Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vulvodynia (yhdyntäkipu) - löytyykö vertaistukea?

Murmeli
01.12.2019 |

Olen kohta kuusi vuotta sairastanut vulvodyniaa, joka on emättimen kiputila (hermokipua). Yhdynnät ovat kivuliaita, vaikka kipu onkin vuosien aikana paljon helpottanut.
Takana fysioterapiaa kahteen otteeseen. Isoin apu ollut kahdesta raskaudesta, sillä raskauden aikana hormonit pehmentävät paikkoja. Olen ollut vulvopoliklinkian asiakkaana ja sinne pitäisi ilmeisesti palata, kun fysioterapia ei auttanut riittävästi. Minulle tehtaisiin ehkä leikkaus, jossa poistetaan kipuapisteet. Sairaus ja sen aiheuttamat ongelmat parisuhteessamme on isoin syy siihen, miksi olemme molemmat masentuneet. Haluamme silti olla yhdessä.

Löytyykö muita kohtalotovereita?
Miten oireet ovat helpottaneet?
Miten parisuhteenne on muuttunut vulvodynian myötä?
Oletteko masentuneet? Jne.
Erityisesti toivon, ettå vulvodyniaa sairastavien kumppanit kertoisivat ajatuksiaan .

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas jännä keskustelu ja todella todella paljon vulvodyanissa on samoja oireita ja merkkejä kuin miesten eturauhastulehduksessa, tai molemmathan on rauhasia ja luulen, että tavalla tai toisella, kyseessä on suurimmaksi osaksi kuitenkin bakteerin aiheuttaman tulehdus ja tasan tarkkaan myös lievityksetkin on samoja, eli kuuma.

Laittaa ajattelemaan mikä on se taudinaiheuttaja vulkonymiasta ei oikeastaan tiedetä mitään ja eturauhasestakin vähän suomessa, ulkomailla enemmän eturauhastulehdus suhteen on todettu ulkomailla erilaisislla tutkimusmenetelmill olevan aika usein bakteeriperäien ja mm. clamydia bakteeri, on todettu ja kuin myös hoidettu menstyksekkäästi 5 viikon antibiootti kuurilla ja ei millä thansa antibiootilla vaan tavanicilla tai zithromaxilla ja isolla annostuksella, eli vaatii todella pitkän antibiootti kuurin ja sekin on tuurin kauppaa, että se kyseinen antibiootti tepsii siihen bakteeriin. 

Yleensä sanotaan, että ei ole bakteeri peräinen tulehdus, kun kokeet näyttää puhdasta, siit äollaan eri mieltä ulkomailla ja siellä toitotetaan, nimen omaan sitä, etä kuvantavia mentelmiä ja tuloksia on hankala saada ja suomessa se on lapsenkenigssä, ei ole kunnollisia kuvantamis menetelmiä, tai ei hallita ja kuin myös tehdään väärin tutkimuksia.

nasiten eteisrauhatulehduksessa ja miehe eturauhstulehduksessa, kipua  lievntäviä seikkoja on rauhasen toiminta, eli miehllä ejakulaatio  ja en tiedä, mutta luulisi naisella koska tuottaa eritettä niin on myös  eduksia liisäänyt erite, koska se puhdistaa rauhasta, näin aiankin miehellä se tuntuisi toimivan osittain ja kaiken takan on se bakteeri tulehdus, vaikka ei oikein oireita ole ja hankala sitä metsästää, mutta kannattaa lukea misten saittia vaikka tätä ja joku on saanut apua noihin oireisiin jotka samoja kuin naisten eteisrauhas tulehdus ja molemmat niistä kärsii ja ehkä voidaan myös hoitaakin, tai ainakin pitäisi yrittää kaikkensä tehdä hoidon suhteen ja antibiootit  kehiin, ettei jää rauhoittavien ja kipulääkkeiden koukkuun ja elämnlaatu sitten murskaksi, on kokemusta ja mielestäni on hoidettavissa tavalla tai toisella ja eniten ärsyttää tuo leimaaminen korvien väli hommiksi, menee se sinne yläpäähänkin kun on tarpeeksi jyllännyt alapäässä,  lääketiede ei voi leimata hulluksi ihmistä jos se ei kykene selittämään sairautta järkevästi, mutta näin se vaan kuitenkin on tapana ja tiedän tapauksi jotka on parantuneet jalaitan linkkiä josta voi lukea enemmän. https://keskustelu.suomi24.fi/t/12953094/eturauhastulehdus--

Itsellä meni romukoppaan elämä, koska en ole enää kokonainen ja vaikuttaa tuo tulehdus mihiseen kuntoon todella paljon ja häpeän asia, kun paikat ei toimi normaalista ja virtsaaminen tekee kipeää, olo konee jollain antibiootilla, esim ditrim dublolla, ei paranna mutta lievittää ja kuin myös siproxiini, mutta ne lääkkeet ei ole tepisiviä eturauhaseen ja luulen , että ei myöskään eteisrauhaseen, vaan tavanicci aamuin illoin  ja jos jollain on sellainen hyvä lääkärisuhde ja omaa myös sellaisen lääkärin joka tohtii tehdä ja hoitaa niin ehkä se tauti on hoidettavissa ja aika varma olen, siitä että eteirauhastulehdus ja eturauhstulehdus, on sama tauti ja yleensä bakteeri penäinen tulehdus taustalla kuitenkin.

Vierailija
82/101 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh.... ettiskelin tässä vulvodyniasta vertaistuki foorumia, mutten nyt oikein onnistunut löytämään. Tää on ehkäpä "tuorein" keskustelu mitä löysin. Saa vinkata jos on joku hyvä paikka missä käydään aiheesta vertaistuellista keskustelua. Itseä kiinnostaa asiantuntijoiden vinkit sekä toki vulvodyniasta itse kärsivien jutut.

Itselläni vulvodynia diagnosoitiin n. 6 vuotta sitten. Tamponin laitto kuukautisten alettua sattui(niinpä käytin siteitä) ja siitä jo aloin epäillä, ettei tän ihan tämmöseltä kuuluisi tuntua... ensimmäiset yhdynnät sattui(niinkuin varmaan kaikilla) ja jäbä ei ollut ehkä taitavin huomioon ottaja muutenkaan. Itse sit tutkiskelin, että miksi ei onnistu ja järkytyin, kun viiltävä kipu tuntuikin jo ihan sormella emättimen suuta koskettaessa(eli aika selvä kipupiste tapaus ja kiputuntemus ei vaadi mitään penetraatiota yms.). Itselläni vulvodynia ei ole enää niin pahana, joten jos sairastat kipua niin voimakkaana, että tamponin käyttö, sisätutkimus tai vaikkapa yhdyntä ei vaan mitenkään onnistu, toivon, että et koe viestiäni vähättelevänä. Haluan silti kertoa oman kokemukseni, sillä uskon että tätä ketjua lukee moni n. 20v vasta diagnoosin saanut/sitä epäilevä. Itse olen nyt jo 29v.

Itselläni on vulvodyniaan parhaiten auttanut aika. Oon ymmärtänyt että tämä vaiva lievenee monilla vuosien kuluessa. Myös itsellä auttanut paljon se, että ymmärrän että kipu itsessään ei ole "vaarallista", vaikka se olisikin niin voimakas, että estää tekemisen. Koen että vaarallisinta vulvodyniassa on se mitä se tekee siihen sairastuneen itsetunnolle, mielenterveydelle ja parisuhteelle....(jatkuu alla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Jatkuu)...Oon opetellut rentoutumaan kipuun(painamalla kipupistettä esim sormella, myös värisevä seksilelu auttaa itselläni rentoutumaan kipuun) ja tietosesti hahmottamaan lihaksia joita jännitän alapäässä kun sattuu. Yhdyntä on itselleni aina kivuliasta(suhteessa saman miehen kanssa nyt 6 vuotta ja esikoisen la parin viikon päästä:)), mutta se on silti mulle tärkeää. Tässä keskusteluketjussa on useissa kommenteissa sivuttu tuota, että miksi suostua kivuliaaseen seksiin... avaan teille (joilla ei vulvodyniaa ole) tätä vähän: seksiä on paljon muutakin kuin yhdyntä ja mielestäni vulvodyniaa sairastavien ja heidän puolisoidensa kannattaa ehdottomasti avoimin mielin lähteä tutkimaan mielihyvän saamista myös muilla keinoin kuin yhdynnässä. Se, että seksi=yhdyntä on todella raastava tapa ajatella ja vulvodynia pahimmillaan estää seksielämän kokonaan jos tuosta ajatuksesta ei pääse irti. SILTI itselleni vulvodyniaa sairastavana yhdyntä on MYÖS äärimmäisen tärkeä ja syvää luottamusta ilmentävä kokemus. Joo se sattuu, enkä saa nautintoa siitä itse aktista, mutta puolisoni on sisälläni, minua pidetään sylissä ja oloni yhdynnän jälkeen on turvallinen,rakastettu ja ihana etenkin jos sisääni on lauettu. Tätä olen puolisollenikin saanut useasti selittää, sillä hän ei toki haluaisi minua satuttaa. Jos jollain lukijalla on samankuuloinen vulvodynia kuin itselläni, niin itellä yhdynnässä on auttanut myös samanaikainen paine klitoriksella ja alavatsalla(saatan esim itse painaa käsilläni itseäni, tai sitten puoliso laskeutuu vatsa mun vatsaa vasten). Seksi ei kuitenkaan meillä parisuhteessa tähtää yhdyntään, mikä helpottaa siihen ryhtymistä paljon. Etenkin kun kivun voimakkuus just monesti riippuu kierron vaiheesta/itellä esim. siitä onko ollut kireät vaatteet(en esim oikeen käytä farkkuja, koska itsellä kipuja pahentaa kiree haaroväli), onko pyöräillyt paljon yms.

Elämäntavoilani muuten: syön kasvispainotteisesti ja terveellisesti, vain täysjyvää sekä melko vähän sokeria. Urheilen keskivertoa enemmän, en tupakoi, alkoholia kulutan vain satunnaisesti(nyt raskaana, joten viimeksi taisin juoda oluen heinäkuussa)ja olen perusterve. Rauta-arvoni ovat nytkin hyvät ja plaaplaa. Vulvodynia voi ärtyä elämäntavoista ja ruokavaliosta ja nämä asiat kannattaa laittaa kuntoon jos diagnoosin saa. Silti läheskään kaikkien kohdalla se ei takaa ihmeparantumista. Itse odotan synnytyksen jälkeen jonkinlaista "paranemista", mutta sekään ei mitään takaa. Sain neuvolasta lähetteen seksuaalineuvontaan jonka kanssa käyn sitten synnytyksen jälkeen juttelemassa vulvodyniasta, sillä hoitokontaktia tähän vaivaan ei minulla ole ollut enään vuosiin.

Nyt raskaana ollessani olen aina sanonut kätilölle/lääkärille vulvodynia-diagnoosistani ennen sisätutkimusta, jotta he tajuavat, että sisään meno sattuu itsäni. Olen myös saanut kommenttia, että hallitsen emättimen alueen lihakset hyvin ja osaan niitä tietoisesti rentouttaa(koska he toki kädet toosassa ollessaan tuntevat mitä "teen").

Vierailija
84/101 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kun vastaan, vaikka ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen tutkinut tätä asiaa suhteellisen paljon aikaisemmin.

-Onko muuten ruokavalio+elämäntavat kunnossa?

-Onko sinulle tarjottu lääkehoitoa kokeiluun? Kuitenkin lääkehoitomahdollisuuskin on, etenkin jos leikkaus olisi kohdallasi seuraava tarjottu vaihtoehto.

-Onko jotain seksiin liittyviä pelkoja/traumoja/luottamuspulaa (esim ylensä miehiä kohtaan, ei välttämättä omaa miestä kohtaan)

-Teetkö lantionpohjan harjoituksia säännöllisesti?

Vulvodynia voi liittyä B12- ja/tai raudanpuutteeseen. Akupunktio on auttanut joillain. Jotkut taas ovat saaneet avun kookosöljyhieronnoista alueelle, eli tosi vähitellen edetty. Ensimmäisellä kerralla ihan vain lonkankoukistajan hierontaa, seuraavana vähän lähempää jne. Kookosöljy siksi, että kosteuttaa ihoa ja limakalvoja sekä on jonkin verran antimikrobinen, jolloin voi rauhoittaa ärtynyttä aluetta. Annetaankohan Suomessa botoxia vaivaan?

Botox-hoitoa annetaan mm. Turussa ja voidaan kokeilla myös puudute-kortisonipistoksia. Fysioterapiassa ns. kättä pidempiä keinoja ovat sähköhoito ja biopalautehoito. Keinoja tosiaan löytyy, mutta kärsivällisyyttä vaaditaan sekä sairastuneelta että kumppanilta :)

Jos vulvodynia on yleistynyt (neuropaattinen) muoto, niin hoitona on pääasiassa liikunta ja hermokipulääkkeet. Jos taas vulvodyniaan liittyy sieni-infektiot, ne hoidetaan :) Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, älkää jääkö yksin. Jutelkaa kumppanille, läheisille, seksuaalineuvojalle tai seksuaaliterapeutille 👍 Korento ry on gynekologinen potilasjärjestö, josta saa vertaistukea :)

Vierailija
85/101 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipeä mies kirjoitti:

Olipas jännä keskustelu ja todella todella paljon vulvodyanissa on samoja oireita ja merkkejä kuin miesten eturauhastulehduksessa, tai molemmathan on rauhasia ja luulen, että tavalla tai toisella, kyseessä on suurimmaksi osaksi kuitenkin bakteerin aiheuttaman tulehdus ja tasan tarkkaan myös lievityksetkin on samoja, eli kuuma.

Laittaa ajattelemaan mikä on se taudinaiheuttaja vulkonymiasta ei oikeastaan tiedetä mitään ja eturauhasestakin vähän suomessa, ulkomailla enemmän eturauhastulehdus suhteen on todettu ulkomailla erilaisislla tutkimusmenetelmill olevan aika usein bakteeriperäien ja mm. clamydia bakteeri, on todettu ja kuin myös hoidettu menstyksekkäästi 5 viikon antibiootti kuurilla ja ei millä thansa antibiootilla vaan tavanicilla tai zithromaxilla ja isolla annostuksella, eli vaatii todella pitkän antibiootti kuurin ja sekin on tuurin kauppaa, että se kyseinen antibiootti tepsii siihen bakteeriin. 

Yleensä sanotaan, että ei ole bakteeri peräinen tulehdus, kun kokeet näyttää puhdasta, siit äollaan eri mieltä ulkomailla ja siellä toitotetaan, nimen omaan sitä, etä kuvantavia mentelmiä ja tuloksia on hankala saada ja suomessa se on lapsenkenigssä, ei ole kunnollisia kuvantamis menetelmiä, tai ei hallita ja kuin myös tehdään väärin tutkimuksia.

nasiten eteisrauhatulehduksessa ja miehe eturauhstulehduksessa, kipua  lievntäviä seikkoja on rauhasen toiminta, eli miehllä ejakulaatio  ja en tiedä, mutta luulisi naisella koska tuottaa eritettä niin on myös  eduksia liisäänyt erite, koska se puhdistaa rauhasta, näin aiankin miehellä se tuntuisi toimivan osittain ja kaiken takan on se bakteeri tulehdus, vaikka ei oikein oireita ole ja hankala sitä metsästää, mutta kannattaa lukea misten saittia vaikka tätä ja joku on saanut apua noihin oireisiin jotka samoja kuin naisten eteisrauhas tulehdus ja molemmat niistä kärsii ja ehkä voidaan myös hoitaakin, tai ainakin pitäisi yrittää kaikkensä tehdä hoidon suhteen ja antibiootit  kehiin, ettei jää rauhoittavien ja kipulääkkeiden koukkuun ja elämnlaatu sitten murskaksi, on kokemusta ja mielestäni on hoidettavissa tavalla tai toisella ja eniten ärsyttää tuo leimaaminen korvien väli hommiksi, menee se sinne yläpäähänkin kun on tarpeeksi jyllännyt alapäässä,  lääketiede ei voi leimata hulluksi ihmistä jos se ei kykene selittämään sairautta järkevästi, mutta näin se vaan kuitenkin on tapana ja tiedän tapauksi jotka on parantuneet jalaitan linkkiä josta voi lukea enemmän. https://keskustelu.suomi24.fi/t/12953094/eturauhastulehdus--

Itsellä meni romukoppaan elämä, koska en ole enää kokonainen ja vaikuttaa tuo tulehdus mihiseen kuntoon todella paljon ja häpeän asia, kun paikat ei toimi normaalista ja virtsaaminen tekee kipeää, olo konee jollain antibiootilla, esim ditrim dublolla, ei paranna mutta lievittää ja kuin myös siproxiini, mutta ne lääkkeet ei ole tepisiviä eturauhaseen ja luulen , että ei myöskään eteisrauhaseen, vaan tavanicci aamuin illoin  ja jos jollain on sellainen hyvä lääkärisuhde ja omaa myös sellaisen lääkärin joka tohtii tehdä ja hoitaa niin ehkä se tauti on hoidettavissa ja aika varma olen, siitä että eteirauhastulehdus ja eturauhstulehdus, on sama tauti ja yleensä bakteeri penäinen tulehdus taustalla kuitenkin.

Hyvä että olet hakenut ja saanut apua ikävään vaivaan. Olen itse nainen, mutta lähipiirissä on mies, joka kärsii eturauhasvaivoista ajoittain. Stressi ja kylmä pahentavat oireita. Oletko etsinyt vertaistukiryhmää tai käynyt seksuaalineuvojalla/seksuaaliterapeutilla juttelemassa?

Vierailija
86/101 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori kun vastaan, vaikka ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen tutkinut tätä asiaa suhteellisen paljon aikaisemmin.

-Onko muuten ruokavalio+elämäntavat kunnossa?

-Onko sinulle tarjottu lääkehoitoa kokeiluun? Kuitenkin lääkehoitomahdollisuuskin on, etenkin jos leikkaus olisi kohdallasi seuraava tarjottu vaihtoehto.

-Onko jotain seksiin liittyviä pelkoja/traumoja/luottamuspulaa (esim ylensä miehiä kohtaan, ei välttämättä omaa miestä kohtaan)

-Teetkö lantionpohjan harjoituksia säännöllisesti?

Vulvodynia voi liittyä B12- ja/tai raudanpuutteeseen. Akupunktio on auttanut joillain. Jotkut taas ovat saaneet avun kookosöljyhieronnoista alueelle, eli tosi vähitellen edetty. Ensimmäisellä kerralla ihan vain lonkankoukistajan hierontaa, seuraavana vähän lähempää jne. Kookosöljy siksi, että kosteuttaa ihoa ja limakalvoja sekä on jonkin verran antimikrobinen, jolloin voi rauhoittaa ärtynyttä aluetta. Annetaankohan Suomessa botoxia vaivaan?

Botox-hoitoa annetaan mm. Turussa ja voidaan kokeilla myös puudute-kortisonipistoksia. Fysioterapiassa ns. kättä pidempiä keinoja ovat sähköhoito ja biopalautehoito. Keinoja tosiaan löytyy, mutta kärsivällisyyttä vaaditaan sekä sairastuneelta että kumppanilta :)

Jos vulvodynia on yleistynyt (neuropaattinen) muoto, niin hoitona on pääasiassa liikunta ja hermokipulääkkeet. Jos taas vulvodyniaan liittyy sieni-infektiot, ne hoidetaan :) Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, älkää jääkö yksin. Jutelkaa kumppanille, läheisille, seksuaalineuvojalle tai seksuaaliterapeutille 👍 Korento ry on gynekologinen potilasjärjestö, josta saa vertaistukea :)

Saako julkisella sektorilla botoxia vulvodyniaan / vaginismiin? Missä kaupungeissa saa? Suostuvatko julkisella säännöllisesti hoidattamaan vulvodyniaa / vaginismia botox-pistoksilla, esim. 6kk välein, kun ilmeisesti aika kallista?

Yksityiseltä löysin gynen, joka oli valmis minulle botoxia pistämään, mutta ei ennätetty, koska minulla tuli raskaustoive ja 6kk botoxin jälkeen ei saa tulla raskaaksi.

Julkisellahan mua ei hoidettu kuin fysioterapialla ja vain sen verran, että yhdynnät alkoivat onnistumaan, vaikkakin kipua edelleen oli ja on. Myöhemmin olen hoitanut asiaa yksityisellä ja saanut monipuolisempia keinoja tilanteeseen.

Vierailija
87/101 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti saa apua julkisella, ellet satu asumaan Helsingissä, Turussa tai Tampereella. Yksityisiä joutuu käyttämään.

Vierailija
88/101 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota peppuun tai suihin. Ei vulvodynia sitä estä.

Vierailija
89/101 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota peppuun tai suihin. Ei vulvodynia sitä estä.

Joo suuhommat kyl onnistuu. Pershommat ei välttämättä jos on koko lantionpohja kivulias.

Vierailija
90/101 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta voiko iskias-kipu laukaista vulvodynian?

Itsellä iskias äityi todella pahaksi pari viikkoa sitten ja nyt jo jomottavaa kipua pimpan ympärillä.

Vierailija
91/101 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä

Vierailija
92/101 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei vulvodyniaa käsitellä enempää mediassa.

Aiheuttaa tuskaa lukuisille.

Tämä on asia, josta ei mielellään avautuisi edes parhaimmalle ystävälle.

Jää aika yksin tunteidensa ja ajatusten kanssa. Toki jos on puoliso, voi jutella hänen kanssaan.

Vierailija
93/101 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat vaan peräosastoa ja muistat niellä, sillä se hoituu.

Vierailija
94/101 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jp

Vierailija
95/101 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä lääkkeitä käytätte?

Vierailija
96/101 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä lääkkeitä käytätte?

gabrion

Vierailija
97/101 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itse perädyniasta kun minua hoonataan liian isolla varustuksella.

M42

Vierailija
98/101 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI JOTKA KÄRSITTE YHDYNTÄKIVUISTA JA MUISTA KIVUISTA

olkaa tarkkana lääkärissä

minulle alkoivat jo puhumaan että kipuni olisi psyykkistä

kunnes eräs lääkäri tutki näytteestä muutakin kuin hiiva ja perus sukupuolitautitestit. Löytyi tulehdus!! 

Lääkärit ei mielellään ota näytteitä ja en ymmärrä miksi, kun niistä näkee suoraan eikä tarvitse arvuutella.

Vierailija
99/101 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta itse asia tuskin muuttunut miksikään. Nyt tulee pitkä vuodatus, pahoittelut siitä, mutta lopussa on myös toivoa. 

Puolisoni on kärsinyt vulvodyniasta, lukemattomista virtsatien epäillyistä tulehduksista ja alavatsakivuista useita kymmeniä vuosia ja tutkimuksissa vaivoille ei ole löytynyt selvää syytä. Oireisiin on liittynyt myös kuukautiskipuja, jalkojen normaalien liikeratojen aiheuttamia kipuja lantion seudulla edessä ja takana, lantion virheasentoa, jota on luultu myös eri mittaisiksi raajoiksi sekä myös ajoittaista ummetusta, että nyt myöhemmällä iällä virtsankarkailua yskiessä tai aivastellessa. Nyt vaihdevuosi-iässä heräsi perusteltu huoli kohdunkaulan laskeumasta, mikä osoittautuikin tässä vaiheessa alkavaksi peräsuolen laskeumaksi. Siinä peräsuoli pyrkii laskeutumaan vaginan kautta ulos. Jos haluatte menettää yöunet, niin käykää googlailemassa peräsuolen ja kohdunkaulan laskeumaa, ovat todella yleisiä. Aloimme selvittämään mitä sen estämiseksi voitaisiin tehdä ja samalla koko kipuvyyhti alkoi pikku hiljaa purkautumaan. 

Lantionpohjassa on lihaskerrostumia päällekkäin usessa tasossa. Niiden pitää pystyä kannattelemaan sekä kohdun, että mahdollisen lapsen paino, joten lähtökohtaisesti niiden tulee olla sitkeitä ja vahvoja. Sen lisäksi ne eivät voi koskaan täysin rentoutua, vaan niihin jää aina pieni jännitys. Lisäksi lantion pohjan etuosaan, sisällä, kiinnittyy jalkojen kiertämiseen osallistuvat lihakset. Myös virtsaputken, vaginan ja peräsuolen ympäri kiertää lihakset, jotka kiinnittyvät etuosaan kuin kumilenkit. Näiden kaikkien lihaksien välissä kiertää ristiselän kautta molemmin puolin kulkevat hermot, jotka haarautuvat myös vaginan ja anuksen ympäristöön.

Olettamukseksi muodostui alkuvaiheessa, että peräsuolen kiertävä lihas on liian kireä ja se vetää itse suolen mutkalle. Kun mutka on liian tiukka, alkaa siihen syntyä tukospussi, joka painautuu vaginan takaseinää vasten. Nopeasti osoittautui, että olettamus osui oikeaan ja samalla myös se, että se ei tosiaankaan ollut lantion ainoa kireä lihas. Lihaksia ja niiden kipupisteitä lähdettiin kartoittamaan kotikonstein painelemalla ja puolison arvioimalla kipua asteikolla 0-5, jossa 0 on ei lainkaan ja 5 on sietämätön. Kartoitus tehtiin koko lantion ympäristöön, myös vaginan kautta sisälle sormella painellen aina kiertäjälihaksia myöten. Kipu vaihteli 3-5 välillä, vaginassa 4 ja 5 ja syvimmässä kerrostumassa toinen puoli oli edestä täysin tunnoton! Vaginassa kipu tuntui monessa kohdassa poltteluna ja kirvelynä, normaali paineen tuntu puuttui lähes kokonaan. Hermosto oli osin yliaktiivinen ilmeisten hermopinteiden vuoksi.  Osassa lihaksia ei lihaksen luontaista kimmoisuutta tuntunut enää lainkaan ja pääosin lihakset olivat alikehittyneet ja epäsymmetriset vasemman ja oikean välillä. 

jatkuu...

Vierailija
100/101 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jatkuu

Pienen opiskelun jälkeen aloittettiin kuusi viikkoa kestävä rentoutusvaihe eli päivittäinen hieronta ja painelu kivun rajoissa sekä sähköimpulssihoito (Tens) rentoutusasetuksilla. Aluksi hieronta keskeytyi monta kertaa kivun käydessä sietämättömäksi, mutta pikku hiljaa päästiin etenemään. Kipu on täytynyt olla välillä infernaalista. Mutta nyt seuraa se paras! Kuuden viikon jälkeen lihakset olivat lähes täysin pehmenneet ja niissä tuntui selvä elastisuus sekä ne reagoivat kiristyen jännitettäessä että rentoutuivat vapauttaessa. Epäsymmetrisyys oli vähentynyt huomattavasti ja alavatsakivut loppunneet jo varhaisessa vaiheessa. Vaginan ja lantionpohjan kivut olivat mitattavissa asteikolla 0-2! Tuntoaisti oli palannut kauttaaltaan. Ummetus oli hävinnyt eikä pussia enää tuntunut. Rentoutusvaiheen jälkeen on siirrytty Tens-laitteella päivittäiseen lihasharjoitukseen ja rentouttavaa hierontaa jatketaan pari kertaa viikossa. Nyt takana on noin kuukausi. Kivut ovat pitkälti kokonaan pois, myös vaginasta, lantion ja raajojen liikeradat normaalit. Painallukset tuntuu paineena, ei kirvelynä tai poltteluna. Virtsankarkailut ovat hävinneet. Vahvistuva elastinen lantionpohjan lihaksisto estää kohdunkaulan ja peräsuolen laskeumaa, samoin hermosto pääsee elpymään ja korjautumaan. Yhdyntä on kivuton!

Tulokset ovat uskomattomia, kun ajattelee kuinka pitkään puoliso on tuosta vaivasta kärsinyt ja totta kai se vaikuttanut kaikkeen muuhunkin elämään, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Nyt juurisyy oli lantionpohjan lihasjäykkyys ja hermopinteet, kuinka monen muun kohdalla tilanne on sama? Vaikka moni on fysioterapiaa jo kokeillut, niin uskallan väittää että monessa tapauksessa määrä on ollut täysin riittämätön avaamaan vuosien kireyden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän