Lapset eivät osaa enää leikkiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Poikani on 7 vuotias ja " uusia" kavereita on tullut paljon tämän vuoden aikana. Ja olen huomannut että enimmäkseen pojat haluaisivat vain pelata joko pleikalla taikka tietokoneella. Mitään muuta ei huvita tehdä! Jos kiellän pelaamisen niin nämä kaverit lähtevät pois meiltä. Vaikka antaisin pelata osan ajasta niin sekään ei riitä. Marmatetaan vaan että ei mua ainakaan huvita leikkiä millään legoilla, touhuta pihalla, tehdä ylipäänsä yhtään mitään muuta.
Äsken kävi niin että tietokone ei jostain syystä käynnistynytkään ja heti olisi pitänyt lähteä kotiin. Kun eihän täällä ole mitään muuta tekemistä? Lapsen huone on täynnä erilaisia tavaroita joilla varmasti voisi tehdä jotain. Pihalla voi keinua, potkia palloa jne.
Oma lapseni ei kovinkaan kauaa aikaa jaksa tuijottaa jotain ruutua ja vaan pelata. Leikkii vielä ihan täysillä esim. erilaisilla roboteilla joita rakentelee ja pienistä legoista tekee myös kaikenlaista. Pihalla touhuaa millon mitäkin. Mutta kun nämä tietyt lapset tulevat meille niin mikään ei heille kelpaa. Vain siis pelaaminen!
Onneksi lapsella on pari sellaistakin kaveria jotka eivät niin pelaamisesta välitä ja silloin heillä onkin kivat leikit ja mitään marmatusta ei kuulu! Yhden huomion olen kyllä tehnyt ja en nyt halua ketään arvostella tämän takia. Nämä lapset jotka vain pelaisivat niin heidän vanhempansa ovat paljon töissä ja nämä lapset ovat olleet hoidossa pienestä pitäen. Ja taas nämä lapset jotka keksivät paljon erilaista tekemistä niin he ovat olleet kotihoidossa ja eivät vietä esim. koulun jälkeen aikaansa ties missä huidellen kun vanhemmat eivät ole kotona... Nyt kyllä jollain nousi karvat pystyyn!!! ;) Mutta näin ainakin näillä lapsilla joita olen tässä nähnyt.
Kommentit (5)
8-vuotiailla aina jotkut leikit menossa (myös nuoremmilla, mut 8 v on meidän vanhin ja) naapurustossa useita samanikäisiä tyttöjö, jotka nimenomaan _leikkivät_ ,uskomattomia mielikuvitusjuttuja.
Pelaavat toki myös välillä, mutta pian kyllästyvät ja mielummin vaikka leikkivät olevansa pelin sankarihahmoja.
Ja pihalla leikkivät yhdessä kirkonrottaa, hippaa yms. päivittäin useita tunteja.
Toki mielellään pelaakin, mutta yleensä aina kavereiden kanssa touhuaminen menee pelaamisen edelle.
Paljon ei leluilla kyllä leikitä, no ehkä legot ym. Mutta mielikuvitusta riittää vaikka mihin. Vaikka kyllä noi tietokoneet kiinnostaa ja niillä pelaaminen, niin meillä on vain tietyt ajat viikossa jolloin saa vähän pelata. Totta on kyllä, ettei nykyaikana lapset osaa ehkä leikkiä samalla tavalla kuin ennen. Itse henkilökohtaisesti vihaan liian valmiikisi " leikittyjä" leluja jotka ei jätä juurikaan lapsen luovuudelle ja mielikuvitukselle varaa, meillä joitain sellaisia leluja on, ja eipä nuo pojat niillä juurikaan leiki...
Ja eipä nekään juuri osaa leikkiä. Pelaavat, piirtävät, lukevat.