Lasten isä jättänyt elarit maksamatta tässä kuussa, eikä aio maksaa, kysyisin neuvoa.
Olen siis opiskelija/kotiäiti ja saan toimeentulotukea. Elatus lasketaan tietenkin tukiin tuloksi. Kyse on vajaasta 500 eurosta ja ne jää meiltä nyt tässä kuussa saamatta. Ja varmaan jatkossakin, en tiedä🙄
Mutta toi summa on niin iso, että se vaikuttaa nyt todella radikaalisti meidän elämään ja vielä joulun alla. En ole vielä edes maksanut vuokraa kokonaan, koska meille on pakko jäädä rahaa ruokaan.
Voiko kelasta hakea tota puuttuvaa toimeentuloa vielä tälle kuulle? Vai myönnetäänkö sitä edes tällaisiin tilanteisiin? Vai pitääkö odottaa, että saan elarit ulosoton kautta?
Kommentit (98)
Muistattehan naiset kertoa lapsillenne sitten aikuisena että miten nämä hommat oikeasti menivätkään. Lapsella on oikeus tietää että toinen vanhempi oli arkea haittaava p a s k a p ä ä. Voivat sitten sen perusteella tehdä johtopäätöksiä auttavatko itse omaa vanhempaansa kun vanhempi itse on hoitokoti-iässä.
Hae elatustukea Kelasta elatusavun laiminlyönnin perusteella. Jos joulukuulle on jo päätös toimeentulotuesta ja tässä on huomioitu tuloksi elatusapu, jota et nyt todellisuudessa ole saanut, tee muutosilmoitus toimeentulotukeen laskelman tarkistamiseksi. Sitten elatusvelvollinen ottanee yhteyttä lastenvalvojaan, jos maksukyky on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan naiset kertoa lapsillenne sitten aikuisena että miten nämä hommat oikeasti menivätkään. Lapsella on oikeus tietää että toinen vanhempi oli arkea haittaava p a s k a p ä ä. Voivat sitten sen perusteella tehdä johtopäätöksiä auttavatko itse omaa vanhempaansa kun vanhempi itse on hoitokoti-iässä.
Ei oo tarvinnu kertoa, se on käynyt harvinaisen selväksi jo ennen eroa. Exä ihmettelee, kun teinit eivät halua tavata häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on, ja miten sinä käytät tämän vajaan 500€ hänen elämiseensä? Tiedäthän että exän ei kuulu elättää sinua vaan lastaan? Ainakin pientä lasta elättää kuukauden ihan kympeillä.
Ihan ydinperheessä sun, mutta haluaisin nähdä, miten lapsen yhtäkkiä elättää ihan kympeillä. Laittaisiko laskelman kiitos sellaiselle "keski-ikäiselle" lapselle 8-10v:
Lapsen osuus:
asumisesta ( oma huone)
vedestä 22€/kk/henkilö talonyhtiössä ( Hupsista, siinähän se tuli. muutama kymppi veteen. Muuta ei sitten tarvitakaan.)
Ruoka
sähkö
Puhelin
bussikortti
harrastusmaksut
Vakuutus ( halpakin on noin 10€/kk)
Vaatteet ja kengät
Silmälasit ( jyvitä kuukautta kohti)
lääkkeet
Kaverisynttäri lahja parhaalle kaverille
karkkipäivä
viikkoraha/taskuraha/raha kotitöistä
opettajan pieni muistaminen
ja ne joululahjat, kun kerran on joulu tulossa...
Mikä taloyhtiö ryöstää 22 e/kk vesimaksua? Kuulostaa siltä, että kannattaisi muuttaa toisaalle halvempaan paikkaan. Vakuutus ei Suomessa ole pakollinen, täällä on julkinen terveydenhoito. Kotivakuutus on samanhintainen riippumatta henkilömäärästä. Kaverisynttärit, karkkipäivä, viikkoraha ja opettajan muistaminen ovat kaikki valinnaisia menoja. Jos on tiukkaa eikä omat rahat riitä niin on väärin niistää rahat lasten isältä kokonaan. Puhelimeksi käy joku vanha laite prepaidilla. Harrastukset ovat valinnaisia ja bussikorttia ei tarvita jos asuu tarpeeksi lähellä koulua. Silmälaseja saa halvalla kun ei mene kalleimpaan liikkeeseen ja vaatteita saa kirppikseltä. Sähkön ja ruoan osuus noin pienellä hyvin pieni osuus koko summasta.
-ohis
Onko täällä oikeasti jotkut sitä mieltä, että miehen ei tarvitse eron jälkeen maksaa lapsistaan yhtään mitään, vaan hän saa kuluttaa palkkansa ihan miten lystää, viis lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakohan he kertoa myös jos ovat vieraannuttaneet lapsiaan heidän isästään. Tuli vaan mieleen, että kai siitäkin olisi hyvä kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empä ihmettele jos naiset ei halua lapsia kun tätäkin lukee.
M37
Juuri näin. se on kumma miten moni todellakin kiusaa ex-vaimoaan juuri ennen joulua jättämällä elarit maksamatta. Sääliksi lopulta käy ne miehet: kyllä ne lapset saavat viimeistään aikuisina tietää, että miten heidän isänsä on heidän elämäänsä vaikeuttanut.
Samaa ihmettelen, että eivätkö nämä isät välitä lapsistaan ollenkaan? Julmaa touhua.
M37
Huomaa ettet sinä M37 ole koskaan joutunut maksamaan useita satoja euroja inhoamallesi taholle ilman, että pystyt vaikuttamaan siihen miten rahat käytetään. Jos maksat esim. 1/3 osan tai 1/4 osan elareita nettotuloistasi ja eksäsi hummailee suurimman osan menemään niin kyllä se alkaa nopeasti kyrsimään.
Itse olen ollut sen verran suoraselkäinen, että olen sovitut elarit maksanut (koska rakastan lapsiani), mutta ymmärrän niitä joille kiusaus käy liian suureksi ja eksää halutaan näpäyttää elarien kautta. Koskaan ei ole eksältä kiitosta tullut, pelkkää kiusaamista ja äksyilyä vaikka itse halusi erota.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä oikeasti jotkut sitä mieltä, että miehen ei tarvitse eron jälkeen maksaa lapsistaan yhtään mitään, vaan hän saa kuluttaa palkkansa ihan miten lystää, viis lapsista.
Minun ystäväni soi tämän exvaimolleen kun tällä meni vähän heikommin. Nyt lapsilla on taas äiti. Tilanteen mukaanhan näitä pitäisi pystyä sopimaan. Ei etääkään pitäisi tahallaan vaikeuksiin laittaa, onhan hän jokaisen itse valitsema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Juuri näin. se on kumma miten moni todellakin kiusaa ex-vaimoaan juuri ennen joulua jättämällä elarit maksamatta. Sääliksi lopulta käy ne miehet: kyllä ne lapset saavat viimeistään aikuisina tietää, että miten heidän isänsä on heidän elämäänsä vaikeuttanut.
Samaa ihmettelen, että eivätkö nämä isät välitä lapsistaan ollenkaan? Julmaa touhua.
M37
Huomaa ettet sinä M37 ole koskaan joutunut maksamaan useita satoja euroja inhoamallesi taholle ilman, että pystyt vaikuttamaan siihen miten rahat käytetään. Jos maksat esim. 1/3 osan tai 1/4 osan elareita nettotuloistasi ja eksäsi hummailee suurimman osan menemään niin kyllä se alkaa nopeasti kyrsimään.
Itse olen ollut sen verran suoraselkäinen, että olen sovitut elarit maksanut (koska rakastan lapsiani), mutta ymmärrän niitä joille kiusaus käy liian suureksi ja eksää halutaan näpäyttää elarien kautta. Koskaan ei ole eksältä kiitosta tullut, pelkkää kiusaamista ja äksyilyä vaikka itse halusi erota.
Ruotsissa liikkuu raha vähemmän ja enemmän tavarat ja esim harrastusmaksut, näin etäkin tietäisi mijin rahat menee. Tähän käytäntöön ei pitäisi kellään olla sanomistakaan, ellei sitten tosiaan ne rahat mene johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
M37
Mistä tiedät että ex hummaili sinun rahoillasi? Ettei vaan tuttu ja turvallinen kyllä minä tiedän ja vaistoan sen mutu tuntuma.
Oikeasti et vaan olisi halunnut elättää ipanoitasi eron jälkeen, mutta hampaita kiristellen sen hoidit, ettei kela niitä myöhemmin kiristä rahoja sinulta takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä yksinkertaista tai ahnetta porukkaa paikalla.
Ap:n exähän se ahne on, kun on minimielarit eikä saa niitäkään maksettua, vaikka lapsia on tehnyt 3.
Niin on ja ap on typerä ja vastuuton kun on laittanut taloutensa täysin tuon ahneen ihmisen varaan.
Kuinka moni täällä pärjäisi, jos puolison panos perheen elatukseen katoaisi ilman ennakkovaroitusta? Kuinka moni opiskelija/kotiäiti pärjäisi? Moni varmaan joo, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta säästöihin. Itselläni ainakin säästöjä kului hoitovapaalla, ei kertynyt. Toisekseen saahan ne elarit tulemaan kelan kautta suoraan, jolloin ap:n talous ei ole exän vastuullisuuden varassa vaikka olisikin elarien varassa, mutta kun sitä ei saa automaattisesti ellei maksaja suostu - tai jätä maksamatta.
Kolmanneksi, mikä on oikeastaan ainoa olennainen juttu: ap kysyi neuvoa miten selvitä yllättävässä tilanteessa taloudellisesti, ei sitä miten hänen tulisi järjestää taloutensa eikä arvioita luonteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
M37
En kyllä ymmärrä yhtään ihmistä, joka jättää lapsensa elatuksen välistä että lapsen toista vanhempaa vituttaisi! Lastahan siinä kiusataan. Omaa lasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
M37
Mistä tiedät että ex hummaili sinun rahoillasi? Ettei vaan tuttu ja turvallinen kyllä minä tiedän ja vaistoan sen mutu tuntuma.
Oikeasti et vaan olisi halunnut elättää ipanoitasi eron jälkeen, mutta hampaita kiristellen sen hoidit, ettei kela niitä myöhemmin kiristä rahoja sinulta takaisin.
Tiedän koska omaisuutta ei jäänyt eron jälkeen ja olen maksanut elareiden lisäksi erilaisia hankintoja lapsille. Eksä oli työtön ja uusi miehensäkin kuulemma vähävarainen, mutta niin vaan matkusteli ulkomailla ja osteli uusia vaatteita.
Joten se siitä mutusta. Jos olisin ollut ilkeä niin olisin voinut tehdä vaikka mitä viivyttääkseni päätöstä elareista ja kierrättää rahan perinnän kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat Kelan kautta (minimi)elatustuen, sinne vaan hakemus sisään. Maksavat sen sitten jatkossa joka kuukausi, ja perivät isältä ulosoton kautta jos ei muu auta.
Isän allekirjoittama elatustukihakemus tarvitaan hakemukseen.
Täällä vielä ohjeet:
https://www.kela.fi/elatustuki?inheritRedirect=true
Jouluksi ei taida ehtiä, joten siihen tarvitaan jotain muuta ratkaisua.
Aapee voisi mennä töihin eikä elää exän elättämänä, tuo raha on tarkoitettu lapselle eikä aapeen vuokran maksuun.
Käsittämättömän isot 500€ elarit.
Samassa tilanteessa laitoin suoraan ulosottoon. Ei siinä mitään KELAa tai muuta instanssia tarvita. Rahat tuli nopeasti, koska jos ei maksa ne otetaan suoraan exän palkasta. Kävelet nyt suoraan ulosottovirastoon mukanasi kirjallinen päätös elatusavusta.
On kyllä miehellä vikaa päässä kun ei maksa. Joutuu kuitenkin maksamaan ulosoton kautta korkojen kera.
Toki itse suunnittelisin budjetin niin että se vajaa 500e on esim. Lapsen vaatteisiin, ruokaan ja harrastuksiin. Jos omat tulot olisi pienet niin asuisin pienessä asunnossa minkä vuokraan olisi itselläni varaa. Ei voi laskea miesten varaan varsinkin jos miehen luonne on ap:n miehen kaltainen.
Ruokaan saa kirkolta apua ja joka kaupungissa on leipäjonot. Ja hae sieltä leipäjonosta vaikka 3kk nyt ne ruuat että saat säästettyä puskuriin. Pienten lasten kanssa pääset yleensä jonon ohi.
Itselläni on puskurirahasto ja säästöjä. Suosittelen aloittajallekin. Joululahjat hankin pitkin vuotta. Nytkin on jo iso kasa ensi vuotta varten kaapissa kun olen saanut lahjaksi sellaista rompetta pikkujouluissa mitä en itse tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Toki itse suunnittelisin budjetin niin että se vajaa 500e on esim. Lapsen vaatteisiin, ruokaan ja harrastuksiin. Jos omat tulot olisi pienet niin asuisin pienessä asunnossa minkä vuokraan olisi itselläni varaa. Ei voi laskea miesten varaan varsinkin jos miehen luonne on ap:n miehen kaltainen.
Onko tuo 500e vain elatusvelvollisen osuus elatuksesta? Eli itse et laittaisi mitään vaan mentäisiin pelkästään toisen kustantamana? Hyvä meininki.
Siihen kuuluu myös toisen puolison osuus ja mahdolliset lapsilisä, mahdollisesti korotettuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat Kelan kautta (minimi)elatustuen, sinne vaan hakemus sisään. Maksavat sen sitten jatkossa joka kuukausi, ja perivät isältä ulosoton kautta jos ei muu auta.
Isän allekirjoittama elatustukihakemus tarvitaan hakemukseen.
Täällä vielä ohjeet:
https://www.kela.fi/elatustuki?inheritRedirect=true
Jouluksi ei taida ehtiä, joten siihen tarvitaan jotain muuta ratkaisua.
Aapee voisi mennä töihin eikä elää exän elättämänä, tuo raha on tarkoitettu lapselle eikä aapeen vuokran maksuun.
Käsittämättömän isot 500€ elarit.
Taidat olla aika vähävarainen jos tuo 500e on mielestäsi iso raha. Mieheni laittaa minulle joka kuukausi 1000e tilille vaikka olemme yhdessä ja asumme yhdessä. Olen siis äitiyslomalla.
Jos eroaisimme niin mies varmaan laittaisi tuon 1000e plus maksaisi kaikki harrastukset/mitä ikinä nyt lapsi tarvii. Hän on varakas ja tehnyt kovasti töitä sen eteen että lapsella on turvattu tulevaisuus. Tulojen mukaan hänen pitäisi maksaa 500e mutta hänen mukaansa se ei riitä mihinkään esim. Lapsen vahdin palkkaan. Mutta eipä olla eroamassa. Lapsi saa muutenkin aikanaan yli miljoonan perinnön niin miksipä sitä rahaa ei käytettäisi lapsen hyvinvointiin jo nyt kun hän on vauva. Mieheni haluaa tukea minua myös rahallisesti koska menetän eläkettä jos olen kotona. Lapsilisät ja äp rahat laitan itselleni säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 500e vain elatusvelvollisen osuus elatuksesta? Eli itse et laittaisi mitään vaan mentäisiin pelkästään toisen kustantamana? Hyvä meininki.
Siihen kuuluu myös toisen puolison osuus ja mahdolliset lapsilisä, mahdollisesti korotettuna
Jos on opiskelija kuten ap on niin tuskin on paljon mitä laittaa. Mutta miesten kannattaisi miettiä tuota lisääntymistä etukäteen. Jos on hyvät tulot niin eron jälkeen joutuu tuon 500e/kk maksamaan. Sen voi maksaa suoraan äidille tai ulosoton kautta korkojen kera. Toki mies voi myös hakea yksinhuoltajuutta. Silloin naisella on helppo opiskella ja päästä työelämään kun ei tarvi 24/7 vastuussa lapsista. Mies taas tuskin opiskelevalta naiselta saa 500e elareita joten voi miettiä onko kelan elatusapu riittävä ja kaikki se aika mikä menee yksinhuoltajuuteen. Kyllä siinä äkkiä alkaa ura kärsiä kun valvoo yksin lasten kanssa yöt.
Tiesitkö, että se lomake on vain oikeusmimisteriön ohjeistus, ei laki, joten sitä ei tulisi käyttää jokaiseen tapaukseen sellaisenaan, koska joka tapaus on yksilöllinen. Viranomaiselta on tosin melko turha odottaa, että kohtelisivat ihmisiä yksilöinä.