Kuluneen vuosikymmenen parhaat tv-sarjat/leffat/levyt/biisit/kirjat/yms.?
Enää vajaa kuukausi ja ollaan 2020-luvulla. Mitkä kulttuurijutut jäivät erityisesti mieleesi tältä vuosikymmeneltä? Ehdota laadukasta kuunneltavaa, katsottavaa ja luettavaa!
Kommentit (22)
Paras rikossarja oli Silta-sarjan ensimmäinen kausi. Se oli mykistävän hyvä siihen aikaan ja oli varmaan yksi ensimmäisiä joka sai aikaan nordic noir -sarjojen buumin.
Vesalan musiikki, Luokkakokous-elokuva, kirjoista en tiedä.
Twin Peaksin kolmas kausi. Kaksi ensimmäistä tietysti pitää katsoa ensin.
Musiikissa mieleenpainuvinta on ollut sekä kaikkien kanavien (radio, tv, konsertit, jne) keskittyminen parille toimijalle kotimaassa viimevuosina että se ettei uutta ja siedettävää musiikkia uusilta artisteilta ole niin paljoa kuin kuvittelisi. Sen sijaan artistit tunnutaan takovan johonkin hiton muottiin koska nää pari toimijaa levy-yhtiökavereineen ei ota minkäänlaisia riskejä.
Toisaalta netissä on privaattilabeleita ja artistit voi tuottaa ekoja kappaleitaan vaikka itse tietokoneen avulla eli tarjonta ei jää noihin pariin keskittyvään. Radiossa ei kuitenkaan tahdo muuta kuulla kuin parin musiikkipäällikön hyväksymää tallien omien artistien musiikkia, eli samaa tasalaatuista musiikkimakkaraa tuntuu puskevan joka tuutista.
Game of Thronesin 5 ensimmäistä kautta, sen jälkeen käsikirjoituksen taso laski ikävästi.
Sarjoista jäänyt mieleen Moderni perhe ja Downton Abbey. 5/5.
Tv-sarjoja:
- Game of Thrones
- Homeland
- MadMen (alkoi kai jo ennen 2010-lukua)
- Solsidan
- Sorjonen
Leffoista jäi mieleen avengers- ja guardians of the galaxy leffojen yhden taustatarinan loppu, samoin uudet star warsit pitkästä aikaa.
Tv-sarjoista ehkä rillit huurussa, varmaan olisi game of throneskin jäänyt mutten sattumoisin katsonut kuin muutaman jakson.
Emma K. kirjoitti:
Musiikista jäi mieleeni Arvid Kaakamon levy "Toiseuden evidenssi".
Elokuvista Absalom Kadurenkon elokuva "Taistelevat feministit".
TV-sarjoista paras "Vähänläntä ja juures".
Ja teatterista Kom-teatterin esitys "Eläköön lokakuun vallankumous, me kuljemme Otto-Ville Kuusisen viitoittamaa tietä".
Ei tuollaista tv sarjaa ole minun silmiini näkynyt millään kanavalla. Pilailetko?
Musiikista jäi mieleeni Arvid Kaakamon levy "Toiseuden evidenssi".
Elokuvista Absalom Kadurenkon elokuva "Taistelevat feministit".
TV-sarjoista paras "Vähänläntä ja juures".
Ja teatterista Kom-teatterin esitys "Eläköön lokakuun vallankumous, me kuljemme Otto-Ville Kuusisen viitoittamaa tietä".
Aika hiljaista on. Mietipä mitä tähti ja liekki -ketjuja olisi syntynyt jos olisit kysynyt vuosikymmenen parhaimmistoa 20 tai 30 vuotta sitten...
Sohvaperunat. En voi mitään, olen jäänyt koukkuun. BB:n comeback tänä syksynä (vaikka voittajasta en välitäkään). Walking dead, no ainakin 3 ensimmäistä kautta.
Breaking bad menee osin edellisellekin vuosikymmenelle, mutta loppukaudet osuu tälle kymmenelle.
Olen tällä vuosikymmenellä kuunnellut niin paljon vanhaa musiikkia, että piti oikein miettiä, mitä uutta on kuunnellut ja onko vain luullut, että se on uutta..
Tv-sarjoistakin tulee mieleen vain Skam.
Musiikista tulee mieleen Skrillex ja hiteistä sellaiset, joissa mukana Pharrell Williams.
Kotimaisista mainitsemisen arvoisia mielestäni ovat vain Litku Klemetti ja Maustetytöt. Huolimatta siitä, että olen katsonut Vain elämää -sarjaa useampiakin tuotantokausia.
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Oli harvinaisen laimea musiikin puolesta. Tai sitten musta on tullut vanha.
Sanokaapa mikä on viimeisin hittikappale, joka on saavuttanut asemansa melodian perusteella?
Stranger Things. Muuta ei ihan heti tule mieleen. Mut eiköhän hyviäkin juttuja löydy kun kunnolla miettii.
Mielestäni paras pop-levy: Carly Rae Jepsen - Emotion ja varsinkin tältä biisi Run Away With Me 💘😊
ap