Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle

Vierailija
13.12.2019 |

Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.

Kommentit (1826)

Vierailija
1581/1826 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

059.

Kuka tuli?

Minä

Ootsä kuinka vanha?

15

Vaihdetaanko numeroita?

Joo

Moi?

Mennääks leffaan?

joo

Eddie Murphy menee huomenna. Prinssille morsian. Nähäänks Stokkan kellon alla seiskalt, voidaan käydä kärölssissä?

Joo

Miten mä tunnen sut?

Laitan mustan takinja mulla on vaaleat pitkät hiukset.

Ok, Nähään sillioin. Mulla on vihreä takki ja pystytukka.

Joo

Mitä?

Joo

Okei. Huomiseen

Joo

Some-88

Vierailija
1582/1826 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mä sain viisi markkaa viikkorahaa! Lähdetäänkö kitkalle? Ostetaan merkkareita ja lätkiksiä! Mennään sitten saunaan ja paistetaan kiukaalla lenkkiä. Illalla Alkaa muppet-show. Katotaan se! Minä voin tulla teille sunnuntaina, niin katotaan Pieni talo preerialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1826 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus leireiltä soitettiin kotiin vastapuhelu.

Mun ratsastusleirillä ysärillä porukat antoivat mukaan (perheen ainoan) kännykän siltä varalta, että tulee tarve soittaa. Vannottivat että piilotan sen hyvin laukkuun enkä esittele sitä kenellekään ettei sitä varasteta, niin harvinaisia ja kalliita ne silloin olivat.

Muistan kun ysärillä isäni jutteli naapurin kanssa että on miettinyt, hankkisiko sellaisen tietokoneen. Minä siihen innostuneena että joo ja sellainen intternetti siihen koneeseen! Isä pyöritteli silmiään vähän silleen kiusaantuneena moisesta nousukasmaisesta pröystäilystä.

Vuosina 1991–94 käymäni lukion ranskan kirjassa oli keskustelu tietokoneista, jossa eräs esitetty näkemys oli, että tietokone (ordinateur) on "täysin turha vekotin" (un gadget tout à fait inutile).

No, ranskalaisilla oli sentään Minitel, johon sivumennen sanoen pääsi modeemilla myös Suomesta.

Vierailija
1584/1826 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Katoitko Shogunin eilen?

- Joo, vähänkö oli ku ne oli siinä rannalla ja yks huitas miekalla siltä yheltä pään, pää vaan tippu siihen hiekalle.

(kumpikaan ei yläasteikäisinä kolleina tietenkään mainitse, että ensisekuntien aikana piti toipua siitä pään tippumisen aiheuttamasta järkytyksestä ja yrittää vakuutella itselle että tää on vaan tv-sarja, ei oikeesti)

Vierailija
1585/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista, maista kesä tupakatta, tottakai! -tarrat. Muistaako joku?

Vierailija
1586/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkura kaupat.

Paperiset bonusvihkoset joihin sai kassalta tarroja sen mukaan miten isot ostokset oli tehnyt ja jos tuli sivu (vai koko vihko?) täyteen sai jonkun edun.

Laukussa mukana kulkeva bussiaikataulu josta katsottiin kellonajat lähdöille, ja bussikuskia pyydettiin kertomaan kun ollaan sillä pysäkillä jossa on tarkoitus jäädä pois. Sisäisille-, ja seutulinjoille oli omat osionsa.

Vierailija
1587/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista, maista kesä tupakatta, tottakai! -tarrat. Muistaako joku?

Muistan. Jossain vanhempieni kodin pöytälaatikossa (siis käyttämättömänä, ei liimattuna kiinni) on myös Raittiuskasvatusliiton tarra, jossa on Matti Nykäsen kuva ja teksti "Selvästi pitemmälle".

Vierailija
1588/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkura kaupat.

Paperiset bonusvihkoset joihin sai kassalta tarroja sen mukaan miten isot ostokset oli tehnyt ja jos tuli sivu (vai koko vihko?) täyteen sai jonkun edun.

Kukkura-merkit! Ajattelin niitä juuri äskettäin ensi kertaa moniin vuosiin, koska niillä oli yllättäen pieni sivurooli Munkkivuori-TV-sarjassa. (Joka kyllä muutenkin on täynnä "juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle".)

Vierailija
1589/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1980   ja 2006 syntynyt tyttöni ei tykkää yhtään kun  käytän ilmaisuja kuten  venttaa ja revippä siitä. Kerran tyttö jätti minut keskellä HenkkaMaukkaa koska olin kuulemma niin nolo  sanoessani tsiikaa näitä, huutelin sitten perään että Ada venttaa :D 

Käsittääkseni stadin slangi ei ole mikään menneisyyden juttu, eikä tsiigaaminen ja venttaaminen ole mihinkään kadonnut.

Vaan "stadin" ulkopuolella on aika paljon Suomea ja vaihtelee sukupolvittain onko stadilaisuus cool vai ei. Nykynuoret ei taida pitää sitä minään status-asiana ja siksi stadin slangia pidetään junttimaisena.

Vierailija
1590/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekkonen

Vierailija
1591/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvat kehitettiin perinteisiksi kuviksi. Kuvat käytiin hakemassa kuoressa valokuvausliikkeestä tai omassa nuoruudessani 2000-luvun alussa Prismasta. :)

Joo, ja kehittämiseen meni aina joku 1-4 arkipäivää. Oli tuskallista odotella jotain hauskoja bilekuvia monta päivää. Ja mitään takeitahan ei ollut, että olivatko kuvat onnistuneita. Eikä niitä räpsittykään montaa/tapahtuma kun filmille mahtui 24 kuvaa (?) ja sitten tietenkin kehittäminen maksoi.

Eikä monellakaan nuorella ollut omaa kameraa 80-90-luvulla,kertakäyttökamerat oli aika yleisiä,vasta kun puhelimiin tuli kamera,niin kaikilla nykynuorilla on näin oma kamera

Omissa piireissä perheellä oli yleensä yksi pokkarikamera, jota sitten jokainen lainasi reissuille tai tapahtumiin. Itse sain oman lahjaksi kun tykkäsin niin kovasti kuvata. Mutta kuvat piti ottaa huolella koska kehittäminen oli kallista, silloin ei kuvattu päivän ruokaa tai muita turhuuksia.

Vierailija
1592/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maksanut laskuja automaatilla. Pankin tiskillä kyllä ja nyt netissä läppärillä.

Aikuistuin juuri siinä maksuautomaattien aikaan ja se tuntui edistykselliseltä kun ei tarvinnut mennä konttoriin maksamaan laskuja. Konttorit kun olivat auki vain arkin virka-aikaan ja menivät kiinni jo 16:15. Siinä oli työläisillä ja opiskelijoilla ehtimistä pankkiin, mutta toisaalta pankkiasioiden hoitaminen oli ihan hyvä syy pyytää päästä lähtemään töistä tai koulusta vähän aikaisemmin. Asia ymmärrettiin, koska kaikkien piti ehtiä aina välillä pankkiin.

Maksuautomaatilla kauppakeskuksessa pystyi maksamaan laskuja iltaisin ja viikonloppuisin. Pitihän sinnekin mennä maksamaan niitä laskuja, mutta niin siellä asioitiin muutenkin viikottain, kun ei ollut nettikauppoja eikä juuri nettiäkään.

Ei ollut ennen kaikki asiat ennen paremmin.

oi,muistan kun vielä 2000-luvun alussa istuin jonottamassa laskuautomaatille :) sitten näpyttelet siinä laskuasi kymmenen ihmisen odotellessa vuoroaan,kun nykyisin senkin voit hoitaa kotisohvalta :)

Omalla kylällä laskuautomaatti oli pankin ulkopuolella (tai ehkä aulassa johon pääsi kortilla). Kuitenkin illalla pääsi maksamaan laskunsa, oli se hienoa.

Vierailija
1593/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

059, "Kuka tuli?"

Vierailija
1594/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1980   ja 2006 syntynyt tyttöni ei tykkää yhtään kun  käytän ilmaisuja kuten  venttaa ja revippä siitä. Kerran tyttö jätti minut keskellä HenkkaMaukkaa koska olin kuulemma niin nolo  sanoessani tsiikaa näitä, huutelin sitten perään että Ada venttaa :D 

Käsittääkseni stadin slangi ei ole mikään menneisyyden juttu, eikä tsiigaaminen ja venttaaminen ole mihinkään kadonnut.

Vaan "stadin" ulkopuolella on aika paljon Suomea ja vaihtelee sukupolvittain onko stadilaisuus cool vai ei. Nykynuoret ei taida pitää sitä minään status-asiana ja siksi stadin slangia pidetään junttimaisena.

Stadin slangi on sosiolekti, työväenluokan murre, ei mikään statusasia ollut koskaan.

Koulutustason jatkuvan nousun takia siitä ei pidetä juuri siksi, koska se oli duunarien tapa puhua.

Vierailija
1595/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkura kaupat.

Laukussa mukana kulkeva bussiaikataulu josta katsottiin kellonajat lähdöille, ja bussikuskia pyydettiin kertomaan kun ollaan sillä pysäkillä jossa on tarkoitus jäädä pois. Sisäisille-, ja seutulinjoille oli omat osionsa.

Eipä ole sitten maailma paljon muuttunut. Eilen näin apteekissa vihkosen, johon piti kerätä jotain leimoja tai tarroja ja sitten saa jonkun edun. Eli sama touhu jatkuu. 

Vierailija
1596/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä nykyajan nuoret ei ymmärrä on se että pitää nähdä vaivaa jos jotain haluaa saavuttaa. Ja sitten se häiritsevin että nykyaikana ei siedetä mitään epämukavuuksia ilman ahdistumista ja terapian tarvetta

Minusta tuntuu että me ei ehkä nähdä nykynuorten arkitodellisuutta kun ei itse sitä eletä. Esimerkiksi opiskelu vaikuttaa paljon raskaammalta kuin mitä se oli omana aikana.

Olin vasta reissussa missä oli mukana ala-asteikäinen lapsi. Järkytyin siitä määrästä läksyjä mitä lapselle oli annettu loman ajaksi. Oli 7 eri aineesta yhteensä varmaan 100 sivua luettavaa ja en edes tiedä kuinka monta tehtävää. Lapsiparka oli rantalomalla ihan stressaantunut koulutehtävistään.

Joo tärkeää että pysyy mukana opetuksessa, mutta tuli lähinnä mieleen että yritetäänkö nykyään polttaa lapsetkin loppuun ennen kuin ovat lähelläkään työelämää.

Enkä tiedä onko sekään huono asia että nykyään saa helpommin hoitoa ja terapiaa myös mielen sairauksiin. Itselläni olisi ollut varmasti helpompi nuoruus jos olisin saanut hoitoa ajoissa, mutta eipä 80-luvulla sellaista ollut tarjolla.

Vierailija
1597/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutaan sohvalla kattomassa telkkaa. Sanon: käytkö vaihtamassa ykköselle, alkaa uutiset.

(aika ennen kaukosäätimiä)

Vierailija
1598/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stadin slangi on sosiolekti, työväenluokan murre, ei mikään statusasia ollut koskaan.

Koulutustason jatkuvan nousun takia siitä ei pidetä juuri siksi, koska se oli duunarien tapa puhua.

En tiedä mistä olet kotoisin, mutta omalla kylällä (kaukana pk-seudusta) ne jotka stadin slangia käyttivät olivat varakkaampien perheiden teinejä. Rikkailla oli varaa matkustella Helsinkiin ja sieltä se murre muka tarttui. Oli myös coolia jos oli helsinkiläisiä tuttuja tai sukulaisia.

Vierailija
1599/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella siis terveysside

Vierailija
1600/1826 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä olet kotoisin, mutta omalla kylällä (kaukana pk-seudusta) ne jotka stadin slangia käyttivät olivat varakkaampien perheiden teinejä. Rikkailla oli varaa matkustella Helsinkiin ja sieltä se murre muka tarttui. Oli myös coolia jos oli helsinkiläisiä tuttuja tai sukulaisia.

Höpö höpö. Kokeile vaikka Wikipediaa. Stadin slangi on sosiolekti, työväenluokan murre. Siinä on statusta ainoastaan maalaisen päässä. Slangissa on yhtä paljon statusta kuin leipäjonossa. Juuri siksi se onkin hieno murre. No ainahan jotkin maalaiset ovat yrittäneet olla stadilaisempia kuin stadilaiset itse, mutta miten se kieleen liittyy? Ei mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi