Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rintaliivien koot vs. todellisuus

Vierailija
30.11.2019 |

Onko kukaan muu ihmetellyt rintsikoiden kokoja ja niiden luomaa mielikuvaa? Ja nyt en puhu siis siitä, että juu miten kuppikoko ja rinnanympärysmitta liittyy tosisiinsa esim 65D versus 95A tms.
Itselläni on rinnanympärys 72 ja ilman liivejä rinnan päältä 89. Käytän kokoa 75DD.
Jos jollekin miehelle sanoo, että koko on 75DD niin mielikuvaha on oitis, että on suuret rinnat. Mutta eipä se vastaakaan todellisuutta. Koen omani aika pieniksi. Jos ei ole mitkään push-upit päällä, niin hyvä kun jonkun verran erottuvat sivuprofiilista. Siis sellaiset miehen käteen sopivat. Omaani ei ihan mahdu.
Niinpä olenkin tässä ihmetellyt, että vissiin pitää muuttaa mielikuvia sellasista peruskuppikoko-systeemeistä, jos omanikin ei silti ole suuren suuret. Että ne joilla oikeasti on isot rinnat, niin onko heidän koko sitten jo joku 70H vai mitä ihmettä. Vielä 90-luvulla mun mielestä rintsikoiden c-kuppikin oli oikeasti iso. Vaan eipä enään ole kovin iso 😅

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaa, paras ketju aikoihin. Nämä "löllykät" ovat rakentaneet itsetuntonsa vain sen yhden asian varaan ja sen kyllä huomaa. 

Jatkakaa. 

Mun mielestä keskustelussa on tullut esiin moneen kertaan se, että isoja kirjainkokoja käytttävät ovat kertoneet että rintansa eivät ole niin isot mitä ihmiset kuvittelevat ja muut sitten väittävät vastaan.

No mä sain laskurilla 65I (lol) kuppikooksi, ja aiemmin olen käyttänyt 70G. Kommenttini sai pelkästään alapeukkuja enkä vieläkään tiedä miksi.

Kyllä mun tissit on ihan hyvänkokoiset kroppaani suhteutettuna, ei mahdu omiin käsiin, mutta menevät sopivasti miehen. Ei ne nyt kummiskaan mitkään megalollot ole.

Uskon. 70G= kaunis vartalo.

Mutta katsos kun näillä kateellisilla

lattarintaisilla ei ole käsitystä naisellisen vartalon mitoista.

Arvon kieltäminen.

Tavallisimpia defenssimekanismeja.

Vierailija
142/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on monta ihmistä, joten herkästi vastaukset menevät sekaisin.

Kaikki sai alkunsa siitä, että joku kertoi 75-kokoisten rintaliivien ympärysmitan olevan venyttämättä 75 cm. Minä vastasin hänelle, että tämä on mahdotonta: rinnanympärykseni on 73 cm, ja ostin juuri tänään Fantasie-merkkiset rintaliivit, jotka ovat euromerkinnältään 75. Jos keskustelijan väite pitäisi paikkansa, nuo liivit tippuisivat paikoiltaan, koska ympäryksessä olisi 2 cm löysää.

Mutta todellisuudessa nuo ovat oikein hyvät ja napakat liivit. Fantasie on napakkaa mitoitusta ja oikea ympärysmitta valitaan selän todellisen mitan mukaan, kuten joku tuolla jo selittikin. Okei, pidän niitä jo uusina tiukemmassa hakasessa, mutta kokemukseni mukaan tuo merkki säilyy jämäkkänä, ja istuvuus tässä koossa oli parempi kuin 70-ympärysmitan rinnakkaiskoossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yhden tissin ympärys on 54 cm, joten minulla on reilu metri tissejä yhteensä.

Vierailija
144/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahaa, paras ketju aikoihin. Nämä "löllykät" ovat rakentaneet itsetuntonsa vain sen yhden asian varaan ja sen kyllä huomaa. 

Jatkakaa. 

Mun mielestä keskustelussa on tullut esiin moneen kertaan se, että isoja kirjainkokoja käytttävät ovat kertoneet että rintansa eivät ole niin isot mitä ihmiset kuvittelevat ja muut sitten väittävät vastaan.

No mä sain laskurilla 65I (lol) kuppikooksi, ja aiemmin olen käyttänyt 70G. Kommenttini sai pelkästään alapeukkuja enkä vieläkään tiedä miksi.

Kyllä mun tissit on ihan hyvänkokoiset kroppaani suhteutettuna, ei mahdu omiin käsiin, mutta menevät sopivasti miehen. Ei ne nyt kummiskaan mitkään megalollot ole.

Sanot kommentissasi että tulos kuulostaa ihan älyttömältä. Miksi näin?

I-kupin rintaliivit vaikuttaa mielestäni enemmän rintaliivimyyjän keksinnöltä luokitella eri kuppikoot uusiksi, jotta on pakko ostaa heidän liivejään. En tykkää käyttää paljoakaan rintsikoita, niin en tiedä mikä koko tällä hetkellä olisi. Siksi tuo kommentti. Olen aikaisemmin käyttänyt tosiaan 70G.

Luulen että tuon nettikaupan puoleen kääntyvät enimmäkseen sellaiset, jotka ovat jo sovittaneet kivijalkakauppojen ja markettien valikoimat moneen kertaan lävitse eivätkä ole hyviä liivejä löytäneet.

Vierailija
145/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset käyttää järjestään liian pieniä liivejä. Huomaa kun suurimmalla osalla tulee ne ns "kainaloläskit". Kannattaa luottaa ammattilaisen apuun

Vierailija
146/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella rintavalla on myös kokemusta rinnattomuudesta ja pienistä rinnoista.

Se unohtuu pienirintaiselta.

Oma kokemus kuppikoista:

A= lauta+ rusinat

B= pienet kumpareet, aika mitätön

C= jees, mulla on rinnat! Korsetti- ja prinsessaleikkaus näyttää hyvältä

D= figuuri on naisellinen. Lättäteepaidat ja poolot näyttää tyhmältä.

E= rinnat ovat huomiota herättävät. Yhtään tän isompia ei halua kantaa.

Pienirintaisella voi myös olla kokemusta isorintaisuudesta esimerkiksi lihomisen ja raskauden/imetyksen ajalta. Se unohtuu isorintaiselta :) 

A = siro, hoikka olemus, kaikki muotivaatteet näyttää hyvältä päällä

B = tavallinen, kaikki vaatteet sopii vielä

C = liikuntaan pitää jo pukea tukiliivit päälle, poolopaidat ei käy, monet yläosat lihottavat

D = mikään alle 40 kokoinen yläosa ei mahdu päälle, isojen tyttöjen mallistot kaupassa tulevat tutuiksi

E = tiukassa yläosassa saa epätoivottua huomiota ällömiehiltä, löysässä yläosassa = tynnyri. Itseasiassa kaikissa vähänkin löysissä vaatteissa olemus on tynnyri. 

Tämä on varmaan jonkun 90-> ympäryksisen näkemys asiaan. En tunnista kohtia D tai E.

Nimimerkillä E-kuppi.

Suurin osa isorintaisista edustaa tikkujalkaista, tynnyrin mallista vartalotyyppiä, joilla on iso maha ja kaikki läski kertyy rintoihin. Takaa katsottuna hartiat, vyötärö ja per*se on saman levyiset. Jos jollain on E-kuppi, niin todennäköisesti kuuluu tähän ryhmään. 

Erittäin pieni osa rintavista on Marilyn tyyppejä, joille on suotu myös vyötärö. Nämä ovat kyllä yleensä C-D kuppisia. Harvinainen vartalotyyppi Suomessa. 

Tuo nyt on pelkkää höpötystä.

Fakta on se, että isokuppisia rintaliivejä eli E+ valmistetaan kahdelle eri vartalomallille. Toinen on sellainen jossa on iso ympärys ja iso kuppi (= full figure mallistot), toinen taas sellainen, jossa on pienempi ympärys ja iso kuppi (full bust mallistot).

Kummankin tyypin alle sopii useampia alatyyppejä. Full figure -liivejä käyttävä nainen voi siis olla sekä sellainen jolla on luonnostaan leveä selkä ja/tai treenatut selkälihakset, tai ylipainoinen nainen. Full bust -liivejä käyttävä on yleensä luonnostaan kapeaselkäinen, mutta sitten onkin vaikeampi sanoa onko hän muusta kehostaan kurvikas vai tyyppiä, jolla on kapeat lanteet mutta ei erottuvaa vyötäröä.

Meitä kun on moneksi.

Lisäksi käsitys Marilynistä isorintaisena on huuhaata. Hän luultavasti käytti leffoissa toppauksia tms. Hänen oikea liivikokonsa oli 36D eli suomalaiskoossa 80D. Nykykäsityksen mukaan hän ei siis olisi shoppailut ison koon liivejä, koska ne alkavat koosta E eli DD jenkeissä.

Vierailija
147/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 65A-kokoisena näen superpushupeilla selkeän eron sivuprofiiliin ja näillä minulla on oikein kunnon kokoiset rinnat. Rintojen muoto voi myös vaikuttaa, itselläni pystyt ei roikkuvat rinnat. Luulen siis, että puhtaasti tottumuskysymys, mihin silmä tottuu.

Jos sulla ei roiku rinnat, niin mihin oikein tarvitset superpushuppeja? Kaulaanko ne rintasi siirrät? 

Vierailija
148/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa. 

Kampelanaiset eivät ole pidelleet kai edes käsissään B-kuppia kookkaampia liivejä.

Toinen juttu. Välttääkseen e.m. kampelamallisten aggressioita feminiinisten naisten on hyvä haukkua omaa vartaloaan kovaäänisesti ja usein.

Vierailija
149/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan rintojen muotokin vaikuttaa.

Esim ketunnokkatisut ja monesti imettäneiden riipparit täytyy varmaan nostaa erittäin tukevien olkainten avulla ylös.

Vierailija
150/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus kuppikoista:

A= lauta+ rusinat

Pienirintaisella voi myös olla kokemusta isorintaisuudesta esimerkiksi lihomisen ja raskauden/imetyksen ajalta. Se unohtuu isorintaiselta :) 

C = liikuntaan pitää jo pukea tukiliivit päälle, poolopaidat ei käy, monet yläosat lihottavat

D = mikään alle 40 kokoinen yläosa ei mahdu päälle, isojen tyttöjen mallistot kaupassa tulevat tutuiksi

E = tiukassa yläosassa saa epätoivottua huomiota ällömiehiltä, löysässä yläosassa = tynnyri. Itseasiassa kaikissa vähänkin löysissä vaatteissa olemus on tynnyri. 

Tämä on varmaan jonkun 90-> ympäryksisen näkemys asiaan. En tunnista kohtia D tai E.

Nimimerkillä E-kuppi.

Suurin osa isorintaisista edustaa tikkujalkaista, tynnyrin mallista vartalotyyppiä, joilla on iso maha ja kaikki läski kertyy rintoihin. Takaa katsottuna hartiat, vyötärö ja per*se on saman levyiset. Jos jollain on E-kuppi, niin todennäköisesti kuuluu tähän ryhmään. 

Erittäin pieni osa rintavista on Marilyn tyyppejä, joille on suotu myös vyötärö. Nämä ovat kyllä yleensä C-D kuppisia. Harvinainen vartalotyyppi Suomessa. 

Fakta on se, että isokuppisia rintaliivejä eli E+ valmistetaan kahdelle eri vartalomallille. Toinen on sellainen jossa on iso ympärys ja iso kuppi (= full figure mallistot), toinen taas sellainen, jossa on pienempi ympärys ja iso kuppi (full bust mallistot).

Kummankin tyypin alle sopii useampia alatyyppejä. Full figure -liivejä käyttävä nainen voi siis olla sekä sellainen jolla on luonnostaan leveä selkä ja/tai treenatut selkälihakset, tai ylipainoinen nainen. Full bust -liivejä käyttävä on yleensä luonnostaan kapeaselkäinen, mutta sitten onkin vaikeampi sanoa onko hän muusta kehostaan kurvikas vai tyyppiä, jolla on kapeat lanteet mutta ei erottuvaa vyötäröä.

Meitä kun on moneksi.

Lisäksi käsitys Marilynistä isorintaisena on huuhaata. Hän luultavasti käytti leffoissa toppauksia tms. Hänen oikea liivikokonsa oli 36D eli suomalaiskoossa 80D. Nykykäsityksen mukaan hän ei siis olisi shoppailut ison koon liivejä, koska ne alkavat koosta E eli DD jenkeissä.

Nykyinen eurokoko 80D tarkoittaa, että vartalon ympärysmitta rintojen alta on noin 80 cm, ja rintojen päältä 19 cm enemmän eli noin 100 cm.

Marilyn taas ilmoitti mitoikseen 35-22-35. Eli hänen rinnanympäryksensä on ollut rintojen päältä mitattuna 89 cm.

Vierailija
151/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus kuppikoista:

A= lauta+ rusinat

Nimimerkillä E-kuppi.

Meitä kun on moneksi.

Marilynin aikakauden liivimitoitus oli ihan eri mitä nykyään. Tuohon aikaan D oli iso koko, se että D-kuppi on iso juontaa siis juurensa tuolta ajalta, n. 50-luvulta. Koko valittiin niin, että tuumakoko saatiin mittaustuloksesta rinnan päältä korkeimmasta kohtaa, ja kuppi valittiin sen mukaan miten isolta rinta näytti kroppaan verrattuna, se oli hyvin valmistajakohtaista mikä kuppikoko sattui olemaan.

Vierailija
152/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mun koko on: rintojen alta 82 ja päältä 98 cm?

Lumingerien laskuri antaa kooksi 75F, se on kyllä ollut aika paikkansapitävä.

Tuo liivikoon numero (ei kirjain) tarkoittaa rinnanympärystä rintojen alta mitattuna _senttimetreissä_. Eli jos mitta on 82 cm, sopivat liivit ovat kokoa 80y tai 85x, tässä tapauksessa tod näk kuppikoko 80D, vs 85C.

Toiset liivimerkit ovat keksineet ihan omat mittansa, varsinkin kuppikokoihin, mutta käyttävät silti tätä perinteistä ympärysmittalukua.

Kyllähän tuo hämää.

Se mitta siinä liivin kokolapussa on liivin ympärysnauhan pituus venyttämättömänä, ei käyttäjän rinnanalusmitta. Jotta liivi tukisi jotain, on sen vähän venyttävä kantajansa ympärille. Siksi pitää valita omaa ympärysmittaa pienempi ympärys, ei isompi. Mitä isommat rinnat ovat, sitä napakampi täytyy ympäryksen olla jotta se mitään tukisi. Pienirintainen voi pärjätä 80 ympäryksellä, mutta raskaat rinnat omaavan kannattaa ottaa se 75 ympäryksinen jotta liivit pysyvät paikoillaan eikä niiden paino ole olkaimien varassa.

Ainakin niissä liiveissä, joita minä olen hankkinut, on ilahduttavan loogisesti kerrottu, minkä kokoiselle naiselle liivit sopivat.

Eihän urheilutrikoissakaan kerrota, että nämä pöksyt ovat venyttämättä 20 cm leveät, vaan että minkä kokoisten naisten käytettäväksi ne on tarkoitettu.

Tuo "venyttämätön mitta" liittyy lähinnä tuumakokoisiin liiveihin. UK:ssa ja USA:ssa on ollut tapana merkitä liivikoko niin että se on selänympärys + 4-5 tuumaa. Eli jos selkä on 32" niin sopiva liivikoko on 36". 

Eiköhän ainakin Eurokoossa mitat ole ne mitkä ilmoitetaan eli koossa 75 ympärysmitta keskimmäisessä hakasessa on 75 cm, tiukemassa hakasessa 73 cm ja väljimmässä 77 cm. Liivi käy siis naiselle jonka selänympärys on 73-77 cm. Näinhän ne myös ilmoitetaan rintiliivien mittataulukoissa.

Mullakin eurooppalaisissa merkeissä koko enintään 75, mutta brittiliiveissä 36, joka vastaa Eurokokoa 80.

Ei. Tuumakoossa valitaan omaa selänympäryksen tuumakokoa lähin koko. Jos olet esim kokoa 31, valitaan koko 30 tai 32 sen mukaan kumman kokee mukavammaksiei missään nimessä lisäillä 4-5 tuumaa.

Ei. Olet edelleen väärässä. Neljän tai viiden tuuman lisääminen perinteinen tapa mitata ympärys tuumakokoisissa liiveissä sekä UK että USA.

https://www.realsimple.com/beauty-fashion/clothing/shopping-guide/how-t…

Se oli tapana silloin kun rintaliivit tehtiin materiaaleista jotka oli joustamattomia ja liiveihin piti sen takia lisätä tuumia ympärysmittaan. Nykyään ei tuolla tavalla pitäisi enää mitata koska rintaliivien materiaalit ovat joustavia. Se on kyllä totta että yhä edelleen varsinkin USAssa tuo aikansa elänyt vanhanaikainen mittaustyyli edelleen jostain syystä on voimissaan.

Sekä USA:ssa että UK:ssä, ehkä muuallakin edelleen normaali tapa.

Toki siitä on keskusteltu kiihkeästi, koska pari rintaliivibloggaria Briteissä ovat nostaneet sodan tuumien lisäämistä vastaan. Aiheesta on loistava teksti USA:sa suurimmalta alusvaatebloggarilta, Coralta (Lingerie Addict -blogissaan). Coralle itselleen sopii tuo +4 tuumaa.

Vuosikymmeniä alalla oleva rintaliivimyyjä sanoi Coran blogissa että suora tuumakoko lisäämättä mitään sopisi lähinnä isokuppisille naisille.

Coran johtopäätös oli ettei ole syytä luoda uutta 0-sääntöä, koska se ei toimi kaikille, kuten ei +4 tuuman sääntö. Hänestä fiksuinta on sivistää naisia liivien koon valinnassa, eikä luoda mitään absoluuttisia sääntöjä, jotka eivät toimi koskaan 100% kaikille.

Vierailija
153/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa. 

Ja mitä jos olisivat "megalollot"? Mitä sitten?

Vierailija
154/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliivien koot ovat tosiaankin nykyään ihan jotain fantasiaa. Silmällä näkee, että mulla on pienet / pienehköt rinnat, alta ympärys 70-75 (mittanauhalla siis) ja kuppikoko oli aikoinaan A tai B. Nykymitoilla jotain ihan ihmeellistä, D - ? Käytän urkkatoppeja tai halpiskauppojen kaarituettomia ja mitattomia. Mutta että olisin joku D-kupin lollo, no way.

Ketä nuo käsittämättömät nykykoot muka palvelee?

Vierailija
155/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivien koot ovat tosiaankin nykyään ihan jotain fantasiaa. Silmällä näkee, että mulla on pienet / pienehköt rinnat, alta ympärys 70-75 (mittanauhalla siis) ja kuppikoko oli aikoinaan A tai B. Nykymitoilla jotain ihan ihmeellistä, D - ? Käytän urkkatoppeja tai halpiskauppojen kaarituettomia ja mitattomia. Mutta että olisin joku D-kupin lollo, no way.

Miksi sinua häiritsisi ostaa D-kupin liivi, jos se on hyvä päällä?

Vierailija
156/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on monta ihmistä, joten herkästi vastaukset menevät sekaisin.

Kaikki sai alkunsa siitä, että joku kertoi 75-kokoisten rintaliivien ympärysmitan olevan venyttämättä 75 cm. Minä vastasin hänelle, että tämä on mahdotonta: rinnanympärykseni on 73 cm, ja ostin juuri tänään Fantasie-merkkiset rintaliivit, jotka ovat euromerkinnältään 75. Jos keskustelijan väite pitäisi paikkansa, nuo liivit tippuisivat paikoiltaan, koska ympäryksessä olisi 2 cm löysää.

Mutta todellisuudessa nuo ovat oikein hyvät ja napakat liivit. Fantasie on napakkaa mitoitusta ja oikea ympärysmitta valitaan selän todellisen mitan mukaan, kuten joku tuolla jo selittikin. Okei, pidän niitä jo uusina tiukemmassa hakasessa, mutta kokemukseni mukaan tuo merkki säilyy jämäkkänä, ja istuvuus tässä koossa oli parempi kuin 70-ympärysmitan rinnakkaiskoossa.

Ahaaaa. Nyt vsta tajuan ettet sinä tajua rintaliivien mitoituksesta yhtään mitään! :)

Rintaliivien kokotaulukoiden mukaan koko 75 liiveissä kattaa eri hakasilla kiinnitettyinä (venyttämättömänä!) selän ympärykset 73-77 cm. Ja tämänhän sinä juuri todistit itse, sanomalla että käytät kokoa 75 tiukimmassa hakasessa eli 73 cm kohdalla.

Toki mitä minä sanoin, oli että europpalaisissa merkeissä tämä toteutuu. Brittien merkit sen sijaan ovat napakampia, joten siksi joudut "venyttämään".

Vierailija
157/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että niissä ympärysmitaksi on laitettu 65. Miksi ihmeessä, kun mittanauha sanoo 75 cm?

Vierailija
158/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkkatop??

Vierailija
159/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset käyttää järjestään liian pieniä liivejä. Huomaa kun suurimmalla osalla tulee ne ns "kainaloläskit". Kannattaa luottaa ammattilaisen apuun

Ei aina johdu liian pienestä koosta, vaan siitä että liivien malli on huono. Jos nauha on tarpeeksi korkea mitään "kainaloläskejä" tai rintakudoksen liikakasvua ei näy.

Vierailija
160/222 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että niissä ympärysmitaksi on laitettu 65. Miksi ihmeessä, kun mittanauha sanoo 75 cm?

Sitten valitset myös sen ympärysmitan sen mukaan mikä tuntuu hyvältä eikä kokolapun mukaan?