Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin isä sanoi jokin aika sitten 13v tytöllemme "olit sinä kyllä paljon nätimpi kun olit hoikempi" nyt tyttö oireilee syömisen kanssa

Vierailija
03.12.2019 |

Tyttö on ihan täysin normaalipainoinen 165cm/65kg ja nyt kun kasvoi melkoisesti pituutta tässä vuoden aikana ja alkoi saada muotojakin, myös paino nousi viitisen kiloa. Tyttö näkee muutenkin isäänsä pari kertaa vuodessa, joten ei tuntunut kivalta tuollainen kommentti pitkän ikävän jälkeen.

Lapsi on tämän jälkeen ollut itkuinen ja nyt n. kuukausi tämän jälkeen näyttää selkeästi laihtuneelta. Ei myöskään suostu enää syömään aamupalaa. Opettaja soitti, että on huolestunut kun lapsi ei käy enää ruokailussa vaan lenkkeilee ruokatauolla koulua ympäri. (alueelta ei saa poistua) Kotona kun "pakotan" yhteiseen ruokapöytään, annoskoot ovat mitättömiä. Esimerkiksi yksi kalapuikko ja puolikas peruna. Täyttää itsensä vedellä.

Illalla sitten nälkä iskee ja ahmii kerralla paljon ja tulee paha olo, on myös oksennellut.

Itkeskelee nykyään huomattavan usein. Meillä on läheiset välit ja kertoi minulle tuosta isänsä kommentista. Sanoi että kyllä koulussakin haukutaan mutta se on "ihan sama" kun ne haukkujat ovat ihan satunnaisia ihmisiä. Mutta se, että oma isä sanoi noin (oli pienenä vielä vahvasti "isin tyttö") tuntui ihan fyysisenä kipuna ja pistona rinnassa.

Mitä voin tehdä, muuta kuin tukea ja lohduttaa? Isälleen olen soittanut ja tehnyt kantani selväksi, sekä kertonut tytön oireilusta. Soitti kyllä tytölle "pakollisen" anteeksipyyntösoiton, mikä kuulosti kylläkin kaikin puolin teennäiseltä.

Kommentit (188)

Vierailija
181/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä otti asian väärin esiin mutta väärin tekee äitikin kun ei välitä tytön ylipainosta

Vierailija
182/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä sun tyttärelle se Haista paska isä -dokkari Yleltä ja aloita keskustelu siitä, kuinka kenenkään naisen arvo ei ole miesten (usein ulkonäkökeskeisistä) mielipiteistä kiinni. Ei edes oman isän. 

https://areena.yle.fi/1-50009618

Lapset kannattaa pitää kaukana ylen propagandasta.

Tämä asia kannattaa hoitaa ihan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

165cm/65kg on melko tanakka tytöksi. Tuollainen paino pitää sisällään yleensä jo huomattavasti läskiä. Joskus jos on urheilija isoilla lihaksilla, niin se selittää...Mutta 95% tapauksista kyseessä on jo liikaa painoa.
55-60kg on sopivampi paino.
Itse seurustelin 160cm/54kg naisen kanssa, ja hänellä oli todella hyvin muodostuneet lihakset...Silti paino selkeästi vähemmän kuin pituus -100

Sinun lapsistasi kasvaa siis joko itseään vihaavia tai hysteerisesti painonhallintaan suhtautuvia kontrollifriikkejä.

Vierailija
184/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

165cm/65kg on melko tanakka tytöksi. Tuollainen paino pitää sisällään yleensä jo huomattavasti läskiä. Joskus jos on urheilija isoilla lihaksilla, niin se selittää...Mutta 95% tapauksista kyseessä on jo liikaa painoa.
55-60kg on sopivampi paino.
Itse seurustelin 160cm/54kg naisen kanssa, ja hänellä oli todella hyvin muodostuneet lihakset...Silti paino selkeästi vähemmän kuin pituus -100

Sinun lapsistasi kasvaa siis joko itseään vihaavia tai hysteerisesti painonhallintaan suhtautuvia kontrollifriikkejä.

Paljonko sulla on ylipainoa? lapsistani kasvaa terveellisiä, urhelevia, itsensä kanssa sujut olevia atleettisia aikuisia.

Vierailija
185/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla on ylipainoa? lapsistani kasvaa terveellisiä, urhelevia, itsensä kanssa sujut olevia atleettisia aikuisia.

Ei ainakaaan noilla puheillla

Vierailija
186/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin nimenomaan isän kommentointi johti syömishäiriöön. Ensin laihduin liikaa, niin että menkatkin jäi pois ja sen jälkeen aloin ahmia liikaa ja lihosin kymmeniä kiloja. 

Vasta nelikymppisenä olen oppinut syömään "oikein". Mun isä ei edes koskaan pyytänyt anteeksi. Vaikka olin koko nuoruuteni masentunut ja itsevihainen ja yksinäinen. 

Hän vaan lopetti olemasta yhteydessä kun olin kuulemma liian herkkä. Joo niin varmaan olin kun en koskaan kuullut omalta isältäni yhtäkään positiivista sanaa. Pelkkää sättimistä. 

Ja tämä johti siihen, että myös seurustelin samanlaisten miesten kanssa, jotka puhui mulle rumasti. Se oli mulle tuttua ja totta joka sana.

Vierailija
187/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mitä anoreksian oireita on siinä että ihminen on 165 cm 65 kg?

Minun hoikka tyttöystäväni on 165cm ja 42kg, eikä hän ole mikään anorektikko tai sairas tai muuta, vaan hyvin vahva ja tarmokas ja urheilullinen.

Hän on uhannut kovalla treenillä, että tavoitteena on painaa 50kg, sitten kun reidet ja peput ja muut on oikein timmissä ja lihaksekkaassa kunnossa ja tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii kuulemma kovaa totuttelua, että oppii syömään huomattavasti nykyistä enemmän.

Vierailija
188/188 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmille tuntemilleni tytöille on sanottu jotain vastaavaa. Kukaan vaan ei muista sanoneensa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan