Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin isä sanoi jokin aika sitten 13v tytöllemme "olit sinä kyllä paljon nätimpi kun olit hoikempi" nyt tyttö oireilee syömisen kanssa

Vierailija
03.12.2019 |

Tyttö on ihan täysin normaalipainoinen 165cm/65kg ja nyt kun kasvoi melkoisesti pituutta tässä vuoden aikana ja alkoi saada muotojakin, myös paino nousi viitisen kiloa. Tyttö näkee muutenkin isäänsä pari kertaa vuodessa, joten ei tuntunut kivalta tuollainen kommentti pitkän ikävän jälkeen.

Lapsi on tämän jälkeen ollut itkuinen ja nyt n. kuukausi tämän jälkeen näyttää selkeästi laihtuneelta. Ei myöskään suostu enää syömään aamupalaa. Opettaja soitti, että on huolestunut kun lapsi ei käy enää ruokailussa vaan lenkkeilee ruokatauolla koulua ympäri. (alueelta ei saa poistua) Kotona kun "pakotan" yhteiseen ruokapöytään, annoskoot ovat mitättömiä. Esimerkiksi yksi kalapuikko ja puolikas peruna. Täyttää itsensä vedellä.

Illalla sitten nälkä iskee ja ahmii kerralla paljon ja tulee paha olo, on myös oksennellut.

Itkeskelee nykyään huomattavan usein. Meillä on läheiset välit ja kertoi minulle tuosta isänsä kommentista. Sanoi että kyllä koulussakin haukutaan mutta se on "ihan sama" kun ne haukkujat ovat ihan satunnaisia ihmisiä. Mutta se, että oma isä sanoi noin (oli pienenä vielä vahvasti "isin tyttö") tuntui ihan fyysisenä kipuna ja pistona rinnassa.

Mitä voin tehdä, muuta kuin tukea ja lohduttaa? Isälleen olen soittanut ja tehnyt kantani selväksi, sekä kertonut tytön oireilusta. Soitti kyllä tytölle "pakollisen" anteeksipyyntösoiton, mikä kuulosti kylläkin kaikin puolin teennäiseltä.

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitat eivät kerro mitään, turha vauhkota ylipainosta kun ette tyttöä ole edes nähneet. Terveisin 152cm/58kg ja timmissä kunnossa vaikka painoindeksi väittää ylipainoiseksi. Enkä edes urheile vaan löhöän eli paino ei voi lihastakaan olla.

Vaikea kuvitella tämä todeksi kun itse olen urheileva ja lihaksikas 171cm 58kg. Veikkaan että sun rasvaprosentti huitelee jossain 40% ssa

Miksi vertaat omiin mittoihisi ja teet sen perusteella johtopäätöksiä jostakusta muusta? Ethän sä voi yhtään tietää, millainen vartalotyyppi tuollakin vastaajalla on. Kuinka isot rinnat sulla on? Kuinka leveä lantiosi on? Millaiset hartiat? Minkämallinen lihaksisto? Oletko Sophia Lorenin kaltainen vartaloltasi, jolla on pehmeää kaarevaa muotoa luonnostaan vain enemmänkin Tilda Swintonin kaltainen kapea ja pitkäluinen? Vai ehkä jonkinlainen muu? 

Niin totta unohdin että tietenkin tuolla 152cm 58kg on 15kg painoa tisseissä, niinhän sen on oltava 👍😁🤔🤔

Vierailija
82/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä vaikka kouluterveydenhoitajaan, jos sitä kautta saisit tyttärellesi apua. Eikä kannata jäädä odottelemaan tilanteen huononemista. Ihan terveyskeskuslääkärinkin kautta voi päästä eteenpäin. Syömishäiriöliitolla on tukipuhelin, joka päivystää maanantaisin. Numero löytyy heidän sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitat eivät kerro mitään, turha vauhkota ylipainosta kun ette tyttöä ole edes nähneet. Terveisin 152cm/58kg ja timmissä kunnossa vaikka painoindeksi väittää ylipainoiseksi. Enkä edes urheile vaan löhöän eli paino ei voi lihastakaan olla.

Vaikea kuvitella tämä todeksi kun itse olen urheileva ja lihaksikas 171cm 58kg. Veikkaan että sun rasvaprosentti huitelee jossain 40% ssa

Miksi vertaat omiin mittoihisi ja teet sen perusteella johtopäätöksiä jostakusta muusta? Ethän sä voi yhtään tietää, millainen vartalotyyppi tuollakin vastaajalla on. Kuinka isot rinnat sulla on? Kuinka leveä lantiosi on? Millaiset hartiat? Minkämallinen lihaksisto? Oletko Sophia Lorenin kaltainen vartaloltasi, jolla on pehmeää kaarevaa muotoa luonnostaan vain enemmänkin Tilda Swintonin kaltainen kapea ja pitkäluinen? Vai ehkä jonkinlainen muu? 

Tuo 58kg 152cm sanoi itse ettei ole lihaksikas tai urheilullinen. Sillä vertaan. Mitään väliä onko pitkäluinen tai minkäkokoinen vartalo jos tuollainen pätkä on niin painava

Mene punttikselle kehittämään lihaksia, koska älyä ja logiikkaa sulla ei ainakaan ole. 

Vierailija
84/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerä sääliö koko ukko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hoikkuuteen kannustaminen on vain positiivista, laihemmat ja kaloreita rajoittavat ihmiset ovat yleensä terveempiä ja elävät kauemmin.

Kehopositiiviisuuden meemiin ei kannata mennä.

tykkäisitkö itse jos lapsesi isä ilkeilisi noin!

asioista voi keskustella kannustavasti eikä vittuilemalla lapselle!

Mun miehen lapsi on lihava 8-v, itse oon sanonut sille vaan että jos haluaa jatkaa epäterveellisen ruoan syömistä, voi aikuisena olla terveysongelmia. Lapsi ei suostu siis syömään muuta kuin muroja, leipää tai nuudeleita. Ja sipsiä ja karkkia tai hampurilaisia ja nakkeja. Mitään muuta ei. Kun muu perhe syö tavallista kotiruokaa ja lapselle täytyy tehdä nuudelit koska ei suostu syömään tavallista ruokaa, mä kerron lapselle mitä seurauksia huonosta ruoasta on. Mutta painoon en viittaa, sanon että nuudeleissa ei ole ravintoarvoja ja aivot ei saa vitamiineja, ja että lihakset ja luut ei kasva jne.

Vierailija
85/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 58kg 152cm sanoi itse ettei ole lihaksikas tai urheilullinen. Sillä vertaan. Mitään väliä onko pitkäluinen tai minkäkokoinen vartalo jos tuollainen pätkä on niin painava

Mene punttikselle kehittämään lihaksia, koska älyä ja logiikkaa sulla ei ainakaan ole. 

Haha okei , sori läski jos suututin. Mene sinä mussuttamaan pullaa!

Vierailija
86/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka arvottavat muita ulkonäön yms perusteella ovat harvinaisen ajattelemattomia. Kun sanoo jotain "vähemmän nätiksi" niin selkeä viittaus siihen että ihmisellä on muutenkin vähemmän arvoa kuin niillä joita tämä ihminen sanoo " näteiksi". Kannustaminen terveellisiin liikunta ym.tottumuksiin on eri asia. Isä olisi voinut sanoa että " Olet yhtä kivannäköinen kuin ennenkin. Pidäthän kuitenkin huolta että liikut hieman enemmän.

Vierailija
87/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on ohimenevää, mutta kuulostaa selvästi jo syömishäiriöltä. Yritä puuttua ajoissa ja ohjaa tarvittaessa terveydenhoitajalle, mielellään mahdollisimman pienellä kynnyksellä. Lapsi on normaalipainoinen, saattaa vielä kasvaa, mutta tuon ikäinen voi olla jo aikuisen mitassaan. Itse kasvoin vain pari senttiä enää yläasteella ja paino sama nyt kolmekymppisenä kuin silloin.

t. ex-syömishäiriöinen

Vierailija
88/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua miten typeriä kirjoittajia tässä ketjussa on. Siis periaatteessa ovat oikeassa, mutta suhteuttavat huonosti ap:n tilanteeseen.

Hienoa, etä pystyt itse puhumaan lapsesi kanssa suoraan! Se on tosi tärkeää. Muistuta, että sinä välität.

Voisiko tilannetta avata jollakin näistä keinoista:

• Puhu tyttärellesi siitä, että isä on luultavasti törppö siksi, ettei oikein osaa suhtautua tytön muutokseen aikuiseksi. Tai voihan isä olla ihan vain lähtökohtaisesti törppö, mutta ehkä tytärtä auttaisi, jos yrittäisi ymmärtää miksi isä sanoi noin. Eli tämä auttaisi avaamaan sitä, että tytär kelpaa kyllä isälleen, mutta aikuistuva tytär on isällekin vaikea asia, ja siksi isä törppöilee. Ei välttämättä toimi, ja isä voi oikeasti olla vain pelkkä mulkku, mutta jos näin on, osannet arvioida tilanteen.

• Juttele terveellisestä ruuasta. Puhu siitä, miten suuri vaikutus huonolla ruokavaliolla (tuo päivän nälässä olo ja ilta-ahmiminen on vaarallinen yhdistelmä!) on yleisterveyteen. Että nyt nuorena ja kasvavana kannattaisi huolehtia siitä, että saa riittävästi ravintoaineita. Ei nuorelle liikkuminen ja siten normaalipainossa pysyminen ole vaikeaa, mutta tärkeintä olisi huolehtia, että saa riittävästi ravintoaineita. Hiukset, iho, kynnet, kaikki paranevat, ja samalla myös veriarvot pysyvät hyvinä ja ennustavat terveyttä pitkälle aikuisuuteen, jos malttaa syödä kunnolla. Esimerkiksi hyvien rasvojen saanti! Korosta, että terveellinen lautasmallin mukainen ruokavalio auttaa pysymään terveenä ja kauniina. Pysymään, sillä kaunishan tyttäresi on! Toivottavasti voit olla tässä itse esimerkkinä, tai on joku tuttavapiirin esimerkki. Selosta myös verensokerinheittojen vaikutusta, ja kerro siitä, että diabetes ei ole toivottu vieras, mutta kun sen kerran saa, eroon ei välttämättä enää pääsekään.

• Jos tyttö ei ole erityisen liikunnallinen, niin muistuta, että arkiliikunnasta saa tosi helposti lisäystä liikuntaan. Liikunnasta tulee hyvä mieli, ja sitten on helpompi jaksaa myös niitä typeryksiä. Maailmassa ei koskaan pääse typeryksistä eroon, ja joskus niitä voi sattua myös omaan perheeseen, mutta on vain yritettävä jaksaa olla suurempi kuin ne hölmöt.

• Rakasta lastasi niin paljon kuin voit.

• Muistuta, että muotidieetit ja liikuntaohjelmat ovat bisnestä, ja että niiden noudattaminen ei todellakaan ole terveellistä. Esimerkiksi monet lääkärit syövät päivisin siellä sairaalan lounasravintolassa ja pysyvät terveinä, vaikka työ on kuormittavaa. Jotakin tällaista esimerkkiä hakisin. Siis lautasmalli on ihan hyvä lähtökohta. Vältä kalorihöpötyksiä, jos on taipumusta pakkomielteisyyteen ruuan kanssa.

Kaikkea hyvää, toivottavasti saat tytön vakuuttuneeksi siitä mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja merkityksellistä.

Vierailija
89/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tietää. Mietipä nyt miten ihmisen keho voi olla erilainen ja kehittyä eri tavalla. Et vain voi tehdä johtopäätöksiä pelkän painon ja pituuden perusteella. Siihen, miltä loppujen lopuksi näyttää, vaikuttaa niin moni asia. Katso jo ihan pelkästään näitä urheilijoita, kuinka laaja skaala erilaisissa vartaloissa, vaikka on treenattu:

https://i.dailymail.co.uk/i/pix/scaled/2013/11/12/article-2502477-195D1…

Vierailija
90/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti on ohimenevää, mutta kuulostaa selvästi jo syömishäiriöltä. Yritä puuttua ajoissa ja ohjaa tarvittaessa terveydenhoitajalle, mielellään mahdollisimman pienellä kynnyksellä. Lapsi on normaalipainoinen, saattaa vielä kasvaa, mutta tuon ikäinen voi olla jo aikuisen mitassaan. Itse kasvoin vain pari senttiä enää yläasteella ja paino sama nyt kolmekymppisenä kuin silloin.

t. ex-syömishäiriöinen

Olitko säkin siis lapsena läski jolla oli syömishäiriö ?

Vierailija
91/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tietää. Mietipä nyt miten ihmisen keho voi olla erilainen ja kehittyä eri tavalla. Et vain voi tehdä johtopäätöksiä pelkän painon ja pituuden perusteella. Siihen, miltä loppujen lopuksi näyttää, vaikuttaa niin moni asia. Katso jo ihan pelkästään näitä urheilijoita, kuinka laaja skaala erilaisissa vartaloissa, vaikka on treenattu:

Sulla tuntuu nyt olevan niin kova defenssi tästä läskistä että selvä, sovitaan että et oo läski vaikka painaisit 100kg. Sulla on vaan isot tissit, painavat aivot ja isot luut. Noniin nyt saat mennä mussuttamaan sitä pullaa hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
92/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, 165/65 on ylipainon rajalla. Miksi paino nousee? Ei liikuntaa ja liikaa herkkuja, tunnesyömistä? Ehkä isä ajattelee että ku teineille ulkonäkö on tärkeä, viesti menee näin perille.

Miten vaikea on ymmärtää että ylipaino on EPÄTERVEELLISTÄ??

Tyttö voi olla10kg laihempi ja normaalipainoinen.

Se jos nyt syö vähemmän,ei tarkoita oireilua ruoan kanssa!

Sitten mun painaa alle55kg voi alkaa katsoa syökö kunnolla mutta eihän lapsi pääse edes laihtumaan jos et anna syödä vähemmän!

.aska isä ei ajattele yhtåän mikä on tytölle hyväksi vaan ei osaa pitää edes omaa lihaansa ja verta olevaa naista arvokkaana jos tåmä ei ole ulkoisesti miellyttävä ja sen tärkein osa on hoikkuus.

Teinille ulkonäkö.tärkeä? Tietenkin on ja sitä ei ole yhdelläkään ihmisellä oikeutta arvostella. Jokainen pitäkööt huolen omasta ruhostaan.

En ikinå pysty käsittämään sitä miten miehet jotka ovat pikkupojista lähtien paljon lihavampia kuin naiset kehtaavat arvostella tyttöjen ja naisten painoa eli ulkonäköä. Itse ovat kuin syöttöporsaat

Vierailija
93/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita isälle ja sano, että soittaa heti tytölle tai laittaa viestin " Olet yhtä kivannäköinen ja nätti kuin aina ennenkin. Isä tarkoitti vain sitä että liikkuisit hieman enemmän ja söisit kunnolla ja terveellisesti. Älä laihduta enää tai ole syömättä. Olet nätein juuri noin."

Vierailija
94/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin totta unohdin että tietenkin tuolla 152cm 58kg on 15kg painoa tisseissä, niinhän sen on oltava 👍😁🤔🤔

Nämä ihmiset ovat kaikki ylipainoisia tai lihavia painoindeksin mukaan:

https://www.iltalehti.fi/keho/a/7d6d0900-6599-49ef-9977-38c56f76ac48

Vierailija
95/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla tuntuu nyt olevan niin kova defenssi tästä läskistä että selvä, sovitaan että et oo läski vaikka painaisit 100kg. Sulla on vaan isot tissit, painavat aivot ja isot luut. Noniin nyt saat mennä mussuttamaan sitä pullaa hyvällä omallatunnolla.

EIi,mä en vaan ole tuollainen arvostelija niin kuin sinä. On se kumma, että kun et edes näe ihmistä, niin väität heitä silti lihaviksi ja läskeiksi. Sulla vaikuttaa olevan jotain henkisiä ongelmia itsellä, kun haluat haukkua muita.

Vierailija
96/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sellaiset fantasiat tällä kertaa

Vierailija
97/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paraneminen lähtee itsestä. Itse tajusin vioittuneen minäkuvan riparilla kun näin hoikan urheilullisen pojan syövän hevosen kokoisia annoksia. Aloin sitten tietoisesti syömään enemmän

Vierailija
98/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita isälle ja sano, että soittaa heti tytölle tai laittaa viestin " Olet yhtä kivannäköinen ja nätti kuin aina ennenkin. Isä tarkoitti vain sitä että liikkuisit hieman enemmän ja söisit kunnolla ja terveellisesti. Älä laihduta enää tai ole syömättä. Olet nätein juuri noin."

no voi v**** taas.

isi vois sanoittaa tunteet ja tehtä vaikka pienen performanssin ?

läski pikku prinsessa loukkaantuu kun äitinsä antanut mässyttää läskiksi.

Äiti voi käskeä isän lailla lasta lopettaan ylensyömiset.

Vierailija
99/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset ovat kaikki ylipainoisia tai lihavia painoindeksin mukaan:

https://www.iltalehti.fi/keho/a/7d6d0900-6599-49ef-9977-38c56f76ac48

Niin ja ovat kuvissakin aivan selvästi ylipainoisia, vaikka muotoja onkin. Laitettaisiin valkoisissa alusvaatteissa loisteputkivaloon seisomaan jonkun BMI 20 viereen niin kyllä erottuisi kuka on läski

Vierailija
100/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIi,mä en vaan ole tuollainen arvostelija niin kuin sinä. On se kumma, että kun et edes näe ihmistä, niin väität heitä silti lihaviksi ja läskeiksi. Sulla vaikuttaa olevan jotain henkisiä ongelmia itsellä, kun haluat haukkua muita.

Ei se ole haukkumista jos se on fakta. Totean faktan. Läski mikä läski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan