Ruokia, joista tulee epämiellyttävä olo
Itselläni esim. hyvinkin terveellisiksi tituleeratut kurkku ja paprika aiheuttavat molemmat ilman kertymistä vatsaan ja tunteja kestävää epämiellyttävää röyhtäilyä ja turvotuksen tunnetta. Mites teillä muilla?
Kommentit (96)
Kirjolohi, varsinkin lämminsavustettuna. Jättää aina pahoinvoivan, oksennusta enteilevän olon, joten en syö enää.
Ehkä se "savu" on vain jotain kemikaalia. Tai sitten kirjolohia ruokintaan jollain roskalla. Isäukon itse tekemästä savuahvenesta sen sijaan tulee vain hyvä olo vaikka söisi enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Avokado, hirveät vatsakivut.
Raaka paprika, näräst.
Kaurapuuro, vatsa kuralle ja karmea nälkä heti kohta syönnin jälkeen.
Raaka porkkana, karsee nälkä tulee pian.
Vehnä, ruis, närästää, turvottaa, pierettää, vatsa turpoaa "raskausmahaksi", yleisesti hankala olo.
Margariini, siemenöljyt, nivelkivut.
Sokeri väsyttää, tulee hiilarikooma.
Kala, kana, jää nälkä.
Mitä te sitten syötte??
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka saatte vatsanväänteitä sienistä, oletteko ajatelleet, että moni laktoosi-intolerantti ei siedä sieniä, koska maito ja sienet pilkkoutuessaan suolistossa muodostavat samanlaisia aineita. Minä olen laktoosi-intolerantti enkä voi syödä sieniä, sillä niistä saan jopa pahemmat oireet kuin maidosta.
Minä joudun nykyään karttelemaan valkosipulia ja purjoa. Jos niitä on suht. runsaasti ruuassa, niin ne seilaavat vielä muutamana päivänä ruokatorvessa. Usein aiheuttavat myös närästystä. Joskus aikoinaan pidin niistä tosi paljon. Valkosipuliperunoita kaipailen vieläkin. Kypsää kalaa syön hyvällä ruokahalulla, mutta kalanmaksaöljy kapseleinakin on ihan mahdoton, niin terveellistä kuin se olisikin. Parin päivän päästä alkaa tuntua, kuin kala pyrkisi yläkautta pois pyrstö edellä.
Sienet ovat tunnetusti huonosti sulavaa jokaiselle. Sen jälkeen kun sitä rupeaa ajattelemaan, ei viitsi enää syödä ollenkaan.
Janssoninkiusaus jossa anjovista. Tätä joskus vanhempani tarjoavat ja en viitsi kieltäytyä syömästä, etteivät pahoita mieltään, vaikka saa aikaan minussa kuvottavaa oloa.
Juustoinen pizza saa poltteet aikaan ja ruikulit..
Herkkävatsaisena epämiellyttävä olo tulee milloin mistäkin ruuasta. Esimerkiksi äsken söin kanakastiketta ja riisiä, ja nyt turvottaa ihan pirusti. Viimeksi näin ei käynyt. Jokunen kuukausi sitten söin pitkästä aikaa munakasta, tuli tosi oksettava olo. Sen jälkeen en syönyt kunnes taas muutama viikko sitten kokeilin, eikä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka paprika, näräst.
Vehnä, ruis, närästää, turvottaa, pierettää, vatsa turpoaa "raskausmahaksi", yleisesti hankala olo.
Kala, kana, jää nälkä.Mitä te sitten syötte??
Kaikkea muuta paitsi noita. Raakaa porkkanaakin voin syödä esim raasteena ruoan kanssa, mutta en raakana sellaisenaan.
Margariinin ja siemenöljyjen sijaan voita ja oliiviöljyä.
Rukiin ja vehnän sijaan esim tattaria.
Sokeria, kaurapuuroa, avokadoa, paprikaa ei tarvita mihinkään. Eikä kanaa tai kalaakaan.
Elukoista syödään nautaa, sikaa, hirveä, lammasta. Munia, täysrasvaisia maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka paprika, näräst.
Kala, kana, jää nälkä.Mitä te sitten syötte??
Aika mielikuvitukseton pitää olla, jos ei noin lyhyen listan ulkopuolelta löydä ihan normaalia ruokaa!
Voitaikinaleivonnaiset, munkit, grillimakkara. Tulee oksettava olo.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka saatte vatsanväänteitä sienistä, oletteko ajatelleet, että moni laktoosi-intolerantti ei siedä sieniä, koska maito ja sienet pilkkoutuessaan suolistossa muodostavat samanlaisia aineita. Minä olen laktoosi-intolerantti enkä voi syödä sieniä, sillä niistä saan jopa pahemmat oireet kuin maidosta.
Minä joudun nykyään karttelemaan valkosipulia ja purjoa. Jos niitä on suht. runsaasti ruuassa, niin ne seilaavat vielä muutamana päivänä ruokatorvessa. Usein aiheuttavat myös närästystä. Joskus aikoinaan pidin niistä tosi paljon. Valkosipuliperunoita kaipailen vieläkin. Kypsää kalaa syön hyvällä ruokahalulla, mutta kalanmaksaöljy kapseleinakin on ihan mahdoton, niin terveellistä kuin se olisikin. Parin päivän päästä alkaa tuntua, kuin kala pyrkisi yläkautta pois pyrstö edellä.
ON olemassa myös trehaloosi-intoleranssi, jossa sienisokerit eivät hajoa entsyymipuutoksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Voitaikinaleivonnaiset, munkit, grillimakkara. Tulee oksettava olo.
Voi olla jotain, maksa brakannut?
Paprika minullakin, eli hirveä vatsakipu ja ripuli.
Ja maksaruuista tulee aina oksettava olo.
Mä en pysty syömään kanaa kuin aivan pari suupalaa, isommasta määrästä tulee todella huono olo. Lohesta tykkään, mutta siinäkin sama ongelma. En ymmärrä mistä johtuu. Aina ollut sama juttu.
Kaikki ylenmäärin rasvainen ja makea. Esim. pekonia voin syödä pari siivua ja sen jälkeen alkaa se rasva ällöttämään. Sama sokerissa, jotain pullaa voi syödä vain pari haukkua ja sitten jo menee kuin purukumin pureskelemiseksi, en vaan saa nielaistua.
Maa-artisokka. Ihanan makuista mutta aiheuttaa tykistökeskitystä vastaavat ilmavaivat.
Parsa. Sekin niin herkkua, mutta virtsa haisee kuvottavalle loppupäivän.
Mustamakkara elikkä mörköpötkö aiheutti kovat väänteet..ei tainnut olla aitoa tapolaa vaan halpisversio koululounaalla.
Raaka porkkana tyhjään mahaan syötynä aiheuttaa pari tuntia kestävän mahakivun.
Raaka paprika, näräst.
Kala, kana, jää nälkä.