Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöyristyin Hope-joululahjapuusta

Vierailija
04.12.2019 |

Mieheni kanssa on ollut tapana ostaa yksi Hope-puun joululahja joka vuosi ja näin meinasimme tehdä nytkin. Kunnes kävimme katsomassa tämän vuoden toiveita. Ensinnäkään, yhdessäkään, ei yhdessäkään lapussa ei ollut vain yhtä toivetta vaan kaksi, joissakin kolmekin. Ja ne toiveet, hyvänen aika! Toivottiin sekä merkkikaiuttimia että merkkihupparia. Tietokonetta ja lisäksi merkkihupparia. Paras oli kokonainen laskettelusetti ja sen lisäksi oli vielä toivottu samassa lapussa jotain muuta, en muista mitä koska tässä vaiheessa aloin jo epäillä koko hommaa vitsiksi. Siis, me ollaan keskiluokkainen perhe eikä ostella tällaisia lapsillemme joululahjaksi. Ei ole niin paljon rahaa, että perusjouluruokien ja - muistamisten lisäksi vielä laskettelusettikin menisi siinä sivussa. Jos se, että tällaisiin joululahjoihin ei ole varaa määrittelee perheen köyhäksi niin kyllä mekin ollaan köyhä perhe sitten. En silti kehtaisi noin arvokkaita tavaroita muilta pyydellä.

Kommentit (486)

Vierailija
81/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä toivoa vaikka kuinka kallista lahjaa, mutta sitten pitää varautua siihen, että ei saa mitään.

Vierailija
82/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä prisman verkkokaupan sivuille,sieltä voi valita vaikka jalkapallon tai pulkan!

Prisma toimittaa perille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi kaappi täynnä käyttämätöntä kosmetiikkaa, pyyhkeitä, yöpaitoja ja ties mitä vastaavaa mitä tulee sukulaisilta jne lahjaksi, joita en kuitenkaan itse tule käyttäneeksi. En vain ole löytänyt niitä toiveita puista, jotka ovat osuneet kohdalle. Mieluusti tyhjentäisin kaappeja. Ja lasten vaatteita olisi käytettyjä, hyväkuntoisia mutta myös ihan uusia hintalaput kiinni, nekin kun ovat jääneet käyttämättä ja pieneksi ennen aikojaan.

Mun mielestä ainakin Sellon joululahjapuuhun saa antaa "käytettyä" kun laittaa siihen mitä siellä paketissa on!

Nuorkauppakamarin joulukuusia on varmaan muuallakin,käys etsimässä googlella!

Vierailija
84/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä osta lahjoja omille lapsilleni, saavat tarpeeksi sukulaisilta. Ajattelin kerran kauppakeskuksen läpi mennessä että voisin ostaa tälläiseen keräykseen lahjan ja jäin katsomaan mitä toiveita puussa oli.

Se oli jo ihan joulun alla niin saattaa olla että siitä oli jo otettu kaikki sellaiset joita on mahdollista ostaa, jäljelle jääneet oli sellaisia joihin minulla ei ollut varaa. En osallistunut.

Vierailija
85/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi kaappi täynnä käyttämätöntä kosmetiikkaa, pyyhkeitä, yöpaitoja ja ties mitä vastaavaa mitä tulee sukulaisilta jne lahjaksi, joita en kuitenkaan itse tule käyttäneeksi. En vain ole löytänyt niitä toiveita puista, jotka ovat osuneet kohdalle. Mieluusti tyhjentäisin kaappeja. Ja lasten vaatteita olisi käytettyjä, hyväkuntoisia mutta myös ihan uusia hintalaput kiinni, nekin kun ovat jääneet käyttämättä ja pieneksi ennen aikojaan.

Vie hopen toimistolle. Ottavat vastaan ja jakavat asiakkaille. Itse tern aina näin.

Vierailija
86/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin ap, mutta ei perusjouluruuat ole kalliita, eikö ole joku lanttulaatikko pari euroa esimerkiksi.

Vierailija
87/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, miten ihmeellä te hyvät ja varakkaat perheen vanhemmat olette onnistuneet kasvattamaan lapsenne noin vaatimattomaksi, etteivät he eivät edes unelmoi mitään kallista tai merkkiä joululahjaksi.

Me ollaan "tavis"perhe ja kyllä meillä teini-ikäiset ovat aina toivoneet saavansa jotakin kallista ja merkkiä. Nytkin tytär toivoi jotakin hirmukallista palapeliä, joka tuntuu olevan nuorten suosiossa.

Jotenkin ap. aloitus on toisaalta ristiriitainen, kun puhutaan mammojen lahjoista ja jos anoppi on sattunut ostamaan väärän merkkistä saippuaa tai astian, siitä syntyy jumalaton meteli ja anoppi haukutaan maan rakoon, kun anopilla ei ole mitään tyylitajua ja laatutietoisuutta.

Mutta köyhän lapsi ei edes pitäisi unelmoida paremmasta, vaan tyytyä siihen mitä muilta jää rippeeksi.

Ja niin kuin tuo kaiutin, kun merkkikaiuttimet maksavat 25-40€ mutta sekin on ap. mielestä liian kallis ja lapsen pitäisi tyytyä 1€ kaiuttimeen.

Anteeksi nyt vaan, mutta kun ne jotka tienaa enemmän oikeasti tekee kovasti töitä ja käyttää suuren osan valveillaoloajastaan töihin ja siihen rahan kertymiseen. Heidän lasten KUULUUKIN hyötyä siitä uhrauksesta verrattuna 'köyhiin lapsiin' - ne arvokkaat lahjat eivät ole joka lapsen ihmisoikeus - se 'hyvä lämmin joulu' ja muutama vaikka pienikin 'kiva' ja ajatuksella valittu lahja omilta läheisiltä ON se jokaisen suomalaisen lapsen ihmisoikeus.

Vierailija
88/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Me ollaan miehen kanssa pienituloisia ja meidät luokitellaan tulojen mukaan köyhäksi ja koskaan ei ole tukia haettu, kun lasten rahastot ovat estäneet ne, kun mummot ovat laittaneet niihin synttäri- ja joulurahat lapselle.

Ja kyllä lapselle on ostettu merkkihupparit, koska ostetaan mieluimmin laatua ja merkki puuvilla hupparin saa 15-25€.

Ja mitä tulee kaiuttimiin, niin niillä 5-10€ kaiuttimilla ei tee mitään ja merkki kaiuttimen saa 19.90€ joka ainakin meillä on kestänyt jo yli 7v. Ja jos harrastaa musiikkia, kaiuttimien laadulla on merkitystä.

Tämän keskustelun tarkoitus lienee kuitenkin köyhien syyllistäminen, kun ap. korostaa varallisuuttaan. Ja erityisesti ap. on pahoittanut mielensä kun "köyhän" lapsi uskaltaa olla niin röyhkeå, että hän toivoo tietyn merkkistä hupparia ja kaiutinta.

Mieleen tulee ap. olevan susi lampaiden vaatteissa ja laupeuden viitta harteillaan, vaikka mieli on musta.

Jotenkin vastenmielistä touhua.

Merkki se on H&M:kin.

Vierailija
89/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, miten ihmeellä te hyvät ja varakkaat perheen vanhemmat olette onnistuneet kasvattamaan lapsenne noin vaatimattomaksi, etteivät he eivät edes unelmoi mitään kallista tai merkkiä joululahjaksi.

Me ollaan "tavis"perhe ja kyllä meillä teini-ikäiset ovat aina toivoneet saavansa jotakin kallista ja merkkiä. Nytkin tytär toivoi jotakin hirmukallista palapeliä, joka tuntuu olevan nuorten suosiossa.

Jotenkin ap. aloitus on toisaalta ristiriitainen, kun puhutaan mammojen lahjoista ja jos anoppi on sattunut ostamaan väärän merkkistä saippuaa tai astian, siitä syntyy jumalaton meteli ja anoppi haukutaan maan rakoon, kun anopilla ei ole mitään tyylitajua ja laatutietoisuutta.

Mutta köyhän lapsi ei edes pitäisi unelmoida paremmasta, vaan tyytyä siihen mitä muilta jää rippeeksi.

Ja niin kuin tuo kaiutin, kun merkkikaiuttimet maksavat 25-40€ mutta sekin on ap. mielestä liian kallis ja lapsen pitäisi tyytyä 1€ kaiuttimeen.

En alkaisi varakkaaksi perhettäni kutsumaan, ihan keskituloisia. Ei olla aina oltu ja lapsikin sen aikanaan tajusi. Toiveita kalliimmista tavaroista on mutta osaa itsekkin sanoa ne turhuuksiksi ja haluaa lahjaksi mielummin jotain hyödyllistä.

Ja kyllä, se köyhä lapsi saa tyytyä siihen mitä muilta tulee ja minä en osta kallimpaa mitä edes omille lapsilleni ostan.

Vierailija
90/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin tätäkin ketjua lukiessa. Yksikin kirjoitti kuinka on kaapit täynnä käyttämätöntä kosmetiikkaa ja yöpaitoja yms mitä mielellään lahjoittaisi pois, mutta että eipä niitä toiveissa näy. Miksi joku teini sellaisia toivoisi, kun kirjoittaja itsekään ei ole niistä pitänyt? Köyhän pitäisi iloita mistä vaan turhasta, kun saa edes jotain, ja vielä jopa _toivoa_ sellaista?

Ja te jotka teineille opetatte, että joulun jälkeen sitten ostetaan, kun on halpaa, syöttekö joulukinkut ja muutkin sitten joulun jälkeen, kun on -50% hinnasta pois? :D

Vierailija
91/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pyydettiin tänä vuonna apua hopelta.

Tai ei joululahjoja vaan kysyin löytyykö heiltä käytettynä villahaalaria ja jotain toppavaatetta. Ei oltu koskaan aiemmin kysytty mutta nyt tuli tiukka paikka ja kysyin. (Ei ollut sopivia kokoja eli ei saatu niitä)

Sitten tuli viesti että halutaanko hopelta joululahja ja jos halutaan niin laittakaa useampi toive per lapsi niin saa varmemmin jonkun toivomansa.

Pistin toiveiksi hygieniajuttuja, elokuvalippu, lahjakortti, baby bornille joku vaate, lapsille joku vaate, duploja, palapeli, luistimet.

Meillä 4 lasta ja ajattelin että nuo ovat kohtuullisia, kympin parin lahjoja paitsi luistimet jotka halvimmillaan noin 40 eurolla saa. Ajattelin että jos joku toteutuu niin hygieniatuotteita ja elokuvaliput. En uskonut että esim luistimia kukaan ostaa.

Tuli viesti että lahjat noudettavissa.

Olin ällikällä lyöty kun kassista löytyi 200 euron luistimet (luki lapussa että 200€)!! Iso paketti duploja, kaksi lahjakorttia yht 40 euroa, 4 leffalippua, palapeli, hygieniatarvikkeita sekä hiusjuttuja, baby bornille se vaate PLUS vielä baby bornin potta! Oli huppari yhdelle lapselle myös. Lisäksi vielä pidikkeet puhelimille. Olin aivan järkyttynyt ja todella kiitollinen. En malta odottaa lasten ilmeitä 😊 Itsekin vielä pystyin hankkimaan yhdet toiveet joka lapselle. Meidän joulu on pelastettu! En voi ymmärtää että joku voi ajatella vähävaraisten perheiden lapsia noin ihanilla lahjoilla! Saatiin todellakin enemmän kun toivottiin. Kaikki tulee käyttöön ja varsinkin ne luistimet! Ikinä olisi noin kalliita pystynyt itse ostamaan.

Kiitos ❤

Ensi vuonna pitäisi jo olla toinen tilanne ja silloin ostetaan itse joku lahja jollekin lapselle.

Vierailija
92/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että siellä on vain ne kalleimmat toiveet jäljellä, koska ihmiset ovat jo ottaneet ne parinkympin yksittäiset toiveet puusta. Itsekin pienituloinen, mutta mulla varaa ostaa omille lapsille joululahjat, jotka he toivovat. Sitten otan joulupuusta 10-20€ toiveen, koska siihen mulla just riittää varaa että voin kuitenkin auttaa niitä, joilla menee vielä huonommin.

Tämä on just se tosiasia että pienituloiset haluaa auttaa niitä joilla menee vielä vähän huonommin. Silloin ostetaan jotain pientä, kuten omille lapsille ja oikeasti köyhä ymmärtää sen. Nämä jotka toivoo satojen eurojen lahjoja eivät oikeasti ole köyhiä tai sitten "lottoavat" isomman potin toivossa ja pettyvät kun eivät sitä saa. Todella hyvätuloiset eivät ostele kenellekään lahjoja vaan ehkä sitten laittavat rahaa tilisiirtona mieluummin jollekin järjestölle. Tähän pätee se sanonta että hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Eräs yrittäjä kommentoi kerran että mitä rikkaampi ihminen sitä pihimpi se on. Tarkoitti ilmeisesti itseään, piti kyllä niin paikkansa. Huomannut saman itsessäni, kun on vuosikymmeniä säästänyt ja tehnyt kahta työtä päästäkseen sieltä absoluuttisesta köyhyydestä ylös niin ei niitä tuskalla ja vaivalla kerättyjä säästöjä halua kenellekään lahjoittaa kun ei itsekään koskaan ole anellut ilmaisia tavaroita. Aina osannut varautua vuoden verran, kun se joulu tulee ihan joka vuosi.

Vierailija
93/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei mekään, pienituloinen perhe, ole saatu mitään eikä olla sossun asiakkaita. Mutta meillä lapset kerää rahat kotityöllä ja säästävät jos lahjaksi saavat ja ovat ostaneet itse tietokoneet, paremmat puhelimet ja merkkivaatteet. Ovat tyytyväisiä tähän järjestelyyn koska oppivat rahan arvon eikä osteta mitään turhaa. Eikä kotitöistä makseta mitään isoa summaa, mutta pienistä määristä saa kerättyä. Olen khtuella ja mies töissä alle 2000 e palkalla ja lapsia 4, joten tosiaankin jossain köyhyysrajalla keikutaan."

Teitä kehottaisin hakemaan rohkeasti apua (varsinkin nyt, kun olet kotihoidontuella), tälle joululle kenties ehtii vielä.

Avun saaminen yleensä vähentää vanhempien kokemaa stressiä pienituloisuudesta JA lapset hyötyvät, kun vanhemmat saavat apua lasten "elättämiseen".

Perheen ilmapiirikin saattaa muuttua paremmaksi.

Vierailija
94/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkeaa sillä, kun ei availe mitään lappuja eikä osallistu keräyksiin! En aio antaa mitään, kun omiin lahjoihin on mennyt jo melko paljon rahaa. En tunne tarvetta elättää muiden lapsia muuten kuin verovarojeni kautta palkasta. Nykyään nähdään kerjääminen aivan normaalina, ennen se oli häpeä. Ei myöskään yritetty edes näyttää rikkaammilta, jos oltiin persaukisia. Kenenkään ei ole myöskään pakoo tehdä lapsia jo valmiiksi surkeisiin parisuhteisiin ja vähätuloiseen perheeseen jo useassa sukupolvissa. Kuulostaa armottomalta mutta niin se vain on. Oman elämänhallinnan puute ei ole kenenkään muun rikkamman vika, joka ei lahjoita kalliita tavaroita ja työnnä rahaa. Olen tavallinen keskiluokkainen ihminen, joka joutuu palkastaan tarkasti laskemaan kuukauden menot.

Vierailija
95/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisia etuuksia pitää korottaa, jotta ihmisillä on itse varaa ostaa lapsilleen lahjat.

Moni ei saa sossusta, jos on omaisuutta.

Etuisuuksia ei todellakaan pidä korottaa (olen työtön ja tätä mieltä) vaan pitäisi opettaa ihmisille miten sillä vähällä tulee toimeen. Siis taloudenhoitoa pitäisi opettaa koska kaikki eivät sitä oppia ole koulussa tai kotona saaneet eikä itse osaa opetella selviämään vähemmällä. Jatkuva ilmaisen rahan jakaminen ei opeta kenellekään taitoja selvitä itse.

Vierailija
96/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisia etuuksia pitää korottaa, jotta ihmisillä on itse varaa ostaa lapsilleen lahjat.

Moni ei saa sossusta, jos on omaisuutta.

No eikö tuo ole ihan luonnollista että sieltä "sossusta" ei saa jos on omaisuutta? Eikö ihmisen kuulu ensisijaisesti elättää itse itsensä joko säästöillään tai realisoimalla omaisuuttaan? "Sossun" rahojen pitäisi olla ihan viimesijainen asia siinä tilanteessa kun mitään muuta ei enää kertakaikkiaan ole.

Vierailija
97/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mekään, pienituloinen perhe, ole saatu mitään eikä olla sossun asiakkaita. Mutta meillä lapset kerää rahat kotityöllä ja säästävät jos lahjaksi saavat ja ovat ostaneet itse tietokoneet, paremmat puhelimet ja merkkivaatteet. Ovat tyytyväisiä tähän järjestelyyn koska oppivat rahan arvon eikä osteta mitään turhaa. Eikä kotitöistä makseta mitään isoa summaa, mutta pienistä määristä saa kerättyä. Olen khtuella ja mies töissä alle 2000 e palkalla ja lapsia 4, joten tosiaankin jossain köyhyysrajalla keikutaan."

Teitä kehottaisin hakemaan rohkeasti apua (varsinkin nyt, kun olet kotihoidontuella), tälle joululle kenties ehtii vielä.

Avun saaminen yleensä vähentää vanhempien kokemaa stressiä pienituloisuudesta JA lapset hyötyvät, kun vanhemmat saavat apua lasten "elättämiseen".

Perheen ilmapiirikin saattaa muuttua paremmaksi.

Teimme vain yhden lapsen sen vuoksi, ettemme keikkuisi köyhyysrajalla.

Vierailija
98/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pyydettiin tänä vuonna apua hopelta.

Tai ei joululahjoja vaan kysyin löytyykö heiltä käytettynä villahaalaria ja jotain toppavaatetta. Ei oltu koskaan aiemmin kysytty mutta nyt tuli tiukka paikka ja kysyin. (Ei ollut sopivia kokoja eli ei saatu niitä)

Sitten tuli viesti että halutaanko hopelta joululahja ja jos halutaan niin laittakaa useampi toive per lapsi niin saa varmemmin jonkun toivomansa.

Pistin toiveiksi hygieniajuttuja, elokuvalippu, lahjakortti, baby bornille joku vaate, lapsille joku vaate, duploja, palapeli, luistimet.

Meillä 4 lasta ja ajattelin että nuo ovat kohtuullisia, kympin parin lahjoja paitsi luistimet jotka halvimmillaan noin 40 eurolla saa. Ajattelin että jos joku toteutuu niin hygieniatuotteita ja elokuvaliput. En uskonut että esim luistimia kukaan ostaa.

Tuli viesti että lahjat noudettavissa.

Olin ällikällä lyöty kun kassista löytyi 200 euron luistimet (luki lapussa että 200€)!! Iso paketti duploja, kaksi lahjakorttia yht 40 euroa, 4 leffalippua, palapeli, hygieniatarvikkeita sekä hiusjuttuja, baby bornille se vaate PLUS vielä baby bornin potta! Oli huppari yhdelle lapselle myös. Lisäksi vielä pidikkeet puhelimille. Olin aivan järkyttynyt ja todella kiitollinen. En malta odottaa lasten ilmeitä 😊 Itsekin vielä pystyin hankkimaan yhdet toiveet joka lapselle. Meidän joulu on pelastettu! En voi ymmärtää että joku voi ajatella vähävaraisten perheiden lapsia noin ihanilla lahjoilla! Saatiin todellakin enemmän kun toivottiin. Kaikki tulee käyttöön ja varsinkin ne luistimet! Ikinä olisi noin kalliita pystynyt itse ostamaan.

Kiitos ❤

Ensi vuonna pitäisi jo olla toinen tilanne ja silloin ostetaan itse joku lahja jollekin lapselle.

Suurinta paheksuntaa ja raivoa tuntevat uusporvarit, jotka itsekin elävät köyhyydessä ja siihen kun lisätään pahansuopaisuus ja ilkeys, sanoja ei säästellä.

Ja pahinta mitä ihmistä voi kohdata, ei ole köyhyys, vaan asenne vamma ja ilkeys, joka ei lähde terapiassakaan pois, vaan siirtyy vanhempien asenteessa ja esimerkillä sukupolvelta toiselle.

Ja mitä tulee luistimiin, niin lahjoittaja on ollut kyllä tietoinen hinnasta, sillä 200€ luistimet on vielä edulliset, kun niihin saa uppoamaan 400-600€ helposti, kun puhutaan laadusta.

Hope keräyksen suurin lahjoittajat ovat varakkaat henkilöt ja yritykset ja ovat hyvin tietoisia elämän realiteeteistä ja se köyhyys voi kohdata ketä tahansa, jopa miljonäärejä, sen on osoittanut 90-luku, kun pörssikurssit romahtivat ja velat kolmin kertaistuivat yhdessä yössä ja omaisuuden arvo romahti.

Vierailija
99/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että siellä on vain ne kalleimmat toiveet jäljellä, koska ihmiset ovat jo ottaneet ne parinkympin yksittäiset toiveet puusta. Itsekin pienituloinen, mutta mulla varaa ostaa omille lapsille joululahjat, jotka he toivovat. Sitten otan joulupuusta 10-20€ toiveen, koska siihen mulla just riittää varaa että voin kuitenkin auttaa niitä, joilla menee vielä huonommin.

Tämä on just se tosiasia että pienituloiset haluaa auttaa niitä joilla menee vielä vähän huonommin. Silloin ostetaan jotain pientä, kuten omille lapsille ja oikeasti köyhä ymmärtää sen. Nämä jotka toivoo satojen eurojen lahjoja eivät oikeasti ole köyhiä tai sitten "lottoavat" isomman potin toivossa ja pettyvät kun eivät sitä saa. Todella hyvätuloiset eivät ostele kenellekään lahjoja vaan ehkä sitten laittavat rahaa tilisiirtona mieluummin jollekin järjestölle. Tähän pätee se sanonta että hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan. Eräs yrittäjä kommentoi kerran että mitä rikkaampi ihminen sitä pihimpi se on. Tarkoitti ilmeisesti itseään, piti kyllä niin paikkansa. Huomannut saman itsessäni, kun on vuosikymmeniä säästänyt ja tehnyt kahta työtä päästäkseen sieltä absoluuttisesta köyhyydestä ylös niin ei niitä tuskalla ja vaivalla kerättyjä säästöjä halua kenellekään lahjoittaa kun ei itsekään koskaan ole anellut ilmaisia tavaroita. Aina osannut varautua vuoden verran, kun se joulu tulee ihan joka vuosi.

Niin että tarkoitat sanoa, että jos minä varakas annan tilisiirtona BSAClle, Naisten Pankille ja SOS-lapsikylälle niin olen "pihi joka ei anna paljostaankaan" - ainoastaan Suomen suhteellisesti köyhille teineille ostetut Applet lasketaan anteliaisuudeksi?

Vierailija
100/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi varakkaaksi perhettäni kutsumaan, ihan keskituloisia. Ei olla aina oltu ja lapsikin sen aikanaan tajusi. Toiveita kalliimmista tavaroista on mutta osaa itsekkin sanoa ne turhuuksiksi ja haluaa lahjaksi mielummin jotain hyödyllistä.

Ja kyllä, se köyhä lapsi saa tyytyä siihen mitä muilta tulee ja minä en osta kallimpaa mitä edes omille lapsilleni ostan.

Onko ap. mainitsemat lahjat kohtuuttomat. Joku hupperi, mitä merkkiä nuoret käyttävät maksaa 15-25€ ja merkki kaiuttimet 19.90€ tai 9.90€ ja vielä halvempiakin löytyy Prismasta.

Vai kuvitteliko ap. tai sinä, köyhien lapset toivovan räsyjä, eivätkä osaa edes uneksia tai ole tietoisia teknologiasta esim. kaiuttimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi