"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle
Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.
Kommentit (1826)
"Otatko naapuripöydästä sen tuhkakupin?"
Kaukaisemmille tuttaville lähetettiin onnittelut ja surunvalittelut sähkeenä.
Kelaa se kasetti alkuun!
Miks sää ostit näitä tavallisia kasetteja? Sanoin, että chromea tai ferroa!
Vessan vetäminen tehtiin ennen konkreettisesti vetämällä narusta (ketjusta), joka roikkui yläpuolella olevasta säiliöstä. Silti edelleen puhumme vessan vetämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä maksu se oli pitänyt suorittaa -70 luvun lopulla kun autojen tuulilaseihin liimattiin sellainen tarra siitä maksusta? muistaakseni niitä oli vielä -80 luvun alussa autojen etulasin kulmassa.
Käyttömaksu.
Palkkapussi, kirjekuori jossa palkka.
-Ellos, Halens ja Jotex kataloogit.
-Mtveen musiikkivideot.
-Puhelinkopit/kobra kotipuhelin.
-Laskun maksamiset postissa.
Olin työpaikkaohjaaja ja oppilaani sanoi minulle lähtiessään "koodaillaan". Jäädessääni yksin mietin että mitä minulta on mennyt täysin. En ollut koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Elintarvikekupongit
- Viinakortti
- MatkashekitMatkashekkejä käytetään vieläkin ulkomailla.
Shekkivikolla ostosten maksaminen oli ihan normaalia vielä 80-luvulla.
Viinakortteja en muista, vaikka ne olivat käytössä 70-luvun loppuun ja olen syntynyt 70-luvun alussa.
Olivat käytössä 1970- luvun alkuun, ehkä jonnekin vuoteen 1971 tai 1972. Isälläni on tallessa viinakortti.
Mun isällä oli kans viinakortti. On nyt mulla tallessa, kun isää ei enää ole.
Ostettiin ja myytiin käytettyä tavaraa Osto- ja Myyntiliikkeeseen. Kirpputoreja ei ollut kuin Pariisissa.
Joulu ym myyjäiset oli tarkoitettu uusille käsityötavaralle. Vanhaa roinaa sai edullisesti huutokaupoista kun maksamattomia tavaroita oli ulosmitattu, laskukausien aikana ne oli tavallisia.
Panttilainaamoja oli vähän joka kylällä, ns konttoreita. Pantatut kamat haettiin takaisin liksapäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli yhtenä päivänä suihkussa mieleen ku lapsuuden perheessä saunassa käydessä siis harjattiin semmosella kovalla harjalla toistemme selät. Hyi.
Olikohan vaan oman perheen erikoisuus vai tehtiinkö muuallakin näin?
Taustatiedoksi, molemmat vanhemmat maaseudulta kotoisin, ja juoksevaa vettä ei ollut 😃
Heh 🙂 mun vanhemmat on kans maaseudulta kotoisin ja meillä oli aikoinaan tuollanen saunaharja selän pesuun. Ulkosaunassa lämmitettiin vesi muuripadassa ja isossa vesikorvossa oli kylmä vesi. Ne sitten annosteltiin pesuvatiin. Mulla oli oma pesusieni ja myöhemmin äidillä oli myös. Niin ja tosiaan meillä oli ulkosauna. Isän lapsuuden kodissa kun asuttiin. Ja ainakin äidin siskolla oli mukana oma pesusieni, jos tuli meillä käymään ja saunottiin.
Poikani 5v oli muutama viikko sitten aidosti yllättynyt että meillä meillä vanhemmilla ei ollut kännyköitä lapsina 1990-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niin oudolta, kun joutui tv-luvan tarkastajia pelkäämään. Itse keski-ikäinen ja niin nopeasti asiat unohtuvat.😀
Oi todellakin noita aikoja. Pimeässä makkarissa kyttäämässä varovasti verhon raosta, kun lupatarkastajan selkä katosi lumisateeseen ja talvi-illan pimeyteen. Katoavaa kansanperinnettä!
Ei siinä paljon muita jännityksiä (luvattomasta) telkkarista enää sinä iltana tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Ärrältä puhelinkortin ja kävin puhelinkopista soittamassa. Kätsää, kun ei tartte markkoja!
Teininä tungettiin porukalla puhelinkoppiin pakkasella "lämmittelemään", vaikka kopissa yhtä paljon pakkasta kuin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä käyttää puhelimessa ollessaan sanontaa "saisko sen ja sen henkilön langan päähän". Ei aukea teineille.
Langan pää on nykyteineille viestiketjun viimeinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Että TV-lupatarkastajia pelätty. Olisinko kerran sellaisen kanssa ollut tekemisissä elämäni aikana. No, meillä oli luvat kunnossa. Tietenkin.
Taisi aika ärsyyntyä, kun se alkoi mennä veroista. Oikein teille.
Mikä kyylä!
Jake Nyman oli hyvä juontaja, koska ei koskaan puhunut biisien päälle. Biisejä otettiin kasetille ja oli v*ttumaista, jos juontaja pilasi äänityksen lätisemällä biisin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Että TV-lupatarkastajia pelätty. Olisinko kerran sellaisen kanssa ollut tekemisissä elämäni aikana. No, meillä oli luvat kunnossa. Tietenkin.
Taisi aika ärsyyntyä, kun se alkoi mennä veroista. Oikein teille.
Meillä oli musta-valko tv- lupa.
Tarkastaja kävi kerran katsomassa, että meillä ei ole väriteeveetä.
Muistaisinko oikein, että 80 - luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinkopit olivat muuten ihan hyvä juttu, mutta aika usein niitä oli rikottu. Oli esimerkiksi vedetty luurin johto irti, yritetty murtaa kolikkosäiliö ja revitty kopissa vakiovarusteena ollut puhelinluettelo.
Otti todella päähän, kun ei päässytkään soittamaan, vaikka olisi ollut tärkeä puhelu. Piti vaan äkkiä yrittää etsiä seuraava mahdollinen koppi ja toivoa, että se oli kunnossa.80-luvulla niissä oli tarroja "Tämä puhelin voi pelastaa ihmishengen - ÄLÄ RIKO SITÄ!" Olisi kiinnostavaa tietää, montako niitä sen takia jäi rikkomatta.
Näppäile älä käppäile
Tilaappa puhelu