"Laittaa" ruokaa. Aargh!
Miksi? Miksi sitä pitää johonkin laittaa? Miksi ei voida sanoa vain "TEHDÄ" sitä saakelin ruokaa. Tämä saa minut aina aivan raivon partaalle. Uusavuttomuus-ketjussakin lähes jokainen käyttää tätä ilmaisua.
Ja kyllä, tämä on first world problem ehdottomasti.
Kommentit (73)
Ruuanlaitto on niitä harvoja asioita, joista on ihan virallisesti sallittua käyttää tuota sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää lievästi jostain syystä, kun joku sanoo "Kävin kaupasta maitoa", "Kävin varastosta talvivaatteet" tms, eli yksi sana ikään kuin lauseesta puuttuu...
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan noin.
Ei haittaa koska en osaa tehdä ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Kieliopillisesti on nimenomaan oikein käyttää ilmaisua "laittaa ruokaa". Aikoinaan kouluissa opetettiin, että vain ruokaa laitetaan, ja tätä verbiä ei saisi käyttää muissa yhteyksissä. Nykyään laittaa-sanaa käytetään laveammin. Ruoan tekeminen voi tarkoittaa muutakin kuin ruoan laittamista.
Laittaa-sanaa voi käyttää myös merkityksessä lähettää. Esim. laittaa kirje jollekulle, laittaa lapsi asialle yms.
Ruokaa juuri laitetaan. Laittaa - verbiä ei muuhun pitäisi käyttää. Laga mat.
Jaahah. Lähdenkin tästä panemaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää lievästi jostain syystä, kun joku sanoo "Kävin kaupasta maitoa", "Kävin varastosta talvivaatteet" tms, eli yksi sana ikään kuin lauseesta puuttuu...
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan noin.
Itä-Suomessa sanotaan. Ainakin mun joensuulaiset tutut sanoo. Minusta se kuulostaa kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Laittamattomasti sanottu
Yrittänyttä ei laiteta. Mutta ruokaa laitetaan.
"ruokaa laitetaan, neulalla ja puukolla pistetään, muulloin pannaan".
Vierailija kirjoitti:
"ruokaa laitetaan, neulalla ja puukolla pistetään, muulloin pannaan".
Näin se menee oikeasti. Asettaa - sanaa voi joskus jättää panna - sanan tilalla, mutta ei se aina käy.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa ruokaa voi tulla myös ruotsin kielestä "låda mat", koska låda = laittaa. Mulle on ok jos sanotaan laittaa tai tehdä, mutta laittaa käytetään yleensä puhekielessäkin.
Mitä sä selität? Låda, josta vääntyy suomenkielen murresana loota on laatikko. Laatikko ruoka tarkoittaisi laittaa ruokaa? Laga mat kyllä tarkoittaa laittaa ruokaa.
Kuinka usein rajapyykit pestään? Onko olemassa erityistä rajapyykinpesuainetta?