Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki kristillisistä perinteistä mielensä pahoittavat henkilöt! Milloin alatte boikotoimaan

Vierailija
13.12.2019 |

Suomen lippua?!

"Lipulla ei ole virallista tunnustuksellista selitystä, mutta risti on kristillinen symboli". Pohjoismaiden ristilipuilla varustetut valtiot ovat poikkeuksetta (olleet) kristittyjä maita, ja symboliikka on selvä. Mitä ajatuksia tämä herättää?

Yleisesti on vaikea ymmärtää, miksi suomalaiset ateistit tms kokevat kristilliset perinteet jollain tapaa uhkaavina, vaikka ne ovat osa suomalaista kulttuuria. Esim koulujen juhlissa tietyt virret jne. Vaikka itse ei uskoisikaan, miten nämä asiat ovat joillekkin ongelma?

Kommentit (227)

Vierailija
1/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne kovin monelle ongelma ovatkaan. Itse voin aivan vapaasti laulaa virsiä ja käydä vaikka joulukirkossa. Kristinusko ei ole minulle sen kummempi kuin lukemattomat muutkaan maailman uskonnot. Asia ei kosketa missään määrin.

Vierailija
2/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristilliset, milloin alatte boikotoida viikonpäiviä ja vuodenaikajuhlia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kristinusko on kupannut muitakin symboleita kuin yhden ristin. Ei haittaa lipussa. Eikä minua haittaa vaikka kaikki Suomen kristityt kokoontuisivat jokainen sunnuntaiaamu juomaan ja syömään jumalansa. Minä Tai lapseni emme vain halua joutua osallistumaan minkään jumalolennon palvontaan. Palvokaa sitä keskenänne ihan rauhassa.

Vierailija
4/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja milloin alatte boikotoida numeroita (saimme ne arabialaisilta, jotka olivat saaneet ne Intiasta)?

Vierailija
5/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko viitata johonkin kristillisten aiempaan mielensäpahoittamiseen?

Aloitushan perustuu siihen, että osa ateisteista on naama väärällään joka asiasta, missä vähänkin näkyy uskonnon vaikutus perinteisiin.

Millä tavalla oma kysymyksesi siis on aiheellinen?

Vierailija
6/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pointtisi? Ei aukea näin kristittynä.

Vierailija
7/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko viitata johonkin kristillisten aiempaan mielensäpahoittamiseen?

Aloitushan perustuu siihen, että osa ateisteista on naama väärällään joka asiasta, missä vähänkin näkyy uskonnon vaikutus perinteisiin.

Millä tavalla oma kysymyksesi siis on aiheellinen?

Tätä itsekkin ihmettelen.

ap

Vierailija
8/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kristinusko on kupannut muitakin symboleita kuin yhden ristin. Ei haittaa lipussa. Eikä minua haittaa vaikka kaikki Suomen kristityt kokoontuisivat jokainen sunnuntaiaamu juomaan ja syömään jumalansa. Minä Tai lapseni emme vain halua joutua osallistumaan minkään jumalolennon palvontaan. Palvokaa sitä keskenänne ihan rauhassa.

Onko mielestäsi suvivirsi tai joku kristillinen joululaulu jumalolennon palvontaa?

Vierailija
9/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristittynä arvatenkin vietät tänään Freyn päivää. Runsaan viikon kuluttua juhlistanet talvipäivän seisausta, joskin muutaman päivän myöhässä, mutta silti.

Vierailija
10/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja milloin alatte boikotoida numeroita (saimme ne arabialaisilta, jotka olivat saaneet ne Intiasta)?

Miksi ihmeessä niitä boikotoisimme? :D Aloitus viittaa selvästi niihin ateisteihin, jotka eivät jumalaan usko, mutta kokevat uskontoon liittyvät (laimeat ja vähäeleiset perinteet) virret yms, jotenkin uhkaavina?

T. Kristitty

Vierailija
11/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää uskoo mihinkään uskontoon?

Vierailija
12/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa yhä useampi uskoo. Moskeijat ovat niin täysiä, että moni joutuu rukoilemaan pihalla kuin ei mahdu sisään.

Vierailija
13/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielestäsi suvivirsi tai joku kristillinen joululaulu jumalolennon palvontaa?

Totta kai on. Virsi on laulettu rukous. Minun ei tarvitse osallistua jumalolennon palvontaan ihan samalla oikeudella kuin te saatte sitä palvoa.

Vierailija
14/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristittynä arvatenkin vietät tänään Freyn päivää. Runsaan viikon kuluttua juhlistanet talvipäivän seisausta, joskin muutaman päivän myöhässä, mutta silti.[/quote

Kristittynä, joka uskoo Jumalaan, en voi viettää muiden "jumalien" juhlia. Muita juhlia vietän. Mitä tekemistä viikonpäivillä on asian kanssa? Jos en uskoisi Jumalaan, voisin viettää kaikkien "jumalien" juhlia sitä mukaa kun niitä tulisi eteen, koska sillä ei olisi mitään väliä. Miksi ateisti välittää mistään kristillisestä perinteestä, kuten virren laulamisesta, varsinkin jos "tietää" sen olevan satua?

T. Kristitty

Vierailija
15/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on. Virsi on laulettu rukous. Minun ei tarvitse osallistua jumalolennon palvontaan ihan samalla oikeudella kuin te saatte sitä palvoa.

Ei tietenkään tarvi. Mutta jos et pidä sitä totena, miten se voi sinua häiritä? Varsinkin jos sen osuus on niinkin marginaalinen, kuin esim 1,5 minuuttia parin tunnin joulujuhlassa?

Vierailija
16/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tarvi. Mutta jos et pidä sitä totena, miten se voi sinua häiritä? Varsinkin jos sen osuus on niinkin marginaalinen, kuin esim 1,5 minuuttia parin tunnin joulujuhlassa?

Kyse on oikeudestani olla harjoittamatta uskontoa. Kävisikö sinulle saatanaa ylistävä laulu vaikka olisi vain 1,5min? Entäs mek kaan kumartelu, vaikka kestäisi vain 30sek?

Vierailija
17/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uskoo johonkin. Kuka itseensä, kuka jumalaan. Joku epäjumaliin, joku energiavirtoihin ja kaiken maailman "tiedotamisiin", suurin osa uskoo myös ns. hyvyyteen tai pahuuteen.

Vierailija
18/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on vaan huvittavaa, että pelastavan jumaloletetun symbolina on kidutus- ja murhaväline. Mutta ei siinä.

Tanskalaiset aloitti tuon ristin kanssa leikkimisen ja muut pohjoismaat apinoivat perässä.

Jos multa kysytään niin kansallislauluksi Finlandia-hymni ja lipuksi Suomen vaakuna.

Vierailija
19/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti enkä boikotoi suomen lippua. Käyn kirkossa hautajaisissa ja häissäkin.

Lapset saavat puolestani kaikin mokomin pitää joulujuhlat kirkossa kunhan juhlaan ei liity rukoilua eikä virsiä.

Tai sitten rukoilijat menevät vaikka 30min aiemmin paikalla hartauteensa ja muut tulevat sen jälkeen varsinaiseen juhlaan.

Vierailija
20/227 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt asian väärin. En ollenkaan loukkaannut perinteistä ja olen kristitty. Mutta niiden perinteiden pakkosyötöstä loukkaannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi