Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulupuu-keräys. Pienituloisten perheiden lasten toiveena 1000 e lahjoja

Vierailija
11.12.2019 |

Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka antaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b388b9b4-0117-4995-97e0-eadfaa56dd7b

Kommentit (271)

Vierailija
81/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka näihin lahjoittaa voisi mennä vapaaehtoiseksi mukaan näihin keräyksiin. Näkisivät kuinka paljon lahjoja jää jakamatta kun ne ei kenellekään kelpaa. 

Mitä tarkoitat?

Eihän saaja pysty valitsemaan kasasta tavaraa, vaan hänelle kootaan se lahja lahjojen välittäjän toimesta.

Välittä toimittaa lahjat esim. kunnan sosiaalitoimeen ja perheen sosiaalivirkailia käy läpi perheen lahjat ja näin lahjat jää kuntien käsiin.

Niin miten ne tuossa jää kuntien käsiin? En nyt kyllä oikein ymmärtänyt tuota selitystäsi.

Vä-lit-tä-jä toi-mit-taa lah-jat esim. kun-nan so-si-aa-li-toi-meen. Lahjoja joita kukaan ei huoli ei palaudu tälle organisaatiolle vaan ne jää kuntien käsiin.

Saako perheet valita lahjakasasta siis haluamansa lahjat.

Vai voiko pyytää vaihtamaan saamiaan lahjoja, jos ne on huonoja.

Kerro jo, miten ne hylätyt päätyvät kunnan romuvarastoon.

(sitä en usko, että tilanne on se, että virkailija antaa kassillisen lahjoja, joita ei voij mahtaa muuhun ja köyhä ei ota kaikkea itselleen. Silloin, jos ei voi valita itse tai vaihtaa, varmaan ottaa kaiken annetun , että saa mahdollisimman paljon.

Vierailija
82/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyväntekeväisyyden pitäisi perustua välittömälle tarpeelle eikä villeimmille unelmille. Ökylahjojen pyytäminen on vähän sama kuin aloittaisi treenaamisen nollasta ja pitäisi ensimmäisenä realistisena etappina jo sitä upean timmiä kroppaa, mielellään jo ensi kuussa. Ei ole kenellekään hyväksi saada jotain upeaa täysin ilman vaivannäköä. Ymmärrän, että moni mielellään ilahduttaa ihmisiä, joilta puuttuu jotain, mutta ihmisten auttaminen on itse asiassa tosi vaikeaa, jos mieltää sen asioiden jakelemisena (on se usein vaikeaa muutenkin). Asioiden antaminen ilmaiseksi jollekulle ei pitkällä tähtäimellä tee hyvää autettavalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin joku aika sitten, että koska omistan järjettömät määrät koruja (korvakoruja, sormuksia, rannekoruja, kaulakoruja ja helmiä yms.), voisin lahjoittaa niistä joululahjaksi vaikkapa jollekin tytölle osan. Niitä on satoja. Korut eivät siis ole mitään arvotavaraa, mutta olen paljon itsekin valmistanut ja suurin osa onkin siksi käyttämättömiä. Osan olen ostanut. 

Nyt kuitenkin näitä juttuja lukiessa tuli tunne, että tuskinpa kukaan haluaa minun vaatimattomia korujani. On varmasti parasta antaa niiden olla koruarkussa. 

Vierailija
84/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää koska itseä ainakin alkaa vaan ärsyttää nämä aivan kohtuuttomat toiveet. En ikinä ostaisi omillekaan lapsille noin kalliita lahjoja. Kärsii koko idea tällaisesta enkä todellakaan aio osallistua koskaan mihinkään näihin "vähävaraisten" lahjakeräyksiin.

Köyhien lapsilla ei saa olla suuria unelmia? 

Suuria unelmia? Kuten hyvä koulutus, hyvä työ, hyvä tulevaisuus, kivat harrastukset? Tietenkin saa ja pitääkin.

Mutta ei keskituloisenkaan perheen lapsille kanneta tonnien, eikä edes satasien lahjoja, koska se ei ole normaalia. Ei keskituloisissakaan perheissä todeta, että pannaan puolen vuoden ruokarahat lapsen joululahjaan, koska joulupukki, koska oikeus unelmoida, koska joulu, koska lapselle ei ole opetettu rahan arvoa.

Vierailija
85/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhän lapset edes laita tuonne toiveitaan, isot ja tavikset ehkä, en ainakaan usko, että minun köyhä 11 vuotias laittaisi mitään noin kallista, ostan hänelle kaksi lahjaa ja ne ovat talvitakki ja luistimet suklaarasian kanssa. Uhteensä 70 euroa.

En usko. Tai sitten olet outo. Talvitakki ja luistimet on normaalia tavaraa, kuten vessapaperi. Vanhemman velvollisuus on ne ostaa.

Lapsesi ainoa lahja on se suklaa.

Vierailija
86/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oli siellä kyllä niitä täysin absurdejakin pyyntöjä. Esimerkiksi nuori toivoi Jeffree Starin kosmetiikkaa, muistaakseni joku kalliimpi paletti mitä ei edes Suomesta saa, toinen nuori taas pyysi Macbook Prota.

Kyseistä meikkimerkkiä myydään kyllä Sokoksissa, ja osin siksi on teinityttöjen keskuudessa ”iso juttu”. Palettien hinnat ovat 35-70 euron välillä.

Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä älyttömistä lahjatoiveista. 😊 Mutta 35 euron meikkipaletti olisi mielestäni mainio joululahjatoive.

Vierailija
87/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

koruilija kirjoitti:

Mietin joku aika sitten, että koska omistan järjettömät määrät koruja (korvakoruja, sormuksia, rannekoruja, kaulakoruja ja helmiä yms.), voisin lahjoittaa niistä joululahjaksi vaikkapa jollekin tytölle osan. Niitä on satoja. Korut eivät siis ole mitään arvotavaraa, mutta olen paljon itsekin valmistanut ja suurin osa onkin siksi käyttämättömiä. Osan olen ostanut. 

Nyt kuitenkin näitä juttuja lukiessa tuli tunne, että tuskinpa kukaan haluaa minun vaatimattomia korujani. On varmasti parasta antaa niiden olla koruarkussa. 

Keräyksiin pitää laittaa uutta tavaraa. Ei kukaan sun käytettyjä korujasi joululahjaksi kaipaa.

Näissä keräyksissä pyydetään uutta tavaraa.

Vierailija
88/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhän lapset edes laita tuonne toiveitaan, isot ja tavikset ehkä, en ainakaan usko, että minun köyhä 11 vuotias laittaisi mitään noin kallista, ostan hänelle kaksi lahjaa ja ne ovat talvitakki ja luistimet suklaarasian kanssa. Uhteensä 70 euroa.

En usko. Tai sitten olet outo. Talvitakki ja luistimet on normaalia tavaraa, kuten vessapaperi. Vanhemman velvollisuus on ne ostaa.

Öö, anteeksi mitä? Että kaiken pitäisi tulla kuin manulle illallisen? Vaatteet, dödöt, urheiluvälineet ja muut ovat täydellisen hyviä joululahjoja.

Ehkä jossain wt -piireissä ei, missä sitten peruseläminen ruinataan muilta.

Vierailija
89/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä 80-luvulla sain useammatkin luistimet lahjaksi ja kiitollinen olin. Piti heti joulupyhinä päästä niillä luistelemaan. Jotenkin tuntuu, että kaikki on nykyään ihan lähtenyt lapasesta. Yritä tässä nyt sitten kasvattaa siitä omasta lapsesta edes jotenkin kelvollista, jos lahjaksi ei saa edes leffalippuja ja pelejä antaa?? Niitä siellä paketteissa jo tosin on. Löytyy kyllä uusi tablettikin. (Black Friday tarjouksena ostettu ihan perusmalli). Lapsi on vielä alle kouluikäinen, joten hirvittää mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

Vierailija
90/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että perheet käyvät sosiaalitoimessa itse hakemassa ja valitsemassa lahjat. Ja niitä riittää useampi per lapsi.

Näissä on tosi isoja kaupunkikohtaisia eroja. Oman käsityksen mukaan tosiaan joissain kaupungeissa on näin, että niitä lahjoja tulee lastillinen, ne käydään itse valkkaamassa ja osa jää sitten pyörimään jonnekin varastoon kun niitä on niin paljon/osa ei kelpaa. Joissain paikoissa sitten taas joku sos.ohjaaja valitsee lahjat perheille ja niitä on vain tietty määrä/toiveiden mukaan. Isommissa kaupungeissa käsittääkseni on sitä ongelmaa että lahjoja ja lahjakortteja on nykyisin niin paljon (kun on paljon vapaaehtoisia/eri tahoja keräyksiä toteuttamassa), että niitä tosiaan saatetaan antaa enemmänkin kuin mitä perhe on pyytänyt (tälläkin palstalla ollut esimerkkejä että kuinka pyydettiin ihan vaan jotain pientä ja tuli säkillinen tavaraa) Tästä on lisäksi ihan lähipiiristä kokemusta että esim. noita hyvä joulumieli-lahjakortteja tulee niin paljon että jos on edes joku kontakti sos.toimeen niin sellaisen saattaa saada, tai parikin kun niitä jää "yli". Siis jos on lapsiperhe. Samassa kaupungissa asuva, toimeentulotuen varassa kitkuttava yksinäinen sairas taas ei yhtäkään saanut... Että sellaista hyvää joulumieltä.

En itse lahjoita näihin, sillä ovat todella paljon kiinni siitä, millä paikkakunnalla asuu. Tuntuu jotenkin tyhmältä, että asumispaikka määrää sen, saako apua vai ei. Omassa kaupungissa on hirveä määrä näitä keräyksiä ja sitten tiedän että lähi-pikkukunnassa apuna on vaan noita lahjakortteja ja ihan eri suhteessa mitä niitä isolla paikkakunnalla jaetaan. Nuo harrastus- ja opiskelutuki"rahastot" vaikuttaa paljon fiksummilta avun keinoilta, niitä kun voi käsittääkseni netin kautta hakea, oli asuinpaikka mikä tahansa.

Vierailija
91/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koruilija kirjoitti:

Keräyksiin pitää laittaa uutta tavaraa. Ei kukaan sun käytettyjä korujasi joululahjaksi kaipaa.

Näissä keräyksissä pyydetään uutta tavaraa.

Sinulle voisin hankkia vaikkapa aapisen, jonka avulla voisit opetella lukemaan. :D

Ensinnäkin kirjoitin "suurin osa onkin siksi käyttämättömiä".

Toiseksi tekstissäni luki, että tuskinpa kukaan haluaa ....

Kolmanneksi: Olenko kirjoittanut, että nimenomaan näihin joulupuu-keräyksiin lahjoittaisin yhtään mitään? Ajatuksenani oli antaa vaikkapa jollekin tutulle tytölle koruja aimo paketti, mutta tulin epäileväksi näistä kirjoituksista, että se ei taida ollakaan hyvä idea. 

Hyvää joulua kuitenkin sinulle. Toivottavasti saat ärripurrisi loppumaan ennen joulun tuloa. 

Vierailija
92/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa läheisen kaupan aulassa Hope ry:n joulutoivekuusta. Siellä oli toiveita, jotka pisti miettimään ja osa melkein itkemään. 

Kolme korttia toivoi "suklaata koko perheelle". Sitten oli 14-vuotiaan pojan toive kylpytakista. Teinipojan toive oli "tyyny". 4-vuotiaan toive "Lego". Oli myös 12-vuotiaan toive "puhelin, käytettykin käy".

Oli siellä myös 4-vuotiaan toive "Stiga". Varmasti rattikelkka kuin rattikelkka käy... Kävin katsomassa Prismassa, Stigan perusmalli maksoi 49 euroa. Olisi varmasti iso riemu, mutta ei kovin iso meno tämmöiselle keskituloiselle lapsettomalle ihmiselle.

Yhtään "överiä" toivetta ei näkynyt. Itse otin sieltä toteutettavaksi kylpytakin ja pitkät kalsarit(!).

Paketti laitetaan valmiiksi pakettiin ja tuo kuusen kortti siihen päälle. Siinä on jokin koodi, jolla paketti päätyy toivojalle.

Vierailija
93/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyväntekeväisyyden pitäisi perustua välittömälle tarpeelle eikä villeimmille unelmille. Ökylahjojen pyytäminen on vähän sama kuin aloittaisi treenaamisen nollasta ja pitäisi ensimmäisenä realistisena etappina jo sitä upean timmiä kroppaa, mielellään jo ensi kuussa. Ei ole kenellekään hyväksi saada jotain upeaa täysin ilman vaivannäköä. Ymmärrän, että moni mielellään ilahduttaa ihmisiä, joilta puuttuu jotain, mutta ihmisten auttaminen on itse asiassa tosi vaikeaa, jos mieltää sen asioiden jakelemisena (on se usein vaikeaa muutenkin). Asioiden antaminen ilmaiseksi jollekulle ei pitkällä tähtäimellä tee hyvää autettavalle.

Miksi joulupukki vihaa köyhiä lapsia?

Vierailija
94/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioiden antaminen ilmaiseksi jollekulle ei pitkällä tähtäimellä tee hyvää autettavalle.

Vierailija
95/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, anteeksi mitä? Että kaiken pitäisi tulla kuin manulle illallisen? Vaatteet, dödöt, urheiluvälineet ja muut ovat täydellisen hyviä joululahjoja.

Vierailija
96/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä toivoa vaikka kuuta taivaalta, eri asia jos joku tyhmä maksaa. Siksi en osallistu tuohon millään tavalla.

Vierailija
97/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo puu on vähän kuin kirje joulupukille. Siihen voi laittaa toiveet, vaikka maailman rauhasta, ei se silti toteudu.

Vierailija
98/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä keskustelussa on taustalla muutamakin teema. Ensinkin, kuka on köyhä ja mitä on köyhyys. Maailman mittapuulla Suomessa tuskin kukaan on köyhä, paitsi ehkä koditon puliukko, mutta heitä ei joulupuun tai jouluavun ryhmissä näy. Länsimaiselle köyhyydelle on toki eri kriteerit, kuin maailman laajuiselle. Jotkut kokevat perheensä köyhiksi silloinkin, jos kaikki hyvään peruselämään tarvittava on, eikä silloin esim. talvitakki tai uudet luistimet tunnu enää edes lahjoilta, vaan lahjojen on oltava noita tonnin merkkiturhakkeita, jotta ne lahjoilta edes tuntuvat. Joku perhe kokee köyhyyttä, jos etelään ei pääse joka vuosi ja silloinkin koetaan, että muiden on tasokasta lahjaa perheelle hoidettava.

Toisaalta oikein pahaakin köyhyyttä on Suomen mittapuulla. Olen kohtuullisen varma, että nämä köyhät kärsivät 'luksusta meille lahjaksi -köyhien' luomasta mielikuvasta köyhyydestä. Tiedän lukiopojan, joka itki onnesta, kun sai lahjaksi rahaa oppikirjoihin. Yh-äiti oli sairas ja perheessä oikeasti laskettiin rahan riittäminen makaroniin. Näitä moni haluaisi varmasti auttaa, mutta heitä on vaikea noista keräyksistä löytää, mutta kyllä heitä oikeasti on. Ja nämä luksus lahjoja meille, koska lapset, koska joulupukki, koska joulu köyhät peittävät heidät alleen.

Sekin jo tiedetään, että apua pyytävät myös ahneet ja elämäntaidottomat sekä ne, joilta on kadonnut käsitys siitä, että paljonko on paljon: Kuuluuko tukien varassa elävän pystyä saamaan tavaroita, joita pystyisi itse kustantamaan 100000 euron vuosituloilla? Kuuluuko köyhän elää, kuten köyhän vai kuten keskituloisen vai kuten rikkaan. Sekin tiedetään, ettei keskituloisen itse itsensä kustantavan perheessä jaeta satasien tai tonnien lahjoja. Eikä edes ajatella, että lapsen onnellisuus näitä vaatisi. Monessa keskituloisessa perheessa perusasiat, kuten vaikka vaatteet tai urheiluvälineet ovat ihan kelvollisia lahjoja. Moni miettii, että miten ns. joulupuu perheissä näin ei ole? Varmasti ihan aiheesta. Ei keskituloisessa perheessä ruoka- tai sähkölaskun rahoja käytetä luksustason joululahjoihin, koska oikeus unelmoida.

Juurisyistä keskustelu on kielletty. Kaikkeen kuuluu vastata, että eikö köyhällä muka ole oikeus. Onko oikeus unelmoida? Tietenkin on, mutta tuskinpa lapsi, jolla ei ole ehjiä sukkia kouluun kuitenkaan unelmoi tonnin repusta. Tai jos, niin kuulunee hyvään vanhemmuuteen palauttaa realiteetit. Näin tehdäään myös varakkaissa perheissä. 

Lasten taakse on helppo mennä piiloon. Lasten puolesta voi toivoa tai lapset jättää opastamatta elämään. Miksi keskituloisen perheen pieni lapsi ei luule, että joulupukkia ei ole, mikäli tonnin lahjoja ei ilmesty?

Vierailija
99/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna miehelle kala ja hän on kylläinen päivän. Opeta mies kalastamaan ja hän on kylläinen aina.

Anna köyhälle lapselle ökypuhelin ja hän on tyytyväinen päivän ja oppii, että ökypuhelimien eteen ei itse tarvitse tehdä mitään, vaan joku kuitenkin antaa sellaisen kun oikein vinkuu.

Vierailija
100/271 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesuskristus kirjoitti:

Anna miehelle kala ja hän on kylläinen päivän. Opeta mies kalastamaan ja hän on kylläinen aina.

Anna köyhälle lapselle ökypuhelin ja hän on tyytyväinen päivän ja oppii, että ökypuhelimien eteen ei itse tarvitse tehdä mitään, vaan joku kuitenkin antaa sellaisen kun oikein vinkuu.

oksensin juuri hiukan suuhuni