Minulla on ihan aidosti sellainen tilanne, että rahaa on enemmän kuin mihin keksin sitä käyttää
Tämä kuulostaa ehkä provolta, enkä ikinä olisi itsekään uskonut olevani tässä tilanteessa (alle kolmekymppisenä!).
Tulot on noin 3500€/kk nettona. Asun yksin omistusasunnossa, josta asumiskulut on noin 600€/kk. Eli lainanlyhennys, vastike, vesi ja sähkö. Ruokakauppaan menee noin 350€, lisäksi syön ulkona noin 200€:lla. Ei ole mitään kalliita harrastuksia ja olen aika minimalisti, en halua turhaa tavaraa ja kaikki olemassa oleva tarpeellinen ja haluttu on jo hankittu ja se on laadukasta. Lisäksi maksan tietysti auton kulut (keskimäärin 300€/kk), vakuutukset. Rahaa jää todella paljon kaiken tuon jälkeen ja vaikka käyn viihteellä ystävien kanssa, ostan lahjoja sukulaisten lapsille ja matkustelen.
Olen opetellut sijoittamista, kun eihän rahoja ole järkevää käyttötilillä makuuttaa. Mutta nekin on alkanut tuottaa lisää rahaa sitten tietysti.
Tiedostan, että tämä on hyvin epätyypillinen ongelma. Ja antaa olla siellä sijoituksissa, eihän se mitään haittaa, mutta vähän hassulta tuntuu että on niin paljon ylimääräistä rahaa koko ajan, ja määrä vain kasvaa tietysti joka kuukausi. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, mitä itse tekisit?
Onko tämä aihe tabu, ainakin itsestä tuntuu, että en voi keskustella tästä kenenkään kanssa. Paitsi täällä nimettömänä.
Kommentit (118)
Mikä ihme tuossa on ongelma?
Moni elättää noilla tuloilla perhettä.
Saat kasaan säästöt, joiden turvin voit olla hyvinkin riippumaton.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Vakityö 4,5k€/kk, asunto maksettu, tilillä 100k.
Asunto on pieni, mutta en tarvitse suurempaa. En myöskään halua muuttaa keskustaan (nyt hyvässä Helsingin lähiössä).
En halua autoa, koska pyörä ja julkiset toimii paremmin.
Matkustelen pari kertaa vuodessa, mutta ei siihen paria tonnia enempää menee.
Ideoita, mihin sen rahan saa kulumaan?
Eikö teillä ole mitään kohteita tai toimintaa, joita haluaisitte tukea?
Monet löytöeläintalot esimerkiksi varmasti kaipaisivat lahjoituksia. Säännöllinen toiminnan tukeminen auttaisi paljon. Suomessa on myös kodittomuutta ja köyhyyttä. Lämpimien vaatteiden ostaminen ja lahjoittaminen erilaisten yhdisten kautta toisi konkreettista apua.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua. Haluaisitko auttaa jotain vähävarasita perhettä tai yksinäistä ihmistä?
Miksi haluaisi? Vaikuttaako ap henkilöltä joka haluaa luopua rahoistaan jonkun tuntemattoman kerjääjän iloksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette työksesi, te, jotka saatte nettona 3k+/kk?
Ensinnäkin yli 3 000 euroa netto ei ole iso palkka. Ei sillä pääse ylimmän 10 % hyvätuloisen joukkoon Suomessa mitenkään. Passiivista tulovirtaa minulle tulee sijoituksista, joka kuukausi pyrin säästämään vähintään 30 % nettotuloista ja sijoittamaan ne.
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, pitkä työura ja olen asiantuntija.
Menojaan on helpompi pienentää kuin tulojaan suurentaa.
Jos ei ole provo, niin hyväntekeväisyys olisi useammalle oikeasti varakkaalle aika selkeä rahan käytön kohde. Itsekin tuen omista vähistä rahoistani esim kodittomia koiria kun pystyn, koska se on minun sydäntäni lähellä oleva kohde, vaikka olisihan niitä avuntarvitsijoita vaikka kuinka (itse voit valita itsestäsi mielekkäimmän kohteen/kohteet). Jos olet rahalla saanut haluamasi, eikä sinulla ole palavaa tarvetta tuhlata sitä itseesi, kiinnostuksiisi, uusiin kokemukdiin jne, niin kyllä hyväntekeväisyys ja maailmasta paremman paikan tekeminen ovat aina hyviä rahan käyttö osoitteita.
Jos on liikaa rahaa, sitä voi aina lahjoittaa köyhille.
Kas, ei tainnutkaan olla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua. Haluaisitko auttaa jotain vähävarasita perhettä tai yksinäistä ihmistä?
Miksi haluaisi? Vaikuttaako ap henkilöltä joka haluaa luopua rahoistaan jonkun tuntemattoman kerjääjän iloksi?
Yleensä kun jotain on "liikaa", siitä halutaan luopua. Miksei luovuttaessa voisi tehdä samalla jotain hyvää?
T.eri
Röyhkeää kerjätä tuntemattomilta rahaa. Kyllä on nykyään härskiä.
Puolet sijoituksiin, puolet sellaiseen hyväntekeväisyyteen, minkä tuntee itselleen tärkeäksi.
Itselleni ei vielä oikeasti ylimääräistä jää, mutta pääsen tekemään hyvänteväisyyttä työnantajan varoilla. Valitsemaan kohteita, hankkimaan niistä tietoa jne. Aivan upeaa hommaa!
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeää kerjätä tuntemattomilta rahaa. Kyllä on nykyään härskiä.
En kerjännyt rahaa, sanoin vain että jos rahaa on liikaa, sitä voi aina lahjoittaa sitä tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas yllättävää, että piti päästä leuhkimaan rahoillaan, mutta kun ehdotetaan niiden lahjoittamista, ei enää keskustelu kiinnostakaan.
Onko fillarikommarin äänensävyssä havaittavissa katkeransävyistä kateutta?
Totta hitossa olen kateellinen, että itse työssäkäyvänä saan tuosta nettona alle puolet ja omaisuutta ei ole kuin alle 10 000. Kyllä se vaan ketuttaa, että toisille maksetaan noin vain isoja palkkoja, vaikka koulutus ja osaaminen ei näillä eroa välttämättä millään tavalla. Juu, kaksi korkeakoulututkintoa on täälläkin, että turha nillittää, ettei ole kouluttautuminen kiinnostanut.
Olet kouluttautunt väärälle alalle. Käsienheiluttelumaistereille ei kukaan ole valmis kummoista palkkaa maksamaan. Ei, vaikka olisi triplamaisteri.
No, jos pidät KTM:a käsienheiluttelumaisterina niin ei voi mitään. Kyllä tietääkseni aika moni maksaa tällaisille ihan reippaastikin. Voin toki olla väärässä.
Joo tää KTM saa käteen 4500 e/kk ja ei ole edes älyttömän vaativa työ. Ehkä mulla on vaan käynyt hyvä tuuri 🙄
Ap:lle: minulla vähän sama tilanne kuin sinulla juuri nyt. Minulla tosin lapsia eli säästän heille jotta pääsevät omilleen lähtiessään vähän helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on liikaa rahaa, sitä voi aina lahjoittaa köyhille.
Kas, ei tainnutkaan olla ;)
Miksi niiden köyhien pitäisi saada varakkaiden rahoja? Köyhä on itsekkäin ihmisryhmä mitä tiedän!
Miksi rahaa tulisi tuhlata sitä mukaa kuin sitä kertyy? Eikö työikäisenä ole tarkoituskin säästää pahan päivän varalle, yllättäviin menoihin ja eläkepäiviä varten? Itse haluaisin olla n.50-vuotiaana siinä taloudellisessa asemassa että täyspvtöitä ei enää tarvitsisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on asuntolainaa niin nettovarallisuutesi on negatiivinen. Maksa ihan ensin lainat pois ja stressaa vasta sitten että mitä ylimääräisillä rahoilla tekisi
näin mäkin tekisin, lyhennä lainaa alkuun kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain voi olla liikaa rahaa. Hanki elämyksiä, konsertteja, matkustelua, lämpöön, laskettelureissuja. Hanki uusia harrastuksia, uusia lajeja tai trainer. Järjestä ystäville kokkausilta tai illanistujaisia.
Usein tilanne on se että hyvätuloiset on todella kiinni työssä ja tekee pitkiä päiviä, iltoja ja viikonloppuja duunia. Rahaa olisi lomiin, harrastuksiin, hauskanpitoon ja kulttuuriin, mutta aikaa ja energiaa ei.
En minäkään oikein ymmärrä mikä on ongelma. Minullakin on ”liikaa” rahaa, tai siis säästössä paljon. En ehdi niitä käyttämään eikä minulla ole käyttöä millekään luksustuotteille työni ja asuinpaikkani johdosta. Sitä paitsi järjetön kuluttaminen ällöttää.
Toisaalta voisi vähentää työntekoa mutta mitä sitä aikuinen ihminen sitten tekisi? Voisi laskeskella rahoja kotona yksikseen. Matkustella ei voi kuin koulun lomien puitteissa, eikä sitäkään aina jaksa. Eli elellä porskutellaan ihan normaalisti ja pankkitili paisuu. Ei mulla ole mitään pakkoa niitä kuluttaa ja lapsille varmaan kelpaa jos en elinaikana saa menemään.
Itse olen näin tienannut muutamia satasia
1. Lataa Brave Browser -selain: Brave Browser
2. Kun olet ladannut, voit käyttää sitä normaalisti. Erona on että tuo estää vaaralliset mainokset ja evästeet.
3. Tee tili Brave Creators kohdasta
4. Kirjaudu sisään ja yhdistä se Uphold Wallettiin
5. Klikkaa kohdasta "+Add Channel" ja valitse joku vaihtoehdoista. Helpoin on varmaan valita Youtube. (Ei tarvi olla tilaajia)
6. Jaa referral-linkki kavereille tai ihmisille, joiden arvelet olevan kiinnostunut oman yksityisyytensä turvaamisessa. Jokaisesta latauksesta saat tilille 2-7.5 dollaria.