Minulla on ihan aidosti sellainen tilanne, että rahaa on enemmän kuin mihin keksin sitä käyttää
Tämä kuulostaa ehkä provolta, enkä ikinä olisi itsekään uskonut olevani tässä tilanteessa (alle kolmekymppisenä!).
Tulot on noin 3500€/kk nettona. Asun yksin omistusasunnossa, josta asumiskulut on noin 600€/kk. Eli lainanlyhennys, vastike, vesi ja sähkö. Ruokakauppaan menee noin 350€, lisäksi syön ulkona noin 200€:lla. Ei ole mitään kalliita harrastuksia ja olen aika minimalisti, en halua turhaa tavaraa ja kaikki olemassa oleva tarpeellinen ja haluttu on jo hankittu ja se on laadukasta. Lisäksi maksan tietysti auton kulut (keskimäärin 300€/kk), vakuutukset. Rahaa jää todella paljon kaiken tuon jälkeen ja vaikka käyn viihteellä ystävien kanssa, ostan lahjoja sukulaisten lapsille ja matkustelen.
Olen opetellut sijoittamista, kun eihän rahoja ole järkevää käyttötilillä makuuttaa. Mutta nekin on alkanut tuottaa lisää rahaa sitten tietysti.
Tiedostan, että tämä on hyvin epätyypillinen ongelma. Ja antaa olla siellä sijoituksissa, eihän se mitään haittaa, mutta vähän hassulta tuntuu että on niin paljon ylimääräistä rahaa koko ajan, ja määrä vain kasvaa tietysti joka kuukausi. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, mitä itse tekisit?
Onko tämä aihe tabu, ainakin itsestä tuntuu, että en voi keskustella tästä kenenkään kanssa. Paitsi täällä nimettömänä.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas yllättävää, että piti päästä leuhkimaan rahoillaan, mutta kun ehdotetaan niiden lahjoittamista, ei enää keskustelu kiinnostakaan.
Onko fillarikommarin äänensävyssä havaittavissa katkeransävyistä kateutta?
Ehkä jossain vaiheessa sinulla tulee tarvetta rahalle, joten anna sen nyt vaan olla ja kasvaa, mitä siitä stressata.
Minulla on noin 300 000 e velattoman asunnon lisäksi. Ensin ajattelin ostavani jonkun kivan isomman asunnon, koska nautin kauniista kodista ja valosta ja tilasta ja toimivuudesta. Ja jatkaisin töitä normaalisti. En sitten ostanut eikä nyt enää tee edes varsinaisesti mieli, ei niin että etsimällä etsisin enää uutta kotia. Mutta nyt on alkanut elää mielessä haaveita erilaisista irtiotoista ja on ihan huippua, että on rahoitus kunnossa, kun suunnitelma valmistuu. Suurimmalla osallahan haaveiden toteuttaminen tyssää juuri taloudelliseen puoleen.
Toisaalta olen katsellut youtubesta videoita, joissa mies ajautui hoitamaan hylättyjä koiria ja käytti siihen koko parin sadan tuhannen omaisuutensa, mutta sai elämälleen merkityksen ja sisällön, millaista ei rahalla saa.
Onko ap yksin asuva nainen?
Muuta mun luokse, vanha ok-talo on pohjaton rahareikä.
Ap maksaa aika vähän lyhennyksiä, Miksi?
Mulla on lyhennykset 800€/kk ja toivoisin joskus pääseväni lainasta eroon, sen jälkeen ei olisi edes pakko käydä töissä.
Mulla vähän samanlainen tilanne. En ole siis millään mittapuulla rikas, bruttopalkkani on noin 3300 ja säästössä reilu 30 000. Asuntolainaa rippeet jäljellä. Auto uudehko ja velaton. Mutta koska menot on pienet niin rahaa jää koko ajan säästöön.
Tämä ei ole mikään ongelma, mulla on kaksi pian teini-ikäistä lasta ja tiedostan, että rahaa kuluu koko ajan enemmän. Ja aina voi elämässä tulla yllätyksiä. Nautin valtavasti nykyisestä tilanteesta, ei ole pitkäkään aika kun tilanne oli päinvastainen. Varsinkin kun lapset oli pieniä, oli oikeasti tiukkaa. Nyt nautin kun voin ostaa lapsille sellaisia joululahjoja kun toivovat (ipadit, läppärit ym) eikä se ole mistään pois.
Ajattele ap että olet etuoikeutettu, kun ei ole taloudellisia huolia. Uskon, että niitä yllättäviä menoja voi tulevaisuudessa kyllä tulla. Onko sinulla lapsia? Sitä varten on hyvä olla säästöjä. Haaveiletko remontista tai isommasta asunnosta? Siihenkin on hyvä varautua, vaikka tarve olisi vasta vuosien kuluttua.
Suuri idolini on myös Merja Mähkä. Hänellä on iso sijoitussalkku ja silti elää säästäväisesti eikä tuhlaa kaikkia rahojaan. Elämästä voi nauttia myös ilman suurta kulutusjuhlaa. Säästöt tuo turvallisuuden tunnetta.
Tyypillinen nainen. Rahat pitäisi tunkea kaikkeen paskaan.
Mullakin oli alle kolmikymppisenä sama ongelma. Tulot oli moninkertaiset kun matkustin paljon. Ongelma hävis kun perustin perheen.
En silti vaihtais
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kuitenkin maksat siitä asunnostasi lainaa, eikä sijoittaminen nappaa, niin mikset maksele lainaa pois?
No tämä. Jos aloittajalla on yhä asuntoLAINAA, niin miten sitä rahaa voi muka olla liikaa ja miten ei tule mieleen maksaa lainaa pois?
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mikä tuossa on olevinaan ongelma. Tilanteeni on aika samankaltainen tulojen ja menojen osalta. Omaisuutta on kertynyt noin 600.000€:n edestä.
Eläkeote lupaa näillä tuloilla tulevaisuudessa noin 3000€:n eläkettä, josta jää käteen 2500€. Jos haluan säilyttää nykyisen elintasoni, täytyy sijoituksista tulla vielä 1000€/kk lisää. Se vaatii noin 350.000€:n arvosta sijoituksia. Yksityiseen hoivapaikkaan on silti vielä 1000€/kk matkaa. Ja välissä haluaisin asua talvet ulkomailla, eikä sekään ihan ilmaista ole.
3000€ eläkkeestä ei jää 2500€ käteen
Ei sinulla ole yhtään liikaa rahaa. Teepä laskelma. Sairastut tai vammaudut, et pysty töihin. Kuinka kauan säästösi riittävät, jos nyt putoat työkyvyttömyyseläkkeelle? Tai toinen laskelma, jossa sinulla muutaman vuoden päästä onkin pari kolme lasta, joita pitää vuosia hoitaa kotona, isommassa asunnossa, kaikki kulut moninkertaistuvat jne. Tai entä, jos jäät työttömäksi, etkä enää saa noin hyväpalkkaista duunia?
Voi toki olla, että mikään noista skenaarioista ei toteudu. Moni on kuitenkin pudonnut tilanteeseen, jossa ei olisi ikinä uskonut olevansa. Rahaa on riittävästi vasta sitten, kun voisi vain sen turvin elää koko elämänsä.
En ymmärrä, miksi et voi vain säästää. Miksi raha pitäisi väkisin käyttää?
Taas miljonäärit kokoontuu vauvapalstalla
Jos ei innosta sijoittaa, maksa asuntolainaa nopeammin pois. Ylimääräisiä lyhennyksiä saa tehdä veloituksetta. Ja eikö kiinnosta jäädä aiemmin eläkkeelle? Siihen tarvitsee useamman sadan tonnin sijoitukset. Ei sitä rahaa tarvitse välittömästi käyttää, on hyvä olla myös pitkän tähtäimen suunnitelmia. Itse aion lopettaa työt viimeistään 50-vuotiaana, tai vaihtaa johonkin muutaman tunnin harrastushommaan jolla maksaa just elämisen.
Olisipa ihanaa, jos olisi tuollainen ”ongelma”. Mutta siis joo, ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa.
Voisitko antaa minulle? Olen opiskelija, eikä ole rahaa maksaa vuokraa. Minulle myönnettiin kuntoutusraha, joka tulee vasta 27. päivä. Vuokran eräpäivä oli toissapäivänä ja en saanut toimeentulotukea, koska se kuntoutusraha lasketaan tämän kuun tuloksi. Tarvitsisin 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas taas yllättävää, että piti päästä leuhkimaan rahoillaan, mutta kun ehdotetaan niiden lahjoittamista, ei enää keskustelu kiinnostakaan.
Onko fillarikommarin äänensävyssä havaittavissa katkeransävyistä kateutta?
Totta hitossa olen kateellinen, että itse työssäkäyvänä saan tuosta nettona alle puolet ja omaisuutta ei ole kuin alle 10 000. Kyllä se vaan ketuttaa, että toisille maksetaan noin vain isoja palkkoja, vaikka koulutus ja osaaminen ei näillä eroa välttämättä millään tavalla. Juu, kaksi korkeakoulututkintoa on täälläkin, että turha nillittää, ettei ole kouluttautuminen kiinnostanut.
Jotenki söpöö kun köyhät tulee leijuu tänne jollain tonneilla, palataan sit keskusteluun kun tilillä vähintään se seitsennumeroinen summa.
Jaa, mene laseroimaan pois rypyt. Siihen menee paljon.
Ulkomaille johonkin ennaltaehkäisevään terveydenhuolto ohjelmaan. Siis sellaiseen jota tarjotaan yritysjohtajille, finanssialan porukalle sun muille miljonääreille. Ehkä elät sitten pidempään.
Matkusta konferenseihin jossa käsitellään jotakin sua kiinnostavaa aihetta.
Punttis personal treinerin kanssa. Eipä ole halpaa lystiä. Tuntiveloitus on melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenki söpöö kun köyhät tulee leijuu tänne jollain tonneilla, palataan sit keskusteluun kun tilillä vähintään se seitsennumeroinen summa.
Mulla on. Miten järkevää sillä voisi tehdä?
Mulla netto vähän yli 5000€/kk mutta en kyllä tunnista samaa ongelmaa ap:n kanssa.
Tykkään sijoittaa ja maailma on lisäksi pullollaan kauniita laukkuja, kenkiä, vaatteita. Mieluummin tuhlaan laatuun kuin määrään. Lisäksi muutama matka vuodessa.
Itselläni koko ajan takaraivossa pieni pelko että joudun työttömäksi tai sairastun yms. joten säästäminen pahan päivän varalle on mielestäni jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on. Miten järkevää sillä voisi tehdä?
No miten olisi vaikka hyväntekeväisyys? Ja miksi sen pitäisi olla järkevää? Jos rahaa on liikaa, kai siitä pääsee eroon vaikka lykkäämällä ne automaattipeleihin.
Vähennä työntekoa, ala tekemään vaikka nelipäiväistä viikkoa tai puolta päivää. Jos mahdollista ota vuorotteluvapaata. Silloin saat aikaa miettiä miten haluaisit elää.