HS: Suomalaisten verenpaine on rikkaiden maiden korkein, kertoo tutkimus – lääkäreiden mukaan uhkaavaa tilannetta ei kuitenkaan oteta vakavasti
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006323497.html
"Sairaus voi johtaa sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen tai dementiaan."
-------
"Analyysi osoitti, että korkea verenpaine oli yleisin Suomessa ja harvinaisin Kanadassa, Australiassa ja Etelä-Koreassa. Useammalla kuin joka toisella suomalaisella oli korkea verenpaine, kun Australiassa niin oli joka kolmannella naisella ja Kanadassa joka kolmannella miehellä.
Korkeaksi katsottiin verenpaine, joka on vähintään 140/80 millimetriä elohopeaa (mm Hg). Samaa määritelmää käytetään myös Suomessa: verenpaine on koholla, kun se ylittää tämän tason, Terveyskirjasto kertoo.
Näin korkeaa verenpainetta pitäisi yrittää alentaa elintavoilla. Jos ne eivät riitä, tarvitaan lääkettä."
--
"Erityiskorvausta verenpainelääkkeistä vuonna 2018 sai 409 488 henkilöä.
Paineet ovat lääkkeistä huolimatta korkeita. Niitä todettiin kahden vuoden takaisessa Finterveys-tutkimuksessa 37 prosentilta yli 30-vuotiaista naisista ja 45 prosentilta miehistä."
--
"”Suurimpia esteitä verenpainetason alenemiselle ovat väestön liiallinen suolan saanti, lihominen ja liikkumattomuus”, Laatikainen ja Niiranen kirjoittavat. Myös runsas alkoholin käyttö nostaa verenpainetta.
Vain viisi prosenttia suomalaisista saa suolaa suosituksen verran eli alle viisi grammaa vuorokaudessa."
-----
Onko sinullakin liian korkea verenpaine?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Onkos tämäkin nyt sitten geeneistä ja täysjyväviljasta aiheutuvaa?
Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.
Mutta ihmisiä ei saa syyllistää mistään. Kaikki on terveydenhuollon syytä.
Minulla on matala. Viimeksi kun mittasin, se oli noin 100/60. Olen normaalipainoinen ja harrastan hyötyliikuntaa, mutta en mitään rankkaa. En tupakoi tai juo. Olen kasvissyöjä, mutta syön aika paljon sipsejä ja salmiakkia. En kuitenkaan lisää ruokaan juurikaan suolaa, vaan maustan sen yrteillä ym.
Meillä ei juuri kellään suvussa ole korkeaa verenpainetta, joten matalat arvoni voivat johtua osittain geeneistä.
Mulla onneksi aina ollut tosi matalat paineet. Taino onneksi ja onneksi, välillä turhankin matalat. Mutta varmaan puolilla tutuista on koholla verenpaine.
Mitä haittaa korkeasta verenpaineesta. Urheilijoilla suorituksen aina voi olla 220 kokoajan
Vierailija kirjoitti:
Minulla on matala. Viimeksi kun mittasin, se oli noin 100/60. Olen normaalipainoinen ja harrastan hyötyliikuntaa, mutta en mitään rankkaa. En tupakoi tai juo. Olen kasvissyöjä, mutta syön aika paljon sipsejä ja salmiakkia. En kuitenkaan lisää ruokaan juurikaan suolaa, vaan maustan sen yrteillä ym.
Meillä ei juuri kellään suvussa ole korkeaa verenpainetta, joten matalat arvoni voivat johtua osittain geeneistä.
Olennaisinta tuossa varmaan se, että olet normaalipainoinen ja syöt terveellisesti. Ylipaino rasittaa sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.
Mutta ihmisiä ei saa syyllistää mistään. Kaikki on terveydenhuollon syytä.
Aika pelottavaa, ettei ihmisiä kiinnosta äkkikuolema, joka on pahin mahdollinen seuraus lihavuudesta ja huonoista elintavoista. Tai saattaahan se aivoinfarkti olla pahempi, jos halvaannut vaikka loppuelämäksesi.
Oli, mutta vhh:lla sain paineet normaaleiksi. Isälläni ja äidilläni ollut aina korkea verenpaine, varmaan isovanhemmillanikin. Toinen mummo kuoli aivoverenvuotoon 50-v, toinen sydäninfarktiin 72-v. Toinen pappa samoin sydäninfarktiin 63-v ja toinen 66-v. Myös sisaruksillani on korkea verenpaine, molemmille veljille on tehty jo useita pallolaajennuksia, toinen on saanut 2 sydäninfarktia. Olemma kaikki normaalipainoisia/hoikkia, kukaan ei tupakoi ja alkon käyttö hyvin vähäistä, liikuntaakin harrastamme kaikki. Muilla käytössä lääkkeet, mulla vhh.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa korkeasta verenpaineesta. Urheilijoilla suorituksen aina voi olla 220 kokoajan
Juu, ja se oleellisin eli leposyke taas todella matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaisinta tuossa varmaan se, että olet normaalipainoinen ja syöt terveellisesti. Ylipaino rasittaa sydäntä.
Meillä on vissiin harvinainen suku, kun kaikki, iäkästä mummia lukuunottamatta, ovat normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Oli, mutta vhh:lla sain paineet normaaleiksi. Isälläni ja äidilläni ollut aina korkea verenpaine, varmaan isovanhemmillanikin. Toinen mummo kuoli aivoverenvuotoon 50-v, toinen sydäninfarktiin 72-v. Toinen pappa samoin sydäninfarktiin 63-v ja toinen 66-v. Myös sisaruksillani on korkea verenpaine, molemmille veljille on tehty jo useita pallolaajennuksia, toinen on saanut 2 sydäninfarktia. Olemma kaikki normaalipainoisia/hoikkia, kukaan ei tupakoi ja alkon käyttö hyvin vähäistä, liikuntaakin harrastamme kaikki. Muilla käytössä lääkkeet, mulla vhh.
Kuulostaa aika uskomattomalta. Olisiko sinulla lisäinfoa tarjota teidän geeneistä? Ilmeisesti kohonneen verenpaineen lisäksi on jotain muitakin elintasosairauksia siunaantunut teille.
Harva suomalainen käyttää antioksidanttilisäravinteita tai esim.syö marjoja joka päivä.
Vuosia sitten sain verenpainelääkkeen, sitten vähensin annosta omatoimisesti 50% ja ensi vuonna saatan lopettaa lääkkeen kokonaan.
Seuraillaan pari kuukautta ja sit ehkä lääkkeet väliaikaisesti sanottiin mulle. Niin huolissaan ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vissiin harvinainen suku, kun kaikki, iäkästä mummia lukuunottamatta, ovat normaalipainoisia.
Nykypäivänä normaalipaino on juu harvinaista.
On joo korkea näillä arvoilla, mutta terveyskeskuksessa tämä ei ole mikään ongelma. Sairaalassa toisesta asiasta käväistessäni yläpaine oli yli 180, eikä kuulemma haittaa kun oli yö ja ehkä hermostunut siksi. Ei täällä helsingissä ainakaan ole tarkoitus ketään hoitaa, vaan pitämään ihmiset pois keskuksesta. j
"
Elintapojen osuus on keskeinen noin 60–70 %:lla kohonnutta verenpainetta sairastavista.
Perinnöllinen syy johtuu useasta perintötekijästä (geenistä). Useimmiten puhutaan geneettisen säätelyn aiheuttamasta verenpaineen nousualttiudesta ja elintapojen vaikutuksesta. Perintötekijöiden arvioidaan aiheuttavan kohonnutta verenpainetta noin 30–40 %:lle henkilöistä."
https://www.ebm-guidelines.com/dtk/syd/avaa?p_artikkeli=syd00170
Eli jopa 70% voi itse kontrolloida elintavoilla tätä vaarallista tautia ja lopuillakin elintavoilla siihen voidaan vaikuttaa. Silti joka toisella suomalaisella on. Hurjaa.
Mummoni on lihava ja syönyt verenpainelääkkeitä varmaan 30 vuotta jo. Silti hän mittailee paineitaan, voivottelee että onpa matalat (!) ja syö sitten suolaista ruokaa päälle. Kauhistuttaa katsoa tätä vierestä, että pliis voisitko pitää itsestäsi huolta, ettei sydänkohtaus vie hautaan yhtäkkiä :s
Puhuu muutenkin usein siitä miten hänellä on niin matalat paineet. Unohtaa vissiin, että lääkkeillä ne ovat alhaalla! En vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Joo väliaikaisesti suorituksen ajan. Jos paine on jatkuvasti koholla, se aiheuttaa hiljalleen sydänlihaksen laajenemista, jolloin pumppaus teho alkaa kärsimään. Tällöin tulee helpommin veren hyytymiä, jotka aiheuttavat veritulppia. Aivoissa ja keuhkoissa veritulppa voi aiheuttaa kuoleman tai vakavia aivovaurioita.
Äitini puolelta molemmat isovanhempani kuolivat yhtäkkiä aivoinfarktiin. Molempien elintavoissa oli myös parantamisen varaa (ylipainoisia jne).
Olin teini-ikäinen silloin, kun he kuolivat, ja siitä asti kyllä seuraillut omaa verenpainetta sen varalta, ettei yks kaks tule yllätyksenä, että itsellänikin olisi koholla. Jätti ilmeisesti nuoreen minuun pelotevaikutuksen. Itselläni paineet aina olleet matalat, mutta silti olen jotenkin paranoidi tämän suhteen.