Vulvodynia (yhdyntäkipu) - löytyykö vertaistukea?
Olen kohta kuusi vuotta sairastanut vulvodyniaa, joka on emättimen kiputila (hermokipua). Yhdynnät ovat kivuliaita, vaikka kipu onkin vuosien aikana paljon helpottanut.
Takana fysioterapiaa kahteen otteeseen. Isoin apu ollut kahdesta raskaudesta, sillä raskauden aikana hormonit pehmentävät paikkoja. Olen ollut vulvopoliklinkian asiakkaana ja sinne pitäisi ilmeisesti palata, kun fysioterapia ei auttanut riittävästi. Minulle tehtaisiin ehkä leikkaus, jossa poistetaan kipuapisteet. Sairaus ja sen aiheuttamat ongelmat parisuhteessamme on isoin syy siihen, miksi olemme molemmat masentuneet. Haluamme silti olla yhdessä.
Löytyykö muita kohtalotovereita?
Miten oireet ovat helpottaneet?
Miten parisuhteenne on muuttunut vulvodynian myötä?
Oletteko masentuneet? Jne.
Erityisesti toivon, ettå vulvodyniaa sairastavien kumppanit kertoisivat ajatuksiaan .
Kommentit (101)
Luulin, että tuo olisi synnynnäistä. Voiko ilmaantua yhtäkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan vulvodynian kaikki oireet. Lopetin epillerit niin kaikki vaivat loppui kuin seinään.
Sairaushan on myös ns pään sisällä. Eli yhdyntää alkaa pelkäämään jolloin jännitys siirtyy myös alapäähän.
Suosittelen siis niin klinikkaa, fyssaria ja rentoutusharjoituksia/psykologia.
Hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt enkä diagnoosin jälkeen voi edes aloittaa.
Tiedän hyvin tuon henkisen puolen. Vuosien aikana, kun tähän on tottunut, pystyy rentouttamaan itseään eikä pelkää kipua. Aluksi kipu oli pahinta, kun sitä pelkäsi ja lannistui siitä pahasti.
Kaikki nuo mainitsemasu kienot on käyty läpi. Asiaa käsitelty myös yksilö- ja pariterapiassa ja tällä hetkellä satunnaisia käyntejä seksuaaliterapeutilla.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että tuo olisi synnynnäistä. Voiko ilmaantua yhtäkkiä?
Kai. Voi myös kadota yhtäkkiä. Tyypillisesti nuorten naisten sairaus.
Ap
Tutulta loppui oireet, kun vaihtoi miestä.
Nyt on onnellinen avioliitto ja seksi maistuu.
Oli erittäin hämmästynyt.
Nautitko silti seksistä? Miksi harrastat sitä jos tekee kipeää? Miten puolisosi voi elää itsensä kanssa jos omien halujensa takia satuttaa sinua toistuvasti?
Ei ole tarkoitus tuomita, kuulostaa vain tosi kummalliselta, itse olen aseksuaali, joten pahoittelut jos kysymykseni ovat ihan typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Oli erittäin hämmästynyt.
Niin. Johtuu ehkä siitä että peniksen koko vaikuttaa kipuun. Siis mitä isompi, sitä enemmän kipua-alua venyy.
Mulla varmaan auttais kans vaihtaa pienempään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli erittäin hämmästynyt.Niin. Johtuu ehkä siitä että peniksen koko vaikuttaa kipuun. Siis mitä isompi, sitä enemmän kipua-alua venyy.
Mulla varmaan auttais kans vaihtaa pienempään.Ap
Ei ollut kyse koosta, vaan siitä että on nyt onnellisessa suhteessa.
Luulin sanoneeni tämän selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nautitko silti seksistä? Miksi harrastat sitä jos tekee kipeää? Miten puolisosi voi elää itsensä kanssa jos omien halujensa takia satuttaa sinua toistuvasti?
Ei ole tarkoitus tuomita, kuulostaa vain tosi kummalliselta, itse olen aseksuaali, joten pahoittelut jos kysymykseni ovat ihan typeriä.Jos olet aseksuaali, et voi samalla tavalla ymmärtääkään. Seksi on parhaimmillaan muutakin kuin rynkyttämistä, se tuo yhteyden kahden ihmisen välille. Toiseksi, miksi tuomitset hänen puolisonsa noin kovin sanoin?
Niin, voi olla etten ymmärrä. Olen ollut siinä luulossa, että ihmiset harrastaa yhdyntää nimenomaan siksi, että se tuntuu hyvältä. Eikö se nimenomaan ole pelkkää rynkyttämistä jos molemmat osapuolet eivät nauti siitä?
Sori kun vastaan, vaikka ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen tutkinut tätä asiaa suhteellisen paljon aikaisemmin.
-Onko muuten ruokavalio+elämäntavat kunnossa?
-Onko sinulle tarjottu lääkehoitoa kokeiluun? Kuitenkin lääkehoitomahdollisuuskin on, etenkin jos leikkaus olisi kohdallasi seuraava tarjottu vaihtoehto.
-Onko jotain seksiin liittyviä pelkoja/traumoja/luottamuspulaa (esim ylensä miehiä kohtaan, ei välttämättä omaa miestä kohtaan)
-Teetkö lantionpohjan harjoituksia säännöllisesti?
Vulvodynia voi liittyä B12- ja/tai raudanpuutteeseen. Akupunktio on auttanut joillain. Jotkut taas ovat saaneet avun kookosöljyhieronnoista alueelle, eli tosi vähitellen edetty. Ensimmäisellä kerralla ihan vain lonkankoukistajan hierontaa, seuraavana vähän lähempää jne. Kookosöljy siksi, että kosteuttaa ihoa ja limakalvoja sekä on jonkin verran antimikrobinen, jolloin voi rauhoittaa ärtynyttä aluetta. Annetaankohan Suomessa botoxia vaivaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoitus tuomita, kuulostaa vain tosi kummalliselta, itse olen aseksuaali, joten pahoittelut jos kysymykseni ovat ihan typeriä.
Nautin nykyään. Mutta tosi monta vuotta meni ennen kuin opin pitämään yhdynnöistä. Pidettiin vuosi taukoa yhdynnöistä, jonka aikana sai miettiä, mitä oikeasti haluaa ja milloin haluaa.
Kyllä mieheni kärsii paljon siitä, että minua sattuu. En tiedä tuleeko toupumaan siitä koskaan. Nykyään kun kipu on siedettävämpää ja haluan oma-aloitteisesti yhdyntöjä, on hänkin päässyt vähän yli syyllisyydestä. Mä olen aina vakuuttanut, että mä sanon jos sattuu liikaa ja ettei tarvi liikaa huolehtia siitä. Monet kymmenet kerrat ollaan juoduttu keskeyttämään, kun en ole kestänyt kipua tai sen aiheuttamaa pahaa mieltä.
Vulvodynia on todella traumaattista parisuhteelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli erittäin hämmästynyt.Niin. Johtuu ehkä siitä että peniksen koko vaikuttaa kipuun. Siis mitä isompi, sitä enemmän kipua-alua venyy.
Mulla varmaan auttais kans vaihtaa pienempään.Ap
Ei ollut kyse koosta, vaan siitä että on nyt onnellisessa suhteessa.
Luulin sanoneeni tämän selvästi.
Ahaa. Ymmärsin väärin. Viestistä ei käynyt ilmi että ensimmäisessä suhteessa oli muutakin pielessä kuin vulvodynia.
Vierailija kirjoitti:
Sori kun vastaan, vaikka ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen tutkinut tätä asiaa suhteellisen paljon aikaisemmin.
-Onko sinulle tarjottu lääkehoitoa kokeiluun? Kuitenkin lääkehoitomahdollisuuskin on, etenkin jos leikkaus olisi kohdallasi seuraava tarjottu vaihtoehto.
-Onko jotain seksiin liittyviä pelkoja/traumoja/luottamuspulaa (esim ylensä miehiä kohtaan, ei välttämättä omaa miestä kohtaan)
-Teetkö lantionpohjan harjoituksia säännöllisesti?Vulvodynia voi liittyä B12- ja/tai raudanpuutteeseen. Akupunktio on auttanut joillain. Jotkut taas ovat saaneet avun kookosöljyhieronnoista alueelle, eli tosi vähitellen edetty. Ensimmäisellä kerralla ihan vain lonkankoukistajan hierontaa, seuraavana vähän lähempää jne. Kookosöljy siksi, että kosteuttaa ihoa ja limakalvoja sekä on jonkin verran antimikrobinen, jolloin voi rauhoittaa ärtynyttä aluetta. Annetaankohan Suomessa botoxia vaivaan?
Kiitos!
- Ruokavalio vähän sitä sun tätä. En harrasta liikuntaa. Yöunet jää jatkuvasti liian lyhyeksi. Masennuksen takia en jaksa enää huolehtia itsestäni. Kun vuovodynia alkoi, elin tosi terveellisesti.
- Ei ole kokeiltu lääkityst. Ehkä hermokipulääkkeet kokeillaan ennen leikkausta.
- Seksiin ei liity traumoja tai pelkoja. Olen asiaa paljon miettinyt ja epäillyt. Tämä on ensimmäinen parisuhteeni joten ei ole aikaisempia huonoja kokemuksia.
- En tee lantiopohjanharjoituksia säännöllisesti vaikka pitäisi. Teen kun muistan mutta masennuksen takia on vaikea huolehtia itsestä ja olla pitkäjänteinen
- B12-vitamiini tai raudan puutteen vaikutuksesta vulvodyniaan en ole kuullutkaan.
- Akupuntiota tai vyöhyketerapiaa pitäisi kokeilla jos auttaisi. Mutta en saa aikaiseksi selvittää asiaa ja varata aikaa.
- Kookosöljyllä rasvaan limakalvot päivittäis. Kipualueita pitäisi hieroa ja venyttää mutten koskaan muista.
- Botoxia ei käsittääkseni Suomessa käytetä.
Ja tiedän. En jaksa tällä hetkellä juuri mitään tehdä asialle. Edes varata uutta aikaa vulvopoliklinikalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Teetkö lantionpohjan harjoituksia säännöllisesti?Vulvodynia voi liittyä B12- ja/tai raudanpuutteeseen. Akupunktio on auttanut joillain. Jotkut taas ovat saaneet avun kookosöljyhieronnoista alueelle, eli tosi vähitellen edetty. Ensimmäisellä kerralla ihan vain lonkankoukistajan hierontaa, seuraavana vähän lähempää jne. Kookosöljy siksi, että kosteuttaa ihoa ja limakalvoja sekä on jonkin verran antimikrobinen, jolloin voi rauhoittaa ärtynyttä aluetta. Annetaankohan Suomessa botoxia vaivaan?
Kiitos!
- Ruokavalio vähän sitä sun tätä. En harrasta liikuntaa. Yöunet jää jatkuvasti liian lyhyeksi. Masennuksen takia en jaksa enää huolehtia itsestäni. Kun vuovodynia alkoi, elin tosi terveellisesti.
- Ei ole kokeiltu lääkityst. Ehkä hermokipulääkkeet kokeillaan ennen leikkausta.
- Seksiin ei liity traumoja tai pelkoja. Olen asiaa paljon miettinyt ja epäillyt. Tämä on ensimmäinen parisuhteeni joten ei ole aikaisempia huonoja kokemuksia.
- En tee lantiopohjanharjoituksia säännöllisesti vaikka pitäisi. Teen kun muistan mutta masennuksen takia on vaikea huolehtia itsestä ja olla pitkäjänteinen
- B12-vitamiini tai raudan puutteen vaikutuksesta vulvodyniaan en ole kuullutkaan.
- Akupuntiota tai vyöhyketerapiaa pitäisi kokeilla jos auttaisi. Mutta en saa aikaiseksi selvittää asiaa ja varata aikaa.
- Kookosöljyllä rasvaan limakalvot päivittäis. Kipualueita pitäisi hieroa ja venyttää mutten koskaan muista.
- Botoxia ei käsittääkseni Suomessa käytetä.Ja tiedän. En jaksa tällä hetkellä juuri mitään tehdä asialle. Edes varata uutta aikaa vulvopoliklinikalle.
Ap
B12-vitamiini ja rauta vaikuttavat hermostoon ja etenkin rauta myös iho-/limakalvoterveyteen, joten siksi ilmeisesti voi jollain olla ne syynä tai osasyynä. Ferritiini- ja b12-verikokeilla selviäisi.
-Jotkut ovat saaneet myös apua omega3-kapseleista ja d-vitamiinista.
-Kaikki edellä mainitut lisäravinteet liittyvät myös masennukseen eli olisi tosi tärkeää kohdallasi selvittää niiden tarve.
-Onko ihosi(muuallakin kuin intiimialueella) herkkä tai reagoiko helposti? Siinä tapauksessa (ja muutenkin voi kokeilla) kaikki pesuaineet tuoksuttomiksi vaihtoehdoiksi, alusvaatteet 100% puuvillaa tai bambua.
-Joillakin hyvin herkillä myös hiki/virtsa/sheivaus ärsyttävät intiimialuetta niin paljon, että koko alue on jatkuvassa matalan tulehduksen tilassa, ja vulvodyniaanhan voi liittyä eräänlainen tulehduksen tila myös. Tällöin pesu vedellä usein ja perään se kookosöljyrasvaus.
-Suihkugeelin ja shampoon valumista intiimialueelle suihkun aikana vältettävä, jos iho superherkkä ja reagoiva.
-Suomessa ei taida olla mitään intiimivaivoihin erikoistunutta akupunktiohoitajaa? Varmaan sitten joutuu vain varamaan jollekin ajan. Hehän kuitenkin hoitavat kehon ongelmia kokonaisuutena, joten luulisi kaikkien ammattitaitoisten akupunktiohoitajien osaavan hoitaa tätäkin vaivaa edes jotenkin.
Muista, että tämä kaikki on tärkeää hoitoa ja huolenpitoa sinulle itsellesi, vaikka masentunut mieli saattaa välillä unohtaa, että itseäkin saa ja pitää hoitaa :)
Minulla kipu tuntuu jo pyörän satulassa. Gynelogilla käyminen on yhtä tuskaa. Itse olen tullut siihen tulokseen, etten ikinä harrasta seksiä, kun en lapsiakaan ole aikomassa hankkia.
Gyne antoi mulle vinkiksi laittaa ihan bepanthen voidetta alapäähän ja harjoittamaan lantiopohjan lihaksia. Sanoi että jos haluan joskus harrastaa seksiä niin kannattaa keskustella parin kanssa asiasta ja käyttää liukuvoiteita.
Minulla ei sim. tamponin laitto onnistu kivun takia. Ei onnistu minkään muun laitto kivun takia. Eipä ole aseksuaaleja liioin tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kipu tuntuu jo pyörän satulassa. Gynelogilla käyminen on yhtä tuskaa. Itse olen tullut siihen tulokseen, etten ikinä harrasta seksiä, kun en lapsiakaan ole aikomassa hankkia.
Gyne antoi mulle vinkiksi laittaa ihan bepanthen voidetta alapäähän ja harjoittamaan lantiopohjan lihaksia. Sanoi että jos haluan joskus harrastaa seksiä niin kannattaa keskustella parin kanssa asiasta ja käyttää liukuvoiteita.
Ikävä kuulla että kipu on niin kova!
Joo gynelogikäynneillä tulee aina parkkasuja ja itku ku tekee kiin kipeää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
- Botoxia ei käsittääkseni Suomessa käytetä.Ja tiedän. En jaksa tällä hetkellä juuri mitään tehdä asialle. Edes varata uutta aikaa vulvopoliklinikalle.
Ap
B12-vitamiini ja rauta vaikuttavat hermostoon ja etenkin rauta myös iho-/limakalvoterveyteen, joten siksi ilmeisesti voi jollain olla ne syynä tai osasyynä. Ferritiini- ja b12-verikokeilla selviäisi.
-Jotkut ovat saaneet myös apua omega3-kapseleista ja d-vitamiinista.
-Kaikki edellä mainitut lisäravinteet liittyvät myös masennukseen eli olisi tosi tärkeää kohdallasi selvittää niiden tarve.
-Onko ihosi(muuallakin kuin intiimialueella) herkkä tai reagoiko helposti? Siinä tapauksessa (ja muutenkin voi kokeilla) kaikki pesuaineet tuoksuttomiksi vaihtoehdoiksi, alusvaatteet 100% puuvillaa tai bambua.
-Joillakin hyvin herkillä myös hiki/virtsa/sheivaus ärsyttävät intiimialuetta niin paljon, että koko alue on jatkuvassa matalan tulehduksen tilassa, ja vulvodyniaanhan voi liittyä eräänlainen tulehduksen tila myös. Tällöin pesu vedellä usein ja perään se kookosöljyrasvaus.
-Suihkugeelin ja shampoon valumista intiimialueelle suihkun aikana vältettävä, jos iho superherkkä ja reagoiva.
-Suomessa ei taida olla mitään intiimivaivoihin erikoistunutta akupunktiohoitajaa? Varmaan sitten joutuu vain varamaan jollekin ajan. Hehän kuitenkin hoitavat kehon ongelmia kokonaisuutena, joten luulisi kaikkien ammattitaitoisten akupunktiohoitajien osaavan hoitaa tätäkin vaivaa edes jotenkin.Muista, että tämä kaikki on tärkeää hoitoa ja huolenpitoa sinulle itsellesi, vaikka masentunut mieli saattaa välillä unohtaa, että itseäkin saa ja pitää hoitaa :)
- Hyvä tietää näistä vitamiineista ym.
- Minulla on atooppinen iho. Pyykinpesuaine on hajustamaton, ostan vaan puuvillaisia alushousuja. Pesuaineiden kanssa olen tarkka ettei pääse alapäähän.
Kiitos vastaukista!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei sim. tamponin laitto onnistu kivun takia. Ei onnistu minkään muun laitto kivun takia. Eipä ole aseksuaaleja liioin tarjolla.
Tsemppiä! Vulvodynia aiheuttaa paljon ristiriitoja parisuhteessa, jos toinen pystyy seksiin ihan normaalisti ja toinen ei ollenkaan tai todella rajoitetusti. Oletko parisuhteessa? Tai onko parisuhteesi kariutunut vulvodynian takia?
Ap
Mulla oli aikoinaan vulvodynian kaikki oireet. Lopetin epillerit niin kaikki vaivat loppui kuin seinään.
Sairaushan on myös ns pään sisällä. Eli yhdyntää alkaa pelkäämään jolloin jännitys siirtyy myös alapäähän.
Suosittelen siis niin klinikkaa, fyssaria ja rentoutusharjoituksia/psykologia.