Ymmärtäkää nyt että kaupan myyjä ei ole mikään asiantuntija
Ellei ole nimenomaan erikoisliike. Mutta vttuako kyselet tavaroiden käyttötarkoituksista ja sopivuudesta minulta. Luuletko että olen käynyt kaikki miljoona tavaraa läpi ja opetellut käyttöohjeet ulkoa 😴 se ei todellakaan kuulu tehtäviini, voin sen paljastaa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille kaikille, jotka vingutte palveluasenteen perään, kun myyjä ei tarkemmin tiedä kaikkien tuotteiden ominaisuuksia: jos olette huomanneet, myyjiä on kaupoissa aika vähän. Työaika menee suurimmaksi osaksi kuormien purkamiseen ja hyllyttämiseen. Ja siivoamiseen, kun kaikki jätetään siihen, mihin sattuu käsistä putoamaan. Tuotteita on tuhansittain, ja tuotetuntemusta pitäisi opetella omalla ajalla. Ei näillä palkoilla.
Pakkauksissa ei ole tietoa ominaisuuksista ja käyttötarkoituksesta ihan turhaan. Kannattaa lukea ne ensin, koska ne ovat valmistajan antamat tiedot. Myyjän pitäisi tuntea tuote todella tarkkaan, jos aikoo antaa jotain ylimääräistä tietoa. Se voi mennä myös metsään. Nykyään saa netistä paljon tietoa eri tuotteista, kokemuksia ja arvosteluja, joten ihan sokkona ei tarvitse isompien hankintojen kohdalla mennä.Niin, palveluasenne ja tuotetietämys ovat kaksi toisistaan erillään olevaa asiaa, eikä näillä ole tekemistä toistensa kanssa.
Tästäkin saa netistä paljon tietoa, jos kiinnostusta löytyy ja palveluasenne ei ole luontaista itselle.
Niin, juurihan tuolla aiemmin moitittiin palvelualttiuden puutteesta myyjää, joka ei tiennyt tuotteesta.
Mä olin kymmenen vuotta sitten ärrällä, kun siellä oli kaikkea omituista myynnissä. Mun suosikki oli modeemit. Kun ne tuli myyntiin, niistä tuli ohje, jonka luin. Mutta kun ne asiakkaat tuli ostamaan niitä, niin tietysti kysyi niiden toiminnasta ja asennuksesta yksityiskohtaisiakin juttuja. Arvaa oliko mulla ollut aikaa opiskella yksityiskohtaisesti sen modeemin toimintaohjeet? Plus ne meidän ohjeet oli tosi yksinkertaiset ja paremmat oli siellä paketissa. Ja tietysti ne ostajat tuli ostamaan niitä aina jonain joulupäivänä, kun oli ihan sairas ruuhka muutenkin.
Joskus multa kysyttiin missä lehdessä oli ne hyvät ristikot. Kyse oli siis jommasta kummasta iltiksestä. Sanoin, etten tiedä, mutta katsotaan. Siinä se mummo sitten vonkas, että kyllä mun myyjänä pitäisi tietää. Teki mieli sanoa, että ei mulla ole aikaa lukea tollasta pskaa.
Tilaukset tehtiin silloin niin, että ne toimittajat soitti kiskaan ja sitten kerrottiin mitä me haluttiin. Kerran puhelin soi just kun mulla oli asiakasjuttu ihan loppusuoralla. Palvelin asiakkaan loppuun ja kiitin, ja rynnistin metrin päähän puhelimeen, jotta ehtisin vastata. Tilauksen jälkeen se ä*mä alkoi möyhätä, että ei saa vastata puhelimeen, kun on asiakas. Joo, olen samaa mieltä ja sen takia palvelinkin sen loppuun ennen kuin menin puhelimeen. Se ä*mmä oli kyllä sekaisin päästään muutenkin ja se aina vonkui kaikesta. Oikea mlkku. Sillä oli sellainen lapsi joskus mukana ja sitä kävi aina sääliksi.
Asiakas tuli palauttamaan lakanoita, joita oli käyttänyt jo kuusi vuotta. Eivät kuulemma olleet hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua turhauttaa ne jotka rupee heti huutamaan haloota sisään kävellessään. Hyllyt ei täytä itseään ellen hae sitä tavaraa takaata. Jos puhutaan vaikka ärrästä jossa ollaan yksin kaikki mitä siellä on on myyjien ansiota. Siellä siivotaan,tilataan,hyllytetään ja myydään itse. Takahuone ja paperityöt hoidetaan kaiken ohessa ja meillä ei tosiaan ruokataukojakaan ole. Syödään asiakkaiden välissä samoinkuin käydään vessassa. Mutta toki naljaile siitä oliko täällä ketään ja kukkuuu.
Ärrät on kyllä ihan saatanasta. En ymmärrä kuka sinne haluaa vapaaehtoisesti töihin. Itse mieluummin vaikka hirttäydym kun menen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä muistui mieleeni ostosreissu paikalliseen Tokmannin myymälään. Kysyin puutarhapuolen myyjältä erään kasvin kohdalla mistä kasvista mahtaa olla kyse. Myyjä vastasi kertomalla, ettei ole puutarhuri. Siihen jäin kukkapurkki kädessäni miettimään mihin olinkaan tullut. Ehkä olisi pitänyt miettiä mihin palveluasenne on mennyt...
Mitäs kyselet tyhmiä
Sit nämä jotka tulevat Jyväskylän Prismaan ja kysyvät onko näitä kynttilöitä Pudasjärven Salessa jouluaaton aattona??
Siis mitä ihmettä 😂😂😂 vastaan aina että joo Kelalla on hyvä asfaltointipalvelu ja jalkapallovalmennus.
Onneksi automaatio poistaa tällaiset matalan lisäarvon asiakaspalvelutilanteet. Molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.
Tilaan yleensä kaiken netistä ja olen aika teknologiafriikki. Erehdyin Powerin myymälään nopean saatavuuden ja postilakon vuoksi. Olisin vain ottanut ja maksanut tuotteen, mutta myyjä aloitti jonkun käsittämättömän myyntipuhe pikkurouvalle -show’n. Kun vielä kassallakin alettiin tyrkyttää lisävakuutuksia ja ensimmäinen kieltäytyminen ei tehonnut, lähdin sanaa sanomatta liikkeestä pois ja tilasin tuotteen netistä.
Hassuja ihmisiä riittää. Moni kysyy takkien teknisiä ominaisuuksia (lukee takissa olevassa lapussa), takkeja on niin valtava määrä ettei myyjä voi mitenkään tietää kaikkea. Ne lukee lapuissa, myös se onko ne untuvaa vai vanua.
Tällä viikolla asiakas etsi laukkua jossa on vetoketju. Öö...siis kaikissa laukuissa on vetoketju, ei me myyjät olla mitään meedioita 😂
Onko tää neule liian kuuma? Hiostaako tää? Mitä muovia kenkien pohja on? Otatko vastuun jos kaadun näillä kengillä.....
T. Myyjä
Vierailija kirjoitti:
Onneksi automaatio poistaa tällaiset matalan lisäarvon asiakaspalvelutilanteet. Molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.
Tilaan yleensä kaiken netistä ja olen aika teknologiafriikki. Erehdyin Powerin myymälään nopean saatavuuden ja postilakon vuoksi. Olisin vain ottanut ja maksanut tuotteen, mutta myyjä aloitti jonkun käsittämättömän myyntipuhe pikkurouvalle -show’n. Kun vielä kassallakin alettiin tyrkyttää lisävakuutuksia ja ensimmäinen kieltäytyminen ei tehonnut, lähdin sanaa sanomatta liikkeestä pois ja tilasin tuotteen netistä.
Se on valitettavasti näin. Meilläkin on ne tietyt fraasit jotka on pakko kysyä, plus lisämyynti. Lukuja seurataan, joten myyjä tekee vain työtään. Ei asiakkaan kiusaksi.
T. Myyjä
Clas Ohlsonilla kysyttiin milloin minkäkin sähkölaitteen asennuksesta. Siihen vedin rajan, olin myyjä enkä sähköasentaja joten en halunnut sellaisia asioita teoriassakaan opetella eikä sitä vaadittukaan.
Välillä kysyttiin myös vaikkapa käykö tämä osa johonkin tiettyyn kodinkoneeseen ja ei taas auttanut muu kuin todeta, että minä en valitettavasti osaa sanoa ja kysyä kollegalta. Jos hänkään ei ollut ihan varma, niin ohjasin asiakasta kysymään kodinkoneliikkeestä.
Onneksi oli vain kesätyö, olin ihan stressissä kaikista kysymyksistä kun tuntui, että mistään en tiedä mitään tarpeeksi kun tuotteita niin älytön määrä.
Vierailija kirjoitti:
Hassuja ihmisiä riittää. Moni kysyy takkien teknisiä ominaisuuksia (lukee takissa olevassa lapussa), takkeja on niin valtava määrä ettei myyjä voi mitenkään tietää kaikkea. Ne lukee lapuissa, myös se onko ne untuvaa vai vanua.
Tällä viikolla asiakas etsi laukkua jossa on vetoketju. Öö...siis kaikissa laukuissa on vetoketju, ei me myyjät olla mitään meedioita 😂
Onko tää neule liian kuuma? Hiostaako tää? Mitä muovia kenkien pohja on? Otatko vastuun jos kaadun näillä kengillä.....
T. Myyjä
Takkeja on todellakin valtava määrä, joten on ihan kohtuullista osata sanoa asiakkaalle. "Tässä hyllyssä olevat/nämä kolme ovat vedenpitäviä." Jos haluaa myydä ei voi olettaa asiakkaan käyvän läpi jokaista lappua jostain takin sisäsaumasta, jossa teksti pahimmillaan on. Kaikissa laukuissa ei todellakaan ole vetoketjua vaan osa on avonaisia ja muita kiinnitystapoja on klipsut, magneetit... Keinokuidun määrä vaikuttaa hiostavuuteen eli tuotelappua vilkaisemalla asiantunteva myyjä osaa vastata esim.: "Tässä on 40% keinokuituja, joten on hiostaa herkemmin kuin täyspuuvilla." Ihan oikeasti, ei vaadi edes pitkällistä perehtymistä ja jos joka päivä tuotteiden kanssa puuhaa, kyllä ne oppii tuntemaan. Laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä on turha syyttää asiakasta. Itsekin olen myyjänä toiminut enkä nähnyr hommaa mitenkään ylivoimaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ne oli asiantuntijoita. Sorry, jos olen vanhanaikainen.
Koskakohan kaupoissa ollut tuotekulutusta myyjille? Suurin osa on toldellisuudessa kassakoneenhoitajia tai opastamassa asiakkaita kaupassa. Itse olin aikoinani rautakaupassa noutopihalla myyjänä ilman mitään alan koulutusta.
Itse tilaan kaiken netistä kun myyjät eivät osaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kysyin jostain käsikauppalääkkeestä farmaseutilta. Se otti purkin käteen ja luki sen kyljestä tekstin ääneen niinkuin en itse osaisi. Kuvittelin saavani jotain lisätietoa.
Ei ole kovinkaan laillista keksiä omia lisätietoja lääkkeelle :D
Kyllä ymmärrän että osa asiakkaista on idiootteja jotka eivät osaa normaaleja käytöstapoja tai omaa edes keskivertoälyä, mutta myyjissä on paljon sellaisia henkilöitä jotka suunnilleen hermostuvat kun kysyt heiltä jotain. Sitten jos haluat lisätietoja tuotteesta niin on typerää alkaa lukemaan asiakkaalle pakkaustekstejä, sillä kuitenkin suurinosa meistä kantasuomalaisista osaa lukea itsekin.
Vaikla teitä asennevammaisia myyjiä (kaikki myyjät eivät ole sellaisia) ei Ilmeisesti kiinnostakaan asia niin olette edustamanne liikkeen käyntikortti. Jos kohtelette asiakasta töykeästi niin liike menettää asiakkaita ja saa käänteistä mainosta. Olen monet kerrat vaihtanut kauppaa ihan vaan sen takia että myyjä on ollut töykeä ja epäkohtelias.
Ilmeisesti olet nuori. Itse olen 54v. ja tiedän paljonkin monista tuotteista.
Tietoa saa kun haluaa oppia.
Harvoin kysyn mitään kun myyjät niin tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua turhauttaa ne jotka rupee heti huutamaan haloota sisään kävellessään. Hyllyt ei täytä itseään ellen hae sitä tavaraa takaata. Jos puhutaan vaikka ärrästä jossa ollaan yksin kaikki mitä siellä on on myyjien ansiota. Siellä siivotaan,tilataan,hyllytetään ja myydään itse. Takahuone ja paperityöt hoidetaan kaiken ohessa ja meillä ei tosiaan ruokataukojakaan ole. Syödään asiakkaiden välissä samoinkuin käydään vessassa. Mutta toki naljaile siitä oliko täällä ketään ja kukkuuu.
Hei!
Nyt kun täällä on oikean alan ihmisiä paikalla, mun on ihan pakko kysyä tätä... :-p
Oma lähikauppani on ihan kohtalaisen kokoinen (täytettäviä hyllyjä piisaa), mutta sen verran kaukana kaupungista että siellä on monesti vain yksi myyjä töissä, joka singahtelee kassan ja hyllyjen väliä, kun tosiaan joutuu yksin pyörittämään koko showta.
Ongelmani on seuraava...
Kerään päivittäiset ostokseni, ja siirryn kassalle.
Kassa on odotetusti tyhjä (näin sen ihmispolon täyttämässä säilykehyllyä matkallani kohti pakaste-pizzoja).
Kassalla on kyltti: ”Painathan summeria jos en ole paikalla, kiitos!”.
Lataan ostokseni hihnalle kaikessa rauhassa, hätäkö tässä valmiissa maailmassa.
Vilkuilen josko se myyjä olisi kohta tulossa kassan suuntaan, eipä näytä olevan vielä...
Ai niin se muovipussi joo.
No nyt on kaikki hihnalla.
Vilkuilen taas ympärilleni, ei näy myyjää vieläkään, no ei se mitään, ei ole kiire mihinkään.
Lueskelen aikani kuluksi Iltalehden ja iltasanomien pääotsikot...
Ja sitten vielä Seiskan, Seuran, ja Kodin kuvalehden kannet...
Kassalla ei näy ketään vieläkään, se yksinäinen piruparka kun latoo edelleen niitä herkkusieniä ja ananaksia siellä käytävällä kolme.
...ja minä en ole vieläkään painanut sitä helvetin summeria, kun en kehtaa juoksuttaa itseäni kiireisempää ihmistä! :-|
Eli pitkähkön alustuksen jälkeen, kuinka pitkään on korrektia odottaa myyjää kassalle, ennen kuin painaa sitä nappia?
Ja missä kohtaa kohteliaisuus muuttuu pölvästelyksi, tai jopa passiivis-aggressiiviseksi, ylimieliseksi (”minähän en mitään nappeja painele”) tulkittavaksi käyttäytymiseksi?!? :-o
Tiedän että mulla on joku ihme ”tunnelukko” tässä asiassa, mutta se tuntuu jotenkin ihan oikeasti kiusalliselta ja ala-arvoiselta kutsua ja juoksuttaa toista ihmistä jollain saatanan summerilla! :-|
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän että osa asiakkaista on idiootteja jotka eivät osaa normaaleja käytöstapoja tai omaa edes keskivertoälyä, mutta myyjissä on paljon sellaisia henkilöitä jotka suunnilleen hermostuvat kun kysyt heiltä jotain. Sitten jos haluat lisätietoja tuotteesta niin on typerää alkaa lukemaan asiakkaalle pakkaustekstejä, sillä kuitenkin suurinosa meistä kantasuomalaisista osaa lukea itsekin.
Vaikla teitä asennevammaisia myyjiä (kaikki myyjät eivät ole sellaisia) ei Ilmeisesti kiinnostakaan asia niin olette edustamanne liikkeen käyntikortti. Jos kohtelette asiakasta töykeästi niin liike menettää asiakkaita ja saa käänteistä mainosta. Olen monet kerrat vaihtanut kauppaa ihan vaan sen takia että myyjä on ollut töykeä ja epäkohtelias.
Ja tästä syystä tilaan melkein kaiken.
On tuoteseloste ja tekniset tiedot.
Paremmat tiedot mitä myyjillä on.
Myyjille työpaikat sitten vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olet nuori. Itse olen 54v. ja tiedän paljonkin monista tuotteista.
Tietoa saa kun haluaa oppia.
Harvoin kysyn mitään kun myyjät niin tyhmiä.
Niin ja olen entinen myyjä ja kyllä otin selvää asioista ja opiskelin tuotetietoutta.
Tämä oli kyllä ihan timantti! :D
Harvoin näkee täällä näin hauskaa tekstiä,
todellakin piristävä poikkeus yleiseen ilkeily ja trollailu ilmapiiriin