Ruokia, joista tulee epämiellyttävä olo
Itselläni esim. hyvinkin terveellisiksi tituleeratut kurkku ja paprika aiheuttavat molemmat ilman kertymistä vatsaan ja tunteja kestävää epämiellyttävää röyhtäilyä ja turvotuksen tunnetta. Mites teillä muilla?
Kommentit (96)
Kaikki roskaruoka, pizzat, hampparit ym...Kaikki sipsit. Ja kaikki makeat herkut, suklaa, kakut, leivokset.
Hyvää kun syö, jälkeenpäin hirveä olo. Rasva ja sokeri aiheuttaa semmoisen pöhöttyneen ja kyvyttömän, huonovointisen olon.
Lapsena 80-luvulla oli monesti tarjolla prinssinakkia, nakkikeittoa, nakkikastiketta, höyrytettyjä nakkeja jne. Mutta mulle tuli niistä aina huono olo, samoin grillimakkarasta. En vieläkään pysty syömään kovinkaan usein grillimakkaraa, harvoin otan ja silloinkin vain puolikkaan.
Saatuani omia lapsia, sain tietää että makkaroissa, nakeissa ym. on nitriittiä, joka vaikuttaa pienen lapsen elimistössä siten, että se heikentää veren kykyä kuljettaa happea.
Banaani. Syömisen jälkeen alkaa noin 30 minuutin ylävatsakipu.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka saatte vatsanväänteitä sienistä, oletteko ajatelleet, että moni laktoosi-intolerantti ei siedä sieniä, koska maito ja sienet pilkkoutuessaan suolistossa muodostavat samanlaisia aineita. Minä olen laktoosi-intolerantti enkä voi syödä sieniä, sillä niistä saan jopa pahemmat oireet kuin maidosta.
Ja laktoosi taas kuuluu fodmap-ruokiin, joita vältellään ärtyvä suoli-oireyhtymässä (turvotusta, ripulia yms). Myös sipulit, linssit, valkosipuli yms.
Myös fruktoosi voi aiheuttaa oireita jos on laktoosi-intoleranssi, ulkomailla ilmeisesti nuo kaksi tutkitaan usein yhdessä.
Liha. En kyllä syö mutta olen joskus yrittänyt jossain kylässä. Kauhea turvotus ja ummetus. Juu olen kasvissyöjä ollut n 30vuotta niin ei ole suolistossa hajottaja mikrobikantaa lihalle.
Kebab🤢 ja lerssi
Oksettava ja likainen olo, jos joskus harvoin syönyt.
Kypsennetyt kasvikset, kuten parsat, kukkakaalit, porkkanat. Olen yrittänyt opetellaa pitämään niistä mutta jotenkin tulen pahoinvoivaksi. Saan myös pahat turvotukset, kuten saan pavuista, linsseistä ja soijastakin. Kasvisruoka turvottaa ja tekee huonon olon.
Tyhjään mahaan omena korventaa.
Tuleeko teille huono-olo norjalaisen lohen jälkeen? Ilmeisesti rasva aiheuttaa pahoinvointia. Kotimaisesta viljellystä ei niinkään tule. Sekin saattaa auttaa, kun leikkaa valkoisen rasvaosion pois ennen uuniin laittoa. Joskus myös muistakin ruoista, joissa on vähänkin enemmän rasvaa tai öljyä tulee huono-olo parin tunnin päästä ruokailusta. Kumma juttu...
Liian rasvainen ruoka, kaupan grillin kaikki lihat. Keitot, joissa on maitoa - kermaa voi olla.
Ihmettelijäinens kirjoitti:
Tuleeko teille huono-olo norjalaisen lohen jälkeen? Ilmeisesti rasva aiheuttaa pahoinvointia. Kotimaisesta viljellystä ei niinkään tule. Sekin saattaa auttaa, kun leikkaa valkoisen rasvaosion pois ennen uuniin laittoa. Joskus myös muistakin ruoista, joissa on vähänkin enemmän rasvaa tai öljyä tulee huono-olo parin tunnin päästä ruokailusta. Kumma juttu...
Rasvasta tulee helposti huono olo, juu. Itse teen uunikalan ritilän päällä, niin että rasva valuu alla olevaan uunivuokaan ( siinä on vettä niin ei käryä).
Ravintoloissa on lähes aina se ongelma ettei vihersalaattia ole tarpeeksi. Siksi tulee melkein aina vähän huono olo.
Vehnämakaroni. Mausteiset ruuat, ellei itse valitse mausteet. Curry mausteena kanakastikkeessa tai kanassa.
pizza, hampurilainen, grillikana, sipuli, puolukka, tomaatti, paprika, mustapippuri, appelsiini, hiiva, vehnä, maito (todettu laktoosi-intoleranssi)
Paprika, kukkakaali, herneet, soija, kana
Noista ja ruoista joissa niitä on tulee aina kamalat mahakivut, allerginen en kuitenkaan ole.