Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säännöllinen vuorotyö ja avioero - lastenhoito viikko-viikko systeemillä

Vierailija
08.12.2019 |

Mies haluaa erota toisen takia. On pitänyt pitkään peliä selän takana ja nyt on löytynyt sitten ihminen, joka häntä ymmärtää. Meillä kuulemma suurin ongelma on se, ettei ymmärretä toisiamme eikä ole kipinää. Tämän olen kuullut nyt ensimmäistä kertaa 20 v jälkeen. Minusta ollaan ymmärretty toisia tähän asti oikein hyvin ja seksiäkin on ollut. Nyt kaikki on kuitenkin vesitetty.

Yhtäkaikki, mies kuvittelee, että voi jatkossa kulkea vuorotöissä, ylitöissä ja reissuhommissa takomassa rahaa heidän yhteisiin projekteihin ja reissuihin. Uudella tyypillä on tulot puolet omistani, eli kovasti saa töitä toinen tehdä, jos yrittääkään samaan tulotasoon.

Ero on ollut itselleni kova pala. Suhteemme aikana miehen vuorotyö on ollut melkoinen kakku minulle, koska se on tarkoittanut sitä, että olen joutunut kovasti peesaamaan häntä, paljon kotihommia, ymmärrystä, viikonloput eli omat vapaat aikalailla lasten kanssa keskenään jne jne. Se nyt on kuitenkin mennyt, kun yhdessä oltiin ja muuten oli mukavaa.

Nyt kuitenki mies tosiaan haluaa eron ja on kuvitellut, että jatkossakin olen ainavalmis lastenvahti. Sanoin, että jatkossa en ole millään tavalla enää velvollinen tähän hänen vuoro- ja ylityökierteeseen, enkä aio millään tavalla osallistua talkoilla hänen viihdereissujen ja talorahojen ansaitsemiseen.

Tästä syystä sanoin, että lapset ovat viikko-viikko periaatteella jatkossa ja että saa uuden naisen kanssa sopia keskenään, kuka katsoo lapsia, sopia työhommista ja muista arkiasioista. Mistään näistä eivät ole puhuneet, koska on keskitytty liirunlaariumiin ja kuviteltu, että kakusta saa nyt vain kermat. Nyt on totta kai raivoissaan mulle, että miten kehtaan.

Olen myös ilmoittanut, että minä jään taloon ja hän saa lähteä, koska eron haluaa.

Kokeilin hetken asua muualla ja koin sen karmivaksi. Lapset taisteli, kun eivät saaneet olla kotona, kaverit oli poissa ja miehenvtyövuorojen mukaan hyppääminen oli karmivaa. Jatkuvaa, päivittäistä riepottelua paikasta toiseen ja viikonloput minulla.

Kysymys kuuluukin, ei kai ole mitään syytä, miksi tuota vkovkosysteemiä ei saisi viralliseksi? Miehellä on nyt tämä päivässä oleva uusi nainen, mutta myös mahdollisuus siirtyä päivävuoroon, toki se alentaa tuloja.

Toinen juttu, on uhkaillut, että joudun lähtemään talosta. Yhteisestä talosta ei varmasti voi pakottaa pois? Olen sanonut moneen kertaan, että laitetaan asiat kuntoon, mutta hänelle se ei ole sopinut ja on aikonut jatkaa suhdettaan tämän nuoren naisen kanssa, jonka kanssa niin synkkaa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna vetäisin nyt ensin syvään henkeä, ja sitten miettisin niiden lasten etua. Meillä lapset alkoi oireilemaan n. puoli vuotta eron jälkeen, ja se oli kaameaa aikaa, olisin silloin tehnyt mitä tahansa että lasten paha olisi helpottanut. Sitä on vieläkin ajottain vähän ilmassa. Mutta tämä oireilu voi alkaa myös esim. vasta vuosi tai parikin eron jälkeen, yleensä sitten kun vanhemmat ei enää itse oireile eroa. Jo tosi pienet lapset osaa varjella vanhemman tunteita, ja pitävät oman pahan olonsa sisällään jos huomaavat että vanhemmalla on vaikeaa. Ja ne tulee ulos vasta kun vanhempi jaksaa ne vastaanottaa.

Älä lähde kostamaan eroa lasten kautta, koska siltä tuo nyt vahvasti kuulostaa. Ja sillä voi olla ihan h*lvetin kallis lasku sun lasten kannalta. 

Tietenkään tämä ei tarkoita sitä että sinun pitää hyppiä exän lapsenvahtina. Meillä ex tekee myös vuorotyötä, ja olen joustava siinä että lapset voi olla isällään säännöllisen epäsäännöllisesti, esim. tällä viikolla olivat to-su, ensi viikolla ovat ti-to jne. Mutta nämä sovitaan aina n. 3 viikoksi eteenpäin ja yhdessä, eikä niitä sitten aleta muuttelemaan enää sen jälkeen. Meillä lapset voi selvästi paremmin kun näkevät isää useammin eikä tule pitkiä välejä - vaikka se vaatiikiin meiltä vanhemmilta paljon yhteistyötä. Voitte tehdä lastenvalvojalla esim. sopimuksen että lapset on isällään 3 päivää viikossa, niin on joku kiinteä määrä mistä on helppo tehdä suunnitelmia. 

Vierailija
42/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko-viikko -systeemiä ei tule, jos molemmat huoltajat eivät siihen suostu. Mikään tuomari ei siihen voi pakottaa, vaikka lähi kuinka haluaisi. Mies ilmoittaa, että ei käy, ja se on siinä. Lastenvalvoja voi suositella sitä, mutta ei suosittele, jos etä ei halua. Mikään laki ei tähän pakota.

Ja toisekseen, haluatko ihan aidosti, että se uusi nainen hoitaa sun lapsiasi säännöllisesti?

Eli mies pääsee aina kuin koira veräjästä?

Ei. Vaan etävanhempi. Sukupuolellahan tässä ei ole väliä. Vinkkinä aplle myös.

Olin vuoden äitinä etävanhempi, mutta lapset olivat aina tervetulleita luokseni. Joka viikonloppu ja loma olivatkin, kun isä oli viikonloput naisensa luona. Yksitellen lapset muuttivat luokseni. Isällään olivat melkein heitteillä. Kyllä äidinrakkaus on jotain mikä saa taipumaan miten vain lapsen hyväksi. En olisi mitenkään voinut sanoa lapsille ettei nyt voi tulla kun on isän vuoro hoitaa. Isällähän ei mielenkiintoa lapsiinsa ollut eikä ole nytkään.

Äidinrakkaus. Oh äiti tuo myyttinen hahmo. Aivan tavallisia pulliaisia vikoinensa. Itse olen kokenut äidin vihaa ja sekin taipuu lapsen ympärille.

Nyt puhuttiinkin rakkaudesta. Toki on mielenvikaisiakin äiteja, jotka voivat vihata, halveksia, fyysisesti vahingoittaa...

Ole hyvä ja lakkaa nostamasta itseäsi jonain yliolentona muiden yläpuolelle. Oletko sitä mieltä että äidinrakkaus on parempaa kuin isänrakkaus ja jos olet niin miksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on säännöllinen vuorotyö, joka tarkoittaa, että on useasti myös viikonloput töissä. Tämän lisäksi on vuoronvaihtoja ja ylitöitä. Sen päälle on tehnyt vielä reissuhommia vapailla meidän yhdessäolon aikana lisätienestien toivossa.

Vierailija
44/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa tilanne toisinpäin: äiti lähihoitaja vuorotyössä, isällä hyväpalkkainen päivätyö. Ero tulee. Oikeastiko äidistä sanottaisiin "hoitakoot lapset vuorollaan miten hoitaa, nyt loppui isän lapsenpiikana oleminen"? Jos vaihtoehtona on vaikka äidin työttömyys tai tulojen aleneminen, jos jostain sattuu päivätyötä saamaan?

Minä olen ihaillut niiden ihmisten vanhemmuutta, jotka saavat sovittua lastenhoitokuviot eron jälkeenkin niin, että molemmille mahdollistuu työssä käyminenkin. Ei ole ollenkaan harvinaista, että joustetaan toisen vanhemman työvuorojen mukaan. Se on LAPSEN etu, jota tässä ketjussa ei huomioida nyt ollenkaan. Erossakin voi tukea lapsen suhdetta toiseen vanhempaan, eikä vain ajatella omia oikeuksia.

T. Neuvolaterkka (paljon olen siis eroperheitä nähnyt) ja eronnut itsekin.

Tietenkin sanottaisiin. Jos äidillä ei olisi uutta siippaa, hän saisi lapset vuoropäivähoitoon. Jos olisi siippa, se olisi hänen asia hoitaa lapsia silloin kun äiti olisi töissä. Tai sitten äiti vaihtaa päivätyöhön. Kaikkea ei voi saada.

Ei sillä äidin uudella puolisolla ole mitään tekemistä vuoropäivähoidon kanssa. Meillä riitti, että minä olen vuorotöissä kaupassa, exällä päivätyö. Kukaan ei ole kysellyt uudesta parisuhteestani tai väittänyt, että suhde kanssani johtaa automaattisesti lastenhoitovelvollisuuteen.

Omassa kunnassa on. Jos puoliso on päivätyössä, vuorohoitoon ei ole asiaa. Ja tämä tulee kamalana järkytyksenä joillekin, jotka kuvittelevat että yhteiskunta hoitaa kaiken.

Meillä kunta yritti samaa, mutta muistutin, että laki puhuu nimenomaan huoltajista eikä uusi puolisoni ole lapsen huoltaja. Paikka vuorohoidosta saatiin ilman ininää. Kun kyse on päivähoidosta, niin se päivähoitopaikka tulee järjestää työn tai opiskelun takia myös iltaisin ja viikonloppuisin, oli huoltajan puolisolla päivätyö tai ei.

Vierailija
45/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa tilanne toisinpäin: äiti lähihoitaja vuorotyössä, isällä hyväpalkkainen päivätyö. Ero tulee. Oikeastiko äidistä sanottaisiin "hoitakoot lapset vuorollaan miten hoitaa, nyt loppui isän lapsenpiikana oleminen"? Jos vaihtoehtona on vaikka äidin työttömyys tai tulojen aleneminen, jos jostain sattuu päivätyötä saamaan?

Minä olen ihaillut niiden ihmisten vanhemmuutta, jotka saavat sovittua lastenhoitokuviot eron jälkeenkin niin, että molemmille mahdollistuu työssä käyminenkin. Ei ole ollenkaan harvinaista, että joustetaan toisen vanhemman työvuorojen mukaan. Se on LAPSEN etu, jota tässä ketjussa ei huomioida nyt ollenkaan. Erossakin voi tukea lapsen suhdetta toiseen vanhempaan, eikä vain ajatella omia oikeuksia.

T. Neuvolaterkka (paljon olen siis eroperheitä nähnyt) ja eronnut itsekin.

Tietenkin sanottaisiin. Jos äidillä ei olisi uutta siippaa, hän saisi lapset vuoropäivähoitoon. Jos olisi siippa, se olisi hänen asia hoitaa lapsia silloin kun äiti olisi töissä. Tai sitten äiti vaihtaa päivätyöhön. Kaikkea ei voi saada.

Ei sillä äidin uudella puolisolla ole mitään tekemistä vuoropäivähoidon kanssa. Meillä riitti, että minä olen vuorotöissä kaupassa, exällä päivätyö. Kukaan ei ole kysellyt uudesta parisuhteestani tai väittänyt, että suhde kanssani johtaa automaattisesti lastenhoitovelvollisuuteen.

Omassa kunnassa on. Jos puoliso on päivätyössä, vuorohoitoon ei ole asiaa. Ja tämä tulee kamalana järkytyksenä joillekin, jotka kuvittelevat että yhteiskunta hoitaa kaiken.

Meillä kunta yritti samaa, mutta muistutin, että laki puhuu nimenomaan huoltajista eikä uusi puolisoni ole lapsen huoltaja. Paikka vuorohoidosta saatiin ilman ininää. Kun kyse on päivähoidosta, niin se päivähoitopaikka tulee järjestää työn tai opiskelun takia myös iltaisin ja viikonloppuisin, oli huoltajan puolisolla päivätyö tai ei.

Koululaisia ei saa päiväkotiin, joten yh keksii itse keinot miten hoitaa lapsensa ellei vaihda päivätyöhön. Ei ole yhteiskunnan asia tukea eroperheiden sekoiluja.

Vierailija
46/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ei ole persaukinen vuorotyöläinen. Tienaa vuorossa ylitöineen noin 60000e vuosi. Reissuhommista on saanut lisäksi noin 10000e vuosi. Jos menisi päivään, olisi tulot noin 45000e vuosi.

Omat tulot päivässä vajava 60000e, joten sanonattakin selvää, että tuon rahan eteen joutuu tekemään työtä.

Kohtuutonta olisi ajatella, että jatkossa joutuisin hyppäämään enää miehen töiden mukaan, kun yrittää paikata taloudellista menetystä rahankiilto silmissä. Uudella akalla tulot noin 30000e.

Vierailija
47/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on säännöllinen vuorotyö, joka tarkoittaa, että on useasti myös viikonloput töissä. Tämän lisäksi on vuoronvaihtoja ja ylitöitä. Sen päälle on tehnyt vielä reissuhommia vapailla meidän yhdessäolon aikana lisätienestien toivossa.

Voisiko olla, että ainakin osa noista ylitöistä ja reissuhommista on mennyt sen uuden suhteen pyörittämiseen?

Vierailija
48/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkä ikäisiä lapsesi ovat? Jos yli 12v., niin myös heitä on kuultava eli kertovat, missä haluavat asua. Ikävää, että olet noin katkeroitunut ja käytät lapsia pelinappuloina. Mutta ketään ei voi pakottaa huolehtimaan edes omista lapsistaan, joten jos isä ei lapsia halua vuoroviikoin ja sinäkään et heistä halua huolehtia, niin sitten huostaanotto ja yhteiskunta hoitaa. Tätäkö todella haluat lapsillesi?

Vierailija
49/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä ei ole persaukinen vuorotyöläinen. Tienaa vuorossa ylitöineen noin 60000e vuosi. Reissuhommista on saanut lisäksi noin 10000e vuosi. Jos menisi päivään, olisi tulot noin 45000e vuosi.

Omat tulot päivässä vajava 60000e, joten sanonattakin selvää, että tuon rahan eteen joutuu tekemään työtä.

Kohtuutonta olisi ajatella, että jatkossa joutuisin hyppäämään enää miehen töiden mukaan, kun yrittää paikata taloudellista menetystä rahankiilto silmissä. Uudella akalla tulot noin 30000e.

Teillä kaikilla on hyvät tulot. Myös uudella akalla ihan ok tulot. Tuo on täysin tyhjästä tappelua, noilla tuloilla voi kumpainenkin vaikka palkata hoitajan niille satunnaisille päiville, mitä ei itse pysty työn puolesta järkkäämään. 

Nyt vaan kipin kapin sinne lastenvalvojalle tekemään sopimus. 

Vierailija
50/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olettaa, että miehen uusi puoliso toimii teidän lapsille hoitajana miehen vuorotyön vuoksi. Se on teidän vanhempien tehtävä.

Muutenkin kaikesta tuli läpi suunnaton katkeruutesi kaikkea eroon liittyvää kohtaan. Taidat olla yhteistyökyvytön sopimaan mistään ja lasten etu ei mene omien pyrkimystesi edelle. Lapset siinä ensisijaisesti kärsivät!

Tätä miehen olisi etukäteen pitänyt miettiä... Ap:lla ei ole mitään velvollisuutta enää auttaa entistä miestään missään asiassa. Mies järjestelee lasten hoidon itse miten parhaaksi näkee.

Joo... Mutta... Pitää kuitenkin ajatella lasten etua. Se voi olla ikävää lapsille jos ovat joka toinen viikko isällä ja se on sitten pakkopullaa hoitamaan patistetulle uudelle puolisolle. Parhimmillaan tuosta tulee karmea "pahaäitipuoli"-helvetti.

Onko AP miettinut sitä että lapset asuu talossa ja vanhemmat vaihtuu vuoroviikoin?

Vierailija
51/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että ainakin osa noista ylitöistä ja reissuhommista on mennyt sen uuden suhteen pyörittämiseen?

Voi olla että menee edelleen.

Vierailija
52/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit olla loukkaantunut, katkera ja vihainen. Koita kuitenkin nähdä lasten etu. Puhut pelkästä rahasta jatkuvasti. Ei sillä ole mitään väliä kenellä on kuinkakin paljon ja ketä tekee mitä kun lapset flippaavat.

Vaimoni on vuorotöissä ja olen itse perheen ”peruspilari” joka aina joustaa. Olen välillä siitä katkera ihan suhteessakin ja ymmärrän sinua. Koita nyt kuitenkin ymmärtää se lasten etu. Ero ei ainakaan heidän vikansa ole.

Vierailija
53/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai minulla on varaa ostaa ukko ulos ja maksaa laskut ja lainat. En ole rahallisesti riippuvainen hänestä, aina olen itse omat rahani tienannut. Päivätyö ja tulot vajava 60000 e vuosi.

Miksi tuollaisilla tuloilla sulla on ollut "paljon kotihommia"? Paljon pienemmilläkin pystyy hankkimaan kotiinsa apua. 

Trolli?

Vierailija
54/56 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ollut paljon kotihommia. Siksi, että mies on tykännyt harrastaa kalliisti ja siihen on noita rahojaan tarvinnut. Ei niitä minun pörssissä ole juuri nähnyt, olen maksanut lainat ja ruoat jne.

Kyse ei ole nyt rahasta vaan siitä, että tiedän exäni rahanhimon ja kulutusvimman. Jos en nyt lyö stoppia piikomiselle, niin saan istua illat pitkät kotona lasten kanssa ja herra on tienaamassa rahoja töissä huvituksiinsa, joista en kostu millään tavalla.

Vierailija
55/56 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti viikko-viikko on ihan älytön tuossa tilanteessa. Mitä jos isällä on viikko iltavuoroa lapsiviikollaan? Lapset on päiväkodissa ja illat käytännössä tuntemattoman ihmisen kanssa uudessa kodissa? Hyvä jos edes näkevät isäänsä. Eikö silloin olisi parempi olla äidin kanssa, kun äiti kerran on kotona?

Isä tietää oletettavasti työvuoronsa noin kolmeksi viikoksi kerrallaan, jolloin voi työvuorojen mukaan sopia isäiltoja ja isäviikonloppuja. Kun isän puoliso pysyy kuvioissa pidempään ja tulee lapsille kunnolla tutuksi, voi toimia paremmin viikko-viikko.

Vierailija
56/56 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap laskenut laskurilla isälle tulevat elarit? Niiden summa voi yllättää ukon joka tapauksessa (olettaen siis että sinä olet tuleva lähihuoltaja). Elarit on aika merkittävät vaikka exäsi pitäisi lapsia jopa puolet ajasta, mutta vielä merkittämämmät jos lapset olis sulla melkein koko ajan. Muuttaako tämä ajatteluasi mitenkään? Elareiden määrä voi tulla yllärinä exällesi ja hänen uudelle naiselleenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän