Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästä ja arjesta kokoajan helpompaa ja helpompaa?

Vierailija
19.05.2024 |

Hieman oli vaikea tiivistää ajatustani otsikkoon. Tarkoitan siis sitä miten monen asian hoitamista pitäisi ikäänkuin automaattisesti pyrkiä helpottamaan.

Esimerkikski mattojen pesua käsin kauhistellaan, pitäisi viedä pesulaan tai vähintään hankkia painepesuri. Ei ainakaan "saisi" polkea pyörällä parin pikkumaton kanssa mattojenpesupaikalle. Kun voi autolla viedä pesulaan. Tai nurmikon leikkaaminen käsin työnnettävällä vanhanaikaisella leikkurilla on jotenkin ajanhukkaa kun voisi olla robottileikkuri. Tai mikä vaan käsin suoritettava työ niin pitäisi käyttää jotain konetta. Ymmärrän siis isot ja toistuvat projektit että järkevämpää tehdä koneella. 

Vanhempani aina hämmästelevät mökillä jos olen jotakin sahannut käsin, että miksi en käyttänyt sirkkeliä tai sähkömoottorisahaa. Työkaverit hämmästelevät että miten jaksan pyöräillä ja lenkkeillä jossen kuuntele napeista podcasteja tai musiikkia samalla.

Ehkä me ihmiset vain olemme niin erilaisia. Itse saan jotakin outoa tyydytystä siitä kun olen tehnyt "vaikeimman kautta", en siis koe näin vaan koen mielihyvää siitä että olen tehnyt itse omin käsin. Ja ei minun tarvitse lenkillä kuunnella musiikkia kun riittää ympäröivät äänet ja omat ajatukset. Mietin vain sitä että miksi normaaleja arjen toimia pidetään hankalina. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tekee sitä mistä nauttii. Tämän maailman hulluuden keskellä on ihan tervettä tehdä asiat helpoimman kautta. Ja hei, tuskin sinäkään olisit kokonaan ilman autoa, pesisit kaikki pyykkisi käsin, samoin tiskit. Kahvinkeitinkään et tarvitsisi. 

Vierailija
2/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalistiryhmässä joku 20 v daami keksi hänellä on 1 muki, pesee sen käytön jälkeen. Jos joku tulee kylään, pyytää ottamaan oman mukin mukaan. 

Toimii toi hetken, mutta ei perheenä.

Olen lähes minimalisti, mutta en kyllä haluaisi asua ilman tiskikonetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tekee sitä mistä nauttii. Tämän maailman hulluuden keskellä on ihan tervettä tehdä asiat helpoimman kautta. Ja hei, tuskin sinäkään olisit kokonaan ilman autoa, pesisit kaikki pyykkisi käsin, samoin tiskit. Kahvinkeitinkään et tarvitsisi. 

Joo en tarkoita että pitäisi mennä äärimmilleen tässäkään että MITÄÄN nykymaailman keksintöjä ei saisi käyttää. En voisi olla ilman autoa pikkupaikkakunnalla kun sitten en pääsisi töihin. Mökillä ollessa tiskaan käsin, toki joku sinnekin (pieneen ahtaaseen mökkiin) ehdotellut jotain pöytätiskikonetta. Ap

Vierailija
4/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki. Ymmärrän että osa haluaa pestä käsin maton tai siis harjalla, jopa siihen tarkoitetulla (ettei ole likainen harja) pitkällä varsiharjalla. Riippuu onko mattopesuihmisiä ja saako sen vietyä, tuotua. Mutta joskus ajan säästämiseksi ja energian, voidaan tehdä joku nopeammalla tekniikalla. Toki on perinnetaitajia. Sitten on parempia työkaluja. Kaikki riippuu kaikesta. Ihmettelen edelleen miksi kauppojen automaattikassat eivät ole kätevämpiä ja tilaa niille, tai joku tullilinja niille joka skannaa ne. Miksi joka paikkaan tarvitaan hössöttäviä ihmisiä.

Vierailija
5/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin Juuri näin 

Annan tämän aloituksen tekijälle paljon hyvää energiaa ajattelemisesta. 

Näinhän se nimenomaan on. Se ongelma helppoudessa on se, että ihminen sairastuu sen myötä. Me näemme sen jo nykyisessä yhteiskunnassa. Mistä te kuvittelette, että MT-Ongelmat johtuu? Se on nimenomaan siitä helppoudesta. Mä en tarkoita tällä sitä, että MT-ongelmia ei esiinny ihmisillä, ketkä on töissä. Mä tarkoitan sillä kokonaiskuvaa. 

Ihminen ei ole luotu helppoon elämään. Mitä te kuvittelette, että koiralle käy kun se tungetaan häkkiin katsomaan Netfliiä päiväksi? - Tähän ei varmaan muuta tarvitse sanoa. 

Vaikeudet kehittää ihmistä. Tätä on myös monen vaikea käsittää, helppo elämä ei siis ole edes oikeasti suotavaa, koska helpossa elämässä ihminen ei kehity. Puhun siis henkisestä kehityksestä. 

Tää on tiedetty ihan aina. Tähän perustuu myös ihan kaikki henkiset ja uskonnolliset tekstit. Pimeyden kautta tulee valo. Vaikeuden kautta tulee palkinto.

<3

Vierailija
6/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on tylsää 

Vierailija
7/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no yksin asuva voi laittaa kaiken kuluttamisen minimiin, kävellä tai pyöräillä joka paikkaan, pestä astiat ja pyykätäkin käsin ja nauttia siitä. Sama ei onnistu lapsiperheessä mitenkään jos pitää töissäkin ehtiä käymään.

Tilanne toki oli eri 100 vuotta sitten, mutta silloin ei tarvinnut miettiä sellaisia asioita kuin oma aika tai burn out, koska sitä aikaa vain "olla" tai "harrastaa" ei oikeastaan ollut, koko ajan oli jotain puuhaa. Nykyajan koneet ja laitteet on tehty helpottamaan elämää nopeuttamalla niitä toimintoja johon aiemmin kului päivästä tuntikausia. Turhiahan niistä monet ovat tavalliselle ihmiselle.

Vierailija
8/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä muka ei ole aikaa. Kun pitää älypuhelimella seurata tärkeitä asioita ja kommentoida ja osallistua. Se vie aikaa ja sitoo kädet :)

Vierailija
9/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tämä perinteinen: MIten sinulla ei ole autoa!?!?!?!?!?!?! Millä sinä liikut??!!?!?!?!?!? 

Ööö, kävellen, pyörällä, julkisilla?

Vierailija
10/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarve on keksintöjen äiti, isä ja koko muukin suku.

Koko ihmiskunnan elon aikana on yritetty helpottaa elämää.

Asutaan taloissa eikä maakuopissa tai luolissa.

Lihasvoimalla liikkumista helpotettiin kesyttämällä hevosia, kameleita yms.

Kun ei eläimet riittäneet kehitettiin konevoimaa, höyrykone, polttomoottori, ydinenergia ja viimeisimpänä 

akkusähkövempeleet.

Koskas olet viimeksi harjannut  hampaasi, vaihtanut autossa vaihdetta, veivannu ikkunaa auki autossa, pyörittänyt 

puhelimen valintalevyä?

Lukemattomia pikkuhommia on jäänyt edistyksen jalkoihin, eikä minulla ainakaan ole kauhean suuri ikävä niitä.

Vierailija
11/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hampaiden harjaus manuaalisesti, oli tarkoitukseni kirjoittaa.

Vierailija
12/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ihan tarpeeksi käsillä tekemistä, hankalasti tekemistä ja raskasta tekemistä töissä, vapaa-aikani haluan viettää leppoisasti ja mukavasti, siksi.

Vierailija
13/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei eläimet riittäneet kehitettiin konevoimaa, höyrykone, polttomoottori, ydinenergia ja viimeisimpänä 

akkusähkövempeleet.

Koskas olet viimeksi harjannut  hampaasi, vaihtanut autossa vaihdetta, veivannu ikkunaa auki autossa, pyörittänyt 

puhelimen valintalevyä?

Lukemattomia pikkuhommia on jäänyt edistyksen jalkoihin, eikä minulla ainakaan ole kauhean suuri ikävä niitä.

Tietysti kehitys on myös hyvästä joissakin asioissa! Sehän on edellytys yhteiskunnan toimivuudelle ja kehitykselle. Mutta siis viimeeksi tänä aamuna olen vaihtanut autossa vaihteita ja harjannut hampaani tavallisella harjalla viime viikolla. (En jaksa raahata sähköhammasharjaa ja laturia mökille ja reissuihin). Ja tätä nykyistä edellisessä autossa oli vielä veivattavat ikkunat eli hmm 7v sitten olen veivannut ikkunoita auki autosta. Silti ihmettelen voiko joku väittää että kaikki kehitys ja edistys on ollut vaan hyvästä? Ap

Vierailija
14/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pakollisiin juttuihin menee vähemmän aikaa, jää kivoihin juttuihin enemmän aikaa. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
15/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no yksin asuva voi laittaa kaiken kuluttamisen minimiin, kävellä tai pyöräillä joka paikkaan, pestä astiat ja pyykätäkin käsin ja nauttia siitä. Sama ei onnistu lapsiperheessä mitenkään jos pitää töissäkin ehtiä käymään.

Tilanne toki oli eri 100 vuotta sitten, mutta silloin ei tarvinnut miettiä sellaisia asioita kuin oma aika tai burn out, koska sitä aikaa vain "olla" tai "harrastaa" ei oikeastaan ollut, koko ajan oli jotain puuhaa. Nykyajan koneet ja laitteet on tehty helpottamaan elämää nopeuttamalla niitä toimintoja johon aiemmin kului päivästä tuntikausia. Turhiahan niistä monet ovat tavalliselle ihmiselle.

Enemmistö talouksista on muita kuin lapsiperheitä.Kyllä noita arkea helpottavia keinoja tyrkytetään kaikille,yleisenä elämisen mallina.

Vierailija
16/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle raja on usein siinä, että tuleeko lopputuloksesta käsin tehden tai vaivaa nähden parempi ja jos niin kuinka paljon parempi kuin koneella tehden.

on siis tahroja, jotka on hankalan koostumuksen takia pestävä käsin ja on vaatteita, jotka on herkkyytensä takia pestävä käsin, jotta lopputulos on hyvä. Ja jotkut hommat on vaan kiva tehdä käsin. Sitten on niitä, joiden kohdalla 90 asteen konepesu tuo parhaan tuloksen. Suuri kasa on myös sellaisia töitå, joiden kohdalla loputulos ei ole paljonkaan kummempi kumpaankaan suuntaan ja kyllä, silloin mulla yleensä on ihan tarpeeksi töitä ilman että alan juuri niiden kohdalla näkemään vaivaa.

jos sulla on loputtomasti aikaa eikä muuten tarpeeksi työtä, niin en minä kiellä sinua tekemästä hankalasti pelkån hankaluuden takia, mutta en minä sinua siihen kehotakaan.

Vierailija
17/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen mielelläni asioita, kuten esimerkiksi pesen mattoja, pyörälen ilman sähköä, jne. Mutta perheellisenä on pakko priorisoida sitä mihin aika riittää. Arkea on pakko tehdä helpommaksi niillä tavoin kun on mahdollista ja järkevää. Lisäksi kyllä naisilta vaaditaan vähän liikaa näinäkin päivinä, ja some boostaa sitä. Tietty pärjäämisen ja selviämisen eetos meillä on, niinkuin tässä aloituksessakin. Vähän halveksutaan ihmisiä jotka haluaa tehdä asiat helpolla. Käytät varmaan itsekin pesukonetta, pölynimuria, kahvinkeitintä? Joku olisi voinut 50 vuotta sitten päivitellä tuota meinikiäsi, että onpa laiskaa ja helppoa.

Vierailija
18/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

akkusähkövempeleet.

puhelimen valintalevyä?

Tietysti kehitys on myös hyvästä joissakin asioissa! Sehän on edellytys yhteiskunnan toimivuudelle ja kehitykselle. Mutta siis viimeeksi tänä aamuna olen vaihtanut autossa vaihteita

No ei tietenkään kaikki kehitys ole tarpeellista ja hyväksyttävää. Esim. ydinaseet.

Mutta et sinäkään nyt kirjoittaisi tänne, jos nettiä ei olisi keksitty. Käytät nettiä hyvään, vaikka monet muut voivat käyttää sitä kaikkeen pahaan. Mutta niin se menee, eikä sille mitään voi.

Vierailija
19/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin epäekologista pestä mattoja jossain ja päästää pesuvedet luontoon, ainakin jos oikein suovalla pesee, tai pyykinpesuaineella. Järvissä jne peseminen on sentään jo ihan laissa kielletty. 

Vierailija
20/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastapainoksi työelämä muuttuu vaativammaksi, kiireisemmäksi ja paineisemmaksi. Onko ihme, että ihmiset haluavat helpottaa elämäänsä siinä, missä voivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi