Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöyristyin Hope-joululahjapuusta

Vierailija
04.12.2019 |

Mieheni kanssa on ollut tapana ostaa yksi Hope-puun joululahja joka vuosi ja näin meinasimme tehdä nytkin. Kunnes kävimme katsomassa tämän vuoden toiveita. Ensinnäkään, yhdessäkään, ei yhdessäkään lapussa ei ollut vain yhtä toivetta vaan kaksi, joissakin kolmekin. Ja ne toiveet, hyvänen aika! Toivottiin sekä merkkikaiuttimia että merkkihupparia. Tietokonetta ja lisäksi merkkihupparia. Paras oli kokonainen laskettelusetti ja sen lisäksi oli vielä toivottu samassa lapussa jotain muuta, en muista mitä koska tässä vaiheessa aloin jo epäillä koko hommaa vitsiksi. Siis, me ollaan keskiluokkainen perhe eikä ostella tällaisia lapsillemme joululahjaksi. Ei ole niin paljon rahaa, että perusjouluruokien ja - muistamisten lisäksi vielä laskettelusettikin menisi siinä sivussa. Jos se, että tällaisiin joululahjoihin ei ole varaa määrittelee perheen köyhäksi niin kyllä mekin ollaan köyhä perhe sitten. En silti kehtaisi noin arvokkaita tavaroita muilta pyydellä.

Kommentit (486)

Vierailija
61/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi kaappi täynnä käyttämätöntä kosmetiikkaa, pyyhkeitä, yöpaitoja ja ties mitä vastaavaa mitä tulee sukulaisilta jne lahjaksi, joita en kuitenkaan itse tule käyttäneeksi. En vain ole löytänyt niitä toiveita puista, jotka ovat osuneet kohdalle. Mieluusti tyhjentäisin kaappeja. Ja lasten vaatteita olisi käytettyjä, hyväkuntoisia mutta myös ihan uusia hintalaput kiinni, nekin kun ovat jääneet käyttämättä ja pieneksi ennen aikojaan.

Vierailija
62/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raisiossa oli Joulupuu-keräyksen puussa lapuissa vain ikä ja sukupuoli. Mielenkiintoista oli se, että jäljellä olevat laput olivat kaikki 10-18 vuotiaiden toiveita. Pienten lasten toiveet olivat ilmeisesti menneet. Tässä se taas nähdään. On söpöä ostaa pienelle lapselle se nukke, mutta teinejä ei kukaan pidä minään. Kärjistin tiedän, mutta silti. Itse olen valinnut sen teini-ikäisen ja annan jälleen tänä vuonna 30 euron lahjakortin Stadiumille. Sieltä voi valita joko vaatetta tai tarviketta.

Teini-ikäinen voi jo itse tienata taskurahaa esim. Marjastus, lasten ja lemmikkien hoitaminen, kodin siivoukset, mainostenjako yms. Jos teinille opettaa että lahjoja tippuu taivaasta niin siitä ei yleensä hyvä seuraa.

Itse ostin pikkulapselle; he ovat viattomia vanhempiensa toilailuille raha-asioissa. Teineille pitäisi jo opettaa miten tehdä rahaa. Itse voisin ostaa teiniltä vaikka joulusiivouksen taloon ja maksaa siitä 100e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomso kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin Hopeen oman oksan. Toivoin täyskaskon maksua Mersuuni vuodeksi. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Pletpa ilkeä ja pahansuopa.

Toivon että varas vie autosdi ennekuin saat kaskon ja ajaa sen naapurimaahan rosmoille myyntiin ja ettet ikinä saa sitä takas!

Mä pyysin bemariini isompia vanteita ja kondomeja. Olen kuitenkin köyhä vientimyyjä.

Vierailija
64/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomasin saman ilmiön pari vuotta sitten. Osallistuin lahjakortilla äidin kanssa, ja jäi vähän huono maku, koska lahjakortti oli pieni (muistaakseni 20 e). Siihen sitten vielä kai täytyi yhdistellä jotain muuta Hopen. Perustelivat tätä Hopella niin, että ajatuksena on se, että jokainen saisi edes yhden "kunnon" lahjan. Eivät mitenkään kritisoineet lahjan pienuutta mulle, mutta itselleni jäi hieman nolo ja outo olo. Mulle kun on ihan normia antaa siskonlapsille 20-30 euron lahjoja, 1 per pää.

Minusta 20 euron lahja on kovin pieni, jos se on se ainoa lahja (koko vuonna)

Palkandaajqperheet ostelevat lapsilleen kuitenkin joskus niitä pelikonsoleita ja älypuhelimia ja lasketteluvarusteita ja ulkomaanmatkoja, vaikkeivät Juri jouluisin ostelekaan.

Se köyhä ei saa synttäerinä ehkä mitään ja sitten kerran vuodessa jouluna 20 euroa on hyvin vähän.

Hyvä, että yhdistelevät Hopella niitä lahjoja, että kaikki saavat jotakin suurempaa.

20 euron lahjakortilla ei saa juuri yhtään mitään.

En itse ole hopeen antanut koskaan saati jostain jotain itse pyytänyt. (pelastusarmeijan oon ihan vähän joskus tukenut)

Vierailija
65/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin viime vuonna saman täällä jouluapua ryhmässä. Lahjatoiveet oikeasti olivat: tabletti, kannettava tietokone, järjestelmäkamera ja sitten joku helkatin kallis meikkijuttu( lähemmäs satkun). Ei mulla 1700 e tienaavalla lastenhoitajalla ole rahaa ostaa itselle edes tuollaisia. Onneksi löysin sitten lahjasaajan, Ostin 40 e lahjakortin Intersportiin ja pari leffalippua teinipojalle.

Vierailija
66/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raisiossa oli Joulupuu-keräyksen puussa lapuissa vain ikä ja sukupuoli. Mielenkiintoista oli se, että jäljellä olevat laput olivat kaikki 10-18 vuotiaiden toiveita. Pienten lasten toiveet olivat ilmeisesti menneet. Tässä se taas nähdään. On söpöä ostaa pienelle lapselle se nukke, mutta teinejä ei kukaan pidä minään. Kärjistin tiedän, mutta silti. Itse olen valinnut sen teini-ikäisen ja annan jälleen tänä vuonna 30 euron lahjakortin Stadiumille. Sieltä voi valita joko vaatetta tai tarviketta.

Teini-ikäinen voi jo itse tienata taskurahaa esim. Marjastus, lasten ja lemmikkien hoitaminen, kodin siivoukset, mainostenjako yms. Jos teinille opettaa että lahjoja tippuu taivaasta niin siitä ei yleensä hyvä seuraa.

Itse ostin pikkulapselle; he ovat viattomia vanhempiensa toilailuille raha-asioissa. Teineille pitäisi jo opettaa miten tehdä rahaa. Itse voisin ostaa teiniltä vaikka joulusiivouksen taloon ja maksaa siitä 100e

Ottaisitko tosiaan osaamattoman tuntemattoman teinin siivoamaan kotisi.

Vierailija
67/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

P-puhetta tuollainen, että ette itsellennekään osta tai lapsillennekaan osta. Ette ehkä juuri sitä samaa tuotetta (vaikka omenapuhelinta), mutta kummasti kaupoista ostetaan niitä nuorten suosimia kalliita juttuja. Pelikonsoleita ja muuta sellaista.

Hyvä, jos Hope ja muut keräävät noita pieniä 20 euron lahjoja vähän suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Eihän 20 eurolla saa kuin ehkä yhden elokuvakäynnin (matkoineen ja herkkuineen) siinä se sitten koko joulun hienoin lahja jo olikin. Sillä ei pääse edes huvipuistoon päiväksi (jos säästää rahan kesäksi)

Vierailija
68/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisia etuuksia pitää korottaa, jotta ihmisillä on itse varaa ostaa lapsilleen lahjat.

Moni ei saa sossusta, jos on omaisuutta.

Vierailija
69/486 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vanhemmat käy tuolla lähiö kuppiloissa iloittelemassa. 

Vierailija
70/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt... jos vähävaraisen perheen lapselta kysytään, että mitä haluat lahjaksi, niin tietenkin se haluaa jotain suurta ja ihanaa, mitä sillä ei ole ja mitä se ei muuten saa.

Me vähän varakkaimmat sitten ihmetellään, että eikö köyhälle kelpaa lahjaksi eväsrasia tai käytetyt kengät... varmaan arjessa joo, mutta kai nekin nuoret nyt unelmoivat jostain muusta.. toivottavasti ainakin.

En itsekään ostaisi sinne mitään laskettelusuksia. Mutta ymmärrän, että nuori unelmoi sellaisista ja vastaa kun kysytään, mitä toivot.

Vierailija
71/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka oikeasti haluatte auttaa, tässä yksi vinkki: me viisi toisillemme täysin tuntematonta ihmistä autoimme todellisessa ahdingossa olevaa perhettä. Keräsimme rahaa lahjakorttiin (koska muuten sossu puuttuu toimeentulotukeen). Eivät kaikki lapsiperheet ole ahdingossa juopottelevien vanhempien takia. Yhtälö voi olla vaikka työttömät vanhemmat ja yhdellä lapsella vakava sairaus.

Vierailija
72/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa pienituloisia ja meidät luokitellaan tulojen mukaan köyhäksi ja koskaan ei ole tukia haettu, kun lasten rahastot ovat estäneet ne, kun mummot ovat laittaneet niihin synttäri- ja joulurahat lapselle.

Ja kyllä lapselle on ostettu merkkihupparit, koska ostetaan mieluimmin laatua ja merkki puuvilla hupparin saa 15-25€.

Ja mitä tulee kaiuttimiin, niin niillä 5-10€ kaiuttimilla ei tee mitään ja merkki kaiuttimen saa 19.90€ joka ainakin meillä on kestänyt jo yli 7v. Ja jos harrastaa musiikkia, kaiuttimien laadulla on merkitystä.

Tämän keskustelun tarkoitus lienee kuitenkin köyhien syyllistäminen, kun ap. korostaa varallisuuttaan. Ja erityisesti ap. on pahoittanut mielensä kun "köyhän" lapsi uskaltaa olla niin röyhkeå, että hän toivoo tietyn merkkistä hupparia ja kaiutinta.

Mieleen tulee ap. olevan susi lampaiden vaatteissa ja laupeuden viitta harteillaan, vaikka mieli on musta.

Jotenkin vastenmielistä touhua.

Vierailija
73/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olet kyllä varmaan sitä puuta katsonut kuin pirunraamattua. Kaikissa katselemissani puissa on ollut kaiken hintaisia lahjoja. Itse ostin 20e hintaisen toiveen. En omallekkaan lapselle osta mitään kallista enkä kummitytölle.

Katsottiin kaikki läpi. Ehkä siinä oli sitten vain kalleimmat jäljellä. Ja tosiaan, merkkihupparikin oltaisiin voitu ostaa, mutta sitten se toinen osuus olisi kyllä jäänyt ostamatta. Minusta tässä annettiin ymmärtää, että kaikki tai ei mitään, kun toiveet on samassa lapussa.

En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka pyytävät laskettelusettiä. Sehän maksaa useita satasia. En usko, että kukaan lapsi toivoo käytettyä tavaraa lahjaksi, vaikka tässä tapauksessa se järkevää olisikin. Parempi olisi pyytää kohtuuhintaisia lahjoja jouluksi ja hakea se laskettelusetti Hopelta muulloin. -ap

Oikeasti lapsi joka tarvitsee laskettelusetin (koska voisi sitä käyttää) ei ole köyhästä perheestä.

Ei sitä laskettelua siinä koulun vieressä olevassa pulkkamäessä voi harrastaa, vaan sittenhän se rahanmeno vasta alkaa: lasketteluliput tai kausikortit ja jossei ihan rinteen vieressä asu niin matkatkin maksaa...Ja jos kerran pääsisi kaveriperheen kyydissä paikan päälle niin ei silloin mitään omia kamoja tarvita tai edes kannata hankkia.

Vierailija
74/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Me ollaan miehen kanssa pienituloisia ja meidät luokitellaan tulojen mukaan köyhäksi ja koskaan ei ole tukia haettu, kun lasten rahastot ovat estäneet ne, kun mummot ovat laittaneet niihin synttäri- ja joulurahat lapselle.

Ja kyllä lapselle on ostettu merkkihupparit, koska ostetaan mieluimmin laatua ja merkki puuvilla hupparin saa 15-25€.

Ja mitä tulee kaiuttimiin, niin niillä 5-10€ kaiuttimilla ei tee mitään ja merkki kaiuttimen saa 19.90€ joka ainakin meillä on kestänyt jo yli 7v. Ja jos harrastaa musiikkia, kaiuttimien laadulla on merkitystä.

Tämän keskustelun tarkoitus lienee kuitenkin köyhien syyllistäminen, kun ap. korostaa varallisuuttaan. Ja erityisesti ap. on pahoittanut mielensä kun "köyhän" lapsi uskaltaa olla niin röyhkeå, että hän toivoo tietyn merkkistä hupparia ja kaiutinta.

Mieleen tulee ap. olevan susi lampaiden vaatteissa ja laupeuden viitta harteillaan, vaikka mieli on musta.

Ei, vaan vastenmielistä ylipäätään on pyytää tuntemattomilta mitään lahjoja. Itsekin olen suht köyhä, mutta ei minulle koskaan ole tullut edes mieleen, että jonkun täysin ulkopuolisen ja tuntemattoman ihmisen kuuluisi ostaa minun lapselleni mitään.

Vierailija
75/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, miten ihmeellä te hyvät ja varakkaat perheen vanhemmat olette onnistuneet kasvattamaan lapsenne noin vaatimattomaksi, etteivät he eivät edes unelmoi mitään kallista tai merkkiä joululahjaksi.

Me ollaan "tavis"perhe ja kyllä meillä teini-ikäiset ovat aina toivoneet saavansa jotakin kallista ja merkkiä. Nytkin tytär toivoi jotakin hirmukallista palapeliä, joka tuntuu olevan nuorten suosiossa.

Jotenkin ap. aloitus on toisaalta ristiriitainen, kun puhutaan mammojen lahjoista ja jos anoppi on sattunut ostamaan väärän merkkistä saippuaa tai astian, siitä syntyy jumalaton meteli ja anoppi haukutaan maan rakoon, kun anopilla ei ole mitään tyylitajua ja laatutietoisuutta.

Mutta köyhän lapsi ei edes pitäisi unelmoida paremmasta, vaan tyytyä siihen mitä muilta jää rippeeksi.

Ja niin kuin tuo kaiutin, kun merkkikaiuttimet maksavat 25-40€ mutta sekin on ap. mielestä liian kallis ja lapsen pitäisi tyytyä 1€ kaiuttimeen.

Vierailija
76/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pyytänyt keräyksissä koskaan.

Mutta minusta se on turhaa valehtelua, että lahjoittajat sanovat, että heidän omatkaan lapsensa ei saa noin hienoja lahjoja, mitä puussa pyydetään.

Kuitenkin lähes kaikista normaalisti toimeentulwvista perheistä löytyy niitä tarvikkeita, mitä lapset pyytävät lahjapuussa lahjoittamaan. Siis vaikka lasketteluvarusteet tai pelikoneet ym ym.

Ehkei teillä anneta niitä jluluöahjoina, mutta joka tapauksessa teillä niitä ostetaan.

. Noilla köyhillä ei ole mahdollista kuitenkaan pyytää keräyksissä muuhun aikaan kuin jouluna.

Eli Eikö ole normaalia, että köyhä toivoo samaa, mitä kavereilla on.

Ei oo pakko ostaa mutta turhaa pöyristyä.

Ei mekään, pienituloinen perhe, ole saatu mitään eikä olla sossun asiakkaita. Mutta meillä lapset kerää rahat kotityöllä ja säästävät jos lahjaksi saavat ja ovat ostaneet itse tietokoneet, paremmat puhelimet ja merkkivaatteet. Ovat tyytyväisiä tähän järjestelyyn koska oppivat rahan arvon eikä osteta mitään turhaa. Eikä kotitöistä makseta mitään isoa summaa, mutta pienistä määristä saa kerättyä. Olen khtuella ja mies töissä alle 2000 e palkalla ja lapsia 4, joten tosiaankin jossain köyhyysrajalla keikutaan.

Vierailija
77/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Ei, vaan vastenmielistä ylipäätään on pyytää tuntemattomilta mitään lahjoja. Itsekin olen suht köyhä, mutta ei minulle koskaan ole tullut edes mieleen, että jonkun täysin ulkopuolisen ja tuntemattoman ihmisen kuuluisi ostaa minun lapselleni mitään.

Olen ymmärtänyt, että monet järjestöt ihan itse pyytävät lapsia tekemään toivelistoja, jotta lahjat olisivat mieleisiä.

Ystävälläni lahjoittaa joka joulun alla parturipalveluita työntekijöineen lapsille ja pyytävät lapsilta toiveita, mitä palveluita he haluaisivat.

Samoin omassa työyhteisössä, lasten ja perheiden toiveita pyydetään hyvissä ajoin, jotkut toteutuvat ja toiset eivät.

Ja mikä tässä on niin paheksuttavaa, kun ihmiset ja yritykset haluavat ilahduttaa vähävaraisten perheen lapsia. Ei luulisi olevan sinulta, eikä myöskään ap. pois.

Vierailija
78/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuun on todellakin eksyneet ne kaikki vanhemmat, joiden teinit ovat supertiedostavia eivätkä toivo lahjaksi mitään. Itselläni on kolme teiniä ja kyllä toiveet ovat hurjia. Tosin tänä vuonna totesin, että nyt on niin paljon muita menoja ettei ole varaa ostaa jouluksi mitään ihmeellisiä asioita ja ostetaan sitten alesta niitä tarpeellisia (mm. uudet talvikengät). Mutta viime jouluista muistan millaista kilpavarustelua teinien keskuudessa on, kilpaa kerrotaan mitä kaikkia hienoa merkkijuttuja on saanut.

Meillä tilannetta pahentaa, että varsinkin keskimmäisen ystäväpiiriin kuuluu paikkakunnan rikkaimpien perheiden lapsia, jotka todellakin saavat tuhansien eurojen arvosta lahjoja.

En siis yhtään ihmettele, että vähävaraisten nuorten toiveet ovat kovia. Hekin haluaisivat kerrankin kehua kuinka hienon lahjan saivat.

Itse en ole koskaan osallistunut näihin lasten joululahja keräyksiin koska koen, että sitten oikeasti pitäisi ostaa jotain hienoa eikä mitään markettien peruskrääsää.

Vierailija
79/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, ja minulla olisi mahdollisuuskin ostaa joku muutaman kympin lahja keräykseen, mutta minua häiritsee se, että nämä lahjojen vastaanottajat olisivat oikealla rahakäytöllä todennäköisesti paremmin toimeentulevia kuin minä. Olen siis opiskelija ja elän parinsadan euron opintotuella kuussa, mikä on varmasti pienempi kuin esim työttömyystuki tai toimeentulotuella elävien tuet.

Myös opiskelijoilla on lapsia. Toki silloin saa opintotuen päälle lapsilisän, mutta ei se vielä hyvin toimeentulevaksi tee. Lapsilisä menee lapsen tarpeisiin. Joskus on parasta vain opiskella uusi ammatti, jos edellisellä ei työllisty. Voit tietysti kirjoittaa jonkin kivan kortin jollekulle, ei sinun tarvitse omista vähistä lahjoittaa kellekään jos et halua.

Vierailija
80/486 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei ne toiveet ole niiden vanhempien kirjoittamia? Ajattelevat myyvänsä ne joulun jälkeen, eivätkä anna lapsilleen niitä ollenkaan??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän