Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa sairaslomaa, kun ei jaksa?

Vierailija
11.12.2019 |

En ole koskaan hakenut sairaslomaa töistä. Siis ikinä. Olen ollut omalla ilmoituksella korkeintaan 3 päivää sairaslomalla jonkun flunssan tai kuumeen takia.

Nyt olen niin poikki, etten jaksa. Itken kaikki illat työpäivän jälkeen, en saa nukuttua, minulla on todella paljon sydämen rytmihäiriöitä töissä, paino on noussut 10 kiloa viimeisen kahden kuukauden aikana. Syön särkylääkkeitä jatkuvasti päänsärkyyn (2-4x400mg Buranaa joka päivä), kun lihakset ovat niin ylikireät jännittämisestä. Unohtelen asioita, unohtelen läheisteni tärkeitä asioita - unohdan jopa läheisteni nimiä!

Olen luonteeltani ylikiltti ja teen kaiken, mitä pyydetään. Töissä en ole valittanut mistään. En vain yksinkertaisesti jaksa ja pelkään, että sydän pettää joku yö, enkä aamulla enää herää.

Pelkään, että jos menen työterveyteen, saan muutaman päivän lomaa, jolloin työt kasaantuvat ennen joulua ja loppuajasta ennen joululomaa tulee helvetillistä.

Mitä teen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio, liikunta ja lepo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vaikutat siltä tyypiltä joka ei kuitenkaan tee mitään vaikka miten neuvoisi, joten hyvää päivän jatkoa ja joulun alusaikaa.

Vierailija
4/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa mennä sinne työterveyteen ja "romahtaa" siellä, siis tosiaankin itkeä silmät päästäsi ja kertoa kaikki tuo, mitä kerroit tässä avauksessa. Voi olla, että saat uupumusdiagnoosin, jonka ajalta kaikki työnantajat eivät ole velvoitettuja maksamaan palkkaa, mutta KELA:n päivärahaa siltä ajalta varmaankin saa. Tarvitset muutaman viikon toipumisaikaa nyt selvästi. 

Vierailija
5/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Lepoahan tässä yritän saada aikaiseksi, mutten saa nukuttua. Ja kun en saa nukuttua, olen väsynyt, enkä jaksa liikkua. Ja kun olen väsynyt, enkä jaksa liikkua, syön mitä sattuu ja paino nousee.

ap

Vierailija
6/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäiskö sun jutella pomosi kanssa kenties?

Vierailija
7/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Lepoahan tässä yritän saada aikaiseksi, mutten saa nukuttua. Ja kun en saa nukuttua, olen väsynyt, enkä jaksa liikkua. Ja kun olen väsynyt, enkä jaksa liikkua, syön mitä sattuu ja paino nousee.

ap

Nuo asiat korjataan juurikin noilla edellä mainituilla asioilla, eikä sairauslomalla.

Vierailija
8/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työterveyteen ja kerro avoimesti, kaunistelematta ja mitään salaamatta. mikä sun tilanne on. 

Univaikeudet, lihasjännitys ja siitä johtuva päänsärky on jo riittäviä syitä saada sairasloma.  Oletko miettinyt mistä nämä johtuu?  Saatat saada lähetteen työterveyspsykologille, älä kieltäydy siitä.  

Vierailija
9/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vaikutat siltä tyypiltä joka ei kuitenkaan tee mitään vaikka miten neuvoisi, joten hyvää päivän jatkoa ja joulun alusaikaa.

Aloituksessa lukee "Olen luonteeltani ylikiltti ja teen kaiken, mitä pyydetään. Töissä en ole valittanut mistään."

Mun mielestä se ei ihan kuulosta sellaiselta ihmiseltä, joka ei kuitenkaan tee mitään, vaikka miten neuvoisi..

Ehkä projisoit omia huonouksiasi nyt viattomaan.

Vierailija
10/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ruokavalio ja liikunta korjaa myös sen levon. Hyvä yöuni lähtee ruuasta ja säännöllisestä rytmistä. 

Vierailija
11/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mervi Potala kirjoitti:

No pitäiskö sun jutella pomosi kanssa kenties?

Olen jutellut. Hän ehdotti, että tekisin jotain työtä etänä. Ei ymmärrä, ettei sillä ole mitään merkitystä, missä työtä teen, jos työtä on liikaa, eikä saa nukuttua.

ap

Vierailija
12/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene työterveyteen ja kerro avoimesti, kaunistelematta ja mitään salaamatta. mikä sun tilanne on. 

Univaikeudet, lihasjännitys ja siitä johtuva päänsärky on jo riittäviä syitä saada sairasloma.  Oletko miettinyt mistä nämä johtuu?  Saatat saada lähetteen työterveyspsykologille, älä kieltäydy siitä.  

enkä jaksa liikkua, syön mitä sattuu ja paino nousee...

Vierailija
13/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ylikiltti joka aina sanoi joo ja tunsi syyllisyyttä jos oli flunssassa eli sairauslomalla kiireaikoina. Olin tunnollinen suorittaja ja piiputin itseni täysin loppuun ja nykyisin työkyvyttömyyseläkkeellä.

Sanoisin aloittajalle että kannattaa alkaa sanoa ei vaikka tiedän että aluksi moni siitä pöyristyy kun kiltti sanoo ei. Kannattaa alkaa ottaa omat rajat. Sillä ylikiltteydellä et tule saavuttamaan mitään vaan syöt oman henkisen pääomasi ja näinhän on tapahtumassa. Vaikka omaa luonnetta on vaikea muuttaa niin kannattaa alkaa elämään myös itsellesi eikä vaan työlle ja työnantajalle jne. Elämässä on muutakin kuin työ. Eikä kaikkia tarvitse miellyttää. Tee työsi hyvin mutta tee hyvin myös oma elämäsi.

Tsemppiä ja hyvää joulun odostusta ap!

Vierailija
14/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parin kuukauden sisään lihoo yhtäkkiä oikeasti tuon 10 kiloa, niin kipin kapin lääkärille selvittämään mistä on kysymys. Stressiä sinulla ainakin on. Siihen viittaavat päänsärky, lihasjumit ja huonosti nukutut yöt. Kerrot myös sydämen rytmihäiriöistä. Tuossa on jo pakettia ainakin lyhyelle sairauslomalle.

Verikokeet paljastavat jo aika paljon missä mennään. Nopea painon nousu voi viitata kilpirauhasen vajaatoimintaan tai johonkin muuhun hoidettavissa olevaan asiaan.

Kun nukkuu pitkään huonosti, se vaikuttaa vähän kaikkeen. Jos kotikonstit eivät auta, ei ole häpeä ottaa unta tukevaa lääkitystä vastaan. Uni vaikuttaa niin moneen muuhun asiaan.

Ehkä sinulta katsotaan myös sydänkäyrä. Älä pitkitä enää vaan menet sinne työterveyteen selvittämään tätä kokonaispakettia.

Vierailija
15/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus hakenut sairaslomaa näyttämällä itkien työterveydessä tämän kaltaisen avautumisen keskustelupalstalta ja väittämällä sitä itse kirjoittamakseni. Suosittelen.

Vierailija
16/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltähän sitä sairaslomaa saa.  Varaapa aika työterveyteen jo tänään. Kyllä ne sieltä tietää, mitä tehdä. Alkuun saanet 2 viikkoa saikkua, ja asioitasi lähdetään samalla viemään eteenpäin, psykologia, somaattisten sairauksien mahdollisuutta tutkia jne. 

Pomolta ei tarvita lupaa.

Vierailija
17/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriltähän sitä sairaslomaa saa.  Varaapa aika työterveyteen jo tänään. Kyllä ne sieltä tietää, mitä tehdä. Alkuun saanet 2 viikkoa saikkua, ja asioitasi lähdetään samalla viemään eteenpäin, psykologia, somaattisten sairauksien mahdollisuutta tutkia jne. 

Pomolta ei tarvita lupaa.

Tautiluokituksen kanssa kannattaa näissä tapauksissa olla aina tarkkana, että on oikeutettu sairasajanpalkkaan.

Vierailija
18/18 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat  ensin muutaman päivän, menet niiden jälkeen valittamaan ja pyydät lisää. Jos saat uupumusdiagnoosin, saikkua kyllä myönnetään. 

Sairasloma kannattaa käyttää siihen, että yrittää miettiä, miten elämä ja työt jatkossa järjestetään. Saatat tarvita ammattiapua pääsi säätämiseen ja uusia työjärjestelyjä. Lomalla olisi hyvä opetella uudestaan sitä syömistä ja liikkumista myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi