Minulla on ihan aidosti sellainen tilanne, että rahaa on enemmän kuin mihin keksin sitä käyttää
Tämä kuulostaa ehkä provolta, enkä ikinä olisi itsekään uskonut olevani tässä tilanteessa (alle kolmekymppisenä!).
Tulot on noin 3500€/kk nettona. Asun yksin omistusasunnossa, josta asumiskulut on noin 600€/kk. Eli lainanlyhennys, vastike, vesi ja sähkö. Ruokakauppaan menee noin 350€, lisäksi syön ulkona noin 200€:lla. Ei ole mitään kalliita harrastuksia ja olen aika minimalisti, en halua turhaa tavaraa ja kaikki olemassa oleva tarpeellinen ja haluttu on jo hankittu ja se on laadukasta. Lisäksi maksan tietysti auton kulut (keskimäärin 300€/kk), vakuutukset. Rahaa jää todella paljon kaiken tuon jälkeen ja vaikka käyn viihteellä ystävien kanssa, ostan lahjoja sukulaisten lapsille ja matkustelen.
Olen opetellut sijoittamista, kun eihän rahoja ole järkevää käyttötilillä makuuttaa. Mutta nekin on alkanut tuottaa lisää rahaa sitten tietysti.
Tiedostan, että tämä on hyvin epätyypillinen ongelma. Ja antaa olla siellä sijoituksissa, eihän se mitään haittaa, mutta vähän hassulta tuntuu että on niin paljon ylimääräistä rahaa koko ajan, ja määrä vain kasvaa tietysti joka kuukausi. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, mitä itse tekisit?
Onko tämä aihe tabu, ainakin itsestä tuntuu, että en voi keskustella tästä kenenkään kanssa. Paitsi täällä nimettömänä.
Kommentit (118)
Ap tässä.
Osa nyt ymmärsi ihan väärin, ei minulla ole tarvetta tuhlata rahoja. Mietin mikä on järkevä tapa käyttää niitä nyt (sijoittaa, säästää, käyttää järkevästi).
Asuntolainaa ei ole järkevä maksaa pois näillä koroilla? En asu pääkaupunkiseudulla, asunto on uusi ja itselle sopivan kokoinen, isompaan vaihtaminen olisi turhaa ja työlästä.
Ostan jo kaiken tarvittavan, sekä tavaroina että palveluina.
Työstäni tykkään, en halua vähentää töiden tekemistä, mitä sillä extravapaa-ajalla tekisin. Työ on tavallaan omaan intohimooni liittyvä.
Ap
Mun mielestäni nuo neuvot isomman kodin ostamiseen ovat vähän hassuja, miksi asumiseen pitäisi laittaa "liikaa" rahaa? Sehän on juuri sitä elintasoinflaatiota, että kun tulot nousevat, niin huomaamattaan menotkin kasvavat eikä jää yhtään enempää käteen.
Sen takia suurimmalla osalla suomalaisia ei jää ylimääräistä käteen, kun pitää näyttää muille sitä varallisuutta. Typerimpänä ostoksena uusi kallis auto jne
Aloittajalla on hyvä tilanne, pointsit siitä!
Tämä ketju on hyvä esimerkki, miksi kukaan ei halua keskustella aiheesta livenä - ainakin puolet viesteistä on "anna minulle" kerjäystä 🤦♀️.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Osa nyt ymmärsi ihan väärin, ei minulla ole tarvetta tuhlata rahoja. Mietin mikä on järkevä tapa käyttää niitä nyt (sijoittaa, säästää, käyttää järkevästi).
Asuntolainaa ei ole järkevä maksaa pois näillä koroilla? En asu pääkaupunkiseudulla, asunto on uusi ja itselle sopivan kokoinen, isompaan vaihtaminen olisi turhaa ja työlästä.
Ostan jo kaiken tarvittavan, sekä tavaroina että palveluina.
Työstäni tykkään, en halua vähentää töiden tekemistä, mitä sillä extravapaa-ajalla tekisin. Työ on tavallaan omaan intohimooni liittyvä.
Ap
Jos et halua etkä osaa sijoittaa, niin kyllä se lainan maksaminen kannattaa. Esim jos jäät työttömäksi tai sairastut, on huomattavasti huolettomampaa olla velaton. Ja onhan se kivempaa katsella kutistuvaa velkasaldoa! Tietysti säästöjä pitää olla, mutta ei satoja tonneja jos lainaakin on etkä niitä rahoja sijoita.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämäkin, saman tehtailijan varmaan. Jos jollain olis tuo tilanne oikeasti, varmaankin maksaisi sitä lainaansa nopeammin. Sen jälkeen murehtisi jos olis ongelmia liian rahan kanssa.
Miksi ihmeessä näillä koroilla laina kannattaisi maksaa nopeasti pois?
Ei näillä osakkeiden hinnoilla kauheasti kannata sijoittakaan.
Osakkeille voi näillä nykyhinnoillakin saada 5-6% osinkotuoton ja asuntolainasta puolestaan maksetaan korkoa tällä hetkellä noin 0,5%. En minä pitäisi mitään kiirettä asuntolainan lyhentämisen kanssa.
Mutta itse ap:n asiaan. Jos et keksi mitään sellaista rahanmenoa mikä tuntuisi kivalta ja mielekkäältä, niin ei se omaisuuden kertyminen mikään huonokaan asia ole. Tavaraa ei kukaan tarvitse määräänsä enempää, mutta elämänlaatua voi parantaa vaikka satsaamalla parempaan ruokaan. Tai sitten voi käyttää rahaa palveluihin - kotisiivoukseen, hierontaan ja mitä näitä nyt on. Vai olisiko uusi juttu joku harrastus?
Kesämökistä ei ollut mainintaa ja kolmekymppinen ei ehkä ole mökki-iässä. Mutta jos haluaa itselleen jonkun kohteen mihin uppoaa rahaa enemmänkin, niin asiallinen kesämökki maksaa helposti puoli miljoonaa. Se voisi olla myös vähän sellainen salajuttu, joka ei näy naapureille ja tutuille. Voisit siellä merenrantamökillä nauttia salaa varakkuuden tunteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämäkin, saman tehtailijan varmaan. Jos jollain olis tuo tilanne oikeasti, varmaankin maksaisi sitä lainaansa nopeammin. Sen jälkeen murehtisi jos olis ongelmia liian rahan kanssa.
Osakkeille voi näillä nykyhinnoillakin saada 5-6% osinkotuoton ja asuntolainasta puolestaan maksetaan korkoa tällä hetkellä noin 0,5%. En minä pitäisi mitään kiirettä asuntolainan lyhentämisen kanssa.
Mutta itse ap:n asiaan. Jos et keksi mitään sellaista rahanmenoa mikä tuntuisi kivalta ja mielekkäältä, niin ei se omaisuuden kertyminen mikään huonokaan asia ole. Tavaraa ei kukaan tarvitse määräänsä enempää, mutta elämänlaatua voi parantaa vaikka satsaamalla parempaan ruokaan. Tai sitten voi käyttää rahaa palveluihin - kotisiivoukseen, hierontaan ja mitä näitä nyt on. Vai olisiko uusi juttu joku harrastus?
Kesämökistä ei ollut mainintaa ja kolmekymppinen ei ehkä ole mökki-iässä. Mutta jos haluaa itselleen jonkun kohteen mihin uppoaa rahaa enemmänkin, niin asiallinen kesämökki maksaa helposti puoli miljoonaa. Se voisi olla myös vähän sellainen salajuttu, joka ei näy naapureille ja tutuille. Voisit siellä merenrantamökillä nauttia salaa varakkuuden tunteesta.
Ihan ot, mut miksi ihmeessä omaisuus ja hyvätuloisuus ei saisi millään tavalla näkyä ja sitä pitäisi salailla?
En nyt puhu mistään ökykulutuksesta tai mistään muustakaan alleviivamisesta mutta tämä on kyllä niin suomalainen ongelma.
Nimim. Äitini miettii mitä tutut ajattelevat Burberryn takistani.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on asuntolainaa niin nettovarallisuutesi on negatiivinen. Maksa ihan ensin lainat pois ja stressaa vasta sitten että mitä ylimääräisillä rahoilla tekisi
Täh... miksi olisi?
Mulla on asuntolainaa (jopa 300 euroa), sijoitusasuntolainaa ja autorahoitus. Mun nettovarallisuus on siltikin hyvinkin postiivinen.
Perusta perhe, siihen saa hyvin kulumaan rahaa! Missä päin asut? Muuta pk-seudulle niin asumiskulut tuplaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voi saada, jos käy hyvä tuuri. Tuo on tuplat keskiverto-osinkoihin verrattuna. Harvat ammattisijoittajatkaan pääsevät tuohon pitkällä aikavälillä, mutta sitä pidetään näissä sijoituskeskusteluissa jonkinlaisena faktana.
Vierailija kirjoitti:
Perusta perhe, siihen saa hyvin kulumaan rahaa! Missä päin asut? Muuta pk-seudulle niin asumiskulut tuplaantuu.
Ja elämänlaatu puolittuu.
Aittaisit vaikka sitä yhtä joka tällä palstalla mietti itsemurhaa velkojensa takia...
Olis ihanaa olla joskus tuossa tilanteessa! Mutta en usko, että tuun koskaan tienaamaan enempää kuin vajaa pari tonnia kuussa.
Jos itselläni olisi kaikki lainat maksettu pois ja säästössä mukava summa, laittaisin varmaan ylimääräistä esim luonnonsuojeluun tai muuhun tärkeäksi katsomaani tarkoitukseen. Olisi myös mukava avustaa läheisiä rahallisesti, jos vaan heistä ei tuntuisi oudolta ottaa rahaa vastaan sillä tavalla.
Mitä teette työksesi, te, jotka saatte nettona 3k+/kk?
Kunpa jostain saisi semmoisen pesämunan että voisi jäädä pois töistä. Kiinnostavaa tekemistä keksin vaikka kuinka. Se vaan että jos ei ole töitä on aikaa kaikkeen mutta ei rahaa mihinkään, kun on töissä on rahaa edes johonkin mutta ei aikaa eikä jaksamista oikein mihinkään.
Hei rikkaat jeesaatteko satasella että saan viinaa lisää.
Kaikki kerjäysviestit pois tästä ketjusta!
Hanki kallis harrastus -sukellus, hevonen, riippuliito tms.- ei ole enää sijoitusongelmia!
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette työksesi, te, jotka saatte nettona 3k+/kk?
Olen vakuutusmeklari.
Mitä ihmettä mä juuri luin?? :D