Taas koetaan saada lasta syömään aamiaista laittamalla tarjolle kaikkea mahdollista, että jos jokin maistuisi. Tätä ollut 8 vuotta
Tai sanotaan 6, taaperona söi kyllä mielellään aamuisin.Moni on sanonut että anna lähteä syömättä, kyllä se nälkä opettaa mutta on varmaan kurjaa olla ekat koulutunnit maha kuristen. Lisäksi lapsella on lääke, joka vaatii imeytyäkseen jotain vatsaan.
Kommentit (10)
Minä en ole koskaan syönyt aamupalaa ja olen normaalipainoinen ja hyvinvoiva. Elimistö tottuu tiettyyn rytmiin ja vaikeaa sitä on muuttaa. Yksinkertaisesti en saa alas mitään aamulla ja toki lounaalla on nälkä, mutta pärjään siihen saakka aina mainiosti. Voisiko lääke imeytyä mehun, maidon tai muun juotavan kanssa?
N38
Mä en ole syönyt aamiaista suunnilleen sen jälkeen kun täytin viisi vuotta. Olen nyt lähemmäs 40v ja edelleen hengissä. Ei kaikille vaan maistu aamuisin, ihan turha pakottaa. Anna se lääke myöhemmin tai vaikka mehulasillisen kanssa.
tyrkyntyrkyntyy kirjoitti:
Anna olla!
Ei ole pakko!
Anna etsiä jääkaapista itse ruokansa,niin oppii.
Kun tyrkytät niin tulee vaan ruokaongelmia.
Ja kaikille ei aamulla maistu ruoka.
Anna banaani reppuun ni syö välkällä. Tai pähkinöitä.
Onhan se pakko, jos on joku lääkitys joka pitää ottaa ruuan kanssa. Yleensä lääke on sellainen, että voi muuten vaurioittaa vatsaa/suolistoa tai lievimilläänkin tulla huono olo.
Onko jokin nimenomainen syy, ettei lapsi voi ottaa lääkettä vaikka iltaruuan yhteydessä?
En syönyt aamiaista lapsena, enkä syö nyt aikuisenakaan. Opiskelen, eikä mun mahani mitään murise ekojen tuntien aikana. Hyvin pärjää lounaaseen asti, aina ei tarvitse sitäkään. Sama juttu oli jo lapsena. Ihan turha pakottaa.
Ps. Kuka ei tajua kuudessa vuodessa, että ei onnistu?
Johan pelkkä valinnan vara saa lapsen hämmennyksiin. Ja tyrkyttäminen ja syömään maanittelu antaa lapselle epäterveen mahdollisuuden pyörittää sinua.
Annan kaksi järkevää vaihtoehtoa (jugurttia vai puuroa, Muroja tai leipä ja maito....) Jompi kumpi on pakko valita ja pieni määrä syödä, koska lääke on pakko ottaa ja sitä ei voi ottaa tyhjään vatsaan. Vaihtoehtoja ei ole. Tottakai lapsi vastustaa ensin, kun huomaa että valtapeli on menetetty. Mutta kun pidät pääsi, niin jo ennen joulua on uusi sääntö opittu ja homma sujuu. Tuskin lapsestasi maailman reippainta aamiaisen syöjää tulee, mutta kohtuullisella muistuttelulla menee alas sen verran, että lääkkeen saa otettua ja ihan tyhjällä mahalla ei tarvitse mennä kouluun.
Lääkityksen ja alipainon vuoksi koululääkäri korosti aamiaisen törkeyttä, lisäksi vielä sellainen juttu että ruokailussa ahmii sitten itsensä vatsakipuun! Tätä oli jo päiväkodissa, ei suostunut ottamaan aamupalaa ja ruokailussa mätti niin ettei vatsakivun takia voinut liikkua kun menivät ruokailun jälkeen ulos. Ja nyt koulussa sama meno jatkuu, ruokailun jälkeisen välitunnin vain kyyhöttää jossain.
Viikonloppuisin herää klo 9-11 välillä ja syö klo aamupalan klo 12-13.
Ratkaisu: Ensin eletään muutama tunti ja evääksi otettu aaminainen syödään esim. klo 9.
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksen ja alipainon vuoksi koululääkäri korosti aamiaisen törkeyttä, lisäksi vielä sellainen juttu että ruokailussa ahmii sitten itsensä vatsakipuun! Tätä oli jo päiväkodissa, ei suostunut ottamaan aamupalaa ja ruokailussa mätti niin ettei vatsakivun takia voinut liikkua kun menivät ruokailun jälkeen ulos. Ja nyt koulussa sama meno jatkuu, ruokailun jälkeisen välitunnin vain kyyhöttää jossain.
Viikonloppuisin herää klo 9-11 välillä ja syö klo aamupalan klo 12-13.
Mihin aikaan teidän 8-vuotias käy nukkumaan, jos herää vasta klo 11 aamupäivällä?? Ja ilmeisesti lääkkeen otolla ei ole tarkkaa kellon aikaa, jos sen voi viikonloppuisin lykätä puolille päivin aamun sijaan? Voisiko koko lääkityksen siis siirtää iltaruoalle, kuten joku muukin jo ehdotti?
Anna olla!
Ei ole pakko!
Anna etsiä jääkaapista itse ruokansa,niin oppii.
Kun tyrkytät niin tulee vaan ruokaongelmia.
Ja kaikille ei aamulla maistu ruoka.
Anna banaani reppuun ni syö välkällä. Tai pähkinöitä.