Ärsyttää kun terapeutti tuntuu aina puolustavan toisia ihmisiä
Miksihän hän tekee sitä? Vaikuttaa aina sanovan, että "ehkä hän yritti näin ajattelemalla suojella itseään" tai jotain. Joo, onhan siihen monia syitä miksi joku käyttäytyy epäreilusti. Mutta se ei ole yleensä hyvä taktiikka elämässä - mun mielestä - että yrittää keksiä toisten käytökselle puolustuksia. On parasta vetää rajat, että miten minua voi kohdella, ja antaa toisten syinensä olla mitä ovat. Jos he ylittää mun rajat, niin ne on ylitetty. Miksi minun pitäisi aina ymmärtää toisia silloinkin, jos itseä kohdellaan huonosti?
Kommentit (35)
Joskus voi olla niinkin, että ihminen yksinkertaisesti tulkitsee toisia ihmisiä väärin. Tai tulkitsee toisten käytöstä irrallaan tilanteesta, niin että kaikki johtuu vain luonteenpiirteistä. En tarkoita että ap:n tapauksessa olisi välttämättä näin.
No ei sen terapeutin tarkoitus ole ”puolustella” sitä toista ihmistä. Kus*pään käytöstä ei tarvitse ymmärtää eikä hyväksyä, mutta käytöksen syitä on aina hyvä miettiä. Tällä tavoin voi potilaan mielentilakin kohota, kun ei aina etsitä niitä kaikista ilkeimpiä ja negatiivisimpia syitä jonkun käytöksestä.
Itselläni ainakin helpottaa, jos joku muu (vaikka nyt sitten terapeutti) sanoo, että ”ehkä se tyyppi x teki noin siksi, että hänen lapsuutensa on ollut tietynlainen”. Silloin lakkaan helpommin ajattelemasta, että vika olisi minussa, kun se tyyppi x kohtelee huonosti. Ja tällä tavoin tilannetta on helpompi ymmärtää enkä katkeroidu ja tunne vihaa. Kyseisen ihmissuhteen taaksejättäminenkin on näin helpompaa. En tiedä sitten, miten sinä ap ajattelet.
Eli terapeutti kyllä varmastikin on samaa mieltä siitä, että se tyyppi on mulk ku, mutta haluaa sinun pääsevän tyypistä eroon ja saavan rauhan asian kanssa.
Oletko miettynyt milloin olet toiminut itse väärin? Mitä silloin tapahtui?
Ap kuulostaa kyllä kirjoittaessaankin mustavalkoiselta....
Ehkäpä se terapeutti näkee tämän ja pelkää että liiallisella myötätunnöllä saataisiin vaan aikaan lisää mustavalkoista ajattelua ja uhri jossa itsessään ei ole koskaan mitään vikaa.
Näin kärjistettynä.
Eikä se että taustallasi on traumoja estä ap:ta olemasta mustavalkoinen. Se nimittäin altistaa mustavalkoiselle ajattelulle.
Se miksi ap on tekemisissä ihmisen kanssa, joka häntä loukkaa, jää myös epäselväksi?
Terapeutin tehtävä ei ole silitellä päätäsi, vaan auttaa sinua ottamaan vastuuta ja otetta elämästäsi.
Ap ei näe omassa käytöksessään mitään väärä, vain muiden. Myös terapeutin käytös ei miellytä. Yllätä ap ja kerro tilanne missä toimit väärin.
Ehkä hän näkee asian toisin kuin sinä?
Minä pidän pettäjiä ihmiskunnan pohjasakkana enkä usko, että yhteenkään heistä voi luottaa.
Todella moni ihminen - 99.99-prosenttisesti pettäjä - ajattelee toisin.
Vaihda jo ihmeessa terapeuttia, uskotko vielä, että edistää hyvinvointiasi aidosti.
Mikä sun terapian tavoite on? Eli mitä taitoa olet siellä opettelemassa?
Päästä irti myrkyllisistä ihmissuhteista. Ihan sama vaikka olet tuntenut 30 vuotta.
Terapeutin viitekehys on varmaan psykodynaaminen. Välttäkää näitä.
On ihan psykologiaa. Se, millaisilla attribuutioilla selität muiden ihmisten tekemisiä, vaikuttaa myös omaan mielenterveyteesi. Jos ajattelet että kaikki muut toimivat aina sisäisten attribuutioiden kautta, et edes yritä ymmärtää heidän syitä tekemisilleen. Samoin se että kaikki ongelmat elämässä laitetaan muitten syyksi, on defenssi joka on huonoksi pitkällä tähtäimellä. Hän yrittänee korjata tätä ajatusmaailmaa sinulta.
Ihmeellistä että vähemmän älykäs ihminen ei voisi ammatissaan auttaa älykkäämpää potilasta. Oletkohan itsesi lumoissa?
Jotenkin luontaantyötäntävän täydellinen tuo ap
Tiedän omastakin kokemuksesta, miten ärsyttävää on, jos toinen esittää ns. puolusteluja jonkun väärälle käyttäytymiselle.
Toisaalta se, että pyrkii ymmärtämään toisen näkökulmaa ja motiiveja ei vielä tarkoita, että hyvääksyy tai pitäisi pyrkiä hyväksymään hänen tekonsa moraalisesti tai että pitäisi toistuvasti sietää sitä. Onko terapeuttisi ilmaissut tämän? Jos ei, niin mielestäni hän tekee siinä kohtaa virheen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/