Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin isä sanoi jokin aika sitten 13v tytöllemme "olit sinä kyllä paljon nätimpi kun olit hoikempi" nyt tyttö oireilee syömisen kanssa

Vierailija
03.12.2019 |

Tyttö on ihan täysin normaalipainoinen 165cm/65kg ja nyt kun kasvoi melkoisesti pituutta tässä vuoden aikana ja alkoi saada muotojakin, myös paino nousi viitisen kiloa. Tyttö näkee muutenkin isäänsä pari kertaa vuodessa, joten ei tuntunut kivalta tuollainen kommentti pitkän ikävän jälkeen.

Lapsi on tämän jälkeen ollut itkuinen ja nyt n. kuukausi tämän jälkeen näyttää selkeästi laihtuneelta. Ei myöskään suostu enää syömään aamupalaa. Opettaja soitti, että on huolestunut kun lapsi ei käy enää ruokailussa vaan lenkkeilee ruokatauolla koulua ympäri. (alueelta ei saa poistua) Kotona kun "pakotan" yhteiseen ruokapöytään, annoskoot ovat mitättömiä. Esimerkiksi yksi kalapuikko ja puolikas peruna. Täyttää itsensä vedellä.

Illalla sitten nälkä iskee ja ahmii kerralla paljon ja tulee paha olo, on myös oksennellut.

Itkeskelee nykyään huomattavan usein. Meillä on läheiset välit ja kertoi minulle tuosta isänsä kommentista. Sanoi että kyllä koulussakin haukutaan mutta se on "ihan sama" kun ne haukkujat ovat ihan satunnaisia ihmisiä. Mutta se, että oma isä sanoi noin (oli pienenä vielä vahvasti "isin tyttö") tuntui ihan fyysisenä kipuna ja pistona rinnassa.

Mitä voin tehdä, muuta kuin tukea ja lohduttaa? Isälleen olen soittanut ja tehnyt kantani selväksi, sekä kertonut tytön oireilusta. Soitti kyllä tytölle "pakollisen" anteeksipyyntösoiton, mikä kuulosti kylläkin kaikin puolin teennäiseltä.

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kamala isä. Ymmärrän että voi olla huolissaan oman lapsen terveydestä, mutta opettamalla nuorelle tytölle että hänen täytyy miellyttää ulkonäöllään miehiä on oksettavaa.

Vierailija
102/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla itsekin luhava. Mies ei halua että lapsesta tulee äidin kaltaista. Mutta tökerösti ilmaissut asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita isälle ja sano, että soittaa heti tytölle tai laittaa viestin " Olet yhtä kivannäköinen ja nätti kuin aina ennenkin. Isä tarkoitti vain sitä että liikkuisit hieman enemmän ja söisit kunnolla ja terveellisesti. Älä laihduta enää tai ole syömättä. Olet nätein juuri noin."

no voi v**** taas.

isi vois sanoittaa tunteet ja tehtä vaikka pienen performanssin ?

läski pikku prinsessa loukkaantuu kun äitinsä antanut mässyttää läskiksi.

Äiti voi käskeä isän lailla lasta lopettaan ylensyömiset.

Älä nimittele ihmisiä.

Vierailija
104/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

165/65 on jo lihava, lapsuuden ylipaino tarkoittaa lähes poikkeuksetta aikuisuuden ylipainoa myös.

Mies ihan oikella asialla.

Mitäs jos nyt siirtyisit täältä keskustelupalstalta vaikka tekemään jotain muuta.......

niinkuim esim. miettimääm tarviko sun kommentoida tähän aloitukseen ollenkaan.

Ihan vaan tiedoksi, että ihan lääketieteellisestikin katsottuna tuo ei ole ylipainoa ja teini-ikäisiin ei voi edes painoindeksiä kunnolla soveltaa.

Mitä tulee ylipainoon, niin esim. hyvin lievä ylipaino on itseasiasaa tutkitusti mahdollosesti terveellistä. Ja kaikki eivät ole samaa vartalonmallia, joten vyötärönmitta on parempi lähtökohta terveysriskien kartoitukseen.

Ja ENNEN KAIKKEA: Tuon ikäiselle ei lausuta tuollaisia kommentteja. Edes aikuiselle ei lausuta tuollaisia kommentteja, mitä tuon tytön isä sanoi - oli sitten tuntematon tai oma lapsi.

Missasit kaikkein tärkeimmän pointin: sen, mitä tuo kommentti tekee tytön terveydelle. Kehut isää "kun puuttui ajoissa". Puuttui ajoissa mihin? Terveysriskiinkö? Ja syömishäiriökö ei sitten ole terveysriski?

Mikäli olet tosissasi, tiedoksesi että just tuolla tavalla minusta tuli aikuisena ylipainoinen! Kun minua ei perhe hyväksynyt ihmisarvoisena ihmisenä vaan antoi ymmärtää että olen lihava. Jo ala-asteella antoivat tilata laihdutuspillereitä ja suuttuivat kun en käyttänytkään niitä. Halusin laihduttaa 15-30kg. Arvaa painaako sen ikäinen juuri sen enempää. Minua vertailtiin sisaruksiini, kuinka ranteet ovat niin paksummat kuin heillä vaikka he ovat minua huomattavasti vanhempia jne. Näin itseni lihavana normaalipainoisena, niimpä en välittänyt vaikka paino nousikin. Oli tärkeämpää hakea lohtua suklaasta, kum itsetunto oli olematon ka uskoin etten koskaan olisi laihempi.

Onnistuin laihduttamaan vasta, kun hyväksyin itseni.

Toivottavasti edes joku oppi tästä jotain, vaikkapa sen mitä tuollaisista kommenteista voi aiheutua.

Väitän etten olisi koskaan lihonut ylipainoiseksi, jos mulle olis kotona opetettu ettei mussa ole mitään vikaa. Ja olen aivan tosissani ku sanon näin.

T. Teininä ja aikuisena noissa ap:n tytön mitoissa ollut tiimalasi.

Vierailija
105/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Ap. jos haluaa herättää keskustelua ei tarvitse keksiä asioita eli husutella. Ei ne syömishäiriöt miesvihalla katoa, vai kuvitteletko, että maailmassa jossa olisi pelkkiä naisia ei kiusattaisi ketään ulkonäöstä?

Vierailija
106/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on lähdetty provoon mukaan!

3/5

Vierailija
107/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

165/65 on jo lihava, lapsuuden ylipaino tarkoittaa lähes poikkeuksetta aikuisuuden ylipainoa myös.

Mies ihan oikella asialla.

Mitäs jos nyt siirtyisit täältä keskustelupalstalta vaikka tekemään jotain muuta.......

niinkuim esim. miettimääm tarviko sun kommentoida tähän aloitukseen ollenkaan.

Ihan vaan tiedoksi, että ihan lääketieteellisestikin katsottuna tuo ei ole ylipainoa ja teini-ikäisiin ei voi edes painoindeksiä kunnolla soveltaa.

Mitä tulee ylipainoon, niin esim. hyvin lievä ylipaino on itseasiasaa tutkitusti mahdollosesti terveellistä. Ja kaikki eivät ole samaa vartalonmallia, joten vyötärönmitta on parempi lähtökohta terveysriskien kartoitukseen.

Ja ENNEN KAIKKEA: Tuon ikäiselle ei lausuta tuollaisia kommentteja. Edes aikuiselle ei lausuta tuollaisia kommentteja, mitä tuon tytön isä sanoi - oli sitten tuntematon tai oma lapsi.

Missasit kaikkein tärkeimmän pointin: sen, mitä tuo kommentti tekee tytön terveydelle. Kehut isää "kun puuttui ajoissa". Puuttui ajoissa mihin? Terveysriskiinkö? Ja syömishäiriökö ei sitten ole terveysriski?

Mikäli olet tosissasi, tiedoksesi että just tuolla tavalla minusta tuli aikuisena ylipainoinen! Kun minua ei perhe hyväksynyt ihmisarvoisena ihmisenä vaan antoi ymmärtää että olen lihava. Jo ala-asteella antoivat tilata laihdutuspillereitä ja suuttuivat kun en käyttänytkään niitä. Halusin laihduttaa 15-30kg. Arvaa painaako sen ikäinen juuri sen enempää. Minua vertailtiin sisaruksiini, kuinka ranteet ovat niin paksummat kuin heillä vaikka he ovat minua huomattavasti vanhempia jne. Näin itseni lihavana normaalipainoisena, niimpä en välittänyt vaikka paino nousikin. Oli tärkeämpää hakea lohtua suklaasta, kum itsetunto oli olematon ka uskoin etten koskaan olisi laihempi.

Onnistuin laihduttamaan vasta, kun hyväksyin itseni.

Toivottavasti edes joku oppi tästä jotain, vaikkapa sen mitä tuollaisista kommenteista voi aiheutua.

Väitän etten olisi koskaan lihonut ylipainoiseksi, jos mulle olis kotona opetettu ettei mussa ole mitään vikaa. Ja olen aivan tosissani ku sanon näin.

T. Teininä ja aikuisena noissa ap:n tytön mitoissa ollut tiimalasi.

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, meni keskustelu toisen keskustelun kanssa sekaisin.. mutta siis jokatapauksessa ei kyllä ole "oikealla asialla" eikä kyse ole edes lapsuuden ylipainosta eikä kyllä aikuisiänkään.

Jotkut ihmiset/vanhemmat eivät tajua, että puuttumalla asioihin, he vain pahentavat asioita tai tekevät lapsen elämästä hankalampaa. Se on sekaantumista ja kontrollointia, joka verhoutuu "huoleksi" ja "huolehtimiseksi". Sitten ihmetellään miksi lapsi voi pahoin.

Ap:lle vinkki että lapselle voi kertoa ettei isää tarvitse tavata jos lapsi ei itse halua ja lapsi terapiaan ennen kuin seuraavan kerran tapaa isäänsä.

Vierailija
108/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yläasteikäisenä tuon kokoinen, vaikka urheilinkin aktiivisesti. Ja ei siis ollut mitenkään pelkkää lihasta, olin vaan lihava. Tietty on ikävää jos oma isä kommentoi noin, teinien kanssa pitäisi olla tarkka mitä suustaan päästää. Mutta varmaan isäkin on ihmetellyt miten tyttö on päässyt noin lihavaksi. 

Minä olen koko aikuisikäni kamppaillut ylipainon kanssa. Laihimmillani olen ollut 61/166 ja pahimmillani 111/166. Tätä vasten en pitäisi ihan pikku juttuna sitä, että 13-vuotiaana painaa 65kg. Itsekin taisin ensimmäistä kertaa laihduttaa joskus kasiluokkalaisena ja myöhemmin lukiossa. Ja kyllä, ne teinilaihdutukset oli vähän sellaisia typeriä näin jälkeenpäin katsottuna. Mutta ei ole paha asia jos haluaa tuossa kohtaa puuttua selkeään ylipainoon. Kannattaisi kuitenkin jutella niistä metodeista. Sellainen tyyyyylsä ja hiiiiidas elämäntapamuutos on lopulta ainoa joka tuo pysyviä muutoksia. 

Vierailija
109/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki tyttärellesi lähete nuorisopsykiatrialle. Selkeästi isän kommentti on laukaissut syömishäiriön. Mitä nopeammin tilanteeseen saa apua, sen todennäköisemmin toipuu nopeammin, ettei mene pahemmaksi.

Vierailija
110/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, 165/65 on ylipainon rajalla. Miksi paino nousee? Ei liikuntaa ja liikaa herkkuja, tunnesyömistä? Ehkä isä ajattelee että ku teineille ulkonäkö on tärkeä, viesti menee näin perille.

Miten vaikea on ymmärtää että ylipaino on EPÄTERVEELLISTÄ??

Tyttö voi olla10kg laihempi ja normaalipainoinen.

Se jos nyt syö vähemmän,ei tarkoita oireilua ruoan kanssa!

Sitten mun painaa alle55kg voi alkaa katsoa syökö kunnolla mutta eihän lapsi pääse edes laihtumaan jos et anna syödä vähemmän!

Aloituksessa on sanottu, miksi paino on noussut. Pituutta ja naisellisia muotoja on tullut lyhyessä ajassa lisää, kun teinin vartalo on kehittynyt. Luultavasti olisi tasoittunut normaalisti ajan myötä, mutta nytpä onkin sitten kaksi eri syömishäiriötä painon kommentoinnin takia hoidettavana. 

Ei paino nouse noihin lukemiin naisellisten muotojen takia. Hän on varmasti ollut pidempään pyöreä. Normaalisti kasvuiässä kaikki energia kuluu kasvamiseen, joten silloin ei voi olla ylipainoinen. Olisin huolissani siitä, että hän on ylipainoinen ja on positiivista, että hän laihduttaa nyt, koska pian se on mahdotonta. Läski on valitettavasti ikuista ja jos lapsena ei ole hoikka niin vanhempana ei tule pysymään hoikkana.

Vaikuttaa, että isä on pelastanut lapsen elämän ja terveyden.

Vierailija
111/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kamala isä. Ymmärrän että voi olla huolissaan oman lapsen terveydestä, mutta opettamalla nuorelle tytölle että hänen täytyy miellyttää ulkonäöllään miehiä on oksettavaa.

Väärin. Opettaa että ylipainolla on merkitys terveyteen. Ja aivan kuten hän itsekin kiinnostuu terveistä miehistä niin ollakseen miehistä kiinnostava hänenkin on hyvä näyttää terveeltä. Mikäli näin ei ole ja hän sen takia jää ilman miestä niin se on ikävä asia eikä hänen isä toivo että niin kävisi. Päin vastoin. Hänen isänsä todella toivoo että tyttärensä vielä jonain päivänä löytää elämässään rakkaan kumppanin.

Mieluummin ilman kuin "rakkaan kumppanin" kanssa jolle ulkonäkö ja paino ovat edellytys "rakkaudelle". Oikea rakkaus syntyy luontevasti. Sille ei ole ehtoja.

Vierailija
112/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Opettaa että ylipainolla on merkitys terveyteen. Ja aivan kuten hän itsekin kiinnostuu terveistä miehistä niin ollakseen miehistä kiinnostava hänenkin on hyvä näyttää terveeltä. Mikäli näin ei ole ja hän sen takia jää ilman miestä niin se on ikävä asia eikä hänen isä toivo että niin kävisi. Päin vastoin. Hänen isänsä todella toivoo että tyttärensä vielä jonain päivänä löytää elämässään rakkaan kumppanin.

Sä olet ilmeisesti mies, koska sun mielestä 13-vuotiaan tytön isoin huoli on se, että tuleeko hän miellyttämään miestä. 

Vierailija
113/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yläasteikäisenä tuon kokoinen, vaikka urheilinkin aktiivisesti. Ja ei siis ollut mitenkään pelkkää lihasta, olin vaan lihava. Tietty on ikävää jos oma isä kommentoi noin, teinien kanssa pitäisi olla tarkka mitä suustaan päästää. Mutta varmaan isäkin on ihmetellyt miten tyttö on päässyt noin lihavaksi. 

Minä olen koko aikuisikäni kamppaillut ylipainon kanssa. Laihimmillani olen ollut 61/166 ja pahimmillani 111/166. Tätä vasten en pitäisi ihan pikku juttuna sitä, että 13-vuotiaana painaa 65kg. Itsekin taisin ensimmäistä kertaa laihduttaa joskus kasiluokkalaisena ja myöhemmin lukiossa. Ja kyllä, ne teinilaihdutukset oli vähän sellaisia typeriä näin jälkeenpäin katsottuna. Mutta ei ole paha asia jos haluaa tuossa kohtaa puuttua selkeään ylipainoon. Kannattaisi kuitenkin jutella niistä metodeista. Sellainen tyyyyylsä ja hiiiiidas elämäntapamuutos on lopulta ainoa joka tuo pysyviä muutoksia. 

_Selkeään_ ylipainoon??

Tuo ei ole ylipainoa edes bmi mukaan etkä sinä edes lievää 3-6kg ylipainoa ihmisestä todennäköisesti edes päälle päin näe!

Ihmiset arvioivat todella huonosti toistensa painoa. Ulkonäöstä et sitä näe.

Muistan lukio-iässä kun kuulin muidem tyttöjen painot, en meinannut uskoa. Yksi urheilullinen (hoikka) painoi enemmän kuin minä, vaikka itse olin lievästi ylipainon puolellla. Toinen joka näytti täysin ylipainoiselta (omenavartaloinen) painoi vähemmän kuin minä (tiimalasi) ja se urheilullinen tyyppi. Hänellä ei ollut edes oikein ylipainoa.

Silloin jos koskaan tajusin miten ihmisen ulkonäöstä ei kyllä todella painoa voi tietää. Numerot täällä netissä ei kerro mitään, enemmä näkee kommenteista kuka on ylpeä ja omahyväinen kuin kuka on ylipainoinen tai miksi sitä on.

Ällöttävää muutenkin tuollainen ihmisten arvottaminen jonkin vaakalukeman tai ulkonäön kautta. Yäk. Aina voi laihuttaa, mutta oksettavia ja typeriä asenteita on vaikeampi muuttaa. Kyllä tutustun ennemmin mukavaan lihavaan kuin omahyväiseen tai toisia ylenkatsovaan tyyppiin - oli kyse seurustelusta, kaveruudesta tai työyhteisöstä.

Salut!

Vierailija
114/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin ilman kuin "rakkaan kumppanin" kanssa jolle ulkonäkö ja paino ovat edellytys "rakkaudelle". Oikea rakkaus syntyy luontevasti. Sille ei ole ehtoja.

Niin. Tärkeämpää tytön hyvinvoinnin (ja myös terveyden) kannalta olisi opettaa, millaisen kumppanin voi itselleen hyväksyä. Tuollaiset kommentit antavat väärän kuvan siitä, millaista kohtelua muilta ihmisiltä sallii.

Vai onko terveyden kannalta suotavaa sitten aikuisena joutua muiden ihmisten kynnysmatoksi ja masentua? Silloinhan ihminen ei liho, eihän? Ja se ei toki haittaa jos joutuu väheksyvään suhteeseen, jossa on ok kohdella toista miten vaan? Esim. valittaa ulkonäöstä ja kohdella toista väkivaltaisesti?

Nää on niitä epäsuoria seurauksia siitä, kun lapsi ehdollistetaan sille, ettei ole minkään arvoinen. Valitettavasti.

Vierailija
115/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ikinä teetkin niin älä sulje häntä mihinkään pakkohoitoon pakkolihotukseen. Minä jouduin ja se jätti ikuiset traumat. Näen vielä nytkin, 17 vuotta tapahtuneen jälkeen painajaisia pakkosyötöstä ja lukituista ovista.

Olisitko hengissä ilman pakkotoimenpiteitä?

Vierailija
116/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten kolmetoistavuotias voi olla jo aikuisen naisen mitoissa? Onko yleistäkin?

Vierailija
117/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänsä pitäisi tavata joku alipainoinen, luulisi nykyään kaikkien tietävän ettei noin voi sanoa.

Vierailija
118/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalla ei ole "muotoja", jotka tekevät hänestä ylipainoisen. Itse asiassa harvalla aikuisellakaan on. "Muodot" on vaan tekosyy syödä kaikkea roskaa koko ajan ja olla lihava.

Vierailija
119/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo kommentti opettaa muka ylipainoin ja terveyden välisestä yhteydestä (muuten kuin syömishäiriön vaikutuksesta terveyteen tai siitä ettei ole muiden mielestä hyväksyttävää olla lihava)? Pelkkä lihavaksi huomauttaminenko opettaa jotain terveydestä?

Ahaa.

PS. Ihan ku teinit ei tietäisi noita asioita jo.. johan nyt koulussa puhutaan asioista joko oppitunneilla ja kavereidenkin kesken, ihan jo nettipalstat ja lehdet ovat tietoa pullollaan.......

Vai meinaatko että aikuiset ylipainoisetkin ovat ylipainoisia siksi, etteivät tiedä ylipainon vaikutuksista tai muiden ihmisten ihmisten mielipiteistä ylipainoisia kohtaan?

Entä kehittääkö haukkuminen/saako se haluamaan muutosta, jos jotain pitäis muuttaa?

Vierailija
120/163 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13-vuotiaalla ei ole "muotoja", jotka tekevät hänestä ylipainoisen. Itse asiassa harvalla aikuisellakaan on. "Muodot" on vaan tekosyy syödä kaikkea roskaa koko ajan ja olla lihava.

Kyllä mulla oli. Mä olin täysin aikuisem kokoinen pituuteni ja painoni puolesta juurikin tuossa iässä. Aivan samoissa mitoissa. Naiselliset muodot muotoutui hetkessä niin, että rintoihinkin jäi kamalat raskausarvet ja venähtivät kun yhtäkkiä tuli pari kuppikokoa tyhjästä. Lantio oli leveämäpi kuin muilla tytöillä ja mua luultiin joskus täysi-ikäiseksi, esim vahingossa myivät tupakkaa kun takana olija ujutti ostoksiini (en itse tupakoinut) ja monissa paikoissa veloitettiin aikuisten hintoja vaikka olisin ollut samassa jonossa muiden lasten kanssa.

Kaikki muut kasvoivat ensin pituutta ja saivat vasta sitten painoa. Itse kehityin päinvastoin enkä enää tuosta pahemmin pituutta kasvanut myöhemmin.

Toki aikuisena on jonkinlainen "lapsen pyöreys" lähtenyt, mutta en tarkoita sillä mitään ylipainoa vaan todellakin semmoista pehmeyttä mitä nuoremmilla on.

T. Se samankokoinen tiimalasi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi