Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ihan aidosti sellainen tilanne, että rahaa on enemmän kuin mihin keksin sitä käyttää

Vierailija
06.12.2019 |

Tämä kuulostaa ehkä provolta, enkä ikinä olisi itsekään uskonut olevani tässä tilanteessa (alle kolmekymppisenä!).

Tulot on noin 3500€/kk nettona. Asun yksin omistusasunnossa, josta asumiskulut on noin 600€/kk. Eli lainanlyhennys, vastike, vesi ja sähkö. Ruokakauppaan menee noin 350€, lisäksi syön ulkona noin 200€:lla. Ei ole mitään kalliita harrastuksia ja olen aika minimalisti, en halua turhaa tavaraa ja kaikki olemassa oleva tarpeellinen ja haluttu on jo hankittu ja se on laadukasta. Lisäksi maksan tietysti auton kulut (keskimäärin 300€/kk), vakuutukset. Rahaa jää todella paljon kaiken tuon jälkeen ja vaikka käyn viihteellä ystävien kanssa, ostan lahjoja sukulaisten lapsille ja matkustelen.

Olen opetellut sijoittamista, kun eihän rahoja ole järkevää käyttötilillä makuuttaa. Mutta nekin on alkanut tuottaa lisää rahaa sitten tietysti.

Tiedostan, että tämä on hyvin epätyypillinen ongelma. Ja antaa olla siellä sijoituksissa, eihän se mitään haittaa, mutta vähän hassulta tuntuu että on niin paljon ylimääräistä rahaa koko ajan, ja määrä vain kasvaa tietysti joka kuukausi. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, mitä itse tekisit?

Onko tämä aihe tabu, ainakin itsestä tuntuu, että en voi keskustella tästä kenenkään kanssa. Paitsi täällä nimettömänä.

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, nimittäin mitä enemmän on rahaa sitä pihimmäksi tulee. Jatkahan vaan haaveilua.

Vierailija
2/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna minulle sitten. Ai et? No eipä tainnut sitten ihan niin paljon ollakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Vakityö 4,5k€/kk, asunto maksettu, tilillä 100k.

Asunto on pieni, mutta en tarvitse suurempaa. En myöskään halua muuttaa keskustaan (nyt hyvässä Helsingin lähiössä).

En halua autoa, koska pyörä ja julkiset toimii paremmin.

Matkustelen pari kertaa vuodessa, mutta ei siihen paria tonnia enempää menee.

Ideoita, mihin sen rahan saa kulumaan?

Vierailija
4/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu täällä. Vakityö 4,5k€/kk, asunto maksettu, tilillä 100k.

Asunto on pieni, mutta en tarvitse suurempaa. En myöskään halua muuttaa keskustaan (nyt hyvässä Helsingin lähiössä).

En halua autoa, koska pyörä ja julkiset toimii paremmin.

Matkustelen pari kertaa vuodessa, mutta ei siihen paria tonnia enempää menee.

Ideoita, mihin sen rahan saa kulumaan?

Huhuu! Tänne saa laittaa tulemaan. 

Vierailija
5/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sua vanhempi, lapset aikuisia ja asuntolaina maksettu. Elämiseen asuminen mukaanlukien menee noin 1/3 palkasta ja 2/3 menee säästöön ja sijoituksiin. En kuitenkaan pidä tilannetta mitenkään ongelmallisena. Onpahan sitten mistä ottaa, kun vanhana tarvitsee rahaa erilaisiin palveluihin. 

Vierailija
6/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika halpaa toi sun asuminen, ei varmaan oo pääkaupunkiseudulla? Mulla on asumiskulut 1400 e/kk. Mutta jos rahaa jää yli niin laita kaikki säästötilille. Itselläni on käyttötilillä n. 20 000 ja säästötilillä 100 000 ja niitä en käytä vaikka mikä tulisi.  Nyt joulunakaan en osta huikeita lahjoja, ihan tavallisia juttuja. Elän ninnkuin säästötiliä ei olisi, ei tule kiusausta tuhlata.

Vierailija
7/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nyt upporikkaalta kuulosta. 

Minulla on n. miljoona euroa sijoituksina ja ei nettotulot tuplat suhun nähden.  Mutta olen minimalisti myös. En juuri osta kuin tarpeellisia vaatteita muiden arkimenojen lisäksi. Matkustamisesta en pidä enkä mistään "luksustuotteista". 

En koe mitään ongelmaa tästä. Testamentti tehty veljen lapsille.  Omia ei ole eikä tule. Kesäasunnon osti Turun saaristosta muutama vuosi sitten, mutta hyvin vähälle käytölle sekin on jäänyt. Asun Helsingin kantakaupungissa kolmiossa ja viihdyn täällä. 

Vierailija
8/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit lahjoittaa merten suojeluun tai jonkun sairauden tutkimuksiin.

Vierailija
9/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä rahaa isompaan tai asuntosi tuleviin korjauksiin. Minkä vm. talo?

Vierailija
10/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Olet saavuttanut hyvän pisteen elämässä. Suosittelen sijoittamisen jatkamista ja omien arvojen miettimistä. Niistä voit löytää itsellesi uuden ammatin tai harrastuksen.

Vierailija
11/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas yllättävää, että piti päästä leuhkimaan rahoillaan, mutta kun ehdotetaan niiden lahjoittamista, ei enää keskustelu kiinnostakaan. 

Vierailija
12/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuitenkin maksat siitä asunnostasi lainaa, eikä sijoittaminen nappaa, niin mikset maksele lainaa pois?

Vierailija
13/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon köyhiä, suosittelen auttamaan heitä <3

Vierailija
14/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, mikä tuossa on olevinaan ongelma. Tilanteeni on aika samankaltainen tulojen ja menojen osalta. Omaisuutta on kertynyt noin 600.000€:n edestä.

Eläkeote lupaa näillä tuloilla tulevaisuudessa noin 3000€:n eläkettä, josta jää käteen 2500€. Jos haluan säilyttää nykyisen elintasoni, täytyy sijoituksista tulla vielä 1000€/kk lisää. Se vaatii noin 350.000€:n arvosta sijoituksia. Yksityiseen hoivapaikkaan on silti vielä 1000€/kk matkaa. Ja välissä haluaisin asua talvet ulkomailla, eikä sekään ihan ilmaista ole.

Vierailija
15/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, enkä osaa sijoittaa eikä ole kiinnostusta opetella. Olen nyt asuntolainan maksanut pois, alle 40v. ja työelämä on pelkkää paskaa. Siksi haaveilen irtisanoutumisesta ja siitä että pääsen pois oravanpyörästä. Mihin mä sitä rahaa kerään, kun en sen tuhlaamisesta onnea saa? Ja mitä järkeä on sijoittaa ja kerätä jälkipolville omaisuutta? Haluaisin vain nauttia elämästä enkä uupua työelämän vaatimuksien alle.

Vierailija
16/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tilanteessa varmaan vähentäisin työmäärää. 

Vierailija
17/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, nimittäin mitä enemmän on rahaa sitä pihimmäksi tulee. Jatkahan vaan haaveilua.

Tuo on ihan totta. Vaikka joka kuukausi jää palkasta noin 2000 euroa säästöön, silti huomaan kaupassa tuijottavani esim. kilohintoja, "tuo on pari senttiä halvempi, otan tuon..."... Niin ja ne Alepan 60%-tuotteet... niitä tietysti ostan myös.

Vierailija
18/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä väkisellään ala tuhlaamaan. Sijoituksia onkin hyvä kartuttaa mahdollista vanhuutta varten, sitten voit ostaa hyvän hoidon itsellesi. Tietysti nyt käytät varallisuutta hyvään elämään nytkin etkä turhaan pihtaile. Voit myös lahjoittaa johonkin hyvään asiaan- luonnonsuojeluun, lääketutkimuksiin tms.

Vierailija
19/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut mutta sitten hankimme lapsia.

Vierailija
20/118 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin keskiluokkaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi