Ikea uusin joulumainos, olenko ainoa jolle jäi tosi huono fiilis siitä?
Siis se joulumainos jossa vanhempi herttainen pariskunta istuu yhdessä sohvalla ja rouva vastaa tyttärensä puheluun joulutoivotuksista, rouva ei vastaa toivotuksiin. Kun tytär kysyy pikaisesti jotain rosollista rouvan miesystävä tai soittajan isä 'lyö luurin' soittajan korvaan. Ja sen jälkeen vanhempi pariskunta nostaa glögilasia toisilleen juhlistaen.
Siis mainos oli niin ilkeä. Ja onhan ilkeät mainokset lisääntynyt muutenkin, mutta tässä oli perheenjäsenet tosi ilkeitä toisilleen, jotenkin soti niin joulunkenkeä, kotia ja perheyhteisöä vastaan koko mainos että vaikea ymmärtää miksi Ikea tekee tätä.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta mainoksesta jäi mieleeni se loppu, jossa näytetään se suuri ja kolkko huone, jossa pariskunta istuu. Huoneen väritys on harmaansävyinen ja sisustus on hyvin pelkistetty. Mitä Ikea sillä haluaa viestiä? Sitäkö, että asketismi on muodikasta? Vai kenties sitä, että nyt kun lapset ovat lähteneet kotoa ja vieneet osan tavaroista mennessään, niin pariskunnalla on tilaa sisustaa oman mielensä mukaan?
Vai sitä, että iäkäs pariskunta on jo toinen jalka haudassa ja heitä odottaa pimeä ja synkeä yhteinen hautaholvi, jonka voivat sisustaa oman makunsa mukaan?
Paremmissa perheissä kyllä lapset ja lastenlapset kyllä tärkeimmät ja suvun yhdessäolo kun kuitenkin keskenään toimeen hyvin tullaan ja mainos ehkä eri yhteiskuntaluokalle tarkoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä nainos. (Iso)Vanhemmathan ovat kertoneet olevansa ulkomailla. Puhelimetkaan ei toimi.
Ja miksikö? Juurikin siksi, ettei tartte passata, siivota, leipoa ja laittaa taas koko suvulla. Ei tartte nähdä sitä hemmetinmoista sähläystä, mitä teidän markojen, niinojen ja leenojen perhe aiheuttaa.
Tulette mummolaan kuin täyshoito hotelliin. Paitsi että lahjatkin vielä pitäis tulla hotellilta tai ainakin rahat niihin. Niitä sitten suu vääränä katsotaan, kun ei tuo ANOPPI (huom! sana anoppi taas mainittu) osaa koskaan eikä viitti oikeanlaisia lahjoja laittaa. Ruoka ei kelpaa, kun on vanhanaikaista jouluruokaa, ei lainkaan vegaani vaihtoehtoa vävy jannelle.jne jne.
Tehkää nyt kerrankin p.!!r,k,e,l,e se makkara mieleiseksenne. Jos edes osaatte kermaperseet. Antakaa nyt vanhempienne joskus nauttia ihan rauhassa keskenään. Olette vaan niin rasittavia kertakaikkiaan MINIÄT ja VÄVYT jälkikasvujenne kanssa.Joo, ja mitä tästä nyt seuraa. Alapeukutusta seuraa. Ja uhkailuja siitä, ettei tulla sitten oikeesti vanhana katsomaan. Tai lastenlasten eristämistä isovanhemmista siitä seuraa ensivuodelle. Mokomatkin rutaleet vanha isä ja äiti, ANOPPI JA APPI uskaltivat tehdä tuollaisen. Ottaa nyt hieman omaa aikaa. Mutta kosto elää, niinkö?
Se on vaan totuus niin, että kiva kun joskus tulette käymään, mutta vielä kivempi kun lähdette kotiin. Tää on ihan niin vakio lause, jota minun ikäisteni suusta kuulee. Ette te jälkikasvu ole mitään maailmannapoja, ette tosiaan. Nykyajan ukeilla ja mummoilla on omat golfit, matkustelut ja hauskanpidot. Kiva kun IKEA myös huomannut tuon.
Mainos olisi ollut paljon parempi, jos olisivat vain sanoneet, että on kiire ja hyvää joulua. Mutta tuossa lyötiin luuri korvaan. Tässä ei varmaankaan kukaan ole paheksunut sitä, että isovanhemmat ovat paenneet jouluhössötystä vaan sitä, että edes niitä paria ystävällistä sanaa ei voinut vaihtaa.
Kuule, kun vastaajan viestin katkaisee kesken kuuntelun niin se joka viestin on jättänyt ei tosiaan saa tietää että ”lyötiinkö hänelle luuri korvaan” vai ei.
Niin ja tämän ymmärsin vasta tästä ketjusta, että se oli vastaaja. Tuon viestin kirjoitin ennen kuin tajusin tämän.
No jos ei valtava VASTAAJA teksti puhelimessa kerro sinulle että kyseessä on vastaajan viesti niin et kyllä ihan täysillä käy. 😂
Minä en ole huomannut mainoksessa ollenkaan sitä kohtaa, jossa näkyy se vastaaja-teksti. Johtuu ehkä siitä, etten yleensä katso mainoksia kovin tarkkaan, etenkään tv:ssä pyöriviä mainoksia.
Mainoksethan ovat yleensä vain täyteainetta itse ohjelman välissä.
Ehkäpä tuon mainoksen kohderyhmä ovat tarkkasilmäiset nuoret mainosalan ihmiset.
143 viestiä IKEAn mainoksesta. Mainostoimisto saa olla tyytyväinen onnistuneesta kampanjastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat ajatukset tuli! Sitä "kahden aikuisen" juhlimisen hehkutusta ilkeällä tavalla. Ivataan lapsiperheiden joulutohinaa.
Varmaan mainostoimiston velat asialla. Heidän ilkeä ja kylmäkiskoinen näkemyksensä joulusta.
Rouva on myrkyttänyt glögin ja vanhukset löytyvät mädäntyneinä kolmen vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Paremmissa perheissä kyllä lapset ja lastenlapset kyllä tärkeimmät ja suvun yhdessäolo kun kuitenkin keskenään toimeen hyvin tullaan ja mainos ehkä eri yhteiskuntaluokalle tarkoitettu?
Sinunkin aikuisella lapsellasi on kaksi ei kuin kuusi sukua. Lapsuuden perhe, sinun sukusi, miehesi suku, puolison vanhemmat, puolison isovanhemmat x2.
Nämä kaikki sitten samaan parempaan joulujuhlaan 😂
Vielä lapsesi sisarukset, joilla puolisot ja heidän sukunsa....
Vierailija kirjoitti:
143 viestiä IKEAn mainoksesta. Mainostoimisto saa olla tyytyväinen onnistuneesta kampanjastaan.
On myös penkin alle menneitä mainoksia, vaikka saavatkin paljon huomiota. Moni firma on mokannut niin, että ei se "all publicity is good publicity" pädekään.
Pyöriikö samanlainen mainos kaikkialla Euroopassa?
Onhan se ihan hauska mainos, jos pitää mustasta huumorista ja itse kyllä pidän.
Mutta samalla se muistuttaa myös siitä, että miehen puolen vanhemmille on tärkeämpää kännätä jouluna, joten emme vietä yhdessä joulua. Äidilleni on tärkeää oma rauha ja hiljaisuus, joten sitä kunnioitetaan - oikeastaan koko vuoden. Jossain vaiheessa tuli surku lasteni puolesta, mutta tänä päivänä olen ymmärtänyt sen ettei aikuisia ihmisiä voi pakottaa viettämään keskenään aikaansa.
Itse odotan sitä aikaa, että olen isovanhempi ja olen läheisten ympäröimänä. Tällä hetkellä annan muiden olla ja kunnioitan heidän päätöstään.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin tuon mainoksen miehelleni ja hän nauroi ja minä myös. Eli kaksi nyt saatu tähän ketjuun, joista se on hauska.
Eli näkemättä mainosta luit tuon ap:n kuvauksen mainoksesta miehellesi ja molemmat aloitte hekottaa kuin vajaamieliset? Teitä taitaa olla todella helppo viihdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä nainos. (Iso)Vanhemmathan ovat kertoneet olevansa ulkomailla. Puhelimetkaan ei toimi.
Ja miksikö? Juurikin siksi, ettei tartte passata, siivota, leipoa ja laittaa taas koko suvulla. Ei tartte nähdä sitä hemmetinmoista sähläystä, mitä teidän markojen, niinojen ja leenojen perhe aiheuttaa.
Tulette mummolaan kuin täyshoito hotelliin. Paitsi että lahjatkin vielä pitäis tulla hotellilta tai ainakin rahat niihin. Niitä sitten suu vääränä katsotaan, kun ei tuo ANOPPI (huom! sana anoppi taas mainittu) osaa koskaan eikä viitti oikeanlaisia lahjoja laittaa. Ruoka ei kelpaa, kun on vanhanaikaista jouluruokaa, ei lainkaan vegaani vaihtoehtoa vävy jannelle.jne jne.
Tehkää nyt kerrankin p.!!r,k,e,l,e se makkara mieleiseksenne. Jos edes osaatte kermaperseet. Antakaa nyt vanhempienne joskus nauttia ihan rauhassa keskenään. Olette vaan niin rasittavia kertakaikkiaan MINIÄT ja VÄVYT jälkikasvujenne kanssa.Joo, ja mitä tästä nyt seuraa. Alapeukutusta seuraa. Ja uhkailuja siitä, ettei tulla sitten oikeesti vanhana katsomaan. Tai lastenlasten eristämistä isovanhemmista siitä seuraa ensivuodelle. Mokomatkin rutaleet vanha isä ja äiti, ANOPPI JA APPI uskaltivat tehdä tuollaisen. Ottaa nyt hieman omaa aikaa. Mutta kosto elää, niinkö?
Se on vaan totuus niin, että kiva kun joskus tulette käymään, mutta vielä kivempi kun lähdette kotiin. Tää on ihan niin vakio lause, jota minun ikäisteni suusta kuulee. Ette te jälkikasvu ole mitään maailmannapoja, ette tosiaan. Nykyajan ukeilla ja mummoilla on omat golfit, matkustelut ja hauskanpidot. Kiva kun IKEA myös huomannut tuon.
Mainos olisi ollut paljon parempi, jos olisivat vain sanoneet, että on kiire ja hyvää joulua. Mutta tuossa lyötiin luuri korvaan. Tässä ei varmaankaan kukaan ole paheksunut sitä, että isovanhemmat ovat paenneet jouluhössötystä vaan sitä, että edes niitä paria ystävällistä sanaa ei voinut vaihtaa.
Kuule, kun vastaajan viestin katkaisee kesken kuuntelun niin se joka viestin on jättänyt ei tosiaan saa tietää että ”lyötiinkö hänelle luuri korvaan” vai ei.
Niin ja tämän ymmärsin vasta tästä ketjusta, että se oli vastaaja. Tuon viestin kirjoitin ennen kuin tajusin tämän.
No jos ei valtava VASTAAJA teksti puhelimessa kerro sinulle että kyseessä on vastaajan viesti niin et kyllä ihan täysillä käy. 😂
Minä en ole huomannut mainoksessa ollenkaan sitä kohtaa, jossa näkyy se vastaaja-teksti. Johtuu ehkä siitä, etten yleensä katso mainoksia kovin tarkkaan, etenkään tv:ssä pyöriviä mainoksia.
Mainoksethan ovat yleensä vain täyteainetta itse ohjelman välissä.Ehkäpä tuon mainoksen kohderyhmä ovat tarkkasilmäiset nuoret mainosalan ihmiset.
Minäkään en nähnyt tekstiä, ehkä siksi että minulla on niin pieni televisio, mutta se tytärhän ihan selvästi puhuu vastaajaan. Ja joo, äiti varmaan laittaa viestillä myöhemmin rosolliohjeen.
Ihan hauska mainos kun on tottunut täältä lukemaan sitä lapsiperheen stressiä kun pitää natkustaa sinne ja tänne ja haluttaisiin jo pitää ihan oma joulu.
Että vähän niin kuin kurkistus sinne toisellekin puolelle että halutaanko sitä hulinaa ja notkuvaa joulupöytää, kun pariskunnalle vaikkapa itselleen riittäisi pieni pala valmista kinkkua ja laatikkoa, tms.
Miettimisen aihetta siis että tiedetäänkö sitä oikeasti mitä muut edes haluavat vai suoritetaanko vaan kun "näinhän on aina ollut tapana".
Vähän hölmö mainos. Kuvastaneeko mainostoimistojen porukoiden "minä minä" asennetta tai miten nuo on saaneet päähänsä mainostaa tuolla tyylillä ja miten ikea on tuon hyväksynyt?
Vähän kuin se silmälasimainos jossa mummo jätti vaarinsa heti kun alkoi näkö toimia. Sitähän muutettiin ilmeisesti koska sitä versiota ei näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainoksethan ovat yleensä vain täyteainetta itse ohjelman välissä.Ehkäpä tuon mainoksen kohderyhmä ovat tarkkasilmäiset nuoret mainosalan ihmiset.
No toivottavasti oli vastaaja. Nimittäin jos tuohon tahtiin tytär haastelee, ettei suunvuoroa saa laisinkaan eikä osaa edes rosollia itse laittaa niin eipä ole ihme jos vanhempien tekee mieli juhlia joulu ihan keskenään.
Itse pidin mainoksesta, vaikka olenkin "nuori" perheenäiti. Yksi kaverini on samanlainen jouluhöslä kuin se VASTAAJASSA puhuva nainen ja en yhtään ihmettelisi, jos hänen vanhempansa, vaikka karkaisivat tai "karkaisivat" ulkomaille joulua viettämään. Kyllä itsekin tykkäisin pitää sellaisen joulun, joka ei vaatisi ympäriinsä matkustelua paikasta toiseen, vaan saisi oikeasti rentoutua. Rentoutta varmaan tämä mainoksenkin vanhempi pariskunta oli hakemassa joulultaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähdään että sukujoulu on joku standardi, pyhä ja kunnioitettava asia. Ei saa pappa lyödä vastaajaa kiinni kun on mummon kanssa sutinat menossa. Olisi pitänyt kuunnella hurskaasti kädet ristissä vaikka tytär ei ole edes luurin päässä. Kyllä nyt ollaan et-sukupolvea ja murennetaan perheinstituutiota.
Muistaako joku lentokoneiden lapsivapaat penkkirivit? Tsiisus mikä huuto ja boikottiuhkailu. Ei kyllä vastaavaa ole nähty esim. metelöimällä jos hotelli on perhehotelli tai loma perheloma. Syrjintää!
Isovanhempien jano ja sutinat ovat niin valtaisat, ettei siitä voi uhrata kahta minuuttia tyttärelleen.
S e o l i v a s t a a j a.
Vierailija kirjoitti:
Vaan haluaako yksikään mennä tuon jälkeen ikeaan ostoksille? Siitähän mainostamisessa on kyse eikä pelkästä huomionkerjäämisestä.
Mun mielestä hauska mainos, jos ei joka joulu jaksa isoja jouluja viettää, niin onko se väärin viettää omaa aikaa ja unohtaa koko joulu?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nähdään että sukujoulu on joku standardi, pyhä ja kunnioitettava asia. Ei saa pappa lyödä vastaajaa kiinni kun on mummon kanssa sutinat menossa. Olisi pitänyt kuunnella hurskaasti kädet ristissä vaikka tytär ei ole edes luurin päässä. Kyllä nyt ollaan et-sukupolvea ja murennetaan perheinstituutiota.
Muistaako joku lentokoneiden lapsivapaat penkkirivit? Tsiisus mikä huuto ja boikottiuhkailu. Ei kyllä vastaavaa ole nähty esim. metelöimällä jos hotelli on perhehotelli tai loma perheloma. Syrjintää!
Isovanhempien jano ja sutinat ovat niin valtaisat, ettei siitä voi uhrata kahta minuuttia tyttärelleen.
S e o l i v a s t a a j a.
Jos se on vastaaja niin kannattaisi tehdä se selväksi siinä lyhimmässäkin versiossa jota näytetään useimmin. Pitkässä versiossa se ehkä selvisi muttei tuossa lyhimmässä jossa pappa vaan lämäsee luurin korvaan tyttärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en nähnyt tekstiä, ehkä siksi että minulla on niin pieni televisio, mutta se tytärhän ihan selvästi puhuu vastaajaan. Ja joo, äiti varmaan laittaa viestillä myöhemmin rosolliohjeen.
Ihan hauska mainos kun on tottunut täältä lukemaan sitä lapsiperheen stressiä kun pitää natkustaa sinne ja tänne ja haluttaisiin jo pitää ihan oma joulu.
Että vähän niin kuin kurkistus sinne toisellekin puolelle että halutaanko sitä hulinaa ja notkuvaa joulupöytää, kun pariskunnalle vaikkapa itselleen riittäisi pieni pala valmista kinkkua ja laatikkoa, tms.
Miettimisen aihetta siis että tiedetäänkö sitä oikeasti mitä muut edes haluavat vai suoritetaanko vaan kun "näinhän on aina ollut tapana".
Kuten moneen kertaan jo mainittu, on täysi lupa ja oikeus viettää omannäköistä joulua, mutta ei tarvitse olla ilkeä! Vaikka ei viettäisikään joulua sukulaisten kanssa, voi silti käyttäytyä lämpimästi heitä kohtaan! Eikä tarvitse valehdella kanarian matkasta. Voi vaikka jutella pari minsaa tyttärensä kanssa.
Mutta onhan tuo ihan älytöntä, "on niin kiva koota läheiset yhteen" ja juhliessa hampaita kiristää ja otsasuoni tykyttää. On muitakin tapoja koota läheiset yhteen kuin oikein suoritettu stressi/raivojoulu tai joulu ylipäätään.