Mieheni sisarukset aikoo tulla perheineen meille jouluksi. Heidän lapsuuden koti, nykyään minun koti.
Tulin miniäksi mieheni sukutilaan. Anoppini asui kanssamme ja oli ihan luonnollista että hänen lapset kävivät meillä jouluna. Anoppi auttoi paljon järjestelyissä.
Viime kesänä anoppi kuoli mutta nyt sisarukset ovat edelleen tulossa meille joulua viettämään. Tämä on kyllä nyt minun koti vaikka olikin heidän lapsuuden kotinsa. En minäkään menisi heidän koteihinsa yöksi joulua viettämään.
Mies on puun ja kuoren välissä tässä asiassa.
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".
Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.
Meillä jos mies olis tuollaista suustaan päästänyt niin olis laittanut ja maksanut sen joulun sisarustensa kanssa ihan itse. Minä olisin lähtenyt kanarialle lasten kanssa jouluksi. Perheessä ei toinen yksin päätä, ei vaikka olisi maksanut tilasta miljoonan. Teillä on aikamoinen kunnioituksen puute puolisoa ja miniää kohtaan. Totta helvetissä se on myös miniän koti ja hänellä on oikeus määrittää ketä passaa ja ketä ei. Siihen ei vaikuta se kuinka paljon veljesi on tilasta maksanut. Todennäköisesti se miniä kuitenkin joutuu palkkarahoistaan rahoittamaan sitä sun veljesi maatilaharrastelua. Sen lisäksi että me muut veronmaksajat maksellaan sitä harrastusta maataloustukiaisina. Pikkasen nöyryyttä maatilallisille. Pelkkää tappiotahan ne tälle yhteiskunnalle tuottaa.
Vai että harrastus tämä minunkin työ vain on. Mitä sää muuten syöt joka päivä vai elätkö soijalla ja vihersmoothiella? Tappiota tämä ammatti tuottaa meille tilallisillekin, siitä syystä että ihmiset eivät ikinä suostuisi maksamaan ruuasta sitä hintaa minkä siitä kuuluisi viljelijän saada. Siksi ne tuetkin pyörii koska tuottajahinnat on poljettu niin alas.
Lakkaa sitten syömästä jos ruuan tuottaminen on kerran niin tappiollista yhteiskunnalle. Minua ei haittaa vaikka joku luonnosta vieraantunut valivalinirppanokka kuolee nälkään.
Ihan elän ruualla ja elän vastakin. Minähän maksan siitä kun käyn kaupassa, et sinä sitä minulle hyvää hyvyyttäsi anna etkä ilmaiseksi. Ja sen lisäksi rahoitan miljoonien maataloustukiaisia eli maksan ruokani pariin kertaan. Jotta maatilaharrastaja saa ostella uusia traktoreita ja muita härveleitä. Suomen maatalous on täysin tukiaisten varassa. Silti maajussit elää kuin olisivat suuria yrittäjiä. Mitään muuta yrittäjäryhmää ei tässä maassa hoivata kuten maajusseja. Tukiaisia tilille ja lomittajakin osin valtion piikkiin. Harrastelua se on kun oikeaa riskiä ei käytännössä ole. Syksyisin pukkaa rahaa tilille kun muutaman paperin täyttää. Ai niin, sekin on muuten niin raskasta hommaa maajussien mielestä. Muut yrittäjät joutuu tekemään töitä leipänsä eteen. Ei lykätä päästä ja perseestä kuten maajusseja.
Totuus joskus sattuu. Ilman tukiaisia ei tässä maassa olis ainuttakaan maajussia. Veronmaksajat teidän maatiloja pyörittää. Ja ihan sama vaikka lopetatte heti huomenna. Jo nyt suurin osa ruuasta tuodaan ulkomailta. Tuodaan sitten vähän enemmän ja halvemmalla. Ei siinä kukaan mitään häviä. Säästetään vähän kun tukiaiset jää pois.
Ai herra armahda. Vain suuren typeryyden edessä jumalakin on voimaton.
Nyt siskot, ei lähdetä jänkkäämään tämän idiootin kanssa!
Meillä oli niin kiva ja hyväntuulinen ketju...
Mikä kohta on typeryyttä tai ei ole totta? Suomi ja EU maksaa viljelijöille n. 2 miljardia maataloustukea. Suomen osuus on siitä yli puolet, reilut 1,3 miljardia. Kyllä tolla rahalla vois jotain muutakin maksaa. Vaikka vanhustehoitoa. Jos maatalous ei kannata niin sitten se ei kannata. Työttömiäkin kehoitetaan muuttamaan muualle tai vaihtamaan alaa jos töitä ei ole. Ihan sama viljelijöille. Jos yrittäminen ei onnistu ilman tukiaisia niin sitten vaan toiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin mennä jouluksi isäni 70-luvulla rakentamaan taloon. En yhtään tiedä ketä siellä nykyään asuu kun myytiin se pois 1985, mutta onhan se jännä yllätys niillekin kun soittelen aattoaamuna ovikelloa ja kerron että päätin tulla vanhoille kotikonnuille joulunviettoon.
Apua, miten hyvä idea! Minun omakin kotitalo myytiin pois silloin kuin eka lapseni syntyi. Nyt lapsia on kaksi ja olen miettinyt kuinka ihanaa olikaan siinä talossa jouluja viettää, kun oli pohjoisessa ja meillä oli pihasauna! Siinä asuu nyt jo toiset asukkaat sen jälkeen kun isäni siitä pois muutti, mutta jouluaatoksi siis sinne! Leivinuunin toivottavasti lämmittävät jo edellisenä päivänä, niin saan heti aamusta riisipuuron tehtyä!
Lapsuudenkotini myytiin kesällä. En tiedä mitä uudet asukkaat tykkäävät, mutta ehdottomasti menen sinne jouluksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä veli kysyi vaimoltaan vastaavassa tilanteessa, että milloin maksat 800 000 e eli puolet tilan hinnasta. Kun se on maksettu, voit päättää itsenäisesti talon ja tilan käytöstä. Siihen asti sukutila on vain ja ainoastaan veljen, vaimo saa siellä asua ja elää, sisustaa ja laittaa, mutta ei väittää, että "minun kotini, minun sääntöni".
Ihmeestä se käly tuohonkin sopeutui ja joulut on oltu veljen luona kuten äitimme eläessä. Nyyttikestejä ei ole, veljen vaimo laittaa kaiken ja veli maksaa. Vastaavasti pääsiäisenä ollaan meillä.
Meillä jos mies olis tuollaista suustaan päästänyt niin olis laittanut ja maksanut sen joulun sisarustensa kanssa ihan itse. Minä olisin lähtenyt kanarialle lasten kanssa jouluksi. Perheessä ei toinen yksin päätä, ei vaikka olisi maksanut tilasta miljoonan. Teillä on aikamoinen kunnioituksen puute puolisoa ja miniää kohtaan. Totta helvetissä se on myös miniän koti ja hänellä on oikeus määrittää ketä passaa ja ketä ei. Siihen ei vaikuta se kuinka paljon veljesi on tilasta maksanut. Todennäköisesti se miniä kuitenkin joutuu palkkarahoistaan rahoittamaan sitä sun veljesi maatilaharrastelua. Sen lisäksi että me muut veronmaksajat maksellaan sitä harrastusta maataloustukiaisina. Pikkasen nöyryyttä maatilallisille. Pelkkää tappiotahan ne tälle yhteiskunnalle tuottaa.
Vai että harrastus tämä minunkin työ vain on. Mitä sää muuten syöt joka päivä vai elätkö soijalla ja vihersmoothiella? Tappiota tämä ammatti tuottaa meille tilallisillekin, siitä syystä että ihmiset eivät ikinä suostuisi maksamaan ruuasta sitä hintaa minkä siitä kuuluisi viljelijän saada. Siksi ne tuetkin pyörii koska tuottajahinnat on poljettu niin alas.
Lakkaa sitten syömästä jos ruuan tuottaminen on kerran niin tappiollista yhteiskunnalle. Minua ei haittaa vaikka joku luonnosta vieraantunut valivalinirppanokka kuolee nälkään.
Ihan elän ruualla ja elän vastakin. Minähän maksan siitä kun käyn kaupassa, et sinä sitä minulle hyvää hyvyyttäsi anna etkä ilmaiseksi. Ja sen lisäksi rahoitan miljoonien maataloustukiaisia eli maksan ruokani pariin kertaan. Jotta maatilaharrastaja saa ostella uusia traktoreita ja muita härveleitä. Suomen maatalous on täysin tukiaisten varassa. Silti maajussit elää kuin olisivat suuria yrittäjiä. Mitään muuta yrittäjäryhmää ei tässä maassa hoivata kuten maajusseja. Tukiaisia tilille ja lomittajakin osin valtion piikkiin. Harrastelua se on kun oikeaa riskiä ei käytännössä ole. Syksyisin pukkaa rahaa tilille kun muutaman paperin täyttää. Ai niin, sekin on muuten niin raskasta hommaa maajussien mielestä. Muut yrittäjät joutuu tekemään töitä leipänsä eteen. Ei lykätä päästä ja perseestä kuten maajusseja.
Totuus joskus sattuu. Ilman tukiaisia ei tässä maassa olis ainuttakaan maajussia. Veronmaksajat teidän maatiloja pyörittää. Ja ihan sama vaikka lopetatte heti huomenna. Jo nyt suurin osa ruuasta tuodaan ulkomailta. Tuodaan sitten vähän enemmän ja halvemmalla. Ei siinä kukaan mitään häviä. Säästetään vähän kun tukiaiset jää pois.
No kun tuottajat sitä ruokaa nimenomaan viljelevät puoli-ilmaiseksi, sehän se ongelma tässä nimenomaan on. En ilmeisesti ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi kun ei mennyt jakeluun. Tukia ei tarvittaisi jos lihasta, maidosta, vihanneksiata ja viljasta saisi kunnon hinnan. Miksiköhän uusiakin tiloja on viime vuosina mennyt kannattamattomana konkurssiin jos tämä on pelkkää rahassa uimista? Koneet ja rakennukset hankitaan enimmäkseen muuten lainoilla, ei tukirahoilla. Tuet menee suurimmilta osin rehujen, siementen, lannoitteiden ym tuotantotarpeiden hankintaan.
Kuka vaan voi tähän hommaan ruveta jos kantti kestää, kun tää kerran on niin makoisaa ja rentoa työtä. Saat haistella paskan käryä ympäri vuorokauden, maanantaista sunnuntaihin, juhannukset ja joulut läpeensä. Hyvänä viikkona saat nukkua pari täyttä yötä jos ei pidä valvoa poikimisia tai huolehtia halvaantuneesta lehmästä. Lyön vaikka vetoa että et ole itse oikeaa työtä koskaan nähnytkään ja joudut hikoilla korkeintaan kuntosalilla.
Vielä muutaman vuoden kun tätä itse jaksaisi, lainoja jäljellä vielä muutama kymmenen tuhatta, sitten kun pankki on saanut omansa niin tyhjenee navetta aika hemmetin äkkiä. Eipähän tarvitse pitää kiittämättömiä niuhottajia muonassa. Itse ostan edelleen kotimaista, minä en mitään ulkomaista antibiooteilla ja muilla myrkyillä höystettyä ruokaa syö. Jotkut ihmiset näes välittää siitä mitä laittavat suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin mennä jouluksi isäni 70-luvulla rakentamaan taloon. En yhtään tiedä ketä siellä nykyään asuu kun myytiin se pois 1985, mutta onhan se jännä yllätys niillekin kun soittelen aattoaamuna ovikelloa ja kerron että päätin tulla vanhoille kotikonnuille joulunviettoon.
Apua, miten hyvä idea! Minun omakin kotitalo myytiin pois silloin kuin eka lapseni syntyi. Nyt lapsia on kaksi ja olen miettinyt kuinka ihanaa olikaan siinä talossa jouluja viettää, kun oli pohjoisessa ja meillä oli pihasauna! Siinä asuu nyt jo toiset asukkaat sen jälkeen kun isäni siitä pois muutti, mutta jouluaatoksi siis sinne! Leivinuunin toivottavasti lämmittävät jo edellisenä päivänä, niin saan heti aamusta riisipuuron tehtyä!
Lapsuudenkotini myytiin kesällä. En tiedä mitä uudet asukkaat tykkäävät, mutta ehdottomasti menen sinne jouluksi!
Totta kai sulla on siihen oikeus
Naapurissa oli tuollainen tilanne 70-luvun alussa, nuoripari(emäntä) ilmoitti, että tämä on meidän koti, eikä tänne tulla kuin kotiin.
Nyt tila on ollut 10v seuraavalla sukupolvella ja lähes 50vuotiaat tutustuvat serkkuihinsa ja serkut jotka lapsena kävivät mummolassa käyvät lapsuutensa leikkipaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitat kälyillesi ja langoillesi priiman joulupöydän.
Jouluaattona ja tarjoilet, hoidat tiskit ja pysyt pois jaloista.Jännä juttu että miehen puolen perintötalo jäi osituksessa sulle. Vai leskikö olit?
Mies sai koko talon ei sisarukset. Voiko ap päättää mennä miehensä kanssa miehen sisarusten koteihin viettämään joulua?
Se miehen talo on myös hänen vaimonsa koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai herra armahda. Vain suuren typeryyden edessä jumalakin on voimaton.
Nyt siskot, ei lähdetä jänkkäämään tämän idiootin kanssa!
Meillä oli niin kiva ja hyväntuulinen ketju...Mikä kohta on typeryyttä tai ei ole totta? Suomi ja EU maksaa viljelijöille n. 2 miljardia maataloustukea. Suomen osuus on siitä yli puolet, reilut 1,3 miljardia. Kyllä tolla rahalla vois jotain muutakin maksaa. Vaikka vanhustehoitoa. Jos maatalous ei kannata niin sitten se ei kannata. Työttömiäkin kehoitetaan muuttamaan muualle tai vaihtamaan alaa jos töitä ei ole. Ihan sama viljelijöille. Jos yrittäminen ei onnistu ilman tukiaisia niin sitten vaan toiselle alalle.
Maatalous työllistää Suomessa suoraan ja epäsuoraan aika suuren jengin ihmisiä, satojatuhansia itseasiassa. Viljelijät itse, maatalouskaupat myyjineen, eläinlääkärit, meijereiden työntekijät, rehukuskit, maitokuskit, vasikkakuskit, jalostusneuvojat, meijereiden neuvojat, laborantit, pakkaajat, teuraskuskit, teurastamotyöntekijät, rehujen valmistajat ja myyjät, lannnoitevalmistajat ja myyjät, maaseutu viranomaiset, seminologit jne. Muutamia ryhmiä mainitakseni. Jos Suomesta lopetetaan maatalous kannattamattomana, mitähän työkkäri mahtaa niistä muutamasta sadasta tuhannesta työttömästä sanoa? Muuttakaa muualle?
Itse en ole maatalousalalla mutta siltikin ymmärrän että tuo ei ole ihan yksiselitteinen asia. Isovanhemmat olivat viljelijöitä ja tekivät aivan saakelisti töitä sen pienen leipänsä eteen. Vaikka lehmiä oli vain kymmenkunta, töitä sai parhaimmillaan tehdä ympäri kellon. Ei käy kateeksi tuottajia, mutta hattua nostan heille enkä ulkomaista ruokaa koriini laita. Kiitos kun jaksatte tehdä vaikka näitä hulluja nipottajia tuntuu olevan liikkeellä ♥️
Jos mies haluaa sisarukset kylään, hän huolehtii järjestelyistä. Ap voi sytyttää ulkotulet :D Jos mies ei halua sisaruksia kylään tai ei halua hoitaa järjestelyjä, sitten sisarukset eivät tule. Miehen täytyy nyt kasvattaa pallit ja päättää ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai perinteitä tulee jatkaa. Tosin nyt sitten jokain tuo jotain mukanaan ruokapöytään. Sinä voit emäntänä olla listasta vastuussa.
Ettekö voisi avoimesti keskustella niiden miehen sisarusten kanssa siitä miten jatkossa joulua vietetään? Voisiko olla nyyttärimeininki, kaikki vastaisivat jostain, myös siivoamisesta? Jos haluatte olla aaton perheen kanssa, voisiko sisarukset tulla vaikka tapanina pitkälle brunssille ja glögeille?
Jos ihan oikeasti tuollainen tilanne on niin istut miehen kanssa pöydän ääreen ja mietitte yhdessä mitä OIKEASTI haluatte. Jos ainoa syy miehen puun ja kuoren-välissä olemiseen on sisarusten mahdollinen suuttuminen niin sisaruksia ei kutsuta tuosta syystä vaan mietitte yhdessä millaisen tiedotteen asiasta laitatte heille. He ovat fiksuja tai sitten eivät eikä se ole teidän ongelmanne vaan heidän.
Pariskuntana yhdessä saman viestin antavana lopetatte heti sellaisen kieroilun jossa sukulaiset yrittävät syytellä vain toista osapuolta. Jos olisin AP:n asemassa niin lähettäisimme sähköpostia kaikille yhtäaikaa jossa kertoisimme että emme aio jatkaa anopin jouluperinteitä ja jouluja ei enää vietetä koko suvun voimin tilalla eikä asiasta keskustella sen enempää.
AP ja mies kehittävät omia traditioitaan ja varmaan sitten tulevaisuudessa tilalla vietetään taas sukujuhlia kun lapset ovat kasvaneet ja tuovat omat perheensä jouluksi lapsuudenkotiinsa. Näin se kiertokulku menee. ne Ap:n miehen sisarukset kehittävät sitten omat traditionsa omien perheidensä kera.
Vierailija kirjoitti:
MIEHESI talo ja tila. EI sinun.
Edelleenkään et tiedä miten suurella panoksellaa ap tilan omistuksessa mukana. Toki tuollainen asenne kuin sinulla karkottaa kaikki naiset näiltä peräkamaripojilta.
Vierailija kirjoitti:
Mmm.
Et kai kuvitellut pääseväsi ison talon emännäksi takaovesta niin, että siinä ei olisi sukurasitetta?
Jos sulla on yhtään järkeä päässä et ala hankalaksi.
Pääset pian allekirjoittamaan avioeropapereita, ja sitten olet mukuloinesi kaupungin vuokratalossa.
Kenenkään ei tarvitse sietää kotonaan mitään helv. sukurasitteita. Suku hyväksyy, että tila ja talo kuuluu yhdelle ja hän jakaa sen puolisonsa ja lastensa kanssa ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin teet. Tulethan sitten kertomaan miten meni!
Vierailija kirjoitti:
Klassikko, siksi 1/5
Joka vuosi sama. Luin vain tämä 1. Viestin.
Näin sääkittävää pas aa aina uudestaan. Häpeä ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko, siksi 1/5
Joka vuosi sama. Luin vain tämä 1. Viestin.
Näin sääkittävää pas aa aina uudestaan. Häpeä ap!
siinä mielessä ihan hyvä provo että aihe on kuitenkin ajankohtainen. Kun sukutilanne muuttuu niin olisi oikeesti hyvä miettiä ja keskustella miten jatkossa juhlitaan ja kenen luona. Typerintä on joko olla näistä sopimatta ja puhumatta suvun kesken ja olla sitten tyytymätön lopputilanteeseen, näin käy tosi monessa perheessä. Meidän suvussa sovittiin onneksi yhdessä tähän ratkaisu ja sovittiin järjestelyistä ja jouluisin ollaan tavattu yhtenä päivänä hyvässä hengessä, kaikki on auttaneet ja on ollut tosi mukavaa. Miksi aikuiset ihmiset ei osaa keskustella ja sopia?
Meinaatteko te jotkut, että viljelijät ostaa niitä traktoreita ihan vaan koristeeksi? Ymmärrättekö, että traktori on työväline) Viljelijä ei voi vaikuttaa sen hintaan. Ihan sama kuin narisisi datanomille, että miksi senkin pitää tietokone ostaa, ovat niin kalliitakin. Tai miksi taksikuskilla muka auto pitäisi olla. Kummallisia investointeja kerta kaikkiaan! Hoitaisivat työnsä muuten!
Ja tuohon kahden miljoonan euron tilan naureskeluun. Tuotantorakennukset ja muut investoinnit ovat yllättävän kalliita, harvemmin suomalaisviljelijän tönö on missään Como-järven rannalla. Raha on kiinni kuivureissa, navetoissa, liete- ja lämmitysjärjestelmissä, robotiikassa, konekannassa, peltomaassa. Vähänkään isommat maatilat ovat tuotantolaitoksia, yrityksiä. Ne eivät ole kotieläinpihoja.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko te jotkut, että viljelijät ostaa niitä traktoreita ihan vaan koristeeksi? Ymmärrättekö, että traktori on työväline) Viljelijä ei voi vaikuttaa sen hintaan. Ihan sama kuin narisisi datanomille, että miksi senkin pitää tietokone ostaa, ovat niin kalliitakin. Tai miksi taksikuskilla muka auto pitäisi olla. Kummallisia investointeja kerta kaikkiaan! Hoitaisivat työnsä muuten!
Ja tuohon kahden miljoonan euron tilan naureskeluun. Tuotantorakennukset ja muut investoinnit ovat yllättävän kalliita, harvemmin suomalaisviljelijän tönö on missään Como-järven rannalla. Raha on kiinni kuivureissa, navetoissa, liete- ja lämmitysjärjestelmissä, robotiikassa, konekannassa, peltomaassa. Vähänkään isommat maatilat ovat tuotantolaitoksia, yrityksiä. Ne eivät ole kotieläinpihoja.
Juuri näin. Ihan hirvittää että miten vieraantuneita ihmiset on järjenkäytöstä. Ihan kuin niillä traktoreilla ajeltaisiin vain huvikseen rinkejä kylänraitilla. Nykyään peltopinta-alat on sitä luokkaa että millään 80-luvun pikkufiiatilla ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. 1,6 miljoonan euron tila. Oletko laittanut kolkan jäädään kohtaan? Maatilat ovat Suomessa ehkä 80 000 e arvoisia.
Tiedän Herlinin sisaruksen ja ehkä hänen tilansa on tämän 1,6 arvoinen kiinteistöineen ja tilaa ympäröivän metsän kanssa.
Hehheh vaan, et taida tietää mistä puhut :D 80 000 harvoin riittää edes tilan asuinrakennuksen ostamiseen. Tiedätkö minkä arvoinen on hehtaari peltoa? Tänä vuonna n. 9000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko, siksi 1/5
Klassikkoa todella: aikuiset lapset pitää lapsuudenkotia toisena kotinaan niin kauan kun vaan on suvun hallussa.
Tämän vuoksi ainoa sisarukseni saa lunastaa rakennukset itselleen, mikäli haluaa siellä edelleen lomailla sen max 3 viikkoa vuodessa perheineen. Omalla osuudellani teen mitä haluan ja mitään jouluhelvettiä en ala kenellekään pyörittämään edes säälistä.
No nyt vetää sanattomaksi. 😲