Lasten isä jättänyt elarit maksamatta tässä kuussa, eikä aio maksaa, kysyisin neuvoa.
Olen siis opiskelija/kotiäiti ja saan toimeentulotukea. Elatus lasketaan tietenkin tukiin tuloksi. Kyse on vajaasta 500 eurosta ja ne jää meiltä nyt tässä kuussa saamatta. Ja varmaan jatkossakin, en tiedä🙄
Mutta toi summa on niin iso, että se vaikuttaa nyt todella radikaalisti meidän elämään ja vielä joulun alla. En ole vielä edes maksanut vuokraa kokonaan, koska meille on pakko jäädä rahaa ruokaan.
Voiko kelasta hakea tota puuttuvaa toimeentuloa vielä tälle kuulle? Vai myönnetäänkö sitä edes tällaisiin tilanteisiin? Vai pitääkö odottaa, että saan elarit ulosoton kautta?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä oikeasti jotkut sitä mieltä, että miehen ei tarvitse eron jälkeen maksaa lapsistaan yhtään mitään, vaan hän saa kuluttaa palkkansa ihan miten lystää, viis lapsista.
No minä pärjään kyllä hyvin taloudellisesti vaikka mies ei eron jälkeen haluaisi mitään maksaa. Mieheni kuitenkin rakastaa lapsiaan ihan yhtä paljon ja uskon että osallistuisi kyllä heidän elämään rahallisestikin. Jos meille jostain kumman syystä ero tulisi niin sopisimme tapaamiset ja mahdolliset maksut keskenämme käyttämättä lastenvalvojan palveluita.
Noin on moni muukin kuvitellut silloin, kun kaikki oli vielä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan naiset kertoa lapsillenne sitten aikuisena että miten nämä hommat oikeasti menivätkään. Lapsella on oikeus tietää että toinen vanhempi oli arkea haittaava p a s k a p ä ä. Voivat sitten sen perusteella tehdä johtopäätöksiä auttavatko itse omaa vanhempaansa kun vanhempi itse on hoitokoti-iässä.
Ei oo tarvinnu kertoa, se on käynyt harvinaisen selväksi jo ennen eroa. Exä ihmettelee, kun teinit eivät halua tavata häntä.
Eiköhän eksäsi kitise pitkin kyliä että hänet on vieraannutettu lapsista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä oikeasti jotkut sitä mieltä, että miehen ei tarvitse eron jälkeen maksaa lapsistaan yhtään mitään, vaan hän saa kuluttaa palkkansa ihan miten lystää, viis lapsista.
No minä pärjään kyllä hyvin taloudellisesti vaikka mies ei eron jälkeen haluaisi mitään maksaa. Mieheni kuitenkin rakastaa lapsiaan ihan yhtä paljon ja uskon että osallistuisi kyllä heidän elämään rahallisestikin. Jos meille jostain kumman syystä ero tulisi niin sopisimme tapaamiset ja mahdolliset maksut keskenämme käyttämättä lastenvalvojan palveluita.
Noin on moni muukin kuvitellut silloin, kun kaikki oli vielä hyvin.
Me kyllä ollaan miehen kanssa asiasta samaa mieltä, enkä keksi miksi se muuttuisi jos erottaisiin.
Kyllä naiset ovat herkkäuskoisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat Kelan kautta (minimi)elatustuen, sinne vaan hakemus sisään. Maksavat sen sitten jatkossa joka kuukausi, ja perivät isältä ulosoton kautta jos ei muu auta.
Isän allekirjoittama elatustukihakemus tarvitaan hakemukseen.
Täällä vielä ohjeet:
https://www.kela.fi/elatustuki?inheritRedirect=true
Jouluksi ei taida ehtiä, joten siihen tarvitaan jotain muuta ratkaisua.
Aapee voisi mennä töihin eikä elää exän elättämänä, tuo raha on tarkoitettu lapselle eikä aapeen vuokran maksuun.
Käsittämättömän isot 500€ elarit.
Isot elarit jos tosta summasta maksetaan osa kolmen lapsen asumisesta ja kaikesta muusta mitä ikinä lapsi tarvitseekaan?? Jos on vaippaikäsiä, niin vaippoihin menee jo useempi kymppi kuussa. Toi on aivan helvetin pieni summa maksaa elatusta kolmesta lapsesta. Yhdestä ehkä just ja just.
Et ap:n exä pääsee kyllä todella halvalla. Tosin eipä taida tulotkaan olla kovin kummoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat Kelan kautta (minimi)elatustuen, sinne vaan hakemus sisään. Maksavat sen sitten jatkossa joka kuukausi, ja perivät isältä ulosoton kautta jos ei muu auta.
Isän allekirjoittama elatustukihakemus tarvitaan hakemukseen.
Täällä vielä ohjeet:
https://www.kela.fi/elatustuki?inheritRedirect=true
Jouluksi ei taida ehtiä, joten siihen tarvitaan jotain muuta ratkaisua.
Aapee voisi mennä töihin eikä elää exän elättämänä, tuo raha on tarkoitettu lapselle eikä aapeen vuokran maksuun.
Käsittämättömän isot 500€ elarit.Taidat olla aika vähävarainen jos tuo 500e on mielestäsi iso raha. Mieheni laittaa minulle joka kuukausi 1000e tilille vaikka olemme yhdessä ja asumme yhdessä. Olen siis äitiyslomalla.
Jos eroaisimme niin mies varmaan laittaisi tuon 1000e plus maksaisi kaikki harrastukset/mitä ikinä nyt lapsi tarvii. Hän on varakas ja tehnyt kovasti töitä sen eteen että lapsella on turvattu tulevaisuus. Tulojen mukaan hänen pitäisi maksaa 500e mutta hänen mukaansa se ei riitä mihinkään esim. Lapsen vahdin palkkaan. Mutta eipä olla eroamassa. Lapsi saa muutenkin aikanaan yli miljoonan perinnön niin miksipä sitä rahaa ei käytettäisi lapsen hyvinvointiin jo nyt kun hän on vauva. Mieheni haluaa tukea minua myös rahallisesti koska menetän eläkettä jos olen kotona. Lapsilisät ja äp rahat laitan itselleni säästöön.
Miten sun lapsen miljoona perintö liittyy nyt tähän?😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. On häpeä, että yyhoot laskee kaiken elatusmaksujen varaan. Miten olisi töihin meno ja säästäminen?
Mä hoidan lapsia osittain kotona ja opiskelen, siksi en käy yllättäen käy töissä 😅
Mutta älä huoli, mä valmistun näillä näkymin vuoden sisään ja toivottavasti työllistyn myös.
Ja vaikka olisin töissä, niin isän pitää silti maksaa niitä elareita. Ne ei ole mitenkään mun tuloista riippuvaisia, vaan isällä on lapsiin elatusvelvollisuus.
Nyt tilanne on vaan valitettava, koska opiskelijana sitä elää pitkälti tukien varassa, mutta tää on väliaikaista.
Pitikö ottaa housut jalasta opiskelijana?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on, ja miten sinä käytät tämän vajaan 500€ hänen elämiseensä? Tiedäthän että exän ei kuulu elättää sinua vaan lastaan? Ainakin pientä lasta elättää kuukauden ihan kympeillä.
Ai että ne lapset asuukin ihan kympeillä. Älä ole naurettava. Tyhmää tollanen ulina. Jos lapsia tekee, on myös elatusvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä yksinkertaista tai ahnetta porukkaa paikalla.
Ap:n exähän se ahne on, kun on minimielarit eikä saa niitäkään maksettua, vaikka lapsia on tehnyt 3.
Niin on ja ap on typerä ja vastuuton kun on laittanut taloutensa täysin tuon ahneen ihmisen varaan.
Ei ole, vaan hyvinvointivaltion nimeltä Suomi. Täällä ei lapset kuole nälkään. Ainakaan toistaseksi.
Niin, kun äidillä on valta päättää, miten elarit käyttää. Lapsi voi elää hyvinpuettuna, hyvinruokittuna harrastaen tai kitkua ryysyissä aliravittuna. Äidin ei tarvitse tarjota elarista huolimatta lapselle kelvollista elintasoa.
Tiedän monta yh:ta, joiden lapsilla on kunnon vermeet, kunnon harrastukset ja äidit töröttää viikonlopusta toiseen myymässä turnauksissa jotain pullaa. Ei riitä elarit edes isän osuudeksi vaan äiti maksaa paljon isomman osan. Toisessa ääripäässä on yh:t, joille lapsesta tuleva elari pitäisi riittää kaikkii kuluihin, lapsilisä onkin jo itseä varten ja omaa elatusvastuuta ei ole.
Laskin taannoin etä- ja lähivanhemman kulut lapsesta:
1. Lähi:
Asumiskulut 150 Euroa (osuus asuinkuluista ja yksi huone)
Ruoka 100 Euroa (on lomat ja viikonloput pois, saa huonoa ruokaa ja on alipainoinen)
Vaatteet 10 Euroa (ei osta mitään, lapsen vaatetuksesta huolehtii sukulaiset ja isä)
Huvit 2 euroa (ei anna rahaa koskaan, mainosti keväällä antaneensa kympin kerralla)
Terveydenhuolto + harrastukset 0 Euroa
Yhteensä 262 Euroa
2. Etä:
Asumiskulut 150 Euroa (lapsi isällä viikonloput ja lomat)
Ruoka 150 Euroa (syö enemmän kuin äidillä, koska lomilla ja viikonloppuisin saa laadukasta ruokaa)
Vaatteet 60 Euroa (vastaa pitkälti puettamisesta minimitasolla)
Huvit 70Euroa (vie matkoille, laivalle, huvipuistoon jne.)
Terveydenhuolto ja harrastukset, muut pakolliset 20 Euroa (maksaa puhelimen)
Tapaamiskulut 25 Euroa (matkat)
475 Euroa
Ja arvatkaapas, kuka maksaa elaria 200 Euroa/kk? entä kuka saa lapsilisän?
Vierailija kirjoitti:
Ja vinkiksi että tuota elatusapua ei viedä itse ulosottoon, vaan Kelan kautta. Kela maksaa heti kun käsitelty sen perusosan (150e/kk/lapsi) ja ylimenevän osan heti kun saatu isältä perittyä ulosotossa. Jos haet itse ulosototsta voi mennä kuukausia ettet saa mitään ennenkuin ulosotto löytää työpaikan, ja jos ei pysty perimään et saa mitään. Kela toimii puskurina joka maksaa heti ja hakee ulosoton kautta sitä vauhtia kun sieltä jotain saa.
Minä kyllä laitoin itse ulosottoon ja maksu tuli mieheltä hyvin nopeasti. Koska ei todellakaan ollut varaton, ei vaan huvittanut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. On häpeä, että yyhoot laskee kaiken elatusmaksujen varaan. Miten olisi töihin meno ja säästäminen?
Mä hoidan lapsia osittain kotona ja opiskelen, siksi en käy yllättäen käy töissä 😅
Mutta älä huoli, mä valmistun näillä näkymin vuoden sisään ja toivottavasti työllistyn myös.
Ja vaikka olisin töissä, niin isän pitää silti maksaa niitä elareita. Ne ei ole mitenkään mun tuloista riippuvaisia, vaan isällä on lapsiin elatusvelvollisuus.
Nyt tilanne on vaan valitettava, koska opiskelijana sitä elää pitkälti tukien varassa, mutta tää on väliaikaista.Pitikö ottaa housut jalasta opiskelijana?
Pitikö ottaa housut jalasta, kun ei lapsen elättäminen kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on, ja miten sinä käytät tämän vajaan 500€ hänen elämiseensä? Tiedäthän että exän ei kuulu elättää sinua vaan lastaan? Ainakin pientä lasta elättää kuukauden ihan kympeillä.
Toi 500€ ei edes riitä kattamaan kahden lapsen perusosaa, jos mietittäis kelan laskeman perusosan mukaan, et laskepa uudestaan onko toi paljon vai vähän jos on useampi lapsi.
😂Riittää hienosti jos lapset on pieniä, mutta ei jos lapset ovat isompia. Jotenkin vain erikoista että elämä on elarien varassa. Itse ainakaan en pystyisi hankkiutumaan tilanteeseen missä entisen kumppanin suhmurointi voisi vaarantaa joulumme, tai jopa perustarpeet. Kyllä vähän pitää sukanvarressakin olla jos on lapsia.
Mielestäni exän suhmurointiin pitää varautua yhtä vähän kuin omaan suhmurointiin. Kummallakin on velvollisuus huolehtia lapsista ja lasten parhaasta. Ex olisi voinut laittaa elarit suoramaksuun. Silloin exän tarvitse huolehtia sitä, että miten esim. lasten joulun käy, jos hän joutuu onnettomuuteen.
Kun ei varaudu, voi käydä näin, siksi minusta pitää varautua. Mtös muohin elämän yllöttäviin kuluihin tulee varautua, varsinkin kun olet vastuussa muista kuin itsestäsi. Jos ei varaudu sysää varautumisen yhteiskunnan harteille ja se sitä vastuullista aikuisuutta vasta onkin.
Eikö miehen pidä varautua siihen, että hänen kuuluu hoitaa elarit? Miksi se vastuu on vaan naisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tilanne on vaan valitettava, koska opiskelijana sitä elää pitkälti tukien varassa, mutta tää on väliaikaista.Pitikö ottaa housut jalasta opiskelijana?
Mä oon alottanut opiskelut vasta nuorimman lapsen synnyttyä. Mun edellisellä alalla on tosi vähän töitä, joten kouluttaudun uudestaan.
Ja niin kuin tuolla sanoin, tämä on vain väliaikainen tilanne, jos olisin työelämässä, niin tulotasoni olisi sellainen, että voisin elättää lapset yksin, toki se tekisi tiukkaa. Mutta nyt opiskelijana tosiaan olen tukien armoilla. En ymmärrä mitä pahaa siinä on? Eiköhän täällä muutama muukin elä tuilla jossain kohtaa elämää. Ja HUOM. vaikka mulla olisi kuinka isot tulot tahansa, isä on edelleen elatusvelvollinen, se ei katso lähivanhemman palkkaa.
Eli jos me molemmat vaikka tienattaisiin 3000€/kk, niin olisiko reilua, että minä elätän yksin tuosta summasta kolme lasta, vaikka isä voisi hyvin jakaa kustannukset kanssani..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empä ihmettele jos naiset ei halua lapsia kun tätäkin lukee.
M37
Juuri näin. se on kumma miten moni todellakin kiusaa ex-vaimoaan juuri ennen joulua jättämällä elarit maksamatta. Sääliksi lopulta käy ne miehet: kyllä ne lapset saavat viimeistään aikuisina tietää, että miten heidän isänsä on heidän elämäänsä vaikeuttanut.
Lapsille pitäisi kertoa heti jos/kun tuollaista kieroilua tapahtuu, että isäsi ei halua kustantaa sinulle mitään vaikka on isäsi. Ja tämä on miehen mielipide.
aikoinaan ihmeellisesti ex alkoi käydä ulkomailla kun aloin maksaa elaria sitä ennen ei ollut käynyt
kysyttävää?
Miksi täällä ihmetellään tuota ulkomailla käyntiä. Ihan kuin ei saisi käydä. Jos on työtön/kotiäiti/opiskelija niin voi hakea esim. Ruuat leipäjonosta mikäli on päivällä aikaa. Lasten kanssa pääsee yleensä jonon ohi. Näin säästää monta sataa. Vaatteita annetaan paljon ilmaiseksi. Vaikka olen suht. Varakas olen silti saanut käsittämättömän paljon vaatteita ilmaiseksi tuttavilta. Pikkulapsi ei vielä paljon kuluta. Eri juttu sitten kun on teinejä jotka syö kaapit tyhjäksi, harrastavat ja haluavat muotivaatteita. Silloin ei enää rahaa jää matkailuun.
Jos saa esim. Asumistuen, lapsilisän, työttömyyskorvauksen, elarit ja toimeentulotukea niin aivan hyvin pärjää jos lapsi on vielä pieni. Toki pitää säästää käteisellä koska muuten toimeentulotuki lakkaa. Mutta matkan voi maksaa esim. Kaveri ja maksaa kaverille käteisellä.
On ihme hommaa että köyhiä ei kannusteta säästämään. Itse säästin työttömänä (ennen lapsen saantia) ja matkailin edullisia matkoja vaikka ja kuinka monta. Ihan kuin sen työttömän tai yh-äidin elämä pitäisi olla hirveää kärsimystä 10 vuotta.
Miesten ei kannata siittää lapsia jos ei ole valmiita maksamaan elatusapua. Aika harva nainen lapsensa antaa isälle yksinhuollettavaksi koska naisilla on isompi hoivavietti jälkeläisiään kohtaan.