Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun terapeutti tuntuu aina puolustavan toisia ihmisiä

Vierailija
08.12.2019 |

Miksihän hän tekee sitä? Vaikuttaa aina sanovan, että "ehkä hän yritti näin ajattelemalla suojella itseään" tai jotain. Joo, onhan siihen monia syitä miksi joku käyttäytyy epäreilusti. Mutta se ei ole yleensä hyvä taktiikka elämässä - mun mielestä - että yrittää keksiä toisten käytökselle puolustuksia. On parasta vetää rajat, että miten minua voi kohdella, ja antaa toisten syinensä olla mitä ovat. Jos he ylittää mun rajat, niin ne on ylitetty. Miksi minun pitäisi aina ymmärtää toisia silloinkin, jos itseä kohdellaan huonosti?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin oikeassa! Minäkin tunnen ihmisen joka aina puolustelee toisten käytöstä ja tekemisiä, ja se on todella rasittavaa. Joskus olisi vain ihan oikeasti paikallaan todeta, että ”joo, se oli kyllä todella paskasti tehty” ilman sen kummempia puolusteluita. Syitä voi aina kaivaa, mutta paska toiminta on kuitenkin paskaa toimintaa.

Vierailija
2/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisaalta ja toisaalta. Terapeutin myötätunnon pitää tietysti kohdistua ensisijaisesti asiakkaaseen eikä muihin ihmisiin, jotka eivät edes ole paikalla eivätkä hyödy mitenkään siitä, että terapeutti ymmärtää heitä. Mutta onhan kuitenkin hyvä, että terapeutti tuo esille sellaisia näkökulmia, joita asiakas ei itse ehkä tule ajatelleeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti yksi ongelmistasi on nähdä elämä jonain kilpailuna, jossa hävitään ja voitetaan. Ja jossa joku on syyllinen. Terapeutti yrittää ohjata sinua ajattelemaan, että muilla ihmisillä on omat syynsä toimia kuten he toimivat, eivätkä ne aina ole sellaiset, että hän haluaa sinulle pahaa tms.

Elämässä ei voittajataktiikka ole myöskään miettiä, mikä oli reilua ja jäädä kantamaan kaunaa. Sinun pitää löytää jotain ymmärrystä muita kohtaan, antaa anteeksi ja päästää irti, jos haluat itse toipua.

Vierailija
4/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, toisaalta ja toisaalta. Terapeutin myötätunnon pitää tietysti kohdistua ensisijaisesti asiakkaaseen eikä muihin ihmisiin, jotka eivät edes ole paikalla eivätkä hyödy mitenkään siitä, että terapeutti ymmärtää heitä. Mutta onhan kuitenkin hyvä, että terapeutti tuo esille sellaisia näkökulmia, joita asiakas ei itse ehkä tule ajatelleeksi.

Kyllä mä olen niitä itse tullut ajatelleeksi. Hän ei tietysti välttämättä sitä etukäteen tiedä. Ap

Vierailija
5/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha ja katkeruus syövät ihmistä sisältä ja riippuvat henkisenä painolastina, joka estää menemästä eteenpäin. Ehkä hänestä vaikuttaa siltä, että ne ovat ap:n "ongelmakohtia", ja hän yrittää auttaa ap:ta päästämään niistä irti. Hän voi toki olla väärässäkin, en tunne aloittajaa. Sellaisen ihmisen on kuitenkin hyvä ja kevyt olla, joka suhtautuu muihin armolla, eikä ota niin henkilökohtaisesti ja raskaasti muiden omista möröistä kumpuavaa perseilyä. Huonoa käytöstä ei tarvitse hyväksyä, mutta sen taustojen ymmärtäminen voi helpottaa "uhrinkin" oloa. On helppo päästä sellaisen yläpuolelle, jos oikeasti uskoo, ettei se johdu minusta.

Vierailija
6/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän ajattelee, että tervehtymistäsi edistäisi, jos oppisit katsomaan asioita muistakin näkökulmista. Jospa juuri mustavalkoinen ajattelutapasi pitää niitä ongelmia yllä, joiden vuoksi olet terapiassa. Terapian tavoitteena on saada aikaan muutosta sinussa.

Vierailija
7/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti ei kuitenkaan tunne niitä toisia ihmisiä eikä voi tietää mitkä ovat syyt heidän toimintansa taustalla, joten puolustelu on pelkkää arvailua. Luulisin että melkein kuka tahansa pystyy arvailemaan toisen motiiveja ja selittämään asiat halutessaan parhain päin, mutta en näe mitä lisäarvoa sellainen tuo. Ihmisellä on oikeus pahastua huonosta kohtelusta ja fiksu terapeutti antaisi asiakkaan purkaa oikeutettua mielipahaansa.

Vierailija
8/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti yksi ongelmistasi on nähdä elämä jonain kilpailuna, jossa hävitään ja voitetaan. Ja jossa joku on syyllinen. Terapeutti yrittää ohjata sinua ajattelemaan, että muilla ihmisillä on omat syynsä toimia kuten he toimivat, eivätkä ne aina ole sellaiset, että hän haluaa sinulle pahaa tms.

Elämässä ei voittajataktiikka ole myöskään miettiä, mikä oli reilua ja jäädä kantamaan kaunaa. Sinun pitää löytää jotain ymmärrystä muita kohtaan, antaa anteeksi ja päästää irti, jos haluat itse toipua.

Esimerkiksi tässä viimeisessä ihmissuhteessa mistä hänelle kerroin oli se ongelma, että toinen kohtelee aina minua samalla tavalla loukkaavasti, mutta pyytää ja haluaa kuitenkin yhdessäoloa. Yrityksiäni keskustella avoimesti ei ole halunnut, vaan tällöin toruu liiasta herkkyydestä ym. Mielestäni tällöin ei ole hyväksi ymmärtää toista ihmistä, kun hän ei rakentavaa keskustelua halua. Olisin toivonut minulle sanottavan esimerkiksi, että kuulostaa siltä että olet jo paljon yrittänyt, eikä sitä että mietipäs kuule toisenkin kannalta. Ap

Vierailija
9/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro terapeutille, että ärsyynnyt puolustelupuheista. Voitte keskustella, miksi terapautti sanoo niin ja miksi ärsyynnyt yms. Saattaa löytyä uusia ulottuvuuksia keskusteluun.

Vierailija
10/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tässä viimeisessä ihmissuhteessa mistä hänelle kerroin oli se ongelma, että toinen kohtelee aina minua samalla tavalla loukkaavasti, mutta pyytää ja haluaa kuitenkin yhdessäoloa. Yrityksiäni keskustella avoimesti ei ole halunnut, vaan tällöin toruu liiasta herkkyydestä ym. Mielestäni tällöin ei ole hyväksi enempää ymmärtää toista ihmistä, kun hän ei rakentavaa keskustelua halua. Olisin toivonut minulle sanottavan esimerkiksi, että kuulostaa siltä että olet jo paljon yrittänyt, eikä sitä että mietipäs kuule toisenkin kannalta. Ap

Vierailija
11/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa hän ajattelee, että tervehtymistäsi edistäisi, jos oppisit katsomaan asioita muistakin näkökulmista. Jospa juuri mustavalkoinen ajattelutapasi pitää niitä ongelmia yllä, joiden vuoksi olet terapiassa. Terapian tavoitteena on saada aikaan muutosta sinussa.

No en ihan usko että traumat, raisk aus, pakko-oireet ja niin edelleen johtuu mustavalkoisesta ajattelustani. Kiitos sivistyneestä arvauksestasi, että mt-palveluja tarvitseva on itse syyllinen kaikkiin ongelmiin. Ap

Vierailija
12/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jokseenkin että terapeutti haluaa että näet asia myös sen toisen ihmisen kannalta, mutta sen ei tietenkään pidä tarkoittaa sitä että sinun tulisi toisen huonoa käytöstä sietää.

Ja toisaalta tiedän kyllä näitä terapeutteja jotka tätä näkökulmaa tuodessaan haluavat asettaa sinut siihen vialliseen asemaan.

Kannattaa vaihtaa, jos tuntuu ettei kemiat kohtaa

Vierailija
13/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti ei kuitenkaan tunne niitä toisia ihmisiä eikä voi tietää mitkä ovat syyt heidän toimintansa taustalla, joten puolustelu on pelkkää arvailua. Luulisin että melkein kuka tahansa pystyy arvailemaan toisen motiiveja ja selittämään asiat halutessaan parhain päin, mutta en näe mitä lisäarvoa sellainen tuo. Ihmisellä on oikeus pahastua huonosta kohtelusta ja fiksu terapeutti antaisi asiakkaan purkaa oikeutettua mielipahaansa.

Tätä mäkin ihmettelen. Ehkä terapeutti ajattelee, että olisin tosiaan niin yksinkertainen, että luulisin olevan kyse aina musta. Esim. "Mutta ehkä hän yrittää tuolla tavalla suojella omia tunteitaan, kun ei halua sisäistää, mitä olet hänelle sanonut". Itse olisin osannut heittää tuon syyn lisäksi, että tämä ihminen on tottunut aina auttamaan toisia ja siksi häntä saattaa pelottaa, jos jotakuta ei pysty auttamaan. Tai ehkä hänellä kummittelee mielessä toisen läheisen traaginen menetys, joka on vielä käsittelemättä. Koska mä olen tuon ihmisen tuntenut 30 vuotta, pystyn ehkä vähän osuvampiinkin tulkintoihin syistä. Ei se sitä muuta, että minulla on huono olla tuon ihmisen seurassa, joka haluaa viettää aikaa yhdessä, mutta ei kommunikoi. Eikä mun tai hänen tulisi ensisijaisesti arvailla, miksi joku muu sitä ja sitä, vaan miten mulla olisi siedettävää olla omassa elämässä.

Ja ei, en ole rai s kauksesta kertonut tälle läheiselle, tai mistään it se mur haaikeista vaan ihan muista elämän tosiasioita, jotka olisi hyvä tietää. Ap

Vierailija
14/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ollut täällä ennenkin, eikä silloin ap ainakaan pystynyt myöntämään mitään vikaa itsessään. Sama meininki jatkuu.

En ole ennen aloittanut, mutta näitä on varmaan muitakin. Ap

Vierailija
15/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta liiallinen muiden ymmärtäminen tekee joistakin ihmisistä ainaisia uhreja. Tilanne vielä pahenee jos auttavakin henkilö selittää loputtomat loukkaukset joksikin muuksi, kun todellakin on olemassa ihmisiä jotka on sylkykuppeina muille eikä heillä ole oikeutta puolustaa itseään. He elävät ikuisessa katkeruudessa sen takia koska heillä ei ole samaa ihmisarvoa kuin muilla. Katkeruus on oikeutettua. Heidän käsketään vetää rajat ja kun tekevät niin, heille ilmoitetaan että heillä ei ole oikeutta siihen. Haistata paskat vaan kaikille, hymyile kun kärsivät. Olet ansainnut hetkesi. Älä astu "ole isompi ihminen" ansaan. Anna mennä vaan ja hoitakoon muut vihdoin sen pahan olon.

Vierailija
16/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää saada sut näkemään mitä muiden huonon käytöksen takana voi olla, ettei kaikki huonot teot ole henkilökohtaista sua kohtaan. Vaan näillä ihmisillä voi olla omia traumoja ja kipukohtia elämässä. Se ei oikeuta heidän käytöstä mutta voi auttaa sua näkemään että mitä siellä takana on. Jos tuntuu ettei tämmöinen sovi sulle terapiamuotona niin ilmaise se hänelle. Terapeutit ei ole koneita ja jokainen asiakas on oma yksilö, ei he heti tiedä miten asioita kannattaa kenenkin kanssanlähestyä. Kannattaa puhua suoraan mitä ajattelet kun siellä terapiassa istut.

Vierailija
17/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jokseenkin että terapeutti haluaa että näet asia myös sen toisen ihmisen kannalta, mutta sen ei tietenkään pidä tarkoittaa sitä että sinun tulisi toisen huonoa käytöstä sietää.

Ja toisaalta tiedän kyllä näitä terapeutteja jotka tätä näkökulmaa tuodessaan haluavat asettaa sinut siihen vialliseen asemaan.

Kannattaa vaihtaa, jos tuntuu ettei kemiat kohtaa

Suoraan sanottuna olen miettinyt, että terapeutti saattaa olla vähän minua vähemmän älykäs, jolloin saattaa olla vaikea auttaa. Aina kun hän on koettanut tuoda uutta näkökulmaa, niin ei niissä ajatuksissa minulle mitään uutta ole ollut. Olen toki saanut kuuntelijan, mikä sekin on sentään jotain. Ehkä kannattaa sanoa tuo kemiat ei kohtaa -juttu, koska älykkyysasiaa ei voi luontevasti tuoda esille. Ap

Vierailija
18/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa ei ole kovin hyödyllistä käydä, jos haluaa puhua vain muiden huonosta käytöksestä tai toiminnasta.

Terapiassa pyritään muuttamaan itseä ja helpottamaan sitä kautta omaa jaksamista.

Muiden toimintaa ei tarvitse aina hyväksyä, mutta sen ymmärtämisellä oma elämä muuttuu helpommaksi.

Muita ei voi muuttaa, pelkästään itseään.

Vierailija
19/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas auttoi se, että opin ymmärtämään syitä, esim. miksi kaltoinkohtelevat vanhempani toimivat niin kuin toimivat. Jos psykoterapeuttini olisi vain alkanut syytellä kanssani vanhempiani, velloa pahassa olossani jne, ei käynneistä olisi ollut mitään hyötyä.

Kuten joku jo aiemmin kirjoitti: kannattaa puhua terapeutille suoraan, miten koet tuon hänen tapansa. Voimia!

Vierailija
20/35 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin ihmettelen. Ehkä terapeutti ajattelee, että olisin tosiaan niin yksinkertainen, että luulisin olevan kyse aina musta. Esim. "Mutta ehkä hän yrittää tuolla tavalla suojella omia tunteitaan, kun ei halua sisäistää, mitä olet hänelle sanonut". Itse olisin osannut heittää tuon syyn lisäksi, että tämä ihminen on tottunut aina auttamaan toisia ja siksi häntä saattaa pelottaa, jos jotakuta ei pysty auttamaan. Tai ehkä hänellä kummittelee mielessä toisen läheisen traaginen menetys, joka on vielä käsittelemättä. Koska mä olen tuon ihmisen tuntenut 30 vuotta, pystyn ehkä vähän osuvampiinkin tulkintoihin syistä. Ei se sitä muuta, että minulla on huono olla tuon ihmisen seurassa, joka haluaa viettää aikaa yhdessä, mutta ei kommunikoi. Eikä mun tai hänen tulisi ensisijaisesti arvailla, miksi joku muu sitä ja sitä, vaan miten mulla olisi siedettävää olla omassa elämässä.

Ja ei, en ole rai s kauksesta kertonut tälle läheiselle, tai mistään it se mur haaikeista vaan ihan muista elämän tosiasioita, jotka olisi hyvä tietää. Ap

Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että terapeutin tehtävä olisi työstää kanssasi sitä, miten sinulla olisi parempi olla omassa elämässäsi, varsinkin kokemasi huonojen asioiden jälkeen. Hänen tulisi auttaa sinua tunnistamaan ne asiat, joihin voit vaikuttaa, ja sitten taas hyväksymään ne joihin et voi vaikuttaa. Jos elämässäsi on huono ihmissuhde, jota et toisen ihmisen puutteista johtuen saa toimimaan, päätös parisuhteen jatkamisesta tai päättämisestä on sellainen asia johon voit vaikuttaa. Kuvittelisin että tuollaisessa tilanteessa järkevä terapeutti kannutaisi parisuhteen päättämiseen, jos se vie sinulta energiaa eikä yrityksistä huolimatta etene mihinkään positiiviseen suuntaan.

Itse varmaan sinuna vaihtaisin terapeuttia, koska kuulostaa että tällä nykyisellä on fokus väärissä asioissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi