettajilla aikaa pukea kurahousuja kun on paperityöt ja suunnitelmat ja ls-palaverit... Eiköhän lastenhoitajat hoida nuo.
Nyt mun on varhaiskasvatuksen opena pakko puuttua tähän. Törmään jatkuvasti väitteisiin siitä, kuinka opettaja ei koskaan ole paikalla/näe lasta/istuu vaan suunnittelemassa. Toki jossain voi näin ollakin, sitä en voi kiistää. Mutta ainakaan omalla työpaikallani näin ei ole!
Suunnitteluaikaa minulla on tunti päivässä, joka päivä. Erittäin tarpeellinen tunti muuten... Työvuorosta riippuen tämä tunti ajoittuu joko lasten aamun ulkoilun ajaksi, päiväuniajalle tai iltapäivän välipalan ja leikin ajalle. Olen poissa lapsiryhmästä (valveillaoloajasta) enintään tunnin päivästä, jos sitäkään. Palavereja toki on. Ehkä n. tunti kahdessa viikossa, sekin usein päiväunien aikaan.
Joten kyllä, olen lasten kanssa. Puen kurahousuja, havainnoin leikkiä, pelaan, opetan, kasvatan. Joka päivä, 7 tuntia päivässä. Ilman suunnitteluaikaa en kykenisi tekemään sitä laadukkaasti.
Kylmä tosiseikka nykyvarhaiskasvatuksessa on juuri se, että tuota pienryhmää kummempaa tukitoimea ette olisi saaneet vaikka diagnoosi olisi ollut selvillä ennen varhaiskasvatuksen aloittamista. Itse asiassa saatte olla todella onnellisia että tarjolla oli edes se pienryhmä. Mutta toivotaan että yhteiskunta herää tähän ja tulevaisuudessa palataan varhaiskasvatuksessakin entiseen malliin ja lisätään pienryhmiä, joissa toimii varhaiserityisopettaja. Integraatio ja inkluusio ovat pelkkää sanahelinää, todellisuudessa kyse on säästöistä.