Romhtaako kenenkään mieliala ilman syytä ihan pohjalle? Mikä auttaisi
Täysi-ikäinen poikani on sairastanut masennusta, johon hän syö venlaflaxinia täydellä annostuksella. Lääke ei ole kuitenkaan poistanut niitä kuiluun tippumisia: on ihan hyvä fiilis, hyviä uutisia, niin mieliala romahtaa nopeasti niin pahasti, että tekee mieli vetää ranteet auki. Se kestää muutaman päivän.
Poika itse on tarkkaillut ajatuksiaan ja tullut siihen tulokseen, että kyse on aivokemiasta. Koska siihen ei ole mitään syytä.
Jos se on aivokemiaa, niin eikö siihen ole lääkettä? Vai mikä auttaisi? Olotila on kuulemma aivan kamala silloin.
Kommentit (35)
Kalaöljy/Omega 3. Googlaa sen yhteydestä masennukseen ja sen hoitoon. Itse pärjään ilman mitään lääkityksiä tyytyväisenä, mutta jos kalaöljyn syömisessä tulee kuukautta pidempi tauko, se näkyy mielialani laskuna jopa masentavaan oloon asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä rahaa? Neurofeedback saattaisi auttaa. On tasannut ainakin omaa mieltäni. Palaudun paljon nopeammin eikä heilahdus ole ollenkaan niin paha.
Googlasin nopeasti. Paljon tuo on sinulle maksanut?
Onko sinulla myös masennusta?
Jos käy koko jakson, maksaa viitisen tonnia. Mutta jo neljä, viisi ensimmäistä kertaa auttoivat tietynlaiseen tasaantumiseen.
On traumaa, masennuksentapaista, burn outia, uupumusta, mielialan heilahtelua, ahdistusta, saamattomuutta, toivottomuutta jne.
Vierailija kirjoitti:
hippi kirjoitti:
Kannabis auttanee, ainakin itseäni. Auttaa suhtautumaan elämään optimistisemmin ja näkemään elämän valoisan puolen. LSD:tä ja psilosybiinisieniä suosittelen myös, kohtuullinen happotrippi turvallisessa seurassa ja ympäristössä saattaa saada suoranaisia ihmeitä aikaan.
Kannabis kylläkin tutkitusti aiheuttaa masennusta.
Jokainen päihde koko ajan käytettynä aiheuttaa masennusta. Vaihtiehtoja kannattaa silti tutkia, kohtuus kaikessa tietenkin. Parempi vaihtoehto psykoaktiiviset tuotteet ovat tunteiden käsittelyn kannalta kuin esimerkiksi SSRI-lääkkeet jotka tappavat ensin seksuaalipotenssin ja sitten tunteet, sekä positiiviset että negatiiviset.
T. Entinen vaikeasti masentunut.
Miten olisi ihan kunnon verikokeet ja sairauden selvittelyt yksityispuolella. Funktionaaliset lääkärit keskittyvät kokeisiin eikä pelkkää psykiatriaan.
Terapia, tiedän nyt mitkä asiat ovat vaikuttaneet mieleen.
Myös kohtaamiset ihmisten kanssa ovat tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ihan kunnon verikokeet ja sairauden selvittelyt yksityispuolella. Funktionaaliset lääkärit keskittyvät kokeisiin eikä pelkkää psykiatriaan.
Tämä, sinkkiä, rautaa.. ravitsemuspuolella voi olla joku pielessä,puutos aiheuttaa olot.
Vaikka kyse olisikin pelkästä aivokemiasta, niin joku siihen välittäjäaineiden muutokseen vaikuttaa. Naisilla voi vaikuttaa ihan kuukautiskierron hormonimuutokset, mutta miehillä hormonitasot pysyvät jokseenkin samoina. Tietysti tässä tapauksessa ei voi ihan täysin verrata terveisiin aivoihin, koska ollaan lääkityksellä ja pojan aivoissa voi muutenkin olla toimintaeroa täysin terveisiin aivoihin.
Itse tekisin vielä niin, että pitäisin päiväkirjaa, johon laittaisin syömiset, juomiset, liikunnat, päivän puuhat ts. siis ihan kaiken. Muutaman romahduskerran jälkeen voi huomata jotain yhtäläisyyksiä edellisen päivien tekemisissä. Kirjoittamatta niitä ei välttämättä huomaa.
Omat veikkaukseni vielä aiheuttajiksi: kofeiini tai epäsäännöllinen uni/päiväunet. Itse menen nykyään (olen alle 30v) päiväunista ihan sekaisin muutamaksi päiväksi. Saman päivän illan yleensä vain itken ja seuraavinakin päivinä olen herkempi ja ärtyneempi. Kofeiini siksi, että aiheuttaa tutkitusti ahdistusta ja muutoksia unessa. Kofeiinille voi myös herkistyä, vaikka se olisi ennen sopinut.
Traumaoireilu, joka sekoitetaan vielä usein kaksisuuntaiseen.
Tarkistakaa rauta-arvo he, ferriitti. En ymmärrä miksi masentuneilta ei ensimmäisenä testata rautavarastoja.
Ihan noin hurjaa mielialan vaihtelua en ole kokenut. Lapsena oli kyllä tavallista, että oli huono mieliala ilman syytä. Aikuisena mielialan vaihtelu riippuu enemmän siitä, mitä tapahtuu.
Ruuasta pitäisi saada aineet joita koko elimistö tarvitsee, pitää syödä monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon verikokeet on otettu. Vitamiineja myöten, ihan julkisella puolella.
Noin pahaa minulla ei onneksi ole ollut mutta noin kerran viikossa on hirveitä aamuja, jolloin pelot ja synkät ajatukset valtaavat mielen enkä haluaisi enää elää. En osaa sanoa syytä tähän.
Se on tosi väsyttävää ja rankkaa. Parhaiten pystyn hallitsemaan niitä kun olen jossain säännöllisessä rytmissä eli ”pakko” nousta ylös ja lähteä jonnekin. Päivä voi olla tosi tahmainen mutta ainakin saan ajatukset pois kaikkein pahimmasta kun keskityn johonkin muuhun. Mutta jos ei olisi ns pakollinen meno, päivä olisi pilalla.
Poikasi tilanne kuulostaa vakavammalta. Lääkityksestä on ehdottomasti keskusteltava hoitavan lääkärin kanssa. Terapia on aloitettava ja siihen täytyy sitoutua. Elämää ohjaavia rutiineja täytyy olla vaikka ne tuntuisivatkin ahdistavilta ja vaikeilta.