Onko muita jotka odottavat pörssiromahdusta?
Käteistä on reilusti odottamassa romahdusta ja tunne kun se joskus, milloin? tulee on varmaan kuin lapsella joka pääsee karkkikauppaan sanoilla "valitse mitä haluat" eli valinnan vaikeus kun on niin paljon hyvää alennuksessa. Odotanko turhaan?
Kommentit (31)
Minä ainakin odotan nyt kun on jotain millä ostaakin. Epäilen että isompaan romahdukseen menee vielä muutama vuosi.
Minä olen himmaillut jo kaksi vuotta. Pyöritän 20 prosenttia kokonaiskassasta sahaavissa osakkeissa. Hyvin on tuottanut tänä vuonna tämäkin. Keskimäärin jotain 5-10k ollut kiinni osakkeissa ja myyntivoittoja tullut pari tonnia.
Taas oli joku hyvä uutinen kauppasotaan liittyen, joten varmaan taas mennään ylävireessä muutama viikko.
Näitähän aina odotetaan. Jännä että parhaimmatkaan taloustieteilijät eivät osaa ennustaa talouttaa yhtään mutta silti tätä puoskarointia sanotaan tieteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko satanen vai kaks odottamassa
Mulla olis 40 donaa...
Kun nämä hyvät osinkofirmat lakkaa maksamasta osinkoa niin tosiaan olen samaa mieltä että silloin se on huolista pienin ja maailma on tosiaan perseellään eikä vaan osakemarkkinat. Suurin uhka on että koko järjestelmä romahtaa. Mutta ei niitä rahoja saa silloin pankista tavalliseltakaan tililtä pois kun ei pankeilla ole mitä antaa kun pankit sijoittaa ne rahansa jotta saa tuottoa. Eli tyynyn alle vaan ne rahat ja sitten tulee joku ja ryöstää ne. Ei ole helppoa/riskitöntä ratkaisua.
Nousisi nyt edes nuo pari vikatikkiä omilleen niin voisin myydä hittoon ja sijoittaa osinkoja maksaviin yhtiöihin. Pitikin mennä ympäristöhuuhaan mukana, ne firmathan on ihan paskoja.
Minä odottelin romahdusta jo vuonna 2015. En pariin vuoteen ostanut osakkeita, kun ajattelin, että kohta romahdus tulee. Sitten vain jossain vaiheessa laskin, että olen hävinnyt liikaa rahaa, kun olen pitänyt rahoja tilillä lähes nollakorolla siihen verrattuna, että olisin saanut osakkeille joka vuosi osinkoja. Aloitin taas ostamaan osakkeita vähitellen. Keskityn kuitenkin niihin, jotka maksavat vuodesta toiseen hyviä osinkoja.
Ensin romahduksella ei ole väliä koska se on vain ostonpaikka. Ja myöhemminkään sillä ei ole väliä koska hyvin hajautetun salkun osinkokassavirta on paljon stabiilimpi kuin niiden markkina-arvo.
Ei se tietenkään noin helppoa. Mutta kannattaa ajatella kuin vanha herraskainen säätiö. Nekään eivät ole koskaan vaikeuksissa. Ei Yalea ajeta alas kun kurssit romahtivat.
En toivo sellaista, koska se aiheuttaa massiivista työttömyyttä. Mutta toisaalta sijoitan sijoitan vähemmän kuin pystyisin juuri siitä syystä, että markkinakehitys on ollut haihattelulle perustuvaa ylioptimismia jo pitkän aikaa.
Koska esim. Sampo tai Fortum on jäädyttänyt osingot viimeksi? Vaikka romahdus tulee niin ei se firma mihinkään romahda vaan osinkomarkkinat.