Mies kahvitreffeillä: "Nyt kun miehet ja naiset ovat tasa-arvoisia..... niin molemmat maksaa omansa"
Jäipä paska maku suuhun.
En mahda sille mitään, haluan että mies maksaa vaikka olenkin varoissani. Jos mies ei maksa enää tasa-arvon toteutumisen takia, niin minun puolesta en halua koko tasa-arvoa sitten. Saavat ottaa sen tasa-arvon pois sitten.
Kommentit (2143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys naisille, jotka pitävät itseään tasa-arvoa kannattavina ja ovat sitä mieltä, että "kutsuja maksaa": kun pyydätte kaverin, sukulaisen tms. syömään, kahville, leffaan jne, maksatteko heidän kulut omienne lisäksi? Jos ette, miksi ette?
Kyllä. Maksan. Usein kyllä maksetaan kutakuinkin vuorotellen, sillä käymme toki ulkona useamminkin kuin kerran elämässä, ja ystäväni tai sukulaiseni eivät ole lokkeja.
Joten ihminen joka ottaa tarjoomiset vastaan ilman vastatarjoilua on lokki. Silloinhan kaikki nämä ketjun naiset, joiden mielestä mies maksaa treffeillä, ovat lokkeja. Eivätkä edes häpeä! Minä häpeän heidän/teidän puolesta. Kiva, kun kaikki naiset leimataan lokkinaisten vuoksi.
Sulla on jokin sanasokeus. Korjaan:
Kaikki nämä naiset, joiden mielestä KUTSUJA maksaa treffeillä.
KUTSUJA MAKSAA. Kutsuja maksaa. Kutsuja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 25 kirjoitti:
Kutsuin avovaimoni ensimmäisille treffeille ja maksoin kahvit, koska olin hänet treffeille pyytänyt.
Seuraavia treffejä ehdotin teatteriin ja maksoin liput, koska olin teatteria ehdottanut. Tämä nainen innostui toisista treffeistä ja lupasi tarjota juomat teatterin jälkeen ja eväät väliajalla. Näytöksen jälkeen kävimme lasillisella ja kävelyllä. Kävelyn aikana naiseni astui korkokengillään johonki koloon ja taittoi nilkkansa, joku toinen olisi voinut suuttia, kun kaappasin hänet syliin ja kannoin puiston penkille lepuuttamaan jalkaa. Ilmeisesti hän kuitenkin vaikuttui, koska pyysi minua luokseen syömäään seuraavana päivänä. Koska sain kutsun häneltä oletin hänen maksavan ruoan ja viinin, jonka hän tekikin.
Eli mielestäni kutsun esittäjä maksaa. Ystävyyssuhteessa, jossa sovitaan kahvittelusta lasku jaetaan.
Klassinen "ostin naiselta aikaa"
Mutta maksullinen hän ei ole.
Etkö koskaan ikinä milloinkaan tarjoa mitään kavereillekaan? Jos tarjoat, ostatko silloin heiltä aikaa? Ovatko ostokavereita? Maksullisia?
Tarjoan toki, mutta se ei ole ehtona sille näenkö heitä jatkossakin.
Mutta maksullisia ovat! Sulla on ostokaverit, poikaparka. Edellytätkö myös, että he maksavat sinulle ajastasi, vai onko tuo tarjoaminen aina yksipuolista?
Säälittäävää, yritä tyttönen edes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Onko tähän ketjuun kerääntyneet kaikki naistenvihaajat?
Kahvitreffeille naisen kutsuneella miehellä ei voi olla mitään syytä olla maksamatta. Eikä siitä voi tehdä mitään tasa-arvokysymystä tai päätellä naisen olevan siipeilijä. Kutsuja maksaa, ei ole vaikeaa. Jos oikeasti ei ole varaa maksaa, niin ei pidä kutsua seuraa kahvilaan. Aivan outoja ja elämälle vieraita johtopäätöksiä tehty tuosta. Onko noilla ylipäätään mitään kokemusta parisuhteesta?
Olen siis aikuinen työssäkäyvä mies
Kutsuja maksaa ja nainen ei kutsu vaan hän sallii miehen kutsua.
Miksi mies kutsuu? Miksi ei jätä kutsumatta?
Tähän on vastattu lukuisia kertoja: jos mies ei kutsu, hän jää yksin vaikka naapurustossa olisi 100 hänestä kiinnostunutta naista.
Ei jää. Ne sata naista olisivat tappelemassa tuon miehen huomiosta ja pyytämässä aktiivisesti treffeille. Sinä et saa treffikutsuja, koska naiset eivät ole kiinnostuneet sinusta tai muista kaltaisistasi huonokäytöksisistä, sekopäisistä valittajista. Aivan turhaan yleistät omat kokemuksesi koskemaan kaikkia miehiä. Naiset tekevät jatkuvasti aloitteita miellyttäville, mukaville ja fiksuille miehille.
Lisäksi on täysin ymmärrettävää, että et saa teoreettista treffikumppaniasi jäämään seuraasi hetkeäkään pidemmäksi aikaa kun on tarvis. Ihan sama, kuka sen kahvikupposen maksaisi, ei kukaan järjissään oleva ihminen haluaisi tavata sinua uudestaan. Olen tästä 99,9% varma.
Voit vastata tähän viestiin kiukkuisilla solvauksilla, mutta käytännössä olet kuin jalkaa polkeva pikkulapsi, jonka kanssa kukaan ei halua leikkiä.
Ilman sarvia ja hampaita...
minkä verran ajattelet suhdelukujen olevan?
Siis nainen pyytää ensitreffeille vs. mies pyytää?Mikä on sinulla ja ystäväpiirissäsi noin suunnilleen se taso? Miehet pyytää 50%? 90%?
Ja nyt ei puhuta huomiosta tappelemisesta ja pitkien katseiden luomisesta "saa tulla pyytämään, vastaan kyllä " asenteella.
Ihan ilman sarvia ja hampaita: En tiedä, osaatko lukea. Naiset pyytävät kiinnostavia ja vastaanottavaisen oloisia miehiä treffeille. On aivan normaalia pyytää tehdä aloite siinä vaiheessa, kun on saanut vaikka molemminpuoleisen katsekontaktin tai hymyn kautta edes jonkinlaisen potentiaalisen merkin siitä, että kiinnostus voisi olla molemminpuolista. Mutta tuo katsekontakti tai hymy ei ole se itse aloite, aloite on vaikka kun nainen siirtyy miehen juttusille ja sitten juttutuokion lisäksi esim. pyytää terffeille, haluaa vaihtaa yhteystietoja tms.
Se, että sinua ja/tai hengenheimolaisiasi ei aktiivisesti lähestytä ei tarkoita sitä, että sellaista ei tapahtuisi. Esim. "lunta on olemassa, vaikka joku Afrikassa asuva ihminen ei koskaan sitä olisi itse päässyt näkemään".
Suora kysymys, ei pitäisi olla vaikea vastata.
En siis epäile etteikö sitä tapahtuisi. Kiinnosti pienellä otannalla kuulla mieiipide kuinka yleistä se on.
Se että jätit vastaamatta ja solvaat kertoo toki tarpeeksi.
”minkä verran ajattelet suhdelukujen olevan?
Siis nainen pyytää ensitreffeille vs. mies pyytää?Mikä on sinulla ja ystäväpiirissäsi noin suunnilleen se taso? Miehet pyytää 50%? 90%?”
Tämäkö oli kysymyksesi? En ole tuo jolta kysyit, mutta vastaan silti:
Aika tasan nähdäkseni menee. Itse olen ehdottanut tapaamista aina, kun mies on minua kiinnostanut. Ja kyllä olen tarjonnut ne oluet, kahvit tai leffalipun, ei mitään ongelmaa. Nykyisen poikaystäväni vamppasin ostamalla hänelle kesällä torilta jäätelön, kun se istui kioskin vieressä söpön pienen mäyräkoiransa kanssa odottamassa jonon hupenemista. :)
Olemme 22-26-vuotiaita. Emme harrasta Tinderiä tai muita nettideittejä, vaan deittikumppanit löytyvät tutuista, tuttujen kavereista, koulusta, harrastuksista...
No, miltä kuulostaa? Aika normaalilta real-life-datingilta, eikö?
En ole tuo kenelle vastasti, mutta pakko kommentoida. Hienoa jos se nuorilla noin menee.
Itse olen keski-ikäinen ja hyvin harvinaisia tuntuvat olevan ne aloitekykyiset naiset, ainakin minun lähipiirissä. Itselle on tasan yksi nainen tehnyt aloitteen, jos ei lasketa niitä kaatokännissä suoraan kimppuun käyviä. Sen sijaan useampikin on vuosia jälkikäteen kertonut olleensa aikanaan kiinnostunut, mutta eivät koskaan mitään asian eteen tehneet.
Kuule, ei pidä paikkaansa nykyään. Kyllä naisetkin tekee aloitteita. Sinä et vaan ole ollut riittävän kiinnostava. Ihan kuten miestenkin kohdalla myös naisten kohdalla pätee se, että jos tyyppi on riittävän kiinnostava, niin sitä siirtää vaikka vuoren
Miksi ihmeessä sitten pitää jälkikäteen tunnustaa olleensa niin kovin kiinnostunut?
Vaikkapa siksi, että et ole antanut mitään positiivisia signaaleja, joten he ovat ajatelleet että sinua ei kiinnosta.
On mullekin joku tullut jälkeenpäin avautumaan, että olis halunnut tutustua paremmin mutta ei uskaltanut tulla juttelemaan, kun olin niin leuhkan näköinen. 😂 Ja sit kun tutustuttiin paremmin niin huomasi erehtyneensä, mutta juna meni jo ja olin parisuhteessa toisaalla.
Ei. Nimenomaan minä olin se joka yritti hienovaraisesti lähestyä, mutta olivat niin viileitä, etten viittinyt ystävyyttä pilata.
Minä olen naisena joskus tarjonnut kahvin miehelle. Valitettavasti se kahvin vastaanottanut paljastui itsekkääksi ja pihiksi mieheksi. Muut deittikumppanit ovat aina tarjonneet minulle kahvin. Jos on tavattu toisen kerran tai jatkettu tapaamista toisessa paikassa, olen vastavuoroisesti tarjonnut takaisin, tämä ei ole ollut ongelma.
Tätä se tasa-arvon täydellinen toteuttaminen tarkoittaa. En ihnettele, että joillain miehillä on mennyt näin överiksi, kun onhan monilla naisillakin mennyt.
Onneksi itse saan elää haluamassani tyylissä, mies maksaa, avaa ovia, kantaa painavammat tavarat, minä mielelläni pesen pyykit ja vaihdan lakanat. En anna pojilleni sitä mallia, että taloudessa on kaksi ”ihmistä” vaan kyllä täällä nainen ja mies asuu.
14v poika osti juuri tyttöystävälleen omilla rahoilla korun lahjaksi, olin niin ylpeä, sieltä kasvaa perinteinen Mies, ei mikään hissukka senttien laskija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys naisille, jotka pitävät itseään tasa-arvoa kannattavina ja ovat sitä mieltä, että "kutsuja maksaa": kun pyydätte kaverin, sukulaisen tms. syömään, kahville, leffaan jne, maksatteko heidän kulut omienne lisäksi? Jos ette, miksi ette?
Kyllä. Maksan. Usein kyllä maksetaan kutakuinkin vuorotellen, sillä käymme toki ulkona useamminkin kuin kerran elämässä, ja ystäväni tai sukulaiseni eivät ole lokkeja.
Joten ihminen joka ottaa tarjoomiset vastaan ilman vastatarjoilua on lokki. Silloinhan kaikki nämä ketjun naiset, joiden mielestä mies maksaa treffeillä, ovat lokkeja. Eivätkä edes häpeä! Minä häpeän heidän/teidän puolesta. Kiva, kun kaikki naiset leimataan lokkinaisten vuoksi.
Kaikki nämä naiset, joiden mielestä KUTSUJA maksaa treffeillä.KUTSUJA MAKSAA. Kutsuja maksaa. Kutsuja maksaa.
Ja koska kutsujan tulee olla mies,
MIES MAKSAA. Mies maksaa. Mies maksaa
Käyttäjä31309 kirjoitti:
Tätä se tasa-arvon täydellinen toteuttaminen tarkoittaa. En ihnettele, että joillain miehillä on mennyt näin överiksi, kun onhan monilla naisillakin mennyt.
Onneksi itse saan elää haluamassani tyylissä, mies maksaa, avaa ovia, kantaa painavammat tavarat, minä mielelläni pesen pyykit ja vaihdan lakanat. En anna pojilleni sitä mallia, että taloudessa on kaksi ”ihmistä” vaan kyllä täällä nainen ja mies asuu.
14v poika osti juuri tyttöystävälleen omilla rahoilla korun lahjaksi, olin niin ylpeä, sieltä kasvaa perinteinen Mies, ei mikään hissukka senttien laskija.
Kuinka perinteinen? Vetää kuonoon ja katsoo ettei pakotettu seksi ole avioliitossa rikos?
Tuollainen kahvin tarjoaminen on pieni ele, mutta antaa ainakin itselleni positiivisen fiiliksen, että olen treffeillä tärkeä henkilö ja treffikumppani haluaa tehdä minuun vaikutuksen. Se voi myös olla merkki pidemmälle suhdetta ajatellessa, että hän huomioi ihmisiä ympärillään ja huolehtii lähimmäisistään. Mitenkään pakollista kahvien tarjoaminen ei tietenkään ole, eikä treffit siitä pilalle mene. Mutta jos on kiinnostunut toisesta, niin tuolla pienellä jutulla saa jo paljon plussaa itselleen.
Kahvin tarjoaminen saa treffikumppanin tuntemaan olonsa tärkeäksi ja toivotuksi seuralaiseksi.
Ja on siis ok, jos molemmat maksavat kahvinsa itse. Mutta jos möläyttelee tuollaisia outoja treffeillä, että minähän en sitten maksa mitään, koska hehe tasa-arvo/ihan mitä muuta vaan, niin siitä nousee kyllä todella oudot fiilikset.
Tulee mieleen, että onko tällainen möläyttelijä tosissaan treffeillä tai liikkeellä 'en jaksa panostaa, jos plluu saa niin ihan okei' -asenteella. Vai yrittikö hän olla hauska, mutta hänellä ei ole oikein tilannetajua ja sosiaalista silmää miten käyttäydytään ja ollaan muiden ihmisten kanssa. Tai sitten on vain mt-ongelmia/pihi/hankala/riidanhaastaja/katkera/ naisvihaaja/muuten vaan tasapainoton ihminen kyseessä.
Yhtä sama, toisia treffejä ei tuskin tulee.
Jos kysyn kaveriltani lähdetäänkö kaupungille syömään tai kahville vaihtamaan kuulumiset niin kumpikin maksaa omansa - kutsuja ei todellakaan maksa. Jos pyydän kaverini kotiini kylään niin tarjoan kaikki, tietenkin. Jos pyydän miestäni kaupungille syömään tai kahville niin jompi kumpi maksaa.
Treffit - voisin hyvin maksaa omani, en maksaisi miehen ostoksia ja vaivaantuisin jos mies yrittäisi maksaa omat ostokseni. Paitsi kahvikuppi - se on niin vähäinen ostos, että sen suhteen on ihan sama.
Jos joku käy treffeillä hyvin usein/pelkää, että häntä käytetään hyödyksi niin kumpikin maksakoon omansa. En laskisi suuria odotuksia sille, että mies ritarillisesti maksaa kahvikupin - parilla eurolla on helppo feikata hyvää miestä. Ja tehdä siitä numero. Tai tehdä kahvikupista ja tasa-arvosta numero. Mieshän voi kohteliaasti päästää naisen jonossa edelleen ja antaa naisen päättää mitä tekee kahvikuppinsa kanssa. Ravintolassa voi kysyä ennen tilausta, että sopiiko sinulle, että kumpikin maksaa omansa. En ajattelisi, että mies on pihi vaan että mies on selkeä.
Omilla treffeilläni en edes muista miten me mentiin, ehkä vuorotellen tai kumpikin omansa, se meni ihan huomaamatta. Nykyään maksan itse enemmän, palkkatuloni ovat työroolini mukaan huomattavasti suuremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä naiset, joiden mielestä KUTSUJA maksaa treffeillä.KUTSUJA MAKSAA. Kutsuja maksaa. Kutsuja maksaa.
No älä kutsu jos se niin nyppii. Ja kuten on tullut ilmi, normaalisti nainen sitten maksaa seuraavalla kerralla. Eli tasan se menee aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 25 kirjoitti:
Kutsuin avovaimoni ensimmäisille treffeille ja maksoin kahvit, koska olin hänet treffeille pyytänyt.
Seuraavia treffejä ehdotin teatteriin ja maksoin liput, koska olin teatteria ehdottanut. Tämä nainen innostui toisista treffeistä ja lupasi tarjota juomat teatterin jälkeen ja eväät väliajalla. Näytöksen jälkeen kävimme lasillisella ja kävelyllä. Kävelyn aikana naiseni astui korkokengillään johonki koloon ja taittoi nilkkansa, joku toinen olisi voinut suuttia, kun kaappasin hänet syliin ja kannoin puiston penkille lepuuttamaan jalkaa. Ilmeisesti hän kuitenkin vaikuttui, koska pyysi minua luokseen syömäään seuraavana päivänä. Koska sain kutsun häneltä oletin hänen maksavan ruoan ja viinin, jonka hän tekikin.
Eli mielestäni kutsun esittäjä maksaa. Ystävyyssuhteessa, jossa sovitaan kahvittelusta lasku jaetaan.
Etkö koskaan ikinä milloinkaan tarjoa mitään kavereillekaan? Jos tarjoat, ostatko silloin heiltä aikaa? Ovatko ostokavereita? Maksullisia?
Miksi ihmeessä tarjoat? Eikö olisi tasa-arvoista, että kaikki aina maksavat itse?
Ei minua moinen kiinnosta. Saahan mies tarjota naiselle jos haluaa, sitä kukaan voi kieltää.
Hämmästelisin jos kaverit odottaisivat että tarjoan illan kun kysyn lähteekö joku baariin
Syystäkin hämmästelisit. Kyllähän koko illan ollessa kyseessä astuu voimaan tuo ”vuorotellen tarjotaan”. ”Kutsuja tarjoaa” koskee yksittäistä tarjottavaa (kahvi, leffalippu, olut, joskus jopa ateria).
Ihanko oikeesti tämä on joillekin näin vaikeaa? Eikö oma pää sano mitään, jos on käytöstavat kotona jääneet oppimatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ziisus, minä olenkin mies! Naiseksi olen itseäni tähän asti luullut, ja niin varmaan kaikki muutkin ihan jo henkilötunnuksestakin päätellen. Mutta koska olen pyytänyt miehiä treffeille, pakkohan mun on palstamieslogiikan mukaan olla mies!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä31309 kirjoitti:
Kuinka perinteinen? Vetää kuonoon ja katsoo ettei pakotettu seksi ole avioliitossa rikos?
Työnjaon kannalta perinteinen. Tekee miesten työt myös kerrostalossa eli vaihtaa lamput ja renkaat. Nainen tekee kaiken muun ilolla, onhan hänellä Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ziisus, minä olenkin mies! Naiseksi olen itseäni tähän asti luullut, ja niin varmaan kaikki muutkin ihan jo henkilötunnuksestakin päätellen. Mutta koska olen pyytänyt miehiä treffeille, pakkohan mun on palstamieslogiikan mukaan olla mies!
Sulla on käynyt parempi säkä. Mä en ole niiden mukaan edes olemassa (pidän lyhyistä ja hoikista miehistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 25 kirjoitti:
Miksi ihmeessä tarjoat? Eikö olisi tasa-arvoista, että kaikki aina maksavat itse?
Ei minua moinen kiinnosta. Saahan mies tarjota naiselle jos haluaa, sitä kukaan voi kieltää.
Hämmästelisin jos kaverit odottaisivat että tarjoan illan kun kysyn lähteekö joku baariin
Syystäkin hämmästelisit. Kyllähän koko illan ollessa kyseessä astuu voimaan tuo ”vuorotellen tarjotaan”. ”Kutsuja tarjoaa” koskee yksittäistä tarjottavaa (kahvi, leffalippu, olut, joskus jopa ateria).
Ihanko oikeesti tämä on joillekin näin vaikeaa? Eikö oma pää sano mitään, jos on käytöstavat kotona jääneet oppimatta?
Mitenhän nämä käytöstavattomat pärjäisivät ulkomailla? Todellakin jos pyydät brittikaverit baariin, niin sinä tarjoat, kaikille. Sitten joku toinen ottaa aloitteen, ja kysyy, mitä muut ottaisivat.
Itse kansainvälisissä töissä olleena en osaa kuvitella kansallisuutta (miestä tai naista) joka hakisi juoman vain itselleen. Se olisi vain superjunttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä kutsu jos se niin nyppii. Ja kuten on tullut ilmi, normaalisti nainen sitten maksaa seuraavalla kerralla. Eli tasan se menee aikanaan.
Ei se tällä yksien treffien donquijotella niin mene - toista kertaa ei koskaan tule. Sehän sitä varmaan tässä asiassa niin kovasti nyppii: itse joutuu aina pyytämään, eikä kukaan halua tavata toista kertaa. Kyllähän se vuosien mittaan aika kalliiksi tulee, jos vielä joka kerta joutuu naisenkin kahvikupposen maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti en kuitenkaan alkaisi seurustella tai tapailisi kovin pitkään miestä, joka aina laskee sentilleen, kuka maksaa mitäkin. Jos tuntee, että suhteessa toinen antaa ja toinen vain ottaa, se ei pitkälle kanna. Kukin antakoon oman kykynsä mukaan ja omasta sydämestään.
Kun minä olin nuori nainen, seurustelin puoli vuotta samanikäisen miehen kanssa, ja me molemmat opiskeltiin ja käytiin osa-aika töissä ja asuttiin eri kaupungeissa.
Kun minä kävin kylässä hänen luonaan, kävimme ruokakaupassa ja pistettiin kauppalasku puoliksi, että minä maksoin aina vähintään puolet sentilleen. Esim. Kerran kun teimme ruokaostoksia 20€ arvosta, minulla oli käteistä vain 7€, niin hän oli tosi tuohtunut, kun hän joutui maksamaan ostoksista 3€ enemmän kuin minä. Sitten kun hän tuli käymään minun luonani, olin käynyt jo ennakkoon ruokaostoksilla ja tein ruuat eikä hän koskaan tehnyt elettäkään, että olisi tarjoutunut maksamaan omaa osuuttaan.
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti en kuitenkaan alkaisi seurustella tai tapailisi kovin pitkään miestä, joka aina laskee sentilleen, kuka maksaa mitäkin. Jos tuntee, että suhteessa toinen antaa ja toinen vain ottaa, se ei pitkälle kanna. Kukin antakoon oman kykynsä mukaan ja omasta sydämestään.
Kun minä olin nuori nainen, seurustelin puoli vuotta samanikäisen miehen kanssa, ja me molemmat opiskeltiin ja käytiin osa-aika töissä ja asuttiin eri kaupungeissa.
Kun minä kävin kylässä hänen luonaan, kävimme ruokakaupassa ja pistettiin kauppalasku puoliksi, että minä maksoin aina vähintään puolet sentilleen. Esim. Kerran kun teimme ruokaostoksia 20€ arvosta, minulla oli käteistä vain 7€, niin hän oli tosi tuohtunut, kun hän joutui maksamaan ostoksista 3€ enemmän kuin minä. Sitten kun hän tuli käymään minun luonani, olin käynyt jo ennakkoon ruokaostoksilla ja tein ruuat eikä hän koskaan tehnyt elettäkään, että olisi tarjoutunut maksamaan omaa osuuttaan.
Tutulta kuulosta. Minä raukka ehdin muuttaa yhteenkin tällaisen sentinvenyttäjän kanssa, eikähän siitä mitään tullut. Mies surutta lokkeili kaikessa missä pystyi (mm. ajeli aina autoni tankin tyhjäksi tankkaamatta koskaan, ei osallistunut mihinkään muihinkaan auton kuluihin, vessa- ja talouspaperit, hygieniatuotteet, siivous- ja pyykinpesuaineet kuuluivat hänellä ”luontaisetuihin” jne.) Lisäksi ruuat - jotka ostettiin aina sentilleen puoliksi - olivat halvinta mahdollista kuraa. Ikinä ei käyty missään, ellen minä maksanut molempia, koska mies ei raaskinut panna omia rahojaan elokuvalippuihin, ravintolaillallisiin saati festareihin...
Nämä piirteet tulivat esille pikkuhiljaa, seurustelun alkuaikoina peitteli taipumuksiaan varsin hyvin. Tasa-arvosta hänkin puhui, mutta koskaan se tasa-arvo ei ulottunut rahaa kauemmaksi, toiminnan tasolle: kotitöiden tyyppi oletti kuuluvan automaattisesti minulle.
Siellä se nyt yksin penniä venyttää, eihän tuollaista elämää mitenkään voinut jaksaa pidemmän päälle. (Ja kyllä, maksoin oman juomani ekoilla treffeillä, siitä se lähti 😂)
Vierailija kirjoitti:
MIksi tuollainen edes tuli puheeksi?
Ellette nyt ihan luksuskahvilassa olleet (esim. Ekberg stadissa), niin siinä jonossahan maksetaan automaattisesti omansa.
Vai halusiko tätä jotenkin korostaa etukäteen... no se on tietysti tyhmää. Mulla ainakin ihan itsestäänselvää, että maksan omani.
No mutta kun kävivät porvoon kahvilassa, siellä vähän eri meininki!