Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko miehestä johtuva lapsettomuus pätevä syy purkaa kihlaus?

Vierailija
01.12.2019 |

Olen umpikujassa ja kaipaan neuvoja ja ajatuksia ongelmastani.

Olemme yrittäneet lasta reilun vuoden. Siinä välissä kihlauduimme, häitä suunnitellaan mutta päivämäärääkään ei ole lyöty lukkoon. Syy lapsettomuuteen selvisi kihlauksen jälkeen, ja lapsettomuus johtuu miehestä. Mitään ei ole tehtävissä.

Miehen periaate on se, että adoptio tai lahjasiittiöt eivät tule kysymykseen, koska lapsi ei silloin olisi biologisesti hänen(kin). Sattuu kuitenkin olemaan niin, että minä vielä tämän elämän aikana haluaisin lapsen tai kaksikin, mutta mies ei jousta asiassa.

Onko tämä teidän mielestänne ja yleisesti ottaen hyväksyttävä/pätevä syy purkaa kihlaus? Vai onko väärin lähteä, kun eihän se varsinaisesti ole miehen syytä vaan fysiologinen ominaisuus, jolle ei mitään voi?

Kiitos mielipiteistänne jo etukäteen!

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse haluaisin lapsia ja miehelle ei sovi jonkun muun sperma, lopettaisin suhteen. Aika hölmö ajattelutapa, ettei vieraalla spermalla siitetty lapsi ole oma. Suomi on täynnä ihmisiä, joiden isä on jotain muuta kuin biologinen isä ja sekä lapsi että isä ovat tyytyväisiä. (Monet näistä toki aivan tietämättömiä asiasta)

Vierailija
62/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni kävin myös niin, että mies ei voinut saada lasta. Hyväksyin asian ja jatkoimme avioliittoa. Sitten mies otti ja lähti, halusi erota. Ja minä olin jo sen ikäinen, ettei enää ollut mahdollisuutta ajatella lasta jonkun muun kanssa.... Elikkä mieti tarkkaan.

Ja sitten hyvässä lykyssä se mies on vuoden päästä tekemässä lasta jonkun uuden tyttiksen kanssa jos oli vela, tai jos ei voinut niitä saada niin muuttanut mieltään adoption tms. suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se, joka mainitsi "erilaiset arvomaailmat". Olen sitä mieltä, että ihmiset saavat erota ihan mistä syystä tahansa.

Muistuttaisin kuitenkin siitä, että et välttämättä löydä ihan heti itsellesi sopivaa miestä, joka haluaa lapsia. Elämässä ei muutenkaan kaikki mene niin kuin toivoo. En nyt halua lannistaa, mutta tästä miehestä eroaminen ei takaa sitä, että saisit lapsen tulevaisuudessa. 

Mutta tässä suhteessa pysyminen takaa että ap ei saa lasta.

Vierailija
64/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran osoitus siitä, että lapset tehdään itsekkäistä syistä. Minä minä minä haluan.

No toivottavasti lapsia hankitaan siksi, että niitä halutaan, eikä vahingossa.

Vierailija
65/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen se, joka mainitsi "erilaiset arvomaailmat". Olen sitä mieltä, että ihmiset saavat erota ihan mistä syystä tahansa.

Muistuttaisin kuitenkin siitä, että et välttämättä löydä ihan heti itsellesi sopivaa miestä, joka haluaa lapsia. Elämässä ei muutenkaan kaikki mene niin kuin toivoo. En nyt halua lannistaa, mutta tästä miehestä eroaminen ei takaa sitä, että saisit lapsen tulevaisuudessa. 

Kyllä.

Ja sitä paitsi hyvässä lykyssä eron kynnyksellä miehelle sopiikin hedelmöitys jonkun muun siittiöillä. Lapsien saaminen on kuitenkin aika fundamentaalinen tarve.

Vierailija
66/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. 

Itselleni tulee vaikutelma, että ap ja miehensä ovat melko nuoria molemmat ja ovat varsin erilaisia muutenkin kuin vain tässä lapsiasiassa. Heillä on niin erilaiset tavat ajatella, että yhteentörmäyksiä tulisi jossain vaiheessa joka tapauksessa. 

67/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan jo ehdotettu, en tiedä kuinka pimeältä kuulostaa, mutta mitä mieltä mies olisi esim. siitä jos keinohedelmöityksessä käytettäisiin hänen veljensä tai muun mahdollisimman läheisen sukulaisen, esim. serkun, lahjoittamia sukusoluja? Haluaisiko hän lapsen sillä tavalla? Voisin kuvitella, että itse olisin voinut käyttää siskoni lahjoittamia munasoluja. Eroon en ota kantaa koska se on ihan teidän kahdenkeskeinen asia ja kipeä varmasti.

Vierailija
68/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me keskusteltiin kihlatun kanssa lasten hankinnasta. Hän jossain vaiheessa sanoi, että ei ole varma haluaako lapsia. Minä taas olen varma, että haluan, jos biologiset syyt eivät estä ja sitten kokeiltaisiin adoptiota. Sanoin selvästi, että meidän on pakko erota, jos mies ei halua lapsia, koska minä en halua olla ilman. Mies sitten tuli toisiin aatoksiin.

Tämä voi kuulostaa kiristämiseltä, mutta mielestäni se ei ole sitä. Tuo on niitä asioita, joissa ei oikein voi tehdä reiluja kompromisseja. Jos asia on sellainen, ettei kumpikaan voi joustaa, niin sitten ero on järkevin vaihtoehto. 

Vierailija
69/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi jo kihloihin mennessä ja aikaisemminkin miettiä, onko tämä nyt sellainen ihminen, jonka kanssa haluan olla vaikka lapsia ei tulisikaan ja vaikka kaikki ei muutenkaan menisi kuin Strömsössä.

Vierailija
70/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset on sinulle kynnyskysymys, niin on hyvä syy.

Vierailija
71/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Ja sitä paitsi hyvässä lykyssä eron kynnyksellä miehelle sopiikin hedelmöitys jonkun muun siittiöillä. Lapsien saaminen on kuitenkin aika fundamentaalinen tarve.

Siihen ei pidä missään tapauksessa suostua jos mies hätäpäissään alkaa lupailemaan tuollaista. Siitä ei tule kunnollista isää lapselle ikinä, ja se todennäköisesti lähtee kävelemään vauva-aikana muutenkin.

Vierailija
72/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suhteeseen kuulu muita kuin sinä ja miehesi. Älä jää suhteeseen siksi kun joku kolmas osapuoli sanoo niin. Ymmärrän että muiden odotukset kasvattavat paineita ja muiden mielipiteet vaivaavat. On silti oikein tehdä niin kuin itselle on parhaaksi. Jos muut eivät sitä hyväksy, se ei ole sinun ongelmasi.

Vierailija
73/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ykkösprioriteettisi on lapsen saaminen eikä parisuhde, niin mikset ole hankkinut ensiksi lasta ja sitten vasta ruvennut etsimään kumppania? Kannattaa varmistautua tärkeimmistä asioista ensin.

Vierailija
74/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Siihen ei pidä missään tapauksessa suostua jos mies hätäpäissään alkaa lupailemaan tuollaista. Siitä ei tule kunnollista isää lapselle ikinä, ja se todennäköisesti lähtee kävelemään vauva-aikana muutenkin.

Tai sitten mies ihastuu lapseen ensi silmäyksellä ja hänestä tuleekin maailman onnellisin isä.

Vierailija
75/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten suhteen ei vaan voi tehdä kompromissia. Jos mies ei halua lapsia muuten kuin biologisesti, joita ei voi saada, mutta sinä haluat lapsia, sun kannattaa erota. Se on yksi isoimmista päätöksistä joita ihminen elämässään tekee, voisitko todella jäädä lapsettomaksi? Itse olen vapaaehtoisesti lapseton, ja todella miettinyt asiaa. En usko että olisit onnellinen jos halusi saada lapsi on voimakas.  Mietin myös haluaako mies oikeasti lapsia kovinkaan paljoa jos ei ole valmis adoptioon?

Vierailija
76/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Tai sitten mies ihastuu lapseen ensi silmäyksellä ja hänestä tuleekin maailman onnellisin isä.

Sen varaan ei kannata laskea, enemmistö miehistä ei ole ”onnellisia isiä” edes biologisten pentujensa kanssa.

Vierailija
77/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ovat ainakin tässä vaiheessa pelkkiä mielikuvitusolentoja, kun taas sulhasesi on ihan oikea ihminen. Siinä mielessä ei ole niin kauhean realistista jättää miestä "lasten" takia.

Vierailija
78/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä biologinen lapsettomuus on aika karu syy purkaa kihlaus. MUTTA nythän ei ole kyse vain siitä, vaan siitä, että mies kieltäytyy muista tavoista tulla vanhemmaksi. Ja samalla estää sinua tulemasta vanhemmaksi. On aika iso näkemysero, jos sä haluaisit ennen kaikkea lapsen perheeseen, ja hän haluaisi vain biologisen jälkeläisen itselleen. Eli tässä tapauksessa ehdottomasti sulla on pätevät syyt purkaa kihlaus.

Toisaalta on ihan ymmärrettävää olla haluamatta muita kuin biologisia lapsia. Nuo ovat mielipidekysymyksiä, ja jokaisen mielipide on yhtä arvokas. Ne eivät ole vääriä tai oikeita. 

Vierailija
79/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tästä tulee se fiilis, ettei lapsettomuus ole oikeasti ainoa "pätevä syy", joka ap:lla on kihlauksen purkamiseen. Jos olisi, niin päätöksen tekeminen olisi paljon vaikeampaa ja ap tuskailisi, että "Ei tällaiseen ongelmaan ole mitään ratkaisua". Nyt vaikuttaa siltä, että päätös on oikeastaan jo tehty ja sen takana on varmaan jotain muutakin.

Vierailija
80/92 |
02.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ykkösprioriteettisi on lapsen saaminen eikä parisuhde, niin mikset ole hankkinut ensiksi lasta ja sitten vasta ruvennut etsimään kumppania? Kannattaa varmistautua tärkeimmistä asioista ensin.

Tämä just. Sun pitäisi olla rehellinen sille toiselle, että parisuhde tulee tosiaan vasta lastensaannin jälkeen. Itse taas ajattelee niin että ensin pitää olla sellainen puoliso jonka kanssa voi sen lapsihaaveen toteuttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan