Miten pääsee siihen Kelan terapiaan?
Tuntuu olevan työn takana. Uuvuttaa jo muutenkin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mielestän aika raskas prosessi jos henkilö on henkisesti heikossa kunnossa.
Se on ehkä se pointtikin, tehty tarkoituksella vähän vaikeaksi. Terapia ei sovi liian huonokuntoiselle, silloin on parempi aloittaa hoito lääkityksellä ja supportiivisilla keskustelukäynneillä esim psykiatrian pkl:lla. Oikea psykoterapia on työskentelyprojekti, jossa yritetään oppia ja muuttaa omia ajattelu- ja toimintatapoja yms, ei siitä hyödy jos on liian sairas. Psykoterapiahan on monesti se jatkohoito, johon psykiatrian poliklinikalta siirrytään kun ollaan riittävästi parannuttu.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene edes ottamaan selkoa hakuprosessista, ei varmasti jaksa itse terapiaa.
Mitähän ap tekee, ellei ota selvää hakuprosessista? Hän nimenomaan kysyy ihmisiltä että miten tämä homma toimii. Keskustelupalstan tarjoama apu voi olla paljon tehokkaampaa kuin kapulakielinen ohjedokumentti viranomaisen sivulla.
Eli: älähän vähättele!
Ei sinne pääse, koska vapaita terapeutteja ei ole.
Onko syötävä lääkkeitä ennenkuin pystyy hakemaan ko. terapiaan? Meinaan, jos potilas ei halua lääkitystä, mutta haluaa terapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestän aika raskas prosessi jos henkilö on henkisesti heikossa kunnossa.
Se on ehkä se pointtikin, tehty tarkoituksella vähän vaikeaksi. Terapia ei sovi liian huonokuntoiselle, silloin on parempi aloittaa hoito lääkityksellä ja supportiivisilla keskustelukäynneillä esim psykiatrian pkl:lla. Oikea psykoterapia on työskentelyprojekti, jossa yritetään oppia ja muuttaa omia ajattelu- ja toimintatapoja yms, ei siitä hyödy jos on liian sairas. Psykoterapiahan on monesti se jatkohoito, johon psykiatrian poliklinikalta siirrytään kun ollaan riittävästi parannuttu.
Äh. Minä tunsin olevani ihan pasxana ja umpikujassa kun päädyin terapiaan. Kas kummaa, se on auttanut.
Älkää nyt hyvät ihmiset lannistako terapiaa tarvitsevia ihmisiä sanomalla että "ei ne varmaan edes pärjäis siellä".
Menkää, hakekaa, yrittäkää... kertokaa 100% rehellisesti ajatuksista ja tunteista... Kun avulle on tarvetta, hakekaa sitä!
Pystytäänkö sen vuoksi, että ei halua lääkitystä, eväämään terapia?
Mun omavastuu on 24 €/kerta. En asu pk-seudulla.
Niin minunkin, ja asun pk-seudulla. Terapia ihan ydinkeskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut ensin käymään vähintään 2kk psykiatrilla joka arvioi kuntosi ja tarpeesi, sitten mahdollisesti tekee lähetteen. Ilman lähetettä ei pääse.
Kela korvaa osan terapiasta, mutta omavastuu on n. 20-30€ per kerta eli yleensä satasen hujakoilla per kuukausi.
Tuskin noin halvalla omavastuulla selviää.
Ei selviä. Silloin kun mies kävi terapiassa kaksi kertaa viikossa niin omavastuuksi jäi 400€ kuukaudessa. Vähempiin kertoihin ei suostuttu. Lomia ei saanut pitää ja edes oksennustauti ei riittänyt syyksi peruuttaa aikaa. Sitten vain laskutettiin täydet ja kerrat jäi rästiin ja oli pakko käydä. Ei meinattu saada terapiasuhdetta poikki millään ja mies tuli vain sairaammaksi. 3 vuotta piti otteessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut ensin käymään vähintään 2kk psykiatrilla joka arvioi kuntosi ja tarpeesi, sitten mahdollisesti tekee lähetteen. Ilman lähetettä ei pääse.
Kela korvaa osan terapiasta, mutta omavastuu on n. 20-30€ per kerta eli yleensä satasen hujakoilla per kuukausi.
Tuskin noin halvalla omavastuulla selviää.
Ei selviä. Silloin kun mies kävi terapiassa kaksi kertaa viikossa niin omavastuuksi jäi 400€ kuukaudessa. Vähempiin kertoihin ei suostuttu. Lomia ei saanut pitää ja edes oksennustauti ei riittänyt syyksi peruuttaa aikaa. Sitten vain laskutettiin täydet ja kerrat jäi rästiin ja oli pakko käydä. Ei meinattu saada terapiasuhdetta poikki millään ja mies tuli vain sairaammaksi. 3 vuotta piti otteessaan.
Kelan korvausosuutta on nostettu muutama vuosi sitten. Niinpä minulle jäi maksettavaa n. 200€/kk käydessäni 8 krt/kk. Korvaussumma on täälläkin mainittu, ja omavastuu riippuu terapeutin hinnoittelusta.
Tällä hetkellä käyn kerran viikossa omin rahoin, koen hyötyväni niin paljon.
Terapeuttia voi myös vaihtaa, jos yhteistyö ei suju. Jos oksennustauti ei riitä poissaolon syyksi, voi ilmoittaa Valviraan. Siinähän vaarantuvat jo toiset asiakkaat, jos tarttuvan taudin kanssa käy.
Kelan sivuilta löytyy selkeää tietoa kuntoutuspsykoterapiasta:
https://www.kela.fi/kuntoutuspsykoterapia
Sivulla on selkeä kuva prosessista:
Alkuun tarvitaan psykiatrinen diagnoosi ihan kenen vaan lääkärin kirjoittamana. Voi vaikka terveyskeskuksen kautta hakeutua tai työterveydestä tai yksityisellä itse maksaen.
Siitä alkaa 3kk jakso, jonka aikana jotain hoitoa (tätä ei ole tarkemmin määritelty, pakolliset psykiatrikäynnit voi riittää, julkisella puolella tai työterveydestä yleensä kuuluu muutakin esim. psykologikäyntejä).
Tänä aikana tarvitaan 2 käyntiä psykiatrian erikoislääkärillä (nämäkin taas joko julkisella puolella, itse maksaen yksityisellä tai joidenkin työterveyshuoltoon kuuluu). Lääkityskokeilu ei ole pakollinen. Ilman mielialalääkitystä voi päästä kuntoutuspsykoterapiaan.
3 kk jälkeen voi aloittaa psykoterapian (vaatii psykiatrin B-lausunnon ja oman hakemuksen kelaan). Psykoterapeuteilla on ruuhkaa, joten terapeutin etsiminen kannattaa aloittaa pian. Suositus on että käy ainakin kahdella terapeutilla tutustumiskäynnillä, jotta saa valittua itselleen sopivimman. Tutustumiskäynnit joutuu maksamaan itse.
Kelan tukea saa max. 80 kertaa (2 krt/vko) vuodessa. Useimmissa psykoterapioissa käydään kerran viikossa. Enintään kolme vuotta voi saada tukea. Tuki on noin 57 euroa per kerta, loput jää itse maksettavaksi (toimeentulotuesta voi saada, jos on jo muutenkin toimeentulotuella). Terapeuttien hinnat on jotain 80-100 euroa kerta eli itse joutuu maksamaan 23-43 euroa kerta.
Jos terapeutitti ei sovikaan itselle se kannattaa vaihtaa. Psykoterapian aikana on oikeus lomiin ja sairauspoissaoloihin. Näistä asioista kannattaa sopia terapeutin kanssa. Epäasiallisesta toiminnasta pitää valittaa Valviraan.
Meillä päin pitää olla minimissään 6kk hoitajakäyntejä pari kertaa viikossa, että aletaan edes miettimään. Mikä tahansa hoito 6kk ennen ei käy, vaan pitää ninen omaan olla sovittu keskustelujakso terapiaa vaeten. Ystäväni kävi vuoden useassapaikassa, eikä päässy terapiaan, koska piti käydä just psyk.polilla tieryllä naisella juttelemassa, muuta ei laskettu. Hän sitten kuoletti itsensä kun tajusi ettei vieläkään pääse terapiaan, vaan joutuu puhumaan sadatta kertaa samat asiat, ja vielä vähintään 6kk, vaikka oli jo ohan loppu. Sanoiulle ettei jaksa noin pitkää aikaa enää. Odotuttamisen tärkein tehtävähän o n se että mahdollisimman moni luopuiso joko terapiahaaveista tai elämästään.
Jos ei kykene edes ottamaan selkoa hakuprosessista, ei varmasti jaksa itse terapiaa.