Minulla on ihan aidosti sellainen tilanne, että rahaa on enemmän kuin mihin keksin sitä käyttää
Tämä kuulostaa ehkä provolta, enkä ikinä olisi itsekään uskonut olevani tässä tilanteessa (alle kolmekymppisenä!).
Tulot on noin 3500€/kk nettona. Asun yksin omistusasunnossa, josta asumiskulut on noin 600€/kk. Eli lainanlyhennys, vastike, vesi ja sähkö. Ruokakauppaan menee noin 350€, lisäksi syön ulkona noin 200€:lla. Ei ole mitään kalliita harrastuksia ja olen aika minimalisti, en halua turhaa tavaraa ja kaikki olemassa oleva tarpeellinen ja haluttu on jo hankittu ja se on laadukasta. Lisäksi maksan tietysti auton kulut (keskimäärin 300€/kk), vakuutukset. Rahaa jää todella paljon kaiken tuon jälkeen ja vaikka käyn viihteellä ystävien kanssa, ostan lahjoja sukulaisten lapsille ja matkustelen.
Olen opetellut sijoittamista, kun eihän rahoja ole järkevää käyttötilillä makuuttaa. Mutta nekin on alkanut tuottaa lisää rahaa sitten tietysti.
Tiedostan, että tämä on hyvin epätyypillinen ongelma. Ja antaa olla siellä sijoituksissa, eihän se mitään haittaa, mutta vähän hassulta tuntuu että on niin paljon ylimääräistä rahaa koko ajan, ja määrä vain kasvaa tietysti joka kuukausi. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, mitä itse tekisit?
Onko tämä aihe tabu, ainakin itsestä tuntuu, että en voi keskustella tästä kenenkään kanssa. Paitsi täällä nimettömänä.
Kommentit (118)
'Laupias samarialainen' kirjoitti:
Kärsimystähän se tuollanen rahan 'runsaudenpula' pula on, mutta tarjoudun vapaaehtoisena helpottamaan tilannettasi hiukan ja voin kyllä ilmoittaa sinulle tilinumeroni, jos jotenkin voit järjestää sen palsta ylläpidon tietoon yhteydenottoani varten....
Niinpä. Kova oli muka ongelma, mutta kuitenkaan helpot ratkaisut eivät kelpaa.
'Laupias samarialainen' kirjoitti:
Kärsimystähän se tuollanen rahan 'runsaudenpula' pula on, mutta tarjoudun vapaaehtoisena helpottamaan tilannettasi hiukan ja voin kyllä ilmoittaa sinulle tilinumeroni, jos jotenkin voit järjestää sen palsta ylläpidon tietoon yhteydenottoani varten....
...siis järjestää sinne jotenkin osoitteesi ja puhelinnumerosi ja pyytää heitä samalla välittämään sen minulle...
Miten jollain voi olla liikaa rahaa. Hanki elämyksiä, konsertteja, matkustelua, lämpöön, laskettelureissuja. Hanki uusia harrastuksia, uusia lajeja tai trainer. Järjestä ystäville kokkausilta tai illanistujaisia.
Sama tilanne minullakin. Rahaa on niin paljon ettei sille pysty keksimään mitään käyttökohdetta, varsinkin kun asunnot, autot ym. on velattomat ja maksetut. Joka kuukausi sitä jää myös säästöön nelinumeroinen summa. Tämän vuoksi motivaationi käydä töissä on lähellä nollaa. Kuitenkin tässä on sellainen ongelma että tuota rahaa ei ole kuitenkaan kertynyt läheskään niin paljon että voisin siirtyä ennenaikaiselle eläkkeelle, varsinkin kun työuraa on vielä 20 vuotta jäljellä. Voitte vain kuvitella sitä V-----tuksen määrää joka aamu kun herätyskello herättää kuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mikä tuossa on olevinaan ongelma. Tilanteeni on aika samankaltainen tulojen ja menojen osalta. Omaisuutta on kertynyt noin 600.000€:n edestä.
Eläkeote lupaa näillä tuloilla tulevaisuudessa noin 3000€:n eläkettä, josta jää käteen 2500€. Jos haluan säilyttää nykyisen elintasoni, täytyy sijoituksista tulla vielä 1000€/kk lisää. Se vaatii noin 350.000€:n arvosta sijoituksia. Yksityiseen hoivapaikkaan on silti vielä 1000€/kk matkaa. Ja välissä haluaisin asua talvet ulkomailla, eikä sekään ihan ilmaista ole.
3000€ eläkkeestä ei jää 2500€ käteen
Eipä jääkään, kun 2250€. Tarkistin veroprosenttilaskurilla. Tosin se ei muuta tilannetta kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas yllättävää, että piti päästä leuhkimaan rahoillaan, mutta kun ehdotetaan niiden lahjoittamista, ei enää keskustelu kiinnostakaan.
Onko fillarikommarin äänensävyssä havaittavissa katkeransävyistä kateutta?
Totta hitossa olen kateellinen, että itse työssäkäyvänä saan tuosta nettona alle puolet ja omaisuutta ei ole kuin alle 10 000. Kyllä se vaan ketuttaa, että toisille maksetaan noin vain isoja palkkoja, vaikka koulutus ja osaaminen ei näillä eroa välttämättä millään tavalla. Juu, kaksi korkeakoulututkintoa on täälläkin, että turha nillittää, ettei ole kouluttautuminen kiinnostanut.
Olet kouluttautunt väärälle alalle. Käsienheiluttelumaistereille ei kukaan ole valmis kummoista palkkaa maksamaan. Ei, vaikka olisi triplamaisteri.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne minullakin. Rahaa on niin paljon ettei sille pysty keksimään mitään käyttökohdetta, varsinkin kun asunnot, autot ym. on velattomat ja maksetut. Joka kuukausi sitä jää myös säästöön nelinumeroinen summa. Tämän vuoksi motivaationi käydä töissä on lähellä nollaa. Kuitenkin tässä on sellainen ongelma että tuota rahaa ei ole kuitenkaan kertynyt läheskään niin paljon että voisin siirtyä ennenaikaiselle eläkkeelle, varsinkin kun työuraa on vielä 20 vuotta jäljellä. Voitte vain kuvitella sitä V-----tuksen määrää joka aamu kun herätyskello herättää kuudelta.
Voin tosiaankin kuvitella, kun olen samassa tilanteessa mutta herätyskello soi jo 5.30. 😂
Provohan tämäkin, saman tehtailijan varmaan. Jos jollain olis tuo tilanne oikeasti, varmaankin maksaisi sitä lainaansa nopeammin. Sen jälkeen murehtisi jos olis ongelmia liian rahan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämäkin, saman tehtailijan varmaan. Jos jollain olis tuo tilanne oikeasti, varmaankin maksaisi sitä lainaansa nopeammin. Sen jälkeen murehtisi jos olis ongelmia liian rahan kanssa.
Miksi ihmeessä näillä koroilla laina kannattaisi maksaa nopeasti pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näillä osakkeiden hinnoilla kauheasti kannata sijoittakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käyttötileillä 50 000 euroa, ylimääräistä muuta omaisuutta 200 000 eurolla. Asuntolainaa on jäljellä 15 000 e. Lyhennän sitä 400 e/kk.
Ei ihme, että naiset elävät vanhuutensa puutteessa ja köyhyydessä tai putoavat keski-ikäisenä tyhjän päälle, jos ajatusmaailma on se, että kaikki rahat pitää TUHLATA ja käyttää heti. Aivan uskomatonta typeryyttä. Ei järki päätä pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai niitä muitakin vaihtoehtoja sijoittaa kuin osakkeet?
Varmaan monellakin on tuollainen tilanne, että rahaa on enemmän kuin itse tarvitsee.
Haluaisiko aloittaja harjoittaa anteliaisuutta ja lahjoittaa minulle hyvän läppärin?
Olisin tosi kiitollinen siitä. Joku myykin kuin aloittaja voi halutessaan lahjottaa/ostaa
sen minulle :) Olen valmis kertomaan itsestäni ja elämäntilanteestani lahjoittajalle.
Ihan ok, kun rahaa kertyy. Voi sitten ostaa vaikka auton käteisellä tai tehdä pidemmän matkan tai mitä nyt haluaakaan. Tietenkin muutama tonni kertyy joka kuukausi.
Mä käyttäisin rahaa palveluihin jos olisi kovasti ylimääräistä. Samalla tukisin pienyrittäjiä. Siivous, ruokapalvelu, kauneudenhoitopalvelut, leikkokukkia. Oleskelisin pidempiä pätkiä ulkomailla kerrallaan. Jonkun summan jättäisin tulevan varalle mutta minusta raha on tehty käytettäväksi. Miksi säästää perintöä jollekin sukulaiselle jos edes omia lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kai niitä muitakin vaihtoehtoja sijoittaa kuin osakkeet?
Mihin itse sijoittaisit tällä hetkellä?
Kallis yksityinen vanhustenhoito ei todellakaan välttämättä ole parempaa kuin kunnallinen.
:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se lainan lyhentäminen kannattavampaa kuin tilillä makuuttelu tai korkokenkien hamstraaminen. Jos siis ei sijoittaminen kiinnosta.