Pco -Plikat
kokeillaans nyt tätä listan tekoo..
Aarrearkku vm. 80, mies vm. 74. Pikkukakkosen yritystä 01/05, clomit. Esikoinen on syntynyt 06/03, silloin kanssa clomit, yritystä oli noin 1,5 v. PCO todettiin 05/02.
Auris PCO-diagnosoitu 03/01. Clomifen (2tbl) käyttöön 04/01, eka kierrosta plussa, esikoinen syntyi 01/02. Kakkosta yritetty 09/04, Clomit oli käytössä yhteensä 8 kiertoa 1½v aikana, lopuksi ne ei enää tehonneet. Tuloksena vaan yksi kohdunulkoinen raskaus 01/05. Oikea munatorvi jouduttiin poistaa. Nyt ollaan menossa Tampereelle yksityiselle, suunnitelmissa IVF, suunnitteluaika on 9.5. Jännityksellä odotetaan mitä tää vuosi tuo tullessaan...
katjuska12 173/63 Vm -83 ja mies vm-76. Pillerit jätetty pois 10/04, pco todettu 4/05. Nyt käytössä clomit....hoidossa yksityisellä puolella.
kurnau 169/64 vm 72, mies vm 71. Yritys aloitettu 10/01. PCO todettu 11/04. Pari km ja hyperi takana. Eka PAS 5.5, jatkossa vain IVM-hoito kun hormonit eivät sovi.
saarukka2 .....
:)Katala minä vm.-80, mies -76, PCO todettu jo poikkeuksellisesti vuonna -96 (jolloin ei siis vielä ollut mieskään kiikarissa yrityksestä puhumattakaan... ;) Esikoista yritettiin n.3vuotta pelkillä teroilla+lugeilla, sitten rankempia hoitoja 1,5v ja esikoinen syntyi kevättalvella -04. Nyt hoitojen taival aloitettu uudelleen, metut ja clomit menossa, elokuulle julkiselle aika, jolloin sitten aloitetaan taas varmaan IUIlla.
MaggyOo 172/64 vm.-84, mies vm.-83. Esikoisen yritys aloitettu 03/04, PCO todettu 04/05 ja nyt clomi+terot. IUI on suunnitelmissa syksyksi. Vikaa myös miehen simpoissa.
seruska vm -81, samoin mies. Esikoista toivottu 05/03, pco todettu 06/04. Clomit ollu käytössä 01/05 ja nyt tukena myös terot. Miehen simpoissa myös häikkää.
sallura minä-79 ja mies-80. Yritystä 1/2004, pco todettu 2004 syksyllä, hoitona ollut terolutit ja metut. Ensimmäistä lasta yritetään. Plussausta ei toistaiseksi ole vielä tapahtunut.. toive kova.
Enni-Maija minä -78. mies-65. pco todettu 2002, clomifen+lugesteron hoidoilla 3 keskenmenoa ja poika syntyi 08/04. toista yritetty 10/04 asti, sittemmin clomi+luge ei tulosta, 3xIUI clomit+menopur+metforem negaa, nyt mennään IVF eteenpäin.
nantsu22 minä 22 v. ja mies 24 v. Terot tällä hetkellä.
Eloveena77 minä 28v. mies 28v. poju 10,5 kk.PCO todettu 12/03 ja pian diagnoosin jälkeen totesin olevani raskaana.
lillamy-02 lapsettomuus pco-plikoissa vuoden verran. Enestään 1 lapsi luomusti, tuulimuna syksyllä -04,nyt + Puregon, Pregnyl+Lugesteron-kokkelista ja laskettu aika 29.10.05.
sweet77 Minä-77, mies -76. Lasta yritetty tammikuusta -04 lähtien. Pco diagnoosi kesäkuussa -04 ja miehellä myös simpoissa vähän häikkää. Hoidot julkisella: Aluksi kokeiltiin ½ vuoden ajan Terolut+Clomifenia tuloksetta. NKL vaihdettiin Terolut+Puregon pistokset (ja Pregnyl), yritetään päästä tekemään onnistunut IUI seuraavaan kiertoon.
kalevi Itte pian 32v. ja mies 33v. Pco todettiin -02 väestöliitossa taysissa, jossa hoidoissa nyt toista kierrosta. Esikoinen sai alkunsa -03 ekasta inssistä yhdistelmästä: clomit 3kpl/pvä kp3-8 + menogon +metut + pregnyl. Pikkumies nyt 2v pian 3kk. Nyt p2-projektissa mukana 11/05 ja insseillä yritetään. Clomit eivät antaneet vastetta, joten nyt toista kiertoa menopurilla ja tietty metut tukemassa. Muniksia ei vain meinata saada kasvamaan / ovis syttymään, joten pitkään on annoksien kanssa pähkäilty. Mikäli inssit eivät saa tuulta alleen, loppusyksystä ilmeisesti ivf odottaa.
jusupus minä -82, mies -78, vauvaa toivottu 04/04 lähtien, PCO todettu yksityisellä syksyllä -04 ja tutkimukset alkoi kunnallisella 02/05, miehellä todettiin siellä vasta-aineita vaikkakin muuten melko hyvää, toukokuussa -05 alkoi metformiini, syksyllä piti aloittaa clomiavusteiset inssit, mutta ultrissa todettiin 2xei ovulaatiota, toisella kertaa terot auttamaan uutta kiertoa vauhtiin, jotta ennen joulua ehdittäisi inssiin, yllättäen vuoto ei alkanut vaan olin raskaana joka todettiin alku-ultrassa keskeytyneeksi keskenmenoksi rv7+2, uutta yritystä jatkettiin clomeilla, ekaan kiertoon inssi negaa, toisessa ei taaskaan ovulaatiota, joten kolmannella oli nyt käytössä 2 tabl. clomeja, kp 16 pregnyl ja tänään kp18 laitettiin siittiöt matkaan, jos negaa niin seuraavaksi ilmeisesti clomien lisäksi piikityksiä kasvattamaan muniksia.
eviskam inä -77 ja mies -75, pco todettu jo -95. Yritystä ollut vuodesta -96. Clomeja kokeiltu yht.5 kiertoa, ei vastetta. Ovulaation induktio *3 -98, yhdestä kierrosta ovulaatio, muissa ei vastetta. IVF -99, josta tuloksena 1*2:den alkion siirto, ja siitä alkanut kemiallinen raskaus. Vuonna -02 yllätys luomuraskaus, joka sekin päätyi keskenmenoon viikolla 6. Nyt sitten aloitettu taas hoidot uudella innolla, ja ensimmäinen inssi olis tiedossa ensi kiertoon, ja jos ei siitä tulosta, niin sitten elokuussa IVF. lisäykseksi vielä, että tässä välissä en ole käyttänyt muita hormoneja, kuin Teroluteja menkkojen aikaan saamiseksi.
Siirisofia75 Minä -75, mies -75. Yritystä 1,5 vuotta. PCO todettu 02/06 eli varsin tuoreesta tuttavuudesta on kyse. Aluksi kokeilimme clomien avulla mutta, kun raskaus ei alkanut jatkettiin insseillä. Kolme inssiä tehty ja tämän kolmannen testipäivä on tulevan viikon keskiviikko. Kahdessa ensimmäisessä inssissä käytössä clomit+gonal+pregnyl. Ja tässä jälkimmäisessä clomit+menopur+pregnyl. Lisäksi olen syönyt metformiinia toisen epäonnistuneen inssin jälkeen, eli nyt pari kuukautta. Tällä kertaa ajoitus oli täydellinen, ovulaatio käynnissä ja A-luokan veijareita peräti 39 miljoonaa. Ei ole aiemmin odotukset ja toiveet ollut näin korkealla.
Siirukka[color=orchid ]5v yritystä,monta hoitokertaa,tyttö sai alkunsa luonnollisesti(syntyi 8/02),nyt toista yritetty 2v,hoitoihin lähtö syksyllä,pco todettu v.2000)
Naksukka minä vm. -77, mies vm. -74, pco todettu 10/03 & 11/03 kohdusta poistettu polyyppi. Reilun puolentoista vuoden yrityksen jälkeen syntyi esikoispoikamme 5/05 toisesta clomikierrosta. Nyt pikkukakkosen yritys aloitettu 3/06. Clomit jälleen käytössä.
ki-ra Meillä yritys aloitettu 04/05 ja toukokuussa tuli tieto PCO:sta eli ihan tuoreita ollaan asian kanssa.
Ikää 24 mulla ja mies 26. Yksi km ihan raskauden alussa 05/05.
Tutkimukset alussa.
Plussanneet PCO plikat
Ronjoo la 7.12.2005
Samojedi_79 la 2.12.2005
Alexiana la 20.2.2006
tuusannuuska la 9.2.2006
:)Katala la 12.3.2006
(H-R) la
bisous la 10.7.2006
Mörötin-81 la 3.11.2006
Piippuli la 7.8.2006
Millä keinoin plussasin?
Mörötin-81: 3. inssi
Ronjoo: 3. inssi clomeilla ja puregonilla
Samojedi_79:clomit
Piippuli: 1.IVF 1. PAS (lääk.)
Kommentit (43)
Ki-ra: Mä katson tämän mun piinisajan loppuun (testi 11.6.) ja jos ei vaan kun nega taas tulee niin maanantaina alkaa tiukka dieetti. Mä käyn tutustumassa noihin valion sivuihin, jos vaikka mäkin niiden mukaan elelisin. Joko oot itse käynyt se tutkailemassa, näyttävätkö hyviltä?
Noista vitamiineista, mainitsiko se terapeutti mitään merkkiä nimeltä? Mä nimittäin syön Multivitaa (1tabl/pvä), Calcichew-purutabl. (2tabl/pvä) ja lisäksi Foliren 300mg (1tabl/pvä). Noita oon nyt syönyt ihan säännöllisesti pari kuukautta. Ostaessani vitamiineja juttelin apteekissa farmaseutin kanssa ja hän tätä satsia raskautta yrittävälle suositteli. Tosin en maininnut mitään pco:sta ja tuskinpa hän olisi tiennyt mikä se on ja mikä siihen on hyväksi (ellei itsellä ole ko. riesa).
Mut nyt täytyy kiiruhtaa töihin. Jatketaan jutustelua myöhemmin!!!
Kaikille oikein mukavaa keskiviikko päivää!
Siirisofia (pp12)
Siirisofia75:
Puhuttiin multivita 2+ tableteista kun olen niitä eiemminkin syönyt, eli jatkan vain 2tbl päivässä.
Paljon onnea ja tsemppiä piinisaikaan. Toivottavasti ei tarvii dieetille ryhtyä =)
Mä aloitin omani jo tänään. Ja aattelin kokeilla vain päivä kerrallaan ettei tuu liian isoja harppauksia. Vuoden alusta oli paino tippunut 8kg mikä oli yllätys itsellekin. Silti on viel pudotettavaa. Ens viikolla on viel aika sinne Fyssarin luokse ja sit on kunto-ohjelmakin käytössä. Valion listat näytti oikeesti ihan hyvältä, vaikka olenkin ruoan suhteen aikas nirso.. Tai no sekin riippuu keneltä kysyy =) Anoppi on ainakin sitä mieltä.
Calcichew-purutableteista.. Mulle ei niitä varmaan siksi suositeltu, koska juon maitoa ja syön juustoa ynm... päivittäin mutta mitä Foliren 300mg (1tabl/pvä) on? foolihappoa? Kaikille oikein mukavaa keskiviikko päivää munkin puolesta..
Aikaisemmin oli puhetta lääkäristä joka lähetti kotiin kasvamaan, kunnes ilmoitin ottavani yhteyttä sairaalan johtoon ettei ikä saa olla este hoidoille... No hoidot jatkuu kunnallisella mut ajattelin kyl silti soittaa yksityiselle ja kuulostella millaista on palvelu siellä. Mies sanoi et mielummin maksaa kunnon palvelusta kun alkaa tappelee joka kerta kunnallisella. Onnistuisikohan jos kävis vähän molemmissa, ekat tutkimukset kunnallisessa ja sit noita lääkärikäyntejä, ultraa ynm.. yksityisellä.
Hmm.. onko jollain tietoa jos menee yksityiselle niin kuinka pääsee takaisin kunnalliseen esim. Hoitojen alettua?
kp6 - kierronkartoitus ja terolut menossa.
Tuolla plussanneiden PCOlaisten mielipiteitä huhuilin, ja sain Ki-ralta kehotuksen tulla myös tänne kattelemaan. Eli tässähän minä! :D Aluksi ajattelin etten tänne tule, kun harvoin täällä palstalla yleensä käyn. Tulee sit vaan huono omatunto kun ei jaksa kirjoitella. Mut annan itselleni etukäteisynninpäästön - kirjoitan silloin kun on asiaa! Mut nyt meidän tarinaa..
Eli ollaan molemman vuosimallia ´80. Pillerit jätettiin jo 8/05, kun tökaveri sai mut uskomaan et olen raskaana. Varsinainen esikoisen yritys aloitetiin 11/05. PCO todettiin 3/06, kun menin gynelle valittamaan kuukautisten poisjäännistä (edelliset 12/05). Miehellä on testien mukaan kaikki kunnossa. TAustaa vielä sen verran, että olen tässä noin viiden vuoden aikana pudottanut 40kg painoa (vipat 20kg 8/04 lähtien). Eli nyt alan olla normaalipainoinen.
Tällä hetkellä meidän tutkimukset on vähän vaiheessa. Lugesteronia sain kesän ajaksi, että saadaan kierto tasattua. Nyt on kierron kartoitus tästä kierrosta (tänään kp 7) ja tuloksia sitten syksyllä. (Ei näin pitkiä kesätaukoja saisi olla!) Eli julkisella on hoitoja aloiteltu ekan gynekäynnin jälkeen.. Ei taida olla rahaa yksityisiin hoitoihin, jos nyt ei ihan mahdottomaksi jonotteluksi mene... Mut luget käytössä..
Onko kellään kokemuksia pelkästään lugesteroneilla plussanneista? Sehän kuitenkin on varsinaisissa hoidoissakin tukilääkkeenä. Saa tietty korjailla, jos olen jotain väärin ymmärtänyt, aika uusihan vasta olen tällä tieteen alalla.
Ja vielä pitkän sepustuksen lopuksi ihmettelyä kipeästä ristiselästä. On eilen ja tänään ollut riistiselässä ihme jomotusta - samanlaista ku joskus, kun on kuumetta. Mulla on selässä ongelmia, mut tää on jotain ihan muuta.. Ovulaatio??? Yritystä kovasti jos vaikka olisikin! Eihän tätä lajia voi harjoitella liikaa - ja parempi harjoitella paljon ettei sitten tule virheitä, kun on H-hetki!!! ;)
Mutta nytpä tiedätte minut! Koitan lukea tässä viikon aikana enemmän näitä teidän muidenkin tarinoita. Mut nyt muihin hommiin... Ai niin, vaikuttaako Luget raskaustestiin??
Kuulumisiin!
Net-ta
Mun mielestä jokainen kirjoittaa silloin ku huvittaa ja ehtii, jaksaa. Itse käyn tääl välil monta kertaa päiväs ja saatan taas välil olla kuukaudenkin käymättä. Eikä kenekään tarvii huonoa omatuntoa saada, jos ei kirjoita koko ajan.. tai no se on ainakin siis mun mieleipide jokaiselle vapaus omaansa.
Tukea ja juttu seuraa täältä kai haetaan, en ainakaan itse pidä velvoitteena..
Net-ta meillä taitaa mennä aikas yksiin nää hoidot ynm.. nyt menos kp 6 muistaakseni ja kierronkartoitus tässä kierrossa ja mulla terolutit käytössä säännöllistämässä kiertoa. Sit Elokuussa tehdään munatorvien aukiolotutkimus. Tosin mulla dieetti viel edessä..
Taisinkin näistä jo aiemminkin sulle mainita. Mutta joka tapauksessa tervetuloa joukkoon =) Ja paljon plussa onnea kesälle.
Mullahan on tänään menossa pp14 ja tein testin vaikka olin päättänyt testata vasta sunnuntaina. Ja mikäpä muukaan sieltä paukahti kuin nega!!! Olinhan mä tähän jo valmistautunut mutta kyllä se silti taas oli samanlainen shokki tuijottaa sitä yhtä punaista viivaa. Nyt taas on kasattava itsensä ja hoidot jatkuu loppu syksystä sitten ensimmäisellä ivf:llä.
Tämän viikonloppu menee itseni kasaamiseen ja rentoutumiseen. Mutta sit maanantaina alkaa tosi toimet. En ole ehtinyt vielä niitä valion sivuja pahemmin katselemaan mutta vakaa tarkoitukseni olisi niiden avulla päästä alkuun.
Se Foliren mitä mä syön on foolihappoa ihan niin kuin epäilitkin.
Oikein hyvää viikonloppua Sinulle ja muillekin pco -plikoille!!
Toivottelee surusilmäinen Siirisofia
pahoittelut siirisofialle! nega on aina kurja juttu. jos meillä menee tää PAS mönkään, ollaankin molemmat sitten syksyllä IVF kuvioissa.
Meillä tänään oli se PAS. pakkanen on nyt tyhjä, kolme siis sulatettiin, joista saatiin kaksi siirtokelpoista.
alkioiden laatu ei ollut parasta mahdollista, joten nyt sitten odotellaan, ja täytyy kai ruveta jo etukäteen ennen raskaustestiä (25.6.) keräämään sisua syksyn IVF varten sitten..
ajattelin tossa heinäkuussa aloittaa taas painonpudotuksen, että ennen IVF:ää ehkä jonkun 5kg jos karistaisi.
pudotin keväällä 7kg ennen tätä ekaa IVF:ää, mikä oli tossa toukokuussa.
paino on aika hyvin pysynyt aisoissa, ehkä kilon puolitoista heittää välillä.
nyt on pituutta kokonaista 165cm, ja vaaka näyttää aamulla ilman rihmankiertämää jotain 70kg, että vielä sen 5kg kyllä voisi..
eipä tässä taas kummempia..
-ennis-
Siirisofialle paljon voimia ja jaksamista. Osaanottoni negaan ja tsemppiä viikon alkuun.
Katsellaan sitä dieettiä sit kun jaksat, nyt varmasti on aika rauhoittua ja antaa itselle jotain hyvää. Tai en tiiä, itse ainakin koen et kun alkaa lapsettomuus painaa niin keksin jotain hemmottelua itselle. Eihän se oloa pois vie ja itkukin usein tulee, mut hetkeksi saa jtn ajateltaa muuten. Mieheni sanoja lainaten " itku ei lähde kun itkemällä, paina pää mun kainaloon ja anna tulla" . Se on auttanut.. Toivottavasti sullakin on joku jonka kainaloon käpertyä ja saada lohdutusta.
Puhaltelen täältä viel toivon tuulia sinne päin... ~~~~~~>
(.) Kierron alkua mennään ja olo on " kevyt" ja hyvä. Reisussa ollaan oltu ja dieettiä ei kyl voinut siel pahemmin noudattaa. Juhlissa oltiin ja siellähän tarjoillaan kaikkea mahd. epäterveellistä. Tekee kyllä pahaa noissa sukujuhlissa kun ihmiset tiedustelee " no koskas teille tulee pikkuisia?" " ettekös te halua omia nehän on niin ihania" ynm... Ajattelin ottaa jo etukäteen kevyen kannan ja laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta tilanteen tullen ei se niin helppoa aina ollut. Totesinkin aikas monelle uteliaalle et häät ensin, lapsi sitten...
Ja olihan juhlissa myös toinen tuttu pariskunta joka oli myös tahattomasti lapseton. Pelasteltiin sitten toisiamme tilanteista ja höpöteltiin keskenämme kaikkea muuta.
Koko lapsettomuus asian kestäminen ois kyllä todella tuskaa jos ei olisi vertaistukea muista.
Maanantai aamusta taas palaan dieetin pariin ja arkeen.
Aurinkoisia päiviä ja mukavaa juhannuksen odotusta kaikille PCO- plikoille, niin ja muille palstaa lukeville.
Minä oon vm75 ja mies vm. 68, Yritystä on vuodesta 2001 asti. Minulla on pcos joka on todettu joskus vuonna 96 tai jotain. Miehen siittiöissä myös häikkää. Keväällä 2002 sain km:n rv:lla 8. Hoidot aloitettiin syksyllä 2003, tehtiin kaks kertaa iui joista negaa. Keväällä 2004 oli eka ivf/icsi hoito josta plussaa mutta oli kemiallinen, tosta ivf/icsi:sta saatiin 9 alkiota pakkaseen, niistä 3 pakastesiirtoa, joista yhdestä plussaa (kemiallinen) ja kahdesta negaa. Keväällä 2005 oli toka ivf/icsi josta negaa, alkioita 11 pakkaseen, kaksi pakastesiirtoa mutta kummastakin negaa. Keväällä 2006 ivf/icsi josta negaa, 14 alkiota pakkasessa ja niillä jatketaan syksyllä. Sitä ennen pitäis painoa pudottaa paljon, sais etes sen 5 kiloa pois. Niin ja lääkityksenä on metforem 750mg x3 päivässä.
Viikko on taas päässyt alkuun ja kohtahan on juhannuskin =)
Aiotteko juoda juhannuksena tai juotteko yleensäkään yritysaikana?
Itse oon ollut juomatta alkoholia koko yrityksen ajan, mut tänään tuli sellainen olo et ptäisköhän päästää välillä vapaalle ja ottaa juhannuksena muutama. Ollaan menossa isoon yleisötapahtumaan, jossa on varmasti 96% ihmisistä kännissä.
Tänään kun on muutenkin sellainen itku päivä. Kävin aamulla ultrassa kierronkartoituksen takia mut ei siel mitään positiivista löynyt.. Suurin munarakkula tais olla 6,1 (mm?) ja eikös sen pitäis olla yli 20 jos olisi irtoomassa?
Lääkäri oli muuten vaihtunut. Pelkäsin jo etukäteen et joudun sille nuoria vihaavalle lääkärille, mut toisin kävi. Lääkäri oli oikein mukava ja asiallinen. Täysin vastakohta edelliselle.
Vielä ois kierronkartoituksen loppukokeet edessä ja sit ei tapahdukaan mitään ennen elo - syyskuuta.
Mitäs kuuluu muille PCO-plikoille?
* Plussa onnea kaikille!*
Ronjakasperi: Tervetuloa munkin puolestani palstailemaan!!! Varoituksena et tähän jää koukkuun!!
Ki-ra: Mitenkäs sun laihis? Mä aloitin maanantaina ja nyt on paino pudonnut 1.5kg, nestettähän se on mutta kuitenkin. :) Mulla alkoi nyt todellinen odotus. Me siirrytään IVF:ään ja täällä on puolen vuoden jonot. Meen marraskuun puoli välissä suunnittelukäynnille ja toi ivf tehdään pitkällä kaavalla eli punktio ja siirto menee sit vuoden vaihteen yli. Kyllä mua otti päähän kun kuulin kuinka pitkä odotus on edessä, nyt alkaa suurin harmistus jo helpottaan. Eipä tässä muu auta kuin kärsivällisesti odottaa...
Kyselit juomisesta hoitojen aikana. Mä en ole hoitojen aikana juonut kuin korkeintaan yhden saunasiiderin. Viime viikonloppuna sit nollasin tilanteen kunnolla, oltiin tyttöporukalla mökillä viikonloppua viettämässä. Ja kyllä mä ajattelin juhannuksena muutaman ottaa...
Oikein hyvää ja lämmintä viikon jatkoa kaikille!!!
terkuin Siirisofia
ajattelin kyl itsekkin hiukan juhannuksen nollaa, mut sit tuli mieleeni tää ihana dieetti. Ne kaikki juomiset on ylimääräisiä kaloreita. No mut kattoo sit tilanteen mukaan.
Dieetti on tänään ja aiemmin toiminut mut eilen oli kyl tosi surkee päivä. Kävin ultrassa eikä ollut irtoavia munasoluja, joten otti kyllä rajusti päähän. Oon vähän sellainen mielialasyöjä. Mutta muuten on mennyt hyvin. Oon käynyt kuntoilemassa ja ruokaakin on mennyt kohtuudella. 3kertaa tällä viikolla on kuntosali =)
Vaaálla en itse käy kun rupeen sit sen takia säännöstelee ruokaa liikaa. Mut olo on ollut parempi ja ei mul koskaan mikään kauhee ongelma iho, mut nyt se on voinut vieläkin paremmin. Varmasti kiitos kaakaon joka on jäänyt kokonaan pois.
Missäs kaikki muut pco-plikat? Taineet lähteä kesälaitumille kun on ollut niin hienot ilmatkin..
Ei siis vielä lomalla... Teen kolmivuorotyötä ja yövuoro siis menossa. Lomaan vielä kolmisen viikkoa.
ON: Kävin tänään omalla gynellä, joka teki munatorven aukiolotutkimuksen. Siinä selvisi, että ainokaiseni torvi on avoin. Nyt siis hoidot alkaa heinä-elokuussa inssillä. Mikäli siis saadaan Gonal-F:llä munikset sopivasti kasvamaan. Ja jos inssi jää negatiiviseksi, sit edessä IVF.
Mutta - työt kutsuu!
-Auris-
-Auris- käytkö yksityisellä vai onko jossain päin suomea auki klinikoita heinäkuussa? Kysyn siksi kun olisin halunnut päästä munatorvien aukiolotutkimukseen heinäkuussa mut kaikki paikat tuntuu olevan kiinni.
Ajattelin purkaa tän tännekin kun oli aikaisemmin puhetta siitä hoidonlaadusta. Mä en yleensä ole mikään vaatija tyyppi mut kai nää hermot alkaa olee loppu nois tutkimuksissa kun aina saa rautalangasta vääntää...
Soitin äsken Jorviin varatakseni ajan muntorvien aukiolotutkimukseen itselle ja lääkäri oli sen aiemmin jo laittanut tehtävien tutkimusten listaan. Jorvi on kiinni heinäkuussa, vain akuutit hoidot annetaan naistentautien polilla. Elikkä halusin ajan elokuulle.
Ystävällinen virkailija imoitti että ajan voi varata vasta kun elokuun kierto alkaa ja sitten YRITTÄÄ saada aika kierron tiettyihin päiviin sopimaan.. Mutta heillä on ruuhkaa ja voi mennä monta kiertoa ennen kuin pääsee tutkimukseen. Yleensä jos on yrittänyt jo monia kiertoja eikä aikaa ole saanut niin antavat sitten vasta peruutusajan.
Ennen kuin tutkimus on tehty ei voi mennä lääkärin käynnille, missä yhteen vedetään kaikki testi tulokset ja päätetään jatkosta.
Ihmettelin sitten että miksi en voi varata aikaa nyt kun olen varma kiertoni kulusta jopa 3h tarkkuudella hormoonihoitojen takia. Heillä se ei ole ollut tapana, joten pitäisi yrittää sitten elokuussa.
En voinut käsittää heidän ajattelutapaansa, että miksi tahallaan pitkittää jo muutenkin tätä odotusta. Vaadin sitten osastonhoitajan puhelimeen ja hän sen kummemmin kyselemättä varasi ajan tutkimukseen elokuun alkuun.
Totesi että käyhän se näin kun kierto on vakaa lääkityksellä miksi turhaan tosiaan pidentämään odotusta. Ainut että miehen testitulokset pitää odottaa ja tarkistaa ne ennen tutkimusta. Tulokset ovat valmiit ensi viikolla.
Jopas tuli pitkä ja sekainen kirjoitus mut toivottavasti joku saa jtn selvää.
Miksi aina pitää ensin vaatia enne kuin (ainakin jorvissa) saa lapsettomuustutkimuksia ja hoitoa?
Että sellaista tänne kuuluu. Nyt siis ihan hyvää.. Dieetti jatkuu, kp 14 menossa ja urheiltuakin on tullut.. Juhannusta odotellessa
Mitäs kuuluu muille PCOlaisille? Oisko muita jotka haluaisi diettiin ryhtyä ja täältä aiheesta juttu seuraa. Its seuraan www.valio.fi ja sieltä painonhallinta sivujen ruokalistaa , paitsi toinen lämmin ruoka on jaettu muille aterioille. Ja joitain muitakin muutoksia on tehty mut runko on melko sama.
Meidän hedelmöityshoidot on alkamassa heinä-elokuussa Tampereen AVA:lla. Klinikka menee ensi maanantaista kiinni neljäksi viikoksi.
SSG:ssä kävin kuitenkin täällä kotipaikkakuntamme yksityisellä lääkäriasemalla omalla gynekologilla, koska matkaa Tampereelle tulee täältä meiltä n200km.
Jatkossa on siis edessä inseminaatio. Gonal-f:ää kokeillaan nyt, koska Clomifen ei mulla enää toimi.
Aurinkoista kesää kaikille!
-Auris-
Hei -auris- ja tervetuloa joukkoon..
On kyl aika erilaisia noita vaihtoehtoja tutkimus ja lääkejärjestelyyn vaikka lähtökohdat ois samat.
Mulle lääkäri ei määrännyt clomifenia ennen tutkimusten tekoa vaan sanoi että sitten elokuussa voin aloittaa jos tarve on sellainen.
-Auris- jos saan udella niin onko teillä ennestään lapsia?
Me kuumeillaan esikoista ja yritystä takana kohta 1.5 vuotta ja yksi km
Mä oon ollut täällä PCO-plikoissa jo jonkin aikaa. Mun tiedot löytyy tuolta ketjun alkupäästä.
Eli meillä on esikoinen, joka syntynyt 01/02. Clomifenilla alkoi silloin raskaus ekasta yrityiskierrosta. Clomifenin annos oli 100mg/vrk. Aloin tuolloin itse epäillä PCO:ta 1½vuoden lapsettomuuden jälkeen ja yksityinen gyne vahvisti tuolloin epäilyni ja kirjoitti Clomifenit.
Esikko tosiaan on jo melkein 4½ vuotias reipas neiti. Joskus vuosi sitten tyttö esitti kysymyksiä " koska meille tulee vauva" . Hänelle olemme olleet rehellisiä ja kertoneet, että äiti ja isi eivät voi luvata, että meille tulee joskus vauva. Kyselyt ovat iän karttuessa huomattavasti vähentyneet. Ehkä hän omalla tavalla ymmärtää asian.
Clomifenit on siis taas kokeiltu. Tuloksena vaan yksi kohdunulkoinen raskaus, jonka myötä menetin toisen munatorven. Joskus aina miettii, viimeksi tänä yönä täällä töissä, että jos se raskaus olisi edennyt normaalisti, meillä olisi nyt n10kk ikäinen vauva... Se tuntuu pahalta... Mutta sen kanssa on elettävä, enempiä sitä kuitenkaan murehtimatta.
Toivon, kuten me kaikki muutkin täällä pco-laisissa, että meillä vielä jonain päivänä on toinen pieni tuhiseva käärö... Olisi niin ihana, että tyttömme saisi pikkusisaruksen ja saisi itse olla vauvalle isosisko. Mieheni uskoo vahvasti, että hoidot tuottavat tulosta. Viime kerrallakin hän oli oikeassa...
Mutta, eipäs kai tässä nyt muuta. Kovasti tuli pitkä juttu. Vielä olis tätä yötyövuoroa 7h jäljellä, tuonne aamu puolikahdeksaan asti...
-Auris-
Meinaa koko pino tippua listoilta kun niin paljon tulee kaikkea muuta asiaa tuonne.
Reisussa ollaan oltu ja kotiinkin päästy vihdoin. On mukava aina reissata mut on se kyl kiva tulla kotiinkin..
Tänään on jotenkin ihan " plääh" päivä koko vauva asian kanssa. Välillä näin, joinain päivinä toivoa on paljon ja toisina hyvin vähän.
Aulis: Juu en huomannut sua tuolta listalta ekaksi ja oon pinossa itse aika uusi joten en viel tunne tänne kirjoittavia. Mutta hauska " tavata" ja jos nyt reisussa rähjääntyneeltä muistiltani muistan niin ollaan hoidoissa nyt kesä aikaan aika samoissa vaiheissa.. Hmm en oo kyl ytään varma enää, mut kuitenkin...
Aika monet tuntuu saaneen apua esikoiseen clomeista mut sit toiseen ne ei ole enää auttaneet, mistäköhän se voi johtua? Tottuuko elimistö niihin vai kuinka?
Toisekseen oon miettinyt et kuinka todennäköistä on tulla raskaaksi ilman lääkitystä jos on PCO? Riippuu varmaan pitkälti PCO:on laadusta, mut kuitenkin...
Helteistä iltaa kaikille...
Ilmoittaudun tyynesti mukaan tähän sakkiin:) Aina kierrot olleet pitkiä ja epäsäännöllisiä, viimeisen vuoden sisään 3 menkat, joista kahdet aivan aivan ylipitkät ja yhdet normaalit, joihin liittyi normaali ovulaatio.
Nyt kävin yksityisellä gynellä ja pco:han se sieltä sitten diagnoosiksi tuli. Tohtori oli todella ihana, antoi nyt kuurin Teroluteja ja hieman toivoa, koska toinen munasarja ei ole selkeä pco-munasarja, eli ei ole niin isokokoinen, vaikkakin rakkulainen. Ja koska viime vuodelta on se yksi ovulaatio... Painoa on kertynyt vuosien saatossa. Ja sitä tulee todella helposti... Siitäkin pitäisi yrittää päästä eroon.
Jos ei puolen vuoden sisään tapahdu mitään, takaisin tohtorille ja sitten kokeillaan clomeja. Jos ei niistä mitään apua, lähetettä julkiselle puolelle.
Miestä ei ole vielä tutkittu, eikä tutkitakaan, ellei sitten sinne julkiselle asti päädytä. Yritystä enemmän ja vähemmän aikaa, lähinnä on oltu pitkään (muutama vuosi) sillä mentaliteetilla, että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. Eipä ole näkynyt. Ikää minulla 24 ja miehellä vuosi enemmän.
Nyt vaan ahistaa, että millä hitsillä tuosta painosta pääsee eroon? Varsinaiselle " dieetille" en haluaisi ryhtyä, silloin tuppaa melkein tulemaan lisää kiloja niiden lähtemisen sijasta. Tosin tohtori kyllä sanoi, että terotkin saattavat auttaa kun säännöllistävät kiertoa. Painonvartijoita joskus kokeillut, mutta olin koko ajan nälkäinen:) Ehkä sitä vähähiilihydraattista pitäisi alkaa ajatella...
Ihanaa, että löytyy tällainen sivusto, jossa on muitakin saman kirjainryhmän omaavia ihmisiä!
No ens kerral seuraan noita kurnau:n ohjeita ja saan viel ne värit.
Siirisofia75: Nyt on aika aloittaa dieetti. Ja seuraa oisin kaipaillut, vieläkö olet kiinnostunut?
Ravitsemusterapeutti puhui paljon ja toivottavasti mulle jäi edes puolet tärkeistä tiedoista mieleen.
Muutama juttu jos muitakin kiinnostaa..
-sokerin ylensyönti ja PCO on huono yhdistelmä.. pahentaa siis oireita lihomistakin enemmän..
-ei suosittele missään tapauksessa karppaamista.
-suositteli www.valio.fi ja sieltä painonhallinta osiossa olevia viikko listoja laihdutukseen. Listoja voi muutta terveellä järjellä esim. maitojuoma voi olla rasvatonmaito ynm.. polar 5 juusto annos jaettuna kahdella niin 17% oltermanni.
- suositteli lisävitamiineja yritykseen/odotukseen/imetykseen, mulle ainakin henk.koht ton listan lisäksi 2tbl/pv.
Sellaiset ainakin jäi mieleen. Ihan mukava henkilökin oli, eikä ollut sellainen tuputtaja.
Aattelin ainakin kokeilla..
Mitäs muille PCO-plikoille kuuluu?