Lasun mielestä sängyn puute on iso huolenaihe, oikeesti?!
Tuossa toisessa ketjussa sosiaaliohjaaja kertoili kuinka "järkyttävissä" perheissä on käynyt. Lapsella ei ollut sänkyä.
Onko tuo siis todella suomessa syy huostaanotolle nykyään??? Huonekalun puute? Lähes kaikki japanilaiset nukkuvat tatamilla lattialla. Monessa muussakin maassa käytetään patjoja.
Millä perusteella ei saa elää niin, aivan mielivaltaista touhua taas...
Kommentit (149)
Ei ole niin väliä lapsen sängyllä, jos äidin ripset, kynnenpidennykset ja tatskat on ok.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon patja lattialla on ok jos lapsen toive.
Afrikkalaislapset nukkuu lattialla, toisinaan hiekassa, toisinaan joku bambusäleverho alustanaan. Syvää unta nukkuivat ja kroppa pysyy kuosissa.
Itse nähnyt.
Suomalaisten sängyt on pääosin skeidaa. Ainoastaan luonnonmukainen materiaali ok. Kaikki muut jotain ongelmajätteenkierrätystä, samoin kuin petivaatteet.
Miettikää mitä kaikkea elimistöön kertyy wellpuureista ja kylmävaahdoista.
Ostin kalliin wellpuurin petauspatjan ja oksetti ynnä nivelvaivat. Sama juttu tyynyn kanssa. Ja sähköisten matskujen.
Ja silkkipeiton. Silkkiproteiinillekin kun voi olla allerginen.
Nyt on suhthyvä. Hästensin kyllä ostan heti kun mahdollista.
Jos se bambusäleverho on niin hyvä kuin annat ymmärtää, niin mikset vain hommaa sellaista? Halvempi kuin Hästens.
Minä sain esikoiseni alaikäisenä. Nyt hän on jo 13 vuotias. Ja ikinä en ole sosiaalihuollon kanssa asioinut. En vaikka ollaan asuttu pienessä asunnossa ja eletty köyhyydessä. Mutta eiköhän se ole ollut siitä kiinni että lapsella on ollut asiat hyvin. On onnellinen ja tasapainoinen nuori. Ehkä se sänky ei ole se suurin huolenaihe ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tämä sänkyyn liittyvä kommentti pahasti irrotettu kontekstista. Kaikki puhdasta priimaa muuten, mutta kun se sänky.
Ei todellakaan. Sänky on ehkä yksi konkreettinen asia, jolla muistutetaan, että lapsikin on ihminen ja kaipaa jotain perheeltään.
Eikä perhepetiläisten kannata tahallisesti väärinymmärtää, että tässä nyt olisi kyse siitä, että perhepetiä ei nähdä sängyksi/nukkumapaikaksi. Kyse lienee jostain ihan muusta.
Ei ole, käy lukemassa sieltä toisesta ketjusta. Kyllä nimenomaan pitää olla se SÄNKY tai huoli on sossuilla kova.
Minä luin ketjun. Oli yksi viesti tältä sosiaaliohjaajalta ja siinä useita esimerkkejä. Sitten tämän ketjun ap riemastui ja alkoi tämä SÄNKYjankkaus, joka sitten sai niin isot mittasuhteet, että piti oikein oma ketju perustaa. Huhuh.
Eri
Luepa uudestaan. Häneltä oli kaksi viestiä, joista jälkimmäisessä tähdensi että nimenomaan pitää olla säky. Sämgyn puute on kuulemma merkki vakavista ongelmista.
No on kyllä aika vahvaa liioittelua JOS kaikki muu on kuitenkin ns. normaalisti. Voi myös vaikuttaa sekin, että miten vanhempi on sängyttömyyden ilmaissut, onko sanonut sen johtuvan siitä ettei ole varaa vai onko sanonut että kyse on ideologiasta. Olen aikuinen ihminen ja nukuin vuoden patjalla lattialla ihan vapaasta tahdostani, hyvä patja, niin mikäs siinä.
Toisaalta, niitä sänkyjä saa aika halvalla ostettua, jopa ilmaiseksi, joten jos siitä on kiinni, niin ehkä vanhempana olisi järkevintä vain todeta, että hommataan sitten se sänky ja thats it. Olisi omituista lähteä tappelemaan sängyttömyyden puolesta jos vaihtoehtona on lapsen huostaanotto.
Patja lattialla ei ole ok!vaikka lapsi sitä haluaisikin. Tai ehkä korkeintaan jonkun leikin ajan. Ihmisestä nimittäin irtoaa öisin litrakaupalla kosteutta, joka imeytyy patjaan. Jos patja on lattialla, tai tiivispohjaisessa sängyssä, se ei pääse haidtuttamaan kosteutta kunnolla, ja patja homehtuu parissa kuukaudessa. Usein sillä nukkuja alkaa saada homeoireita.
Eli se sänky tosiaan pitää olla, niin aikuisella kuin lapsellakin terveyssyistä. Ja sen pitää olla kunnollinen sälepohjainen, eikä mikään lastulevylaveri. Mutta lastulevykin käy, jos pohjaan on porattu muutamia reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalaislapset nukkuu lattialla, toisinaan hiekassa, toisinaan joku bambusäleverho alustanaan. Syvää unta nukkuivat ja kroppa pysyy kuosissa.
Itse nähnyt.
Suomalaisten sängyt on pääosin skeidaa. Ainoastaan luonnonmukainen materiaali ok. Kaikki muut jotain ongelmajätteenkierrätystä, samoin kuin petivaatteet.
Ostin kalliin wellpuurin petauspatjan ja oksetti ynnä nivelvaivat. Sama juttu tyynyn kanssa. Ja sähköisten matskujen.
Jos se bambusäleverho on niin hyvä kuin annat ymmärtää, niin mikset vain hommaa sellaista? Halvempi kuin Hästens.
En minä ole afrikkalaislapsi, sinä aivotyöskentelyn jättiläinen.
Minä olen suomilainen.
Vierailija kirjoitti:
Patja lattialla ei ole ok!vaikka lapsi sitä haluaisikin. Tai ehkä korkeintaan jonkun leikin ajan. Ihmisestä nimittäin irtoaa öisin litrakaupalla kosteutta, joka imeytyy patjaan. Jos patja on lattialla, tai tiivispohjaisessa sängyssä, se ei pääse haidtuttamaan kosteutta kunnolla, ja patja homehtuu parissa kuukaudessa. Usein sillä nukkuja alkaa saada homeoireita.
Eli se sänky tosiaan pitää olla, niin aikuisella kuin lapsellakin terveyssyistä. Ja sen pitää olla kunnollinen sälepohjainen, eikä mikään lastulevylaveri. Mutta lastulevykin käy, jos pohjaan on porattu muutamia reikiä.
Patjaa voi ja pitää käännellä ja tuuletella. Itse vien omani parvekkeelle sillointällöin.
Yksi runkosänky meni pilalle kun koirani nukkui sen alla. Sillä oli jotain mahaongelmaa ja sänky haisi niin pahalle et luovuin.
Nyt on patja lattialla. Siihen asti et löytyy hyvä kehikko minkä alle ei pääse.
Joku muuten haki vanhan sängyn pois kun lahjoitin.
Wunderbaum. 🤔
Puuttuuko teiltä muitakin perushuonekaluja kuin lasten sängyt noin niinkuin yleisestikin?
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä aika vahvaa liioittelua JOS kaikki muu on kuitenkin ns. normaalisti. Voi myös vaikuttaa sekin, että miten vanhempi on sängyttömyyden ilmaissut, onko sanonut sen johtuvan siitä ettei ole varaa vai onko sanonut että kyse on ideologiasta. Olen aikuinen ihminen ja nukuin vuoden patjalla lattialla ihan vapaasta tahdostani, hyvä patja, niin mikäs siinä.
Toisaalta, niitä sänkyjä saa aika halvalla ostettua, jopa ilmaiseksi, joten jos siitä on kiinni, niin ehkä vanhempana olisi järkevintä vain todeta, että hommataan sitten se sänky ja thats it. Olisi omituista lähteä tappelemaan sängyttömyyden puolesta jos vaihtoehtona on lapsen huostaanotto.
Tämä ei liittynyt mihinkään yksittäiseen tapaukseen, vaan sosiaaliohjaaja oli vakuuttunut, että yliesesti sängyn puuttuminen on aina merkki vakavista ongelmista, vaikka niitä ei olisikaan havaittavissa.
Meillä ei ole sohvaa eikä kattolamppua. Kämpässä kosteus ja sisäilmaongelmaa. Muksun koulussa sama juttu. Luokassa aivan hirveä "sisustus". Sitä siis ei ole.
Jotain ekaluokkalaisten pulpettisysteemejä pitkäselkäisille murkuille. Ikkunoita ei saa avata. Ilmanpuhdistimia ei saa hankkia. Ilmaa voisi saksilla leikata.
Mutta tiedättekös mikä lapsellani on?
KEUHKOPUTKENTULEHDUS.
Ja tiedättekös mikä seuraava juttu on?
Lehtijuttu. Sitten voitte tulla tänne kivasti kommentoimaan faktojanne.
Häpi dei.
Häh, mää nukun ainakin vuodesohvalla olkkarissa, mikä siinä on niin ihmeellistä? Mun selkä ei tykkää jousista ollenkaa...
Mulla ei tosin vielä ole omaa lasta...
Vierailija kirjoitti:
Kun nukuin opiskelijana pelkällä patjalla (reilun vuoden), nostin sen pystyyn tuulettumaan/kuivumaan vähintään joka toinen päivä, usein joka päivä. Ei hometta. Ja varmaan patjoissakin on eroja, vaahtomuovin voisi kuvitella homehtuvan herkemmin kuin vaikka joustuinpatjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei liittynyt mihinkään yksittäiseen tapaukseen, vaan sosiaaliohjaaja oli vakuuttunut, että yliesesti sängyn puuttuminen on aina merkki vakavista ongelmista, vaikka niitä ei olisikaan havaittavissa.
Sinä et osaa lukea.
En tiennytkään suomenjapanilaisten olevan niin merkittävä väestöryhmä ja vielä jatkuvasti sossun silmätikkuna tatamin ja futonin takia. Mielenosoitusmarssin paikka.
Vai olisiko niin että sängyissä nukkuvat kantasuomalaiset täällä ihan tahallaan käsittää asian kirjaimellisesti ja vääntää tyhjästä. Eiköhän se futon lasketa sängyksi jopa kantislapsen alla, kunhan ei keittiön lattialla tarvitse sillä nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nähnyt.
En minä ole afrikkalaislapsi, sinä aivotyöskentelyn jättiläinen.
Minä olen suomilainen.
Ahaa, eli suomalaiselle se ei mielestäsi sovi. Piti sitten vain tuoda Afrikka keskusteluun mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sossu edes tietää kenellä perheessä on sänky ja kuka siinä nukkuu? Meillä ei ole koskaan kukaan käynyt tarkastamassa kuinka monta sänkyä kotonamme on, saatikka asunneliöitä tai muita huonekaluja. Ai niin mutta mehän emme eläkään sossun tuilla vaan kustannamme perheemme elämän ihan itse. Taitaa olla syyt lastensuojeluun ihan jossain muussa kuin huonekalujen lukumäärässä.
Minä taas elän sossun tuilla, mutta se lastensuojelu-sossu on ihan eri taho. Heidän kanssa meillä ei ole ollut mitään yhteistyötä. Neuvolakaan ei ole tällaisista koskaan kysellyt, kai me ollaan muuten niin normiperhe.
Eivät huolestuneet siitäkään että meillä ei syödä puuroa eikä juoda maitoa, vaikka toisessa ketjussa se oli jonkun mukaan huostaanottoperuste.
Nykyään saa olla aika sankari että lapsi otetaan huostaan, niin monta tilannetta saanut itse todistaa ja voin olla varma että niitä Eerika tapauksia tulee vielä paljon lisää.
Kyllä siinä itselläkin heräisi huoli jos ei edes sänkyä ole lapselle hankittu tai sen puutetta ei ole voitu kunnolla perustella. Jos on rahasta niin iso pula ettei lapsen tarpeet edes ne perustarpeet kuten sänky täyty, niin silloin pitää olla aika välinpitämätön vanhempi ettei hae apua tilanteeseen vaikkapa juuri sossusta. Eikä lasu ole yhtäkuin huostaanotto, siihen tarvitaan painavammat syyt kuin puutumaton sänky. Normaalilla tunneälyllä varustettu aikuinen hankkii sen sängyn ensin lapselle sitten vasta itselle, eiköhän tuossa ole muustakin kyse kuin pelkästä sängystä.
Minä luin ketjun. Oli yksi viesti tältä sosiaaliohjaajalta ja siinä useita esimerkkejä. Sitten tämän ketjun ap riemastui ja alkoi tämä SÄNKYjankkaus, joka sitten sai niin isot mittasuhteet, että piti oikein oma ketju perustaa. Huhuh.
Eri