Lasten isä jättänyt elarit maksamatta tässä kuussa, eikä aio maksaa, kysyisin neuvoa.
Olen siis opiskelija/kotiäiti ja saan toimeentulotukea. Elatus lasketaan tietenkin tukiin tuloksi. Kyse on vajaasta 500 eurosta ja ne jää meiltä nyt tässä kuussa saamatta. Ja varmaan jatkossakin, en tiedä🙄
Mutta toi summa on niin iso, että se vaikuttaa nyt todella radikaalisti meidän elämään ja vielä joulun alla. En ole vielä edes maksanut vuokraa kokonaan, koska meille on pakko jäädä rahaa ruokaan.
Voiko kelasta hakea tota puuttuvaa toimeentuloa vielä tälle kuulle? Vai myönnetäänkö sitä edes tällaisiin tilanteisiin? Vai pitääkö odottaa, että saan elarit ulosoton kautta?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä yksinkertaista tai ahnetta porukkaa paikalla.
Isä huolehtii omista lapsistaan siinä missä äitikin. Miksi aihe on joillekin sikamiehille niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Ja vinkiksi että tuota elatusapua ei viedä itse ulosottoon, vaan Kelan kautta. Kela maksaa heti kun käsitelty sen perusosan (150e/kk/lapsi) ja ylimenevän osan heti kun saatu isältä perittyä ulosotossa. Jos haet itse ulosototsta voi mennä kuukausia ettet saa mitään ennenkuin ulosotto löytää työpaikan, ja jos ei pysty perimään et saa mitään. Kela toimii puskurina joka maksaa heti ja hakee ulosoton kautta sitä vauhtia kun sieltä jotain saa.
Nyt pikkasen malttia tohon neuvomiseen. Lastevalvojaan yhteys isän pitää käydä allekirjottamassa sopimus ja sitten se allekirjoitettu sopimus kelaan. Näin se vaan menee. Riippuen kunnasta 2-3kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on, ja miten sinä käytät tämän vajaan 500€ hänen elämiseensä? Tiedäthän että exän ei kuulu elättää sinua vaan lastaan? Ainakin pientä lasta elättää kuukauden ihan kympeillä.
Toi 500€ ei edes riitä kattamaan kahden lapsen perusosaa, jos mietittäis kelan laskeman perusosan mukaan, et laskepa uudestaan onko toi paljon vai vähän jos on useampi lapsi.
😂Riittää hienosti jos lapset on pieniä, mutta ei jos lapset ovat isompia. Jotenkin vain erikoista että elämä on elarien varassa. Itse ainakaan en pystyisi hankkiutumaan tilanteeseen missä entisen kumppanin suhmurointi voisi vaarantaa joulumme, tai jopa perustarpeet. Kyllä vähän pitää sukanvarressakin olla jos on lapsia.
Kyllähän molempien vanhempien kuuluu elättää lapsiaan. Minä työssäkäyvä todellakin oletan, että mieheni maksaa puolet lasten kuluista. Eikä todellakaan riitä 85e/lapsi/kk. Halvalla pääsee ap:n exä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vinkiksi että tuota elatusapua ei viedä itse ulosottoon, vaan Kelan kautta. Kela maksaa heti kun käsitelty sen perusosan (150e/kk/lapsi) ja ylimenevän osan heti kun saatu isältä perittyä ulosotossa. Jos haet itse ulosototsta voi mennä kuukausia ettet saa mitään ennenkuin ulosotto löytää työpaikan, ja jos ei pysty perimään et saa mitään. Kela toimii puskurina joka maksaa heti ja hakee ulosoton kautta sitä vauhtia kun sieltä jotain saa.
Nyt pikkasen malttia tohon neuvomiseen. Lastevalvojaan yhteys isän pitää käydä allekirjottamassa sopimus ja sitten se allekirjoitettu sopimus kelaan. Näin se vaan menee. Riippuen kunnasta 2-3kk
Mutta se sopimushan on jo olemassa. Kela vaatii tuon sopimuksen tt-tuen saamisen ehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä huolehtii omista lapsistaan siinä missä äitikin. Miksi aihe on joillekin sikamiehille niin vaikea ymmärtää?
No täällä ei huolehdi kuin isä. Se ei taas varmaankaan sovi sinun ajatusmalliisi. En huolehtisi jos lasten äiti olisi saanut asiassa päättää, mutta onneksi nykyään isälläkin on jotain oikeuksia.
Oma vikanne kun lisäännytte kaikenmaailman Turhapurojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on, ja miten sinä käytät tämän vajaan 500€ hänen elämiseensä? Tiedäthän että exän ei kuulu elättää sinua vaan lastaan? Ainakin pientä lasta elättää kuukauden ihan kympeillä.
Ihan ydinperheessä sun, mutta haluaisin nähdä, miten lapsen yhtäkkiä elättää ihan kympeillä. Laittaisiko laskelman kiitos sellaiselle "keski-ikäiselle" lapselle 8-10v:
Lapsen osuus:
asumisesta ( oma huone)
vedestä 22€/kk/henkilö talonyhtiössä ( Hupsista, siinähän se tuli. muutama kymppi veteen. Muuta ei sitten tarvitakaan.)
Ruoka
sähkö
Puhelin
bussikortti
harrastusmaksut
Vakuutus ( halpakin on noin 10€/kk)
Vaatteet ja kengät
Silmälasit ( jyvitä kuukautta kohti)
lääkkeet
Kaverisynttäri lahja parhaalle kaverille
karkkipäivä
viikkoraha/taskuraha/raha kotitöistä
opettajan pieni muistaminen
ja ne joululahjat, kun kerran on joulu tulossa...
En puhunut isommista lapsista, ja todellakin tiedän mihin ja mitä rahaa kuluu. Sanoin että pienen lapsen elättää kympeillä, mutta taisi raivo sumentaa lukukykysi. Nyt puhutaan myös hetkellisestä ajasta mikäli et tätäkään TAJUA.
Muutama kymppi menee pienelläkin lapsella siihen veteen, muutama kymppi vaippoihin, muutama kymppi ruokaan ja maitoon, useampi satanen hoitomaksuun, se lapsen huonekaan ei ole ilmainen jos ei muuta pienempään, vaikka kuinka olisi pieni lapsi, pienen lapsen vakuutus on kalliimpi kuin ison lapsen, sähkön kulutus on suurempi, koska pieneltä lapselta tulee enemmän pyykkiä....
Näytä siis laskelma pienelle lapselle. Hoitomaksu 225€.
En jaksa koska oet ymmärrä ilmeisesti mitään. Hoitomaksuja ei ensinnäkään ole. Jos on, niin sitten on myös ansiotuloja ja on vieläkin käsittämättömämpää ja vastuuttomampaa laskee koko elämä elareista riippuvaiseksi. Sähkönkulutus.. voi hyvää päivää. Et taida ymmärtää mistään mitään.
Missä lapsi oletettavasti on kun äiti opiskelee?
Meillä 1 lapsen hoitomaksu jt 298€ (se korkein luokka kuiten). Pärjäisin kuitenkin yksinkin ja olen nykyään töissä. Tein kuitenkin lapseni työttömänä ollessani 1,5v sitten. En vaan oikein ymmärrä miten nämä jotkut vanhemmat ovat suunnitelleet pärjäävänsä mikäli tekevät vielä lapsia ollessaan opiskelijoita/vähävaraisia tms. Ei miehiin voi luottaa. Se pitää olla itsellä vara elättää ne pennut vaikka ero tulisi. Niin se vain on, elämä ei ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi 500€ ei edes riitä kattamaan kahden lapsen perusosaa, jos mietittäis kelan laskeman perusosan mukaan, et laskepa uudestaan onko toi paljon vai vähän jos on useampi lapsi.
😂Riittää hienosti jos lapset on pieniä, mutta ei jos lapset ovat isompia. Jotenkin vain erikoista että elämä on elarien varassa. Itse ainakaan en pystyisi hankkiutumaan tilanteeseen missä entisen kumppanin suhmurointi voisi vaarantaa joulumme, tai jopa perustarpeet. Kyllä vähän pitää sukanvarressakin olla jos on lapsia.
Kyllähän molempien vanhempien kuuluu elättää lapsiaan. Minä työssäkäyvä todellakin oletan, että mieheni maksaa puolet lasten kuluista. Eikä todellakaan riitä 85e/lapsi/kk. Halvalla pääsee ap:n exä.
Kuuluu, mutta nyt ei ole kyse siitä. Kyseessä on hetkellinen tilanne, eikä ole mitenkään varauduttu mihinkään. Vastuutonta jos asiat pääsevät tähän pisteeseen. Älkää tehkö lapsia jos teillä ei ole itse niitä varaa edes kuukautta elättää.
Sinun tulee ensisijaisesti hakea Kelasta elatustukea elatusvelvollisen elatusavun laiminlyönnin vuoksi. Tätä voi hakea, kun maksu on laiminlyöty yhdeltä kuukaudelta. Kela kuulee elatusvelvollista asiasta. Jos hän ei maksa, Kela maksaa minimin 158e/lapsi ja perii rahan elatusvelvolliselta. Ylimenevän voi hakea ulosoton kautta. Eli ei ensisijaisesti toimeentulotukena, vaan elatustukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ydinperheessä sun, mutta haluaisin nähdä, miten lapsen yhtäkkiä elättää ihan kympeillä. Laittaisiko laskelman kiitos sellaiselle "keski-ikäiselle" lapselle 8-10v:
Lapsen osuus:
asumisesta ( oma huone)
vedestä 22€/kk/henkilö talonyhtiössä ( Hupsista, siinähän se tuli. muutama kymppi veteen. Muuta ei sitten tarvitakaan.)
Ruoka
sähkö
Puhelin
bussikortti
harrastusmaksut
Vakuutus ( halpakin on noin 10€/kk)
Vaatteet ja kengät
Silmälasit ( jyvitä kuukautta kohti)
lääkkeet
Kaverisynttäri lahja parhaalle kaverille
karkkipäivä
viikkoraha/taskuraha/raha kotitöistä
opettajan pieni muistaminen
ja ne joululahjat, kun kerran on joulu tulossa...
En puhunut isommista lapsista, ja todellakin tiedän mihin ja mitä rahaa kuluu. Sanoin että pienen lapsen elättää kympeillä, mutta taisi raivo sumentaa lukukykysi. Nyt puhutaan myös hetkellisestä ajasta mikäli et tätäkään TAJUA.
Muutama kymppi menee pienelläkin lapsella siihen veteen, muutama kymppi vaippoihin, muutama kymppi ruokaan ja maitoon, useampi satanen hoitomaksuun, se lapsen huonekaan ei ole ilmainen jos ei muuta pienempään, vaikka kuinka olisi pieni lapsi, pienen lapsen vakuutus on kalliimpi kuin ison lapsen, sähkön kulutus on suurempi, koska pieneltä lapselta tulee enemmän pyykkiä....
Näytä siis laskelma pienelle lapselle. Hoitomaksu 225€.
En jaksa koska oet ymmärrä ilmeisesti mitään. Hoitomaksuja ei ensinnäkään ole. Jos on, niin sitten on myös ansiotuloja ja on vieläkin käsittämättömämpää ja vastuuttomampaa laskee koko elämä elareista riippuvaiseksi. Sähkönkulutus.. voi hyvää päivää. Et taida ymmärtää mistään mitään.
Missä lapsi oletettavasti on kun äiti opiskelee?
Meillä 1 lapsen hoitomaksu jt 298€ (se korkein luokka kuiten). Pärjäisin kuitenkin yksinkin ja olen nykyään töissä. Tein kuitenkin lapseni työttömänä ollessani 1,5v sitten. En vaan oikein ymmärrä miten nämä jotkut vanhemmat ovat suunnitelleet pärjäävänsä mikäli tekevät vielä lapsia ollessaan opiskelijoita/vähävaraisia tms. Ei miehiin voi luottaa. Se pitää olla itsellä vara elättää ne pennut vaikka ero tulisi. Niin se vain on, elämä ei ole reilua.
juuri näin, tuohon lisänä että eipä niihin naisiinkaan aina luottaa voi ja on typerää laskea myös heidän varaansa. Jos ei tule itsekkään toimeen, niin älkää tehkö lapsia. Lapset sitten kun pärjäätte niiden kanssa vaikka ette saisi elareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän se elatussopimus ole olemassa, koska eihän muuten mitään laiminlyöntiäkään voi olla, jos ei ole sopimusta maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n exähän se ahne on, kun on minimielarit eikä saa niitäkään maksettua, vaikka lapsia on tehnyt 3.
Vierailija kirjoitti:
Sinun tulee ensisijaisesti hakea Kelasta elatustukea elatusvelvollisen elatusavun laiminlyönnin vuoksi. Tätä voi hakea, kun maksu on laiminlyöty yhdeltä kuukaudelta. Kela kuulee elatusvelvollista asiasta. Jos hän ei maksa, Kela maksaa minimin 158e/lapsi ja perii rahan elatusvelvolliselta. Ylimenevän voi hakea ulosoton kautta. Eli ei ensisijaisesti toimeentulotukena, vaan elatustukena.
https://www.kela.fi/elatustuki-maara-ja-maksaminen
Ja Kela siis huolehtii tuosta perimisestä ja ulosotosta. Kun on peritty tarpeeksi niin Kela maksaa myös sen ylimenevän osan. Mutta sen perusosan siis heti kun byrokratia sallii.
"Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa täyden elatustuen ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n exähän se ahne on, kun on minimielarit eikä saa niitäkään maksettua, vaikka lapsia on tehnyt 3.
Niin on ja ap on typerä ja vastuuton kun on laittanut taloutensa täysin tuon ahneen ihmisen varaan.
Sanot isälle, että jos ei maksa määräpäivään x, laitat hakemuksen Kelalle ja Kela tulee perimään ne isältä. Jos ei maksa, laitat elatustukihakemuksen.
Jos isän tulot tai menot on muuttunut ja on maksuvaikeuksissa, menkää lastenvalvojalle päivittämään sopimusta. Ei sekään ole reilua, että isä velkaantuu, jos hänellä on maksuvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Kela siis huolehtii tuosta perimisestä ja ulosotosta. Kun on peritty tarpeeksi niin Kela maksaa myös sen ylimenevän osan. Mutta sen perusosan siis heti kun byrokratia sallii.
"Jos vahvistettu elatusapu on Kelan tukea suurempi eikä elatusvelvollinen maksa elatusapua, Kela maksaa täyden elatustuen ja perii elatusvelvolliselta maksamatta jääneen elatusavun. Jos perintä onnistuu, Kela maksaa perinnän jälkeen elatusavun ja tuen erotuksen lasta hoitavalle vanhemmalle."
Kela maksaa vain minimin kuukausittain ja JOS ulosoton kautta saadaa perittyä, niin sitten maksellaan niitä ylimeneviä sitä mukaan. Siihen voi mennä aikaa kuukausia ja välillä saattaa sitten tulla kerralla useamman kuukauden ylimenevät osat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa vain minimin kuukausittain ja JOS ulosoton kautta saadaa perittyä, niin sitten maksellaan niitä ylimeneviä sitä mukaan. Siihen voi mennä aikaa kuukausia ja välillä saattaa sitten tulla kerralla useamman kuukauden ylimenevät osat.
Sen takia kannattaa antaa Kelan hoitaa. Jos haet itse ulosotosta et saa mitään, ja JOS saadaan jotain perittyä niin saat jotain.
Tuli tässä mieleen, kun vuosi sitten eron jälkeen olin pankissa hakemassa asuntolainaa. Piti luetella virkailijalle kaikki tulot. Mulla oli palkka, lapsilisä ja elatusmaksu kahdesta lapsesta paperilla sovittuna. Toinen lapsi oli tulossa täysi-ikäiseksi puolen vuoden kuluttua. Virkailija, joka oli mies, puolitti summan suoraan, ja vähensi vielä siitäkin osan ja mutisi jotain, että ei ne kumminkaan näissä summissa pysy. Miten oikeassa hän olikaan! Tilanne on nyt sama kuin ap:llä. Isä ilmoitti, että ei ole varaa maksaa. Hänellä samat tulot kuin mulla, asuu yksin. Mulla on kotona nyt 18- ja 15-vuotias. ,Olen joustanut maksuissa niin paljon, että siinä se "varautuminenkin" lopulta loppuu. No, tällä viikolla lastenvalvojalle ja sitten hakemus Kelaan, niin loppuu tää pelleily. Viime vuoden joululahjoistakin exä on velkaa 500€. Mutta olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia söpöläisiä on rehdeissä ja reippaissa suomalaismiehissä.
Isät jättävät OMAT lapsensa kärsimään.
Minä en ole maksanut enää elareita, koska lasteni äiti on vieraannuttanut lapsia minusta systemaattisesti. Todisteita tässä keräillään, mutta se ei aina ole ihan niin helppoa, kun kyse on lapsista ja heidän sanomisistaan. Olen menettänyt lapseni ainakin toistaiseksi, ja maksan tästä tämän aiheuttajalle. En suostu maksamaan. Sellaisia naisia miellä täällä on pilvinpimein, jotka eväävät lapsilta isän ja julkisesti haukkuvat isää kun ei maksa elareita. Aplle voimia ja ehkä vähän oppiakin.