Ikea uusin joulumainos, olenko ainoa jolle jäi tosi huono fiilis siitä?
Siis se joulumainos jossa vanhempi herttainen pariskunta istuu yhdessä sohvalla ja rouva vastaa tyttärensä puheluun joulutoivotuksista, rouva ei vastaa toivotuksiin. Kun tytär kysyy pikaisesti jotain rosollista rouvan miesystävä tai soittajan isä 'lyö luurin' soittajan korvaan. Ja sen jälkeen vanhempi pariskunta nostaa glögilasia toisilleen juhlistaen.
Siis mainos oli niin ilkeä. Ja onhan ilkeät mainokset lisääntynyt muutenkin, mutta tässä oli perheenjäsenet tosi ilkeitä toisilleen, jotenkin soti niin joulunkenkeä, kotia ja perheyhteisöä vastaan koko mainos että vaikea ymmärtää miksi Ikea tekee tätä.
Kommentit (584)
Minulla tuli ristiriitaiset tunteet mainoksesta. Toisaalta vanhukset haluavat viettää aikaa kahdestaan, mutta luurin lyöminen korvaan on epäkohteliasta. Varsinkin kun kyseessä on oma lapsi.
Jos olisi vain sanonut että nyt pitää lopettaa ja lopettanut puhelun lyhyeen niin olisi ollut inhimillisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hölmö mainos. Kuvastaneeko mainostoimistojen porukoiden "minä minä" asennetta tai miten nuo on saaneet päähänsä mainostaa tuolla tyylillä ja miten ikea on tuon hyväksynyt?
Vähän kuin se silmälasimainos jossa mummo jätti vaarinsa heti kun alkoi näkö toimia. Sitähän muutettiin ilmeisesti koska sitä versiota ei näkynyt.
Kuvittele vielä se silmälasimainos toisinpäin, pappa saa näkönsä kuntoon ja mummon rypyt paljastuu... ei julkaistaisi nykyään ja hyvä niin. Miksi sitten pappaversio julkaistiin? Meillä tuli teinillekin paha mieli papan puolesta 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on vastaajan viesti, voisi siinä kohtaa ottaa puhelimen käteen ja vastata tyttärelleen. Neuvoa rosollin teossa ja toivottaa ihanat joulut. Ja jatkaa sitten oman joulunsa viettämistä miten haluaa. Nyt jätettiin vitdumaisuuttaan kuuntelematta loppu viestistä saatika että oltaisiin mitenkään vastattu ja osoitettu positiivisia tunteita lastaan ja lapsenlapsiaan kohtaan. Kylmää kyytiä.
Jos yli kolmekymppinen, usean lapsen vanhempi, ei osaa tehdä niinkin yksinkertaista ruokaa kuin rosolli, niin se kertoo vain sen, että hän ei ole tehnyt sitä kertaakaan eikä edes osaa lukea ohjetta. Jo vuosikymmeniä sitten oli lehdet ja kaupan mainoslehtiset pullollaan ohjeita, niistä minäkin etsin ruokaohjeita, kun netistä ei osattu edes haaveilla. Mainoksessa ei ole kyseessä aattoilta, koska kukaan ei siinä vaiheessa mieti jouluruokien reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
143 viestiä IKEAn mainoksesta. Mainostoimisto saa olla tyytyväinen onnistuneesta kampanjastaan.
Vaan haluaako yksikään mennä tuon jälkeen ikeaan ostoksille? Siitähän mainostamisessa on kyse eikä pelkästä huomionkerjäämisestä.
Ihan varmasti menee. Vain muutama loukkaantuja ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli ristiriitaiset tunteet mainoksesta. Toisaalta vanhukset haluavat viettää aikaa kahdestaan, mutta luurin lyöminen korvaan on epäkohteliasta. Varsinkin kun kyseessä on oma lapsi.
Jos olisi vain sanonut että nyt pitää lopettaa ja lopettanut puhelun lyhyeen niin olisi ollut inhimillisempää.
V A S T A A J A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
143 viestiä IKEAn mainoksesta. Mainostoimisto saa olla tyytyväinen onnistuneesta kampanjastaan.
Vaan haluaako yksikään mennä tuon jälkeen ikeaan ostoksille? Siitähän mainostamisessa on kyse eikä pelkästä huomionkerjäämisestä.
Ihan varmasti menee. Vain muutama loukkaantuja ei mene.
Sekä hölmö että ylimielinen. Kerrotko vielä missä mainostoimistossa teet duunia niin tiedän vältellä teidän palveluanne koska vaikuttaa siltä ettei teillä ole hajuakaan siitä mitä te olette tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten tämä mainos myy huonekaluja. Mihin niitä kaupataan? Sinne ulkomaille hotellihuoneeseen?
Eivät olleet ulkomailla vaan kotona. Ja Ikea myy muutakin kuin huonekaluja mm glögilaseja.
No minä olen kuusikymppinen ja voin sanoa varmuudella että kukaan minun ikäiseni ei ensisijaisesti enää haaveile siitä että pääsee ostamaan glögilasit Ikeasta. Meillä on kaikilla pikemminkin liikaa tavaraa kuin tavaranpuute.
Ainoastaan jotain suuren illallisen järjestämiseen tarvittavaa voisin sieltä Ikeasta hakea. Jso viettäisin joulua yksin/kaksin, se olisi viimeinen paikka mistä mitään tarvitsisin.
Minä olen kyllä vasta viisikymppinen, mutta jos viettäisin joulua vaikkapa kaksin niin voisin kyllä hakea ikeasta mm, juomalasit ja toisen lautasenkin, plus aterimet, minulla kun ei ole kuin yhdelle, ja paljon puuttuu kokonaan.
Melkein uskallan varmuudella sanoa että keski-ikäinenkin toisinaan tarvitsee uusia astioita, lakanoita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hölmö mainos. Kuvastaneeko mainostoimistojen porukoiden "minä minä" asennetta tai miten nuo on saaneet päähänsä mainostaa tuolla tyylillä ja miten ikea on tuon hyväksynyt?
Vähän kuin se silmälasimainos jossa mummo jätti vaarinsa heti kun alkoi näkö toimia. Sitähän muutettiin ilmeisesti koska sitä versiota ei näkynyt.
Kuvittele vielä se silmälasimainos toisinpäin, pappa saa näkönsä kuntoon ja mummon rypyt paljastuu... ei julkaistaisi nykyään ja hyvä niin. Miksi sitten pappaversio julkaistiin? Meillä tuli teinillekin paha mieli papan puolesta 🙄
Sehän oli ihan hiton hyvä, tosi överi mainos:D. Mummo ruukkukukan kanssa eteisessä.
Vielä parempi ja tasa-arvoisempi olisi ollut jos kumpikin olisi säikähtänyt. Vatun tosikot...
Tosi hyvä mainos. Jos mainoksessa vanhemmat soittais jouluna lapselleen kysellen neuvoja, niin täällä olisi mahdoton huuto, kuinka lapset ei saa rauhaa vanhemmiltaan. Useammin ne lapset on riesana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on vastaajan viesti, voisi siinä kohtaa ottaa puhelimen käteen ja vastata tyttärelleen. Neuvoa rosollin teossa ja toivottaa ihanat joulut. Ja jatkaa sitten oman joulunsa viettämistä miten haluaa. Nyt jätettiin vitdumaisuuttaan kuuntelematta loppu viestistä saatika että oltaisiin mitenkään vastattu ja osoitettu positiivisia tunteita lastaan ja lapsenlapsiaan kohtaan. Kylmää kyytiä.
Jos yli kolmekymppinen, usean lapsen vanhempi, ei osaa tehdä niinkin yksinkertaista ruokaa kuin rosolli, niin se kertoo vain sen, että hän ei ole tehnyt sitä kertaakaan eikä edes osaa lukea ohjetta. Jo vuosikymmeniä sitten oli lehdet ja kaupan mainoslehtiset pullollaan ohjeita, niistä minäkin etsin ruokaohjeita, kun netistä ei osattu edes haaveilla. Mainoksessa ei ole kyseessä aattoilta, koska kukaan ei siinä vaiheessa mieti jouluruokien reseptejä.
Paistettiin ensimmäistä omaa joulukinkkua, ikää oli 30 +... Jouduin soittamaan isälle/äidille pariinkiin otteeseen. Ensin kinkun sulatuksen ohjeita ha sitten psisto-ohjeita, ei mennyt vastaajaan ja vastasivat mielellään kysymyksiin.
Ja kyllä netissä on ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähdään että sukujoulu on joku standardi, pyhä ja kunnioitettava asia. Ei saa pappa lyödä vastaajaa kiinni kun on mummon kanssa sutinat menossa. Olisi pitänyt kuunnella hurskaasti kädet ristissä vaikka tytär ei ole edes luurin päässä. Kyllä nyt ollaan et-sukupolvea ja murennetaan perheinstituutiota.
Muistaako joku lentokoneiden lapsivapaat penkkirivit? Tsiisus mikä huuto ja boikottiuhkailu. Ei kyllä vastaavaa ole nähty esim. metelöimällä jos hotelli on perhehotelli tai loma perheloma. Syrjintää!
Isovanhempien jano ja sutinat ovat niin valtaisat, ettei siitä voi uhrata kahta minuuttia tyttärelleen.
S e o l i v a s t a a j a.
Jos se on vastaaja niin kannattaisi tehdä se selväksi siinä lyhimmässäkin versiossa jota näytetään useimmin. Pitkässä versiossa se ehkä selvisi muttei tuossa lyhimmässä jossa pappa vaan lämäsee luurin korvaan tyttärelle.
Hoh hoijaa!
Ihana mainos! Tuollaista joulua olen odottanut ja odotan edelleen. Miksi minun jo iäkkään täytyy tarjota joka ikinen joulu parhaassa iässä oleville lapsilleni ja heidän puolisoilleen, sukulaisille ym joulu pitkän kaavan mukaan? Ei minua koskaan kutsuta valmiiseen pöytään. Kun aatto on ohi alkaa muiden sukulaisten kahvittelu. Antaisivat edes yhden joulun lomaa pkele!
Mä ymmärsin tämän ja sen sormuksen roskiinheittomainoksen sen "ihanaa olla kotona" -sloganin kautta...siis että kotona voi olla kuten haluaa ja sulkea häiriötekijät ulkopuolelle.
Mun eläkkeellä olevat vanhemmat ainakin ilahtuu aina, kun heille laittaa viestiä. Ovat itse sanoneet! Jouluisin kokoonnutaan vuorotellen jonkun meistä luokse aatoksi ja kaikki tuovat jotain ruokaa.
Ei tarvii kenenkään tylyillä tai valehdella ulkomaanmatkoista.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä mainos. Jos mainoksessa vanhemmat soittais jouluna lapselleen kysellen neuvoja, niin täällä olisi mahdoton huuto, kuinka lapset ei saa rauhaa vanhemmiltaan. Useammin ne lapset on riesana.
Äidilläni dementian alkuoireira pukkaa, asutaan noin 300 km päässä. Kännykän ongelmista soitellaan, epäilee että sitä kuunnellaan, kun on outo kuulokkeiden merkki ilmestynyt näytön yläreunaan. Välillä TV on säteilytetty pilalle, kun suosikkiohjelma TTK ei näy.... ai niin oli talviaikaan siirrytty.
Joo ei naurata yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä nainos. (Iso)Vanhemmathan ovat kertoneet olevansa ulkomailla. Puhelimetkaan ei toimi.
Ja miksikö? Juurikin siksi, ettei tartte passata, siivota, leipoa ja laittaa taas koko suvulla. Ei tartte nähdä sitä hemmetinmoista sähläystä, mitä teidän markojen, niinojen ja leenojen perhe aiheuttaa.
Tulette mummolaan kuin täyshoito hotelliin. Paitsi että lahjatkin vielä pitäis tulla hotellilta tai ainakin rahat niihin. Niitä sitten suu vääränä katsotaan, kun ei tuo ANOPPI (huom! sana anoppi taas mainittu) osaa koskaan eikä viitti oikeanlaisia lahjoja laittaa. Ruoka ei kelpaa, kun on vanhanaikaista jouluruokaa, ei lainkaan vegaani vaihtoehtoa vävy jannelle.jne jne.
Tehkää nyt kerrankin p.!!r,k,e,l,e se makkara mieleiseksenne. Jos edes osaatte kermaperseet. Antakaa nyt vanhempienne joskus nauttia ihan rauhassa keskenään. Olette vaan niin rasittavia kertakaikkiaan MINIÄT ja VÄVYT jälkikasvujenne kanssa.Joo, ja mitä tästä nyt seuraa. Alapeukutusta seuraa. Ja uhkailuja siitä, ettei tulla sitten oikeesti vanhana katsomaan. Tai lastenlasten eristämistä isovanhemmista siitä seuraa ensivuodelle. Mokomatkin rutaleet vanha isä ja äiti, ANOPPI JA APPI uskaltivat tehdä tuollaisen. Ottaa nyt hieman omaa aikaa. Mutta kosto elää, niinkö?
Se on vaan totuus niin, että kiva kun joskus tulette käymään, mutta vielä kivempi kun lähdette kotiin. Tää on ihan niin vakio lause, jota minun ikäisteni suusta kuulee. Ette te jälkikasvu ole mitään maailmannapoja, ette tosiaan. Nykyajan ukeilla ja mummoilla on omat golfit, matkustelut ja hauskanpidot. Kiva kun IKEA myös huomannut tuon.
Mainos olisi ollut paljon parempi, jos olisivat vain sanoneet, että on kiire ja hyvää joulua. Mutta tuossa lyötiin luuri korvaan. Tässä ei varmaankaan kukaan ole paheksunut sitä, että isovanhemmat ovat paenneet jouluhössötystä vaan sitä, että edes niitä paria ystävällistä sanaa ei voinut vaihtaa.
Kuule, kun vastaajan viestin katkaisee kesken kuuntelun niin se joka viestin on jättänyt ei tosiaan saa tietää että ”lyötiinkö hänelle luuri korvaan” vai ei.
Niin ja tämän ymmärsin vasta tästä ketjusta, että se oli vastaaja. Tuon viestin kirjoitin ennen kuin tajusin tämän.
No jos ei valtava VASTAAJA teksti puhelimessa kerro sinulle että kyseessä on vastaajan viesti niin et kyllä ihan täysillä käy. 😂
Minä en ole huomannut mainoksessa ollenkaan sitä kohtaa, jossa näkyy se vastaaja-teksti. Johtuu ehkä siitä, etten yleensä katso mainoksia kovin tarkkaan, etenkään tv:ssä pyöriviä mainoksia.
Mainoksethan ovat yleensä vain täyteainetta itse ohjelman välissä.Ehkäpä tuon mainoksen kohderyhmä ovat tarkkasilmäiset nuoret mainosalan ihmiset.
Minäkään en nähnyt tekstiä, ehkä siksi että minulla on niin pieni televisio, mutta se tytärhän ihan selvästi puhuu vastaajaan. Ja joo, äiti varmaan laittaa viestillä myöhemmin rosolliohjeen.
Ihan hauska mainos kun on tottunut täältä lukemaan sitä lapsiperheen stressiä kun pitää natkustaa sinne ja tänne ja haluttaisiin jo pitää ihan oma joulu.
Että vähän niin kuin kurkistus sinne toisellekin puolelle että halutaanko sitä hulinaa ja notkuvaa joulupöytää, kun pariskunnalle vaikkapa itselleen riittäisi pieni pala valmista kinkkua ja laatikkoa, tms.
Miettimisen aihetta siis että tiedetäänkö sitä oikeasti mitä muut edes haluavat vai suoritetaanko vaan kun "näinhän on aina ollut tapana".Kuten moneen kertaan jo mainittu, on täysi lupa ja oikeus viettää omannäköistä joulua, mutta ei tarvitse olla ilkeä! Vaikka ei viettäisikään joulua sukulaisten kanssa, voi silti käyttäytyä lämpimästi heitä kohtaan! Eikä tarvitse valehdella kanarian matkasta. Voi vaikka jutella pari minsaa tyttärensä kanssa.
Miten niin ilkeitä?
Jos he sanoo että ollaan tää joulu kahdestaan kotona:
Sieltä tulee kommentteja että onko seura muka niin kakkaa, ettei ees joulua voi yhdessä viettää?!? Joulu on perhejuhla plaplapla Joulu on kerran vuodessa eikä mein seura kelpaa!!!!!???
Nyt he kertoivat valkoisen valheen ja kännykät ei toimi, tai on superkallista, joten vastaajasta viesti tai whatsapissa?
Kai tyttö on jo rosolliinsa ohjeen netistä löytänyt, kun äiti viestiä kuuntelee, on jo ilta ja rosollia ei montaa tuntia valmista ja jouluna syödään illalla.
Miksi on väärin valkoisen valheen keksiä jos ei halua draamaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihana mainos! Tuollaista joulua olen odottanut ja odotan edelleen. Miksi minun jo iäkkään täytyy tarjota joka ikinen joulu parhaassa iässä oleville lapsilleni ja heidän puolisoilleen, sukulaisille ym joulu pitkän kaavan mukaan? Ei minua koskaan kutsuta valmiiseen pöytään. Kun aatto on ohi alkaa muiden sukulaisten kahvittelu. Antaisivat edes yhden joulun lomaa pkele!
Osaatko sanoa EI?
Vierailija kirjoitti:
Avaa suusi ja ehdota, että olisitte jonkun muun luona tänä vuonna. Ongelmasi ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistettiin ensimmäistä omaa joulukinkkua, ikää oli 30 +... Jouduin soittamaan isälle/äidille pariinkiin otteeseen. Ensin kinkun sulatuksen ohjeita ha sitten psisto-ohjeita, ei mennyt vastaajaan ja vastasivat mielellään kysymyksiin.
Ja kyllä netissä on ohjeita.
Et ole tosissasi... Ne ohjeethan lukee siinä kinkun muovikääreessä, netissä on lisää. Tai sitten vanhemmillasi on joku todella erikoinen tapa paistaa kinkkua.
Kyllä menen.