Nyt käsi sydämelle: Kuka EI OLE rettuuttanut tottelematonta pikkulasta?
Varmasti meistä jokainen on ottanut vastaan hangoittelevat uhmaikäisestä kiinni ja vienyt väkisin esim. nukkumaan tms. Toinen vaihtoehto on maanitella sen verran monta vuotta, että lapsi kasvaa isommaksi.
Nyt ihan rohkeasti vain tunnustamaan tuokin teko, eikö vain?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä lapsen riehumisen rajoittamista retuuttamisena. Jos lapsi saa raivarin ja huutaa ja riuhtoo, mahdollisesti rikkoo tavaroita ja satuttaa muita tai itseään, niin olen kahlinnut lapset syliini. Siinä on mielestäni kuitenkin vissi ero alkaako itsekin riuhtomaan lasta tarpeettomasti vain koska ärsyttää niin paljon katsoa sitä perseilyä. Kovin kieroon ei sellaisestakaan aina kasva, ihan ehjäksi itsekin kasvoin, mutta en silti itse tee sitä ja vaikea uskoa olevani harvinaisuus koska en ole mitenkään erityinen vaan monessa asiassa ihan keskiverto.
Tuo pakkosylittäminen on minusta tuntunut aina hirveän ahdistavalta ajatuksena. Miettikää jos joku pitäisi teitä väkisin sylissä. Itse raivostuisin vain enemmän.
En ole istuttanut lasta sillä tavalla, että tässä nyt vangitsen ja rankaisen kohtuuttomasti. Meidän lapset (ja useimmat itse asiassa) rauhoittuvat sylissä aika nopeasti. Tietenkin on hyvä olla pelisilmää ja joku lapsi ahdistuu siitä ja häpeää kun häneen kosketaan silloin kun tietää tehneensä väärin tms. Mutta yleensä tuo on riittävä keino lopettaa täysi itkupotku-uhmakohtaus ja lapselle jää turvallinen olo. Parempi kuin repiminen ja riuhtominen ja nipistykset ja ravistelut, mitkä itselleni tulee sanasta retuutus mieleen.
Videolla ei ollut mitään noista mainitsemistasi, siksi tuo retuutus sana onkin ihan typerä tässä yhteydessä. Videolla nainen nappaa lasta hihasta kiinni ja vetää lapsen rivakasti eri paikkaan.
Ai ok, en huomannut mitään linkkiä niin vastasin vain yleisellä tasolla, että en ole retuuttanut eikä monetkaan retuuta niinkuin itse sanan käsitän. En siis tiedä pitäisinkö tämän tapauksen juttua retuuttamisena vai en kun koska en ole nähnyt videota. No yleisellä tasolla ainakin lasta pitää kohdella rakastavasti ja suurinosa niin varmaan tekeekin. Ja ymmärrän jos kerran tekee virheen, mutta jos siitä tulee tapa niin pitää hakea apua ongelmaan.
Armeijan skappari evp kirjoitti:
Tuolla videolla lapset eivät selvästi ymmärtäneet ohjeita ja osanneet asettua avohärdellistä jonoon ja turhan kovakouraisesti asetteli mukulat jonoon.
Tien ylityksessä tytöillä hyvä että jalat ylettivät maahan.
joo kiinnotin samaan huomiota, ei ne lapset mitään kiukutelleet tai uhmailleet, vaan olivat hämmentyneitä eivätkä tienneet mitä tehdä. Ihan eri asia olis jos sieltä joku Pikku-Veeti ois yrittäny juosta vaikka karkuun autotielle tms, mutta tossa riuhottiin lapsia ilman syytä.
Minut osoitettiin töihin päiväkotiin. Olen siis aivan toisen alan ihminen ja koetin estellä jo ennalta, koska minulla oli ja on yhä hyvin vähän kokemusta lapsista ja suorastaan pelkäsin heitä. "Retuutin" pari kertaa, ja se tuntuu pahalta vieläkin. En osannut muuta, kun minut jätettiin yksin vastuuseen melkein kymmenestä lapsesta, joista osa oli todella kurittomia.
Varmasti kurittomuuskin johtui paljon myös siitä, ettei lapsilla ollut kanssani turvallinen olo - kun minä, aikuinen, pelkäsin heitä. Onneksi pesti ei kestänyt pitkään, ja sain lopulta oman alan töitä muutettuani toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Minut osoitettiin töihin päiväkotiin. Olen siis aivan toisen alan ihminen ja koetin estellä jo ennalta, koska minulla oli ja on yhä hyvin vähän kokemusta lapsista ja suorastaan pelkäsin heitä. "Retuutin" pari kertaa, ja se tuntuu pahalta vieläkin. En osannut muuta, kun minut jätettiin yksin vastuuseen melkein kymmenestä lapsesta, joista osa oli todella kurittomia.
Varmasti kurittomuuskin johtui paljon myös siitä, ettei lapsilla ollut kanssani turvallinen olo - kun minä, aikuinen, pelkäsin heitä. Onneksi pesti ei kestänyt pitkään, ja sain lopulta oman alan töitä muutettuani toiselle paikkakunnalle.
Suoriuduit tuohon nähden varmaan ihan hyvin. Olen joskus lapsia hakiessa nähnyt kun hoitajat ovat siellä ihan alimiehitettyinä ja joskus joku on osunut silmään kun on vihaisena kiskaissut jotain lasta. Kerran hain kuopuksen (silloin alle 2 v) tavallista aiemmin enkä ollut ilmoittanut siitä ja näin hakiessa kun ryhmän lto puhui hänelle vihaisesti ja ruttasi ulkovaatteita päälle. Se tuntui vanhempana pahalta, mutta en kestäisi sitä työtä itsekään. Lapset eivät kuitenkaan mitenkään ahdistu päiväkotiin menosta ja muuten hoito on hyvää, se kerta jäi vaan mieleen ja siitä keskusteltiinkin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jokainen sairas akka menee suoraan poliisiasemalle kertomaan, kuinka tykkää olla väkivaltainen pienen pieniä taaperoita kohtaan. Ehkä poliisi tykkää sitten retuuttaa teitä sairaita akkoja. Olette hirviöitä! Eläinten ja lasten satuttaminen on niin sairas teko, että lopetuspiikille tuollaiset sairaat epäihmiset. En käsitä miten tuollaisia otuksia voi maa päällään kantaa. Pedofiilit ja lasten hakkaajat!
Poliisihan on yksi niistä toimijoista joka voi retuuttaa aikuisia ihmisiä ja heillä on siihen myös täysi oikeus.
Ja se poliisien tekemä voi olla ihan oikeaa retuutusta. Muakin otti teininä poliisi lujasti repusta kiinni ja veti kun olin alaikäisenä juomassa alkoholijuomia kun poliisit tuli paikalle, koitin lähteä karkuun, taisi vielä vihaisesti sanoakkin. Hui kamala, en saanut traumoja.
Sinä teitkin väärin ja varmaan ymmärsit sen ja olit n. 10 v vanhempi kuin nuo lapset. Se nyt ainakin oli erona.
Jos tuolla videolla näkynyt tapahtuma oli retuuttamista, niin kyllä, olen retuuttanut lapsiani. Itse asiassa viimeksi eilen, kun olimme kävelemässä kävelytiellä, ja 4-vuotias alkoi provosoida 6-vuotiasta veljeään. 6-vuotias löi sitten takaisin, mihin 4-vuotias vastasi tönimällä. Ja autot ajoivat viittäkymppiä siinä metrin päässä. No, tuli sitten "retuutettua" kumpaakin.
Mitä tuohon videoon tulee, niin eihän se toki hyvältä tunnu nähdä tuollaista. Toisaalta kuitenkin tavallaan ymmärrän tuon hoitajankin väsymyksen ja stressin, kun on noin monen pienen lapsen kanssa liikenteessä! Miksi ihmeessä hoitajat laitetaan tuollaiseen tilanteeseen? Itse olen ihan hermoraunio välillä näiden kahden omani kanssa liikenteessä! Olisihan hoitaja toki voinut hoitaa asian vähän paremmin siirtämällä lapsia nätimmin.
Okei. Eli sinä saat olla väkivaltainen omaa lastasi kohtaan, mutta muut ei saa. Missä se tällainen laki on, mikä antaa vanhemmalle eri oikeudet kohdella lastaan väkivaltaisesti ja muille ei?